menu

Muziek / Nieuws / Mega CD en Platenbeurs en overige platenbeurzen

zoeken in:
avatar van nlkink
Ik zal er eens serieus over denken Mjuman. De platen- en CD-beurs in Utrecht is geen onbekend terrein voor mij. Ben ook wel eens in Amersfoort naar een beurs geweest en in Amsterdam in een gebouw op het terrein van Artis. Het is dus niet zo dat we hier op onze luie gat zitten

Ponty Mython
Nog meer mensen die morgen hun slag weer gaan slaan in Utrecht?

avatar van lennon
Ik was t wel van plan, maar ga deze editie een keer overslaan.

avatar van Mjuman
lennon schreef:
Ik was t wel van plan, maar ga deze editie een keer overslaan.


Ook als standmedewerker?

avatar van lennon
Mjuman schreef:
(quote)


Ook als standmedewerker?


Yep! De "baas" heeft een break genomen voor deze keer. In November sta ik er weer.

avatar van aERodynamIC
Ik sla ook over en ga in november wel weer. Te veel andere uitgaves zorgen voor de hand op de knip.

Ponty Mython
Ik vond het erg tegenvallen deze keer. Wat is er toch gebeurd met de dance en elektronische muziek? Het was in ieder geval nauwelijks te vinden vandaag. Wel weer veel 'Alles voor een euro!' stands en ontzettend veel pop, rock en metal op vinyl, maar ik ben geen platenkoper. Op de platenbeurs lijkt de cd zo goed als dood. Ik twijfel nu ontzettend of ik de volgende keer uberhaupt wel moet gaan...

Ik merkte ook dat ik zwetende, stinkende, duwende mensen heel erg slecht meer trek en op de beurs lopen er een heleboel die net zo muf ruiken als de stoffige platen die ze kopen.

avatar van lennon
Voor cds zou ik de beurs niet meer bezoeken. Kan je beter de kringloopwinkels afgaan. Meer aanbod en vele malen goedkoper.

avatar van Thunderball
Ik ben vandaag (inmiddels gisteren, zie ik net) ook weer geweest.

Viel me qua drukte dit maal ontzettend mee. Had me geestelijk voorbereid weer in een drukke hal te komen met een rij vol mensen, die langzaam door de controle de eerste beurshal in gaan, maar... niets van dit alles, ik kon in één keer doorlopen, mijn uitgeprinte toegangsbewijs laten scannen en ik was "binnen", dat heb ik in geen jaren meer mee gemaakt.

Ook bij de platenbeurs zelf geen drukke rijen, geduw en relatief weinig lui dit maal met die irritante koffertjes op wielen.
Ik kon overal zo bij en was rond enen daar al klaar om even wat te eten en naar filmcollectors items te gaan zoeken op de film- en speelgoedbeurs. Top!

Het volgende aangeschaft:

1LP James Bond For your eyes only (afwijkende hoes)
1LP James Bond Diamonds are forever (afwijkende hoes)
1LP Delta Force van Alan Silvestri score

1LP Rolling Stones Unsearchabel Stars Studio Outtakes 1968-72
1LP Rolling Stones Woodstock Rehearsals '78 tour
2LP Rolling Stones Lucca 2017 yellow versie
2LP Rolling Stones Lucca 2017 blue versie
1LP Keith Richards L.A. 1988
1LP Keith Richards outtakes

2cd Die another Day van David Arnold Bond score La-la Land Records
1cd Il Grande Duelllo van Luis Bacalov Spaghetti western score
1cd Scaramouche van Victor Young score
1cd Boralino/Boralino & Co. van Claude Bolling Delon/Belmondo film score

1cd box Madonna Confessions on a Dancefloor special edition
2cd Katy Perry Greatest hits digipack (bootleg?)

