menu

Muziek / Nieuws / De 10 beste live acts

zoeken in:
DBL
Daily Telegraph publiceerde ook een top 10 van beste live acts:

1. The Rolling Stones
2. Elvis Presley
3. James Brown
4. Jimi Hendrix
5. Tom Waits
6. Iggy & The Stooges
7. The White stripes
8. Patti Smith
9. Bob Marley & The Wailers
10. U2

Een nog slechtere lijst, als je het mij vraagt. Waits is een genie, maar nou ook weer niet een van de 10 beste live acts.

Voor mij blijft Queen de nummer 1 live act aller tijden. De studioplaten waren vaak overgeproduceerd, maar - vooral in de jaren 70 - bleef de groep ook zonder al die toeters en bellen overeind. Freddie Mercury was een ware showman en een briljant zanger. Toegegeven, niet al hun concerten waren in muzikaal opzicht even goed (van welke artiest wel?), maar er was wel iedere keer een show.

Mijn hemel, die Matthijs van Nieuwkerk gisteren. Wat een oelewapper is dat toch ook...

Die journalist zegt toch duidelijk Zappa - Concertgebouw 1968? Komt van Nieuwkerk weer aan hoor: 'volgens mij is het dezelfde tijd en periode'. Komt 'ie met die KCET TV uit 1974...... Er zijn echt wel beelden uit 1968.

Iedereen die een beetje liefhebber van Zappa is weet toch ook dat Apostrophe (') uit de jaren 70 komt en Freak Out en We're Only In it for the Money uit de jaren 60...

DBL
Dat was inderdaad een behoorlijke misser. Maar ik vind het wel goed dat er in een programma waar altijd dezelfde namen voorbij komen als het om muziek gaat (Dylan, Beatles, Stones), ook eens aandacht voor Zappa is.

En die "DWDD Recordings" mogen ze wel schrappen... wat een verschrikking (bekijk bijv. maar eens de cover van Tom Waits' 'Goin Out West'... zelden zoiets slechts gehoord).

Er zitten wel een paar aardige bij die DWDD-recordings, vond bv. Tom Barman echt fantastisch. Maar zeker de helft mag zo naar de prullenbak.

Tom Barman was samen met Tim Knol inderdaad een van de weinige DWDD-recordings die de moeite waard was.

Miss Montreal en Piet Veerman waren echt legendarisch slecht

Vergeet Jan Smit niet. Tenenkrommend.

Hans de Booij was wel amusant, maar dan vooral omdat ik me zat af te vragen welke drugs 'ie had gebruikt.

Als er muziek in DWDD is, heb ik altijd het gevoel dat het een 'moetje' is. De liefde voor muziek is altijd ver te zoeken bij het meubilair.

dix
herman schreef:
Als er muziek in DWDD is, heb ik altijd het gevoel dat het een 'moetje' is. De liefde voor muziek is altijd ver te zoeken bij het meubilair.

Ik hoor daar nooit muziek ... alleen intro's en tunes van een seconde of 30

Bij de beste Live acts mogen Prince, Rammstein en The Orb ook wel worden genoemd. Live that is...

herman schreef:
Vergeet Jan Smit niet. Tenenkrommend.

Elke keer als dat overzicht langskomt, en Jan Smit is aan de beurt, weet ik niet of ik heel hard moet lachen of erg gefrustreerd moet zijn.

Wat een verschrikkelijk nasaal, tegen het valse aan zelfs, is zijn stem zeg.

Ik vind die ene vrouw die Joni Mitchell speelde best aardig trouwens. Tim Knol is een parodie op de singer-songwriter. Miss Montreal vind ik ook niet tof, maar op zich heeft ze best een aardige stem.

Stijn_Slayer schreef:
Mijn hemel, die Matthijs van Nieuwkerk gisteren. Wat een oelewapper is dat toch ook...

Die journalist zegt toch duidelijk Zappa - Concertgebouw 1968? Komt van Nieuwkerk weer aan hoor: 'volgens mij is het dezelfde tijd en periode'. Komt 'ie met die KCET TV uit 1974...... Er zijn echt wel beelden uit 1968.

