menu

Muziek / Algemeen / Albums die ontbreken op Spotify

zoeken in:
Ah, dat zou kunnen.

Ik zet ze er in een apart kopje bij.

Toen ik zojuist Unthought Known wilde beluisteren voor De Witte Trui kwam ik erachter dat Backspacer van Pearl Jam niet op Spotify staat.

The God machine kon ik ook niet vinden

The Lamb Lies Down on Broadway staat ook niet op Spotify. Vreemd, want alle andere Genesis-albums staan er wel op...

bonothecat schreef:
The God machine kon ik ook niet vinden

Die staat al bij de openingspost.

Titmeister schreef:
The Lamb Lies Down on Broadway staat ook niet op Spotify. Vreemd, want alle andere Genesis-albums staan er wel op...
De meest plausibele verklaring die ik tot nu toe heb gelezen is dat het iets met Peter Gabriel te maken heeft en het gegeven dat zijn (solo-)albums er op een paar na ook niet op staan.

Er zijn drie nummers van dat album te beluisteren op Spotify. Zin dat misschien nummers, die Gabriel niet geschreven heeft?

Ik betwijfel of iemand er rouwig om is, maar deze ontbreekt ook:

Lou Reed & Metallica - Lulu (214 stemmen)

Ook hier zal niemand op MuMe rouwig om zijn (want geen enkel album haalt hier meer dan tien stemmen), maar ook van de Nederlandse band The Pilgrims staat niks op Spotify. Toch een beetje vreemd voor een jaren negentig-band die afgelopen jaar de draad weer oppakte. D'r staan wel diverse andere Pilgrims op Spotify, maar dat blijken toch andere gezelschappen te zijn.

De grootste omissies op Spotify zijn hierboven al genoemd. Andere beroemdheden die ontbreken en die nog niet hier genoemd zijn: de Amerikaanse country-superster Garth Brooks en (het meeste van) Def Leppard.

Verder merk ik met een behoorlijk grote regelmaat dat specifieke albums van sommige artiesten ontbreken, ook al staan die artiesten met veel ander werk wel op Spotify. Zo kon ik afgelopen week het debuut van Kitaro er niet op vinden, terwijl ook de interessantste albums van Gandalf ontbreken. De eerste twee solo-albums van jazz-drummer Lenny White (zijn beste albums) staan er ook niet op. En van Rob de Nijs, zo merkte ik gisteren, ontbreken de jaren zeventig-albums (uitgebracht op het Philips-label).

Ik heb de indruk dat het soms een rechtenkwestie is, maar ook vaak dat het gewoon gaat om albums die als CD al lange tijd niet meer in de reguliere handel verkrijgbaar zijn. Die zijn dan kennelijk ook moeilijker te uploaden...

Ook een beetje gek: de albums van het jaren tachtig hardrockproject Phenomena (Tom Galley, met een grote hoeveelheid topmusici uit het genre) staan er ook niet op. Zelfs de band schittert door afwezigheid. Er blijkt wel een andere artiest met dezelfde naam op te staan, maar daarbij refereert de bio (onder 'informatie') overduidelijk aan de door mij bedoelde Phenomena. Maar de muziek (en trouwens ook de albumtitels en -hoezen) is duidelijke andere snit. Foutje...

Offtopic: Ik mis af en toe ook wel iets, maar er zijn altijd een veelvoud aan alternatieven voorhanden. Spotify beweert 35 miljoen nummers in de collectie te hebben. Alles hebben is onmogelijk, een illusie (gezien de vele belangen en eigendomsrechten), wat er wél beschikbaar is mag i.m.o. een klein wonder heten, en vergeet niet die overzichtelijke interface. (Wie had het durven dromen pakweg 20 jaar geleden?)
Al eens uitgerekend hoe lang de platenkast moet zijn om dit allemaal fysiek te herbergen? Ik kwam aan kilometers kast. In terabytes geen idee.
Stel dat je alles hebt, of alles direct beschikbaar is wat je maar wilt. Het lijkt me erg saai.

Joe Henry - Shuffletown
Howlin' Wolf - The Howlin' Wolf Album (1969)

DJ Sprinkles - Midtown 120 Blues
Pantha du Prince - This Bliss

Alle Fabric-releases staan er natuurlijk ook niet op. Enkelen daarvan hebben meer dan 50 stemmen:

Caspa & Rusko - FabricLive. 37 (2007)
Four Tet - Fabriclive 59 (2011)
Ricardo Villalobos - Fabric 36 (2007)

En er is ook één Boogy Bytes mixalbum met precies 50 stemmen:

Kiki - Boogy Bytes Vol. 1 (2006)

Ik las net dat Drag City hun catalogus eindelijk op Spotify heeft gezet dus ik blij... blijkt dat het slechts om een gedeelte gaat, dus nog steeds geen Joanna. Er kunnen wellicht wel wat dingen van de lijst, bijv. van Ty Segall.