Rolling Stones deurmat
3 Rolling Stones T-shirts

Sean Connery als James Bond bureau display
Johnny Lightning James Bond schaalmodel Toyota 2000
James Bond Roger Moore Funko pop
Barbie Elza Frozen Walt Disney figure

Kortom: was weer zeer de moeite waard!

avatar van HugovdBos
Qua drukte viel het de zaterdag van deze editie reuze mee. Gisteren zo'n 5 uur rondgebanjerd op de beurs en nog het een en ander aangeschaft. De prijs van het vinyl lag nog steeds op een behoorlijk hoog niveau en qua diversiteit heb ik de beurs ook weleens in betere doen gezien. Af en toe wat wieltjes ontwijken en hopen dat je niet werd vergast door de stank die er soms hing. Los daarvan kon ik goed door de paden lopen en ben ik redelijk snel door alle rijen heengegaan. Nog een tijdje staan praten met Mikael Åkerfeldt (Opeth), die was meegekomen met een aantal mannen van een Zweedse platenzaak. Voor de rest nog wat bekenden tegen het lijf gelopen en al met al heb ik me toch wel prima vermaakt.

Mijn aankopen:
Louis Armstrong - Plays W.C. Handy (1954)
The Flying Burrito Brothers - The Flying Burrito Bros (1971)
Rick Wakeman - The Six Wives of Henry VIII (1973)
Peter Hammill - The Silent Corner and the Empty Stage (1974)
Ramones - Ramones (1976)
Goblin - Suspiria (1977)
Harry Nilsson - Knnillssonn (1977)
Frank Zappa - Joe's Garage Acts II & III (1979)
Tom Petty & The Heartbreakers - Damn the Torpedoes (1979)
Peter Hammill - A Black Box (1980)
Dead Can Dance - Within the Realm of a Dying Sun (1987)
Neil Young - Mirror Ball (1995)

avatar van lennon
Thunderball schreef:

Rolling Stones deurmat



Je gaat je voeten toch niet vegen op de Stones?

avatar van Mjuman
De grote platenbeurs: samen met een MuMe-maat bezocht. We waren goed voorbereid: de stapkleren van een paar weken geleden hadden we bewaard in een plastic zak om die gisteren aan te kunnen doen: de geur van zweet, verschraald bier hing al om ons heen en de finishing touch was een paar toefjes knoflookspray, Dr Adams aan de voeten, we hadden een bloknoot met 'Russian negotiation phrases'
en een sleurkoffer met spikes was onze metgezel; da's nl een echte asset als je eenmaal gepositioneerd je stelling aan de kraam wilt verdedigen; menigeen loopt zich dan te hoop op die koffer

Eerlijk is eerlijk - ik snap al die zeuren niet zo; als het ergens druk is, loop je toch even door, om elders te gluren totdat de drukte is afgenomen. Regelmatig leuke gesprekken gehad in het Engels om dan vervolgens als het accent herkenbaar Belgisch was toch weer over te schakelen naar NL.

CD's: tuurlijk verdwenen die in het volume van het vinylaanbod, maar in de eerste hal waren meerdere stands met een leuk aanbod: de herpersingen van Comsat Angels (dual disk versie) voor 10,-; of die compilatieserie NL popmuziek, 3 voor 20,-.

Prijsniveau: hoog, aanbod ok; goed zoeken en vergelijken loont; soms kocht je onder Discogs-prijs, soms erboven - je kon iig in handen hebben wat je ging kopen en je had geen verzendkosten. David Bowie: veelal hetzelfde aanbod, waarbij de soms hoge prijs voor Ziggy en Hunky echt opvielen; verder aanbod Bowie ronduit schraal. Andere indicator voor ronduit hoge prijsniveau: Thriller en Bad, veelal boven de 10,- terwijl die albums gigantische oplagen moeten hebben gekend en je bijv een uiterst fraaie So (Peter Gabriel) voor 9,- kon kopen. Wel eens het gevoel dat de handel de weg ook een beetje kwijt is en dat je als koper af en toe de validiteit der prijzen in twijfel mag trekken. Zo wisselde vlak voor m'n neus een Souvlaki (Slowdive) van eigenaar voor 150,- en we zagen Joy Division - An Ideal for Living (Enigma PSS 139) op de veiling voor ca 1600 ,- van eigenaar wisselen (prijs van 1350 + toeslag van 30% voor veilinghuis).