Iedereen die een beetje liefhebber van Zappa is weet toch ook dat Apostrophe (') uit de jaren 70 komt en Freak Out en We're Only In it for the Money uit de jaren 60...

En dat fragment duurde bijna letterlijk een seconde.

Ook dat. Laat dan niets zien als je er toch geen tijd voor hebt. Ze proppen daar altijd veel te veel in te korte tijd.

Dat was inderdaad zelfs voor DWDD-begrippen wel erg zielig kort inderdaad. Ik vind jammer dat al die artiesten toch maar komen opdraven voor een minuutje. Begrijpelijk want het is perfecte reclame, maar ik vind het zo respectloos naar muziek en een artiest toe, dat ik zelf als artiest zou weigeren denk ik.

Ja, erg bedroevend... je ziet van Nieuwkerk ook gestrest kijken: rond het nou af man...

Verder is ook de lijst van Daily Telegraph lachwekkend, of artiesten die maar heel even op deze aardkloot hebben rondgelopen, of die pas net zijn begonnen, of vergane glorie.

Wat de redactie van DWDD eruit poepte was ook bedenkelijk, OK, Queen en The Boss kan ik nog inkomen, maar Lady Gaga en Madonna? Waarom geen Michael Jackson erbij dan? Een concert draait vooralsnog voornamelijk om muziek en in tegenstelling tot conceptalbums als the Wall dragen vuurwerk en verkleedpartijtjes aan de muziek van Gaga en Madonna niets bij. Buiten het feit dat het maar erg beperkte artiesten zijn.

Lady Gaga en Madonna, ja. Die spelen niet eens live....

Madonna vind ik terecht, niet vanwege het muzikale gedeelte, maar vanwege de shows die ze ervan maakt. Erg mooi om te zien. Lady Gaga snapte ik ook niet.

Als ik een 'show' wil zien, ga ik wel naar een musical, ik hecht veel meer waarde aan de kwaliteit van het muzikale gedeelte, dan maar geen danspasjes, etc.

Tja, dat kan. Ik zou weleens een Madonna-concert mee willen maken, lijkt me een hele happening. (en normaal ben ik niet zo van de gigantische stadionconcerten, ik heb liever kleine zaaltjes)

dix
Stijn_Slayer schreef:
Lady Gaga en Madonna, ja. Die spelen niet eens live....

Nou ik heb Madonna toch ooit zien soundchecken. Dat was in ieder geval live. Zingen kan ze.

Stijn_Slayer schreef:

Die kerel had bij mij al punten gescoord toen hij U2 als meeste overschatte band van de afgelopen 30 jaar betitelde...

En dan The Edge ''die kerel met dat mutsje'' noemen die ''nog nooit een fatsoenlijke solo'' heeft gespeeld

Of dat van Mick Jagger die na 40 jaar nog steeds net doet alsof hij een volleybal door de ring gooit, wat nu toch echt zielig is geworden...zo waar

Maar toch mooi dat iemand die in zijn hoedanigheid waarschijnlijk ontelbare indrukwekkende concerten heeft gezien, uitgerekend een meer dan 40 jaar oud concert van een stelletje ongeschoren en langharige Mothers als zijn indrukwekkendste beschouwd !

Stalin schreef:
(quote)

Die kerel had bij mij al punten gescoord toen hij U2 als meeste overschatte band van de afgelopen 30 jaar betitelde...

En dan The Edge ''die kerel met dat mutsje'' noemen die ''nog nooit een fatsoenlijke solo'' heeft gespeeld

Zoveel solo's heeft die man toch überhaupt niet gespeeld?

Zijn stijl leent zich daar ook niet echt voor, vind ik.

De rand is een DJ. Gooit een shit-load aan effecten tussen z'n gitaar en versterker en dan knopjes draaien.

Stijn_Slayer schreef:
De rand is een DJ. Gooit een shit-load aan effecten tussen z'n gitaar en versterker en dan knopjes draaien.