Exit: volgens de berichten zou het werk van Bill Callahan er ook op staan, maar volgens mij Spotify niet?

Arrie schreef:
Ik las net dat Drag City hun catalogus eindelijk op Spotify heeft gezet dus ik blij... blijkt dat het slechts om een gedeelte gaat, dus nog steeds geen Joanna. Er kunnen wellicht wel wat dingen van de lijst, bijv. van Ty Segall.

Exit: volgens de berichten zou het werk van Bill Callahan er ook op staan, maar volgens mij Spotify niet?

Sommige dingen zijn een beetje moeilijk te vinden. Zo vind je niet de juiste pagina als je op "Smog" zoekt, maar wel als je specifiek naar "Smog - The Doctor Came at Dawn" zoekt.

Het lijkt erop Will Oldham en Joanna Newsom nog volledig ontbreken, Jim O'Rourke bijna helemaal ontbreekt en van Bill Callahan / Smog de helft ontbreekt.

Deze heb ik kunnen vinden en kunnen van de lijst in de openingspost af:

Bill Callahan - Sometimes I Wish We Were an Eagle (2009)
Bill Callahan - Apocalypse (2011)
Bill Callahan - Dream River (2013)
Six Organs of Admittance - School of the Flower (2005)
Six Organs of Admittance - The Sun Awakens (2006)
Smog - A River Ain't Too Much to Love (2005)
Smog - Knock Knock (1999)
Smog - The Doctor Came at Dawn (1996)
Ty Segall - Twins (2012)
Ty Segall - Manipulator (2014)

Verder nog wat albums gevonden die weer terug van weggeweest zijn:

Archive - Controlling Crowds (2009)
Archive - Noise (2004)
Atoms for Peace - Amok (2013)
Ray LaMontagne - Gossip in the Grain (2008)
Ray LaMontagne - Till the Sun Turns Black (2006)
Ray LaMontagne - Trouble (2004)
Neu! - Neu! (1972)

Six organs of admittance eindelijk compleet op spotify ! Goed nieuws

Langzaamaan stromen er meer albums van Drag City binnen. De volgende albums heb ik uit de lijst kunnen schrappen:

Palace - Arise Therefore (1996)
Palace Brothers - There Is No-One What Will Take Care of You (1993)
Palace Music - Viva Last Blues (1995)
Smog - Dongs of Sevotion (2000)
Smog - Red Apple Falls (1997)
Smog - Wild Love (1995)

Dat zijn welkome albums.

Arrie schreef:
Ik las net dat Drag City hun catalogus eindelijk op Spotify heeft gezet dus ik blij... blijkt dat het slechts om een gedeelte gaat, dus nog steeds geen Joanna.
Vanwege haar eerder nogal negatieve houding tov uitbetaalmodel van Spotify zou het me best verbazen als Joanna Newsom uiteindelijk op Spotify komt te staan.

Masimo schreef:
(quote)
Vanwege haar eerder nogal negatieve houding tov uitbetaalmodel van Spotify zou het me best verbazen als Joanna Newsom uiteindelijk op Spotify komt te staan.

Jup, mij ook. Ik waardeer eerlijk gezegd wel dat ze vasthoudt aan haar principes. Ik heb andere artiesten zich negatief over Spotify uit horen laten, maar die staan er nu wel op. Zou me ergens wel tegenvallen als ze nu alsnog toegeeft.... tenzij het model van Spotify verandert natuurlijk.

John Cale - Helen of Troy (1975) : 72 stemmen

Dank je. Kan ik hem eindelijk weer eens belusteren. Kun je ook nog zeggen waarom ik het nummer Nieuw Bloed van De Frank Boeijen Groep van het album In Natura niet kan draaien? Verder staat alles op Spotify. Ook de live-versie van het nummer. Wat is er aan de hand met de studioversie van dit nummer?

Geen idee. Iemand die tegen Spotify is zal wel (een deel van) de rechten hebben op alleen dat ene nummer.

motel matches schreef:
Dank je. Kan ik hem eindelijk weