menu

Muziek / Algemeen / Albums die ontbreken op Spotify

zoeken in:
aerobag schreef:
herman: Wat ik ook wel een irritant verschijnsel vind is albums die wel op Spotify staan, maar waar dan één of twee tracks ontbreken.

Hebben ze dan te maken met gedeelde rechten of iets dergelijks? Of niet vrijgegeven samples?

Ik kom het ook wel eens tegen, al kan ik er zo snel geen voorbeelden van ophoesten. Het zit hem in dergelijke gevallen in de rechten, meestal de auteursrechten. Als Spotify met de rechthebbenden wel overeenstemming heeft bereikt over het in de database opnemen van een bepaald album, maar er staan 1 of 2 nummers op waarvan de rechten niet door iedere rechthebbende zijn vrijgegeven, dan kun je dat ene nummer dus niet afspelen. Je kunt het album wel completeren door je eigen lokale bestanden toe te voegen, als je die hebt natuurlijk.

Wanneer gebeurt zoiets? Denk aan een mede-componist die aan 1 nummer heeft meegeschreven en geen toestemming verleent, of een nummer dat is opgenomen door een andere producer dan de rest van het album. Die rechtenkwesties zitten soms ingewikkeld in elkaar, ook omdat ze soms in de loop der jaren in andere handen overgaan. Samples liggen nog veel lastiger. Ik weet bijvoorbeeld dat De La Soul daardoor - tegen hun wil - bepaalde nummers niet op Spotify kan laten verschijnen.

Soms ontstaan er conflicten tussen meerdere rechthebbenden en verdwijnt een nummer op een album opeens van Spotify. Het is een van de redenen dat ik mijn echte favorieten toch het liefst in tastbare vorm wil bezitten. Al moet ik er ook bij zeggen dat ik het maar zelden heb zien gebeuren dat een album dat er eerst wel op stond, opeens van Spotify verwijderd is.

gaucho schreef:
Al moet ik er ook bij zeggen dat ik het maar zelden heb zien gebeuren dat een album dat er eerst wel op stond, opeens van Spotify verwijderd is.

Ik ben dat wel vaak tegengekomen. Ik merkte dat (met name) remasters + bonustracks van bijvoorbeeld Barclay James Harvest en Camel foetsie waren.

Ook merkte ik een trend dat MCA-albums vaak niet op Spotify staan. Maar ik zie geen causaal verband, het zal wel toeval zijn.

Platen van Bruford (EG records) stonden wel op Spotify maar waren ook poef! weg ineens.

Mssr Renard schreef:
Ik ben dat wel vaak tegengekomen. Ik merkte dat (met name) remasters + bonustracks van bijvoorbeeld Barclay James Harvest en Camel foetsie waren.

Ook merkte ik een trend dat MCA-albums vaak niet op Spotify staan. Maar ik zie geen causaal verband, het zal wel toeval zijn.

Het kan ook komen doordat ik betrekkelijk weinig gebruik maak van Spotify. Daardoor heb ik er eigenlijk niet zoveel zicht op. Het zal dus best vaker voorkomen, begrijp ik uit je voorbeelden. Het kan inderdaad soms ook met het platenlabel of de muziekuitgeverij te maken hebben.

Ja, die ontbrekende Camel-albums lijken inderdaad wel een dingetje, zo lees ik her en der op internet. Niemand die weet waarom, al waren de latere albums die ze op hun eigen label uitbrachten altijd slechts mondjesmaat of in het geheel niet (Rajaz) beschikbaar op Spotify. Ik vermoed - maar dat is pure speculatie - dat Camel kort geleden ook de rechten van haar oudere Decca-albums heeft verworven en nu aan het onderhandelen is over nieuwe afspraken.

Tja, het is een van de nadelen van Spotify: je kunt er nooit helemaal zeker van zijn dat je je favoriete albums kunt blijven beluisteren. Ook je tientje luistergeld per maand geeft daar geen garantie op, al zijn er zat verwende luisteraars die er daardoor schande van spreken. Zelf heb ik gelukkig het leeuwendeel van Camel op CD of LP in de kast staan...

Op verschillende sites, zoals deze houden luisteraars bij wat er verschijnt en verdwijnt op Spotify. Mijn indruk is toch dat er veel meer bij komt dan dat er tussentijds verdwijnt. En de laatste 'holdouts', zoals Tool, geven zich ook steeds vaker gewonnen.

Goed leesvoer hier.
Ik leer er veel van.

Ik ben overigens niet een verwende zeurpiet. Het is zoals het is. En Spotify is maar één van de vele kanalen om muziek te luisteren. Zo luisteren we ook naar NPO Radio en FIP. Volgens mij beiden via een abbonement.

Ik sta gelukkig wel met mijn muziek op Spotify (en volgens mij ook op alle andere aanbieders).

123poetertjes schreef:
Alles van MBV is foetsie

Op Deezer is Loveless nog wel te beluisteren. Of de andere mbv albums daar vroeger ook te beluisteren waren weet ik niet...

The Fixx - Shuttered Room (1982)
The Fixx - React (1987)
The Fixx - Calm Animals (1988)
The Fixx - Ink (1991)
The Fixx - Elemental (1998)
The Fixx - 1011 Woodland (1999)
The Fixx - Want That Life (2003)
The Fixx - Beautiful Friction (2012)

missen allemaal op Spotify

EHartmann
Slo burn
Unida

Masters of Reality- Masters of Reality
Masters of Reality-Sunrise on the Sufferbus

Twee briljante albums die ontbreken op Spotify.

Black Sabbath - Headless Cross
Black Sabbath - TYR

Eloy - Eloy
Eloy - Live
Eloy - Colours
Eloy - Planets
Eloy - Performance
Eloy - Ra
Eloy - Destination
Eloy - Chronicles I
Eloy - Chronicles II

Henny Vrienten-Geen Ballade

Alles van Pendragon ?

Geen Fixx, geen Eloy (althans een flinke hap niet), geen Camel, geen Pendragon... Ouch! Als symfo-liefhebber kun je beter niet op Spotify zitten, zo te zien/horen...

De Fixx-platen die op Spotify staan zijn wel de essentiele, dus daar geen buil aan gevallen.
Alleen het ontbreken van het debuut is wel een aderlating.

Mee eens als je Reach the beach en Phantoms bedoelt. Maar zo'n beetje al het andere spul dus niet. Het bevestigt bij mij eens te meer het vermoeden dat Spotify - of in elk geval de rechthebbenden die de muziek uploaden - zich voor een deel laten leiden door de verkrijgbaarheid op CD.

Want die twee albums zijn/waren - naast 1011 Woodland - zo'n beetje de enigen die nog langs reguliere weg verkrijgbaar zijn. Het debuut is al jaren OOP op CD, staat zelfs nog op mijn steeds kleiner wordende wensenlijstje.

Het gaat lang niet altijd en overal voor op, maar het lijkt er wel eens op dat de (on)verkrijgbaarheid van bepaalde albums op CD - zeker als je al jarenlang vervallen zijn - van invloed zijn op de aan- of afwezigheid van die albums op Spotify. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de albums die je hierboven noemt van Black Sabbath. Al spelen daarnaast natuurlijk nog tal van andere factoren een rol.

Camel - Moonmadness + aantal latere albums die ik zelf niet ken
Carcass - al het oudere werk
Vanden Plas - al het oudere werk

Voor bovenstaande geldt dat dit werk er eerder wel op stond.

Verder weet ik dat er van Smashing Pumpkins en Porcupine Tree veel ontbreekt, maar dat is al langer zo.

Ook nog:
John Petrucci - Suspended Animation (vrij obscure plaat)

Blijkt overigens dat al het oude werk van Vanden Plas er nu op staat in de vorm van The Epic Works (compilatie-box).

Overige bovengenoemde ontbreekt nog steeds. Daarnaast is Breathing van Paatos verdwenen. Er lijkt eerder meer te verdwijnen dan erbij te komen.

Sea Level - Sea Level (debuut)
Sea Level - Short Pier
Sea Level - Ballroom

Govt Mule - debuut

Lynyrd Skynyrd - Twenty
Lynyrd Skynyrd - Edge of Forever

38 Special - Resolution

En nog veel meer....