Jup. Een stuk fijner dan al dat gesoleer, maar daarom vind ik het ook nergens op slaan om die man af te rekenen op z'n solo's.

Ik zou eerder denken aan bands als Supertramp (de enige band die ik ooit heb zien rouleren met het bespelen van instrumenten), Dire Straits, heb nog de laatste tour in NL gezien en de enige bsnd die ik ooit heb gezien die een stadion compleet uit z'n dak kon laten gaan door alleen maar te spelen, en het show element zoveel mogelijk achterwege te laten. Peter Gabriel (sodeju, wat een genie is dat zeg). Genesis, eigenlijk vanaf Nursery Crime tot aan, We Can't Dance, werd ook algemeen aangeduid als een van de beste live acts. Rush. Ondanks ook nog uitgeroepen als beste live act door, The Rolling Stone ? En wat ik heb gehoord, The Eagles...en Fleetwood Mac, maar jammer genoeg niet gezien. En The Boss, ik denk dat er maar weinig zijn, met zo'n stembereik, en zoveel passie of energie geven. En Queen, Live Aid was het Queen moment en Freddie, ja...kan em niet aanzien met z'n enge pakjes, maar als podium personage, en de manier hoe hij het publiek bespeeld...respect....werkelijk !!

Was om maar eens even iets anders te nomen, ook erg, erg onder de indruk van een band als Anekdoten.....

The Band wisselde onstage ook qua instrumenten. Zo'n groot bereik heeft Springsteen trouwens niet. Althans, denk ik, op basis van zijn bekendste albums. Ik hoor 'm nooit een erg hoog of laag register opzoeken.

Maar of een klein bereik nu zo'n handicap is mag je je afvragen )
Mariah Carey heeft een heel erg groot bereik....

Show is best leuk bij een concert, maar ik kom er toch echt op de eerste plaats voor de muziek. Vrienden van mij hebben het ook altijd over de geweldige lichtshow, dat is een soort vereiste, dat willen ze er bij zien...is het er niet, dan was het wel een goed concert, maar niet zoveel show..........ja, ik zie ook die lichten wel bij een concert en de een heeft er meer van staan dan de ander, maar ik hecht daar zelf niet zoveel waarde aan, het is een bijkomstigheid. Of je moet idd naar Kiss gaan of zo, dan hoort het er gewoon bij, een heel ander verwachtingspatroon heb je dan.........en muzikaal stelt het natuurlijk minder voor dan een enorme hoop andere artiesten, iets wat de heren zelf ook altijd grif hebben toegegeven. Niks mis mee, want ik mag er toch graag naar luisteren en was er de laatste keer ook bij toen ze weer eens een tourtje kwamen doen.

Prince vind ik onovertroffen, die ademt muziek, ik heb fantastische concerten van hem gezien.
En Paul Rodgers hoort hier ook in thuis......een onvergetelijk concert van gezien in Paradiso ergens eind jaren '90 denk ik, zelden zo'n dampende bak gezelligheid meegemaakt, sodeknetters wat was dat goed.
Ook een Walter Trout mag hier bij van mij.

Dit zijn eigenlijk weer onmogelijke lijstjes.....iedereen maakt weer een andere.

Op 1 staat onbetwist Prince 2 en 3 zijn of Bruce Springsteen of Lenny Kravitz en daarna.........
ach een Top 10 dan maar.

1 Prince
2 Bruce Springsteen
3 Lenny Kravitz
4. U2
5. New Cool Collective
6. Pink Floyd
7. Kraak & Smaak
8. Kytecrash
9. Raphael Saadiq
10. The Prodigy (in hun hoogtijd dagen)

Stijn_Slayer schreef:

Klopt inderdaad, en dat, plus zijn ongelooflijk gebruik van flageoletten, maakt hem inderdaad tot een van de meest innovatieve (en volgens mij ook beste) gitaristen van de rock. Je omschrijft het mooier dan ik zou kunnen!

Gast
geplaatst: vandaag om 23:57 uur

geplaatst: vandaag om 23:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.