We misten de stand waar lennon werkte - uitgebreid aanbod nieuwe albums, audiofiele persingen. Wat we terugvonden was de stand van de Engelsman met alleen singles; die bleek sinds een aantal eerdere edities tbv het veilinghuis te zijn verplaatst. We hebben daar kunnen grasduinen:

De buit: 12"s wave en postpunk (bijv eerste editie Ceremony), shoegaze (Ride), wat mainstreamspul, en een half dozijn fijne Factory en 4AD singles.

avatar van lennon
Mjuman schreef:

We misten de stand waar lennon werkte - uitgebreid aanbod nieuwe albums, audiofiele persingen. Wat we terugvonden was de stand van de Engelsman met alleen singles; die bleek sinds een aantal eerdere edities tbv het veilinghuis te zijn verplaatst. We hebben daar kunnen grasduinen:


In november staan we er weer

avatar van Thunderball
lennon schreef:
(quote)



Je gaat je voeten toch niet vegen op de Stones?



Nee, hij ligt dan ook boven op de overloop en niet buiten op straat!

avatar van ploink
Zaterdag 8 september wordt voor de derde keer een platenbeurs georganiseerd in Kampen.

Deze beurs wordt ook wel de gezelligste platenbeurs van het Noorden genoemd. In MFC 't Ukien in het stadspark, aan de rand van de middeleeuwse Hanzestad Kampen, staan weer ruim 100 meter kramen volgepakt met vinyl en CD’s. De beurs duurt van 10:00 uur tot 16:00 uur. Uiteraard is de toegang weer gratis.

http://ukien.nl/files/2018-07/platenbeurs2018.jpg
Facebook event Platenbeurs Kampen

avatar van Sir Spamalot
Nieuw "seizoen" begint ook weer in Belgenland: Kdx Fairs - Platenbeurzen - Kdx FAIRS! - kdxfairs.be.

Voor wie er niet genoeg van krijgt: fairs - ggrecords.be.

avatar van aERodynamIC
Morgen in Rotterdam voor Vinylspot vanaf 12.00 uur een kleine platenbeurs buiten (dus hopen dat het weer meewerkt). Gelijk goed voor een rondje platenzaken (Oude en Nieuwe) Binnenweg

http://i63.tinypic.com/kxav8.jpg

Soledad
Vandaag op de beurs in de RAI geweest. Ik ben van het idiote volk dat nog cd’s koopt en niet gewoon heel audiofiel alles op Vinyl. Dat betekent dat je smerig wordt aangekeken door vinylliefhebbers, bespuugd, geschopt en geslagen... oké das wat overdreven, maar toch.

CDS zijn in hoofdzaak in massabakken gepleurd, vaak op de grond (heb gelukkig jonge knieën), vinyl koperts pleuren vaak hun geselecteerde waar op een cd bak (want who the fuck koopt die dingen). De beurs was ook best klein... betekent dat dat ik niet ben gelaagd? Geenszins gelukkig: 24 CDS met klasse jazz rijker! Beste koop?

Lee Morgan - Live At The Lighthouse voor 7,50 om precies te zijn. Waar doe je ooit zulke koopjes? Bizar!

avatar van pureshores
niet voor mij dit weekend

had best willen gaan. Ik ben benieuwd of er nog wat indrukken komen

avatar van west
Ik ben donderdag al naar de beurs voor de beurs op het Janskerkhof geweest. Lekker in het zonnetje, veel moois gevonden. Daar hou ik het bij.

avatar van lennon
Ik ben onderweg.. kan het toch niet laten zo dichtbij, een leuk dagje uit ook al koop ik niks...

avatar van Poles Apart
lennon schreef:
...ook al koop ik niks...

Jaja, make that the cat wise!

avatar van vigil
Geweest!

Het was druk maar gezellig. Gruppo Sportivo nog eventjes zien optreden en de signeersessies en interview met Peter Hook trok veel volk.

Verder veel naar mijn gading kunnen vinden en ging met een zeer volle (en zware...) tas naar huis.

avatar van west
lennon schreef:
Ik ben onderweg.. kan het toch niet laten zo dichtbij, een leuk dagje uit ook al koop ik niks...