De eerste paar platen van Built to Spill staan er ook niet op...

Goed nieuws: alles van King Crimson staat op Spotify, inclusief bonustracks.

Mssr Renard schreef:
Alles van Pendragon ?

Dat is wel jammer. Ik heb er eens op gezocht. En dit stond op facebook van Pendragon zelf.

We have had several e-mails from people most alarmed that we are no longer available from Spotify and other streaming services, one fella told us that NOTW is one of his favourite albums (great stuff!) and went on to ask how on earth would he ever be able to hear it again now we're no longer on Spotify. The short answer....... buy it!
Our back catalogue albums were available through Spotify whilst we licensed them to Snapper Music, we have now had the digital rights returned to us and will be making the albums available to buy digitally via CD Baby, Amazon and I-Tunes very soon.
They will no longer be available via streaming services such as Spotify. Unfortunately the Spotify streaming model does mean that we don't actually get paid when you listen to the albums, this will mean that we will no longer be able to continue to produce music if we're not paid by the people that listen, so we have made the decision to withdraw from these types of services.
Again, the albums will be shortly available via paid download services (CD Baby, Amazon, I-Tunes) or you can purchase the physical CD's from our retail partner "The Merch Desk" http://themerchdesk.com/shop/index.php…

Rogyros schreef:
(quote)

Dat is wel jammer. Ik heb er eens op gezocht. En dit stond op facebook van Pendragon zelf.

We have had several e-mails from people most alarmed that we are no longer available from Spotify and other streaming services, one fella told us that NOTW is one of his favourite albums (great stuff!) and went on to ask how on earth would he ever be able to hear it again now we're no longer on Spotify. The short answer....... buy it!
Our back catalogue albums were available through Spotify whilst we licensed them to Snapper Music, we have now had the digital rights returned to us and will be making the albums available to buy digitally via CD Baby, Amazon and I-Tunes very soon.
They will no longer be available via streaming services such as Spotify. Unfortunately the Spotify streaming model does mean that we don't actually get paid when you listen to the albums, this will mean that we will no longer be able to continue to produce music if we're not paid by the people that listen, so we have made the decision to withdraw from these types of services.
Again, the albums will be shortly available via paid download services (CD Baby, Amazon, I-Tunes) or you can purchase the physical CD's from our retail partner "The Merch Desk" http://themerchdesk.com/shop/index.php…

Ik had ze ook gevoden op Bandcamp, aangezien ik geen cd-speler heb, dus alleen vinyl of digitaal mijn muziek luister. Gelukkig bestaat er zoiets als Bandcamp. Het mooie is ook, dat je zelfs wat meer mag betalen als je wilt (om je fav. band te steunen )

Bandcamp is toch juist gratis?

Overigens klopt het niet helemaal dat de artiest niet betaald krijgt voor spotify. Dat is wel zo. Maar het zijn geen topbedragen lijkt mij. Maar de cdverkoop gaat natuurlijk wel steeds verder achteruit. Fysieke muziekdragers als verdienmodel is geen vetpot.

Rogyros schreef:

Bandcamp is voor menig artiest niet alleen een middel voor promotie, maar ook gewoon voor business (=handel). Onlangs Shlohmo - The End (2019) - MusicMeter.nl op cd ontvangen via een bestelling daar. Betaalde download via boomkat was maar een fractie voordelinger, en ik denk - geen idee van de kick-back fee van bandcamp - dat de artiest daar meer aan overhoudt.

Rogyros schreef:
Overigens klopt het niet helemaal dat de artiest niet betaald krijgt voor spotify. Dat is wel zo. Maar het zijn geen topbedragen lijkt mij. Maar de cdverkoop gaat natuurlijk wel steeds verder achteruit. Fysieke muziekdragers als verdienmodel is geen vetpot.

In een notendop: Spotify moet ca 65 -70% betalen (veelal aan de majors) voor royalties en dan hebben ze nog andere kosten; ik geloof dat ze nu ergens in de zwarte cijfers komen. Vervolgens wordt er een verdeelsleutel toegepast obv aantal 'plays'. Het begint met een fractie van een cent per play en loopt op bij heel veel plays; je kunt je wel voorstellen dat als je in de onderste regionen zit (en niet aan een major verbonden bent) het wel heel erg schrapen wordt.

Rogyros schreef:

Er is een beperking aan het gratis luisteren. Ik geloof na een x keer gratis luisteren, geeft Bandcamp aan dat je nu toch echt de plaat moet kopen.

Verder is het uitchecken van de releases gratis. Daar komt ook bij dat veel bands maar enkele nummers beschikbaar stellen, en niet een hele plaat.

Ik ben Bandcamp-artiest en mijn song is gratis, maar ik kan/mag ervoor vragen wat ik wil en alle inkomsten zijn voor mij. Geen raar verdienmodel zoals bij CDBaby, youtube, Spotify, etc.

Mjuman schreef:
(quote)

Bandcamp is voor menig artiest niet alleen een middel voor promotie, maar ook gewoon voor business (=handel). Onlangs Shlohmo - The End (2019) - MusicMeter.nl op cd ontvangen via een bestelling daar. Betaalde download via boomkat was maar een fractie voordelinger, en ik denk - geen idee van de kick-back fee van bandcamp - dat de artiest daar meer aan overhoudt.

(quote)

In een notendop: Spotify moet ca 65 -70% betalen (veelal aan de majors) voor royalties en dan hebben ze nog andere kosten; ik geloof dat ze nu ergens in de zwarte cijfers komen. Vervolgens wordt er een verdeelsleutel toegepast obv aantal 'plays'. Het begint met een fractie van een cent per play en loopt op bij heel veel plays; je kunt je wel voorstellen dat als je in de onderste regionen zit (en niet aan een major verbonden bent) het wel heel erg schrapen wordt.

Bovendien komen artiesten die niet bij een label zitten niet in de zogenaamde playlists terecht. Weet je wel die standaard playlists die bekende artiesten en liedjes pushen. Van die playlists die een 'mood' ondersteunen of een dag van de week of een activiteit. Die playlists, daar zitten Eigen Beheer-artiesten niet tussen.

Mssr Renard schreef:
(quote)

Bovendien komen artiesten die niet bij een label zitten niet in de zogenaamde playlists terecht. Weet je wel die standaard playlists die bekende artiesten en liedjes pushen. Van die playlists die een 'mood' ondersteunen of een dag van de week of een activiteit. Die playlists, daar zitten Eigen Beheer-artiesten niet tussen.

Nee da's evident - dat komt omdat alles obv een algoritme (hoe 'rankte' iets de afgelopen week oid) in elkaar wordt geschroefd. Spotify staat vwb afdracht natuurlijk fiks onder druk en daarom moeten de 'time-slots' zo goed mogelijk worden gevuld. Je kunt het bijna vergelijken met de ruimte in het schap bij de supermarkt: die ruimte moet zoveel mogelijk opbrengen en daar zijn kencijfers voor. Haalt een artikel die norm niet, wordt het rücksichtlos uit het schap gehaald (en dat terwijl jij er bijv dol op was). En daar komt natuurlijk nog bij dat een splinternieuwe release van een major vaak sensa problema in een playlist wordt gejast

Ik heb eens een artikel gelezen over luitjes die dus die playlists in elkaar zetten. Die krijgen (uiteraard) betaald door majors. Daarom houd ik ook niet van die playlists. Ik heb er ook nog nooit één aangeklikt.
Ik zoek een album, draai deze en klaar.

Vaak zijn een heleboel playlists ook exact hetzelfde met dezelfde songs maar dan in een andere volgorde.

Op Spotify luister ik meestal gewoon albums. Of eigen gemaakte playlists.

Thuis draai ik overigens nog steeds meestal cd's. Spotify is voor in de auto, op werk en op vakantie. Ik gebruik het daarnaast voor het ontdekken van nieuwe albums. Vind ik een album goed, dan volgt meestal de cd.

Rogyros schreef:
Spreidt is voor in de auto.

Autocorrect

Snel maar even aangepast!

Gast
geplaatst: vandaag om 13:10 uur

geplaatst: vandaag om 13:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.