Jammer ook van de regen vandaag...

avatar van Sater
Mooi stapeltjes cd's gevonden voor nette prijzen vandaag. Alleen bevatte mijn exemplaar van Brian Eno's Taking Tiger Mountain by Strategy de cd van My Life in the Bush of Ghosts. Dus als iemand het omgekeerde heeft, hoor ik het graag!

avatar van aERodynamIC
Deze keer (net als in april) overgeslagen. Ik slaag daar toch niet echt meer en als ik ga is het voor een leuk dagje uit. Dus in april 2019 maar weer eens gaan. Nu een overvol en vooral gezellig weekend met andere activiteiten en de Kate Bush remasters waren ook een aardige rib uit mijn lijf, dus het was wel mooi zo.

avatar van Mjuman
aERodynamIC schreef:
Deze keer (net als in april) overgeslagen. Ik slaag daar toch niet echt meer en als ik ga is het voor een leuk dagje uit. Dus in april 2019 maar weer eens gaan. Nu een overvol en vooral gezellig weekend met andere activiteiten en de Kate Bush remasters waren ook een aardige rib uit mijn lijf, dus het was wel mooi zo.


Hé pas op: je weet wat er uit een rib geschapen kan worden

Neem aan dat je de vinylistische botox van Kate hebt aangeschaft; in grote lijnen heb je gelijk, maar die ene (heel) speesjale, maakt die nou niet …
Wil nog even paar regeltjes hier plempen, laterrr.

avatar van Mjuman
De beurs - wat bevindingen:

* prijzen van 'oud' vinyl blijven stijgen en bereiken soms opvallende hoogten
* heel breed aanbod; ook allerlei 'exotische' subgenres (prog uit oosteuropa)
*metal neemt een grote plaats in
* cd's nog volop aanwezig, soms in heel grote stapels, met een obscuur aanbod (krompilaties)
* heel veel nieuw spul: naast regulier aanbod (dat je ook in de betere platenzaak kunt vinden), ook veel goedkoop vinyl waarvan de herkomst niet helemaal duidelijk was: overstock, cut-out, of wellicht kleine foutjes in artwork? Daarnaast: ook duidelijke counterfeits (door sommige passanten ook wel aangeduid als "bootleg"); splinternieuwe albums van o.a. Coil (Hores Rotorvator), Zappa en Neil Young, die niet herperst zijn. Tuurlijk ook veel bootlegs.
* eigenlijk is de beurs zo groot dat je beter vooraf aan de hand van de plattegrond kunt plannen, maar ja dan loop je het risico dat je die ene box met leuke indie-albums bij de ijzerboer misloopt...

Misschien toch een appje maken, voor een goede looproute. Nog steeds kan de beginnend verzamelaar er goed terecht: veel stands met 4,- en 5,- boxen met mainstream materiaal.

avatar van Thunderball
Vorig weekend ook weer naar de Grote Verzamel- en platenbeurs te Utrecht geweest.
Het volgende buit gemaakt:

2 Rolling Stones kalenders
Lp The Guns of Navaronne soundtrack
Lp Andre van Duin Solo theatershow registratie
2 Rolling Stones T-shirts
Rolling Stones boek Rebelious Children
3cd Rolling Stones digipack American Tour '72
1cd single Mick Jagger Throwaway
8cd box Rolling Stones Sweet Tropical Sun Australian '73 tour
5cd+video box Rolling Stones Dead Man Cumming
Mickey Mouse Fantasia tovenaarsleerling figuurtje

en voor mijn moeder meegenomen kalender Audrey Hepburn

plus vriendin een hele berg Elvis stuff.

avatar van Tony
Ik was net als Soledad op zoek naar vooral jazz CD's. Juist bij enkele stands waar ze vooral rock/pop in de bakken hadden staan, maar toch vaak ook een klein bakje jazz CD's, mijn beste aanwinsten gevonden. Bij ieder volgend bezoek aan een beurs ga ik hetzelfde doen, ook bij de rock/pop stands langs of er een apart jazz hoekje is. Dat loont!! Dan maar wat langer over zo'n beurs struinen...

Gast
geplaatst: vandaag om 11:17 uur

geplaatst: vandaag om 11:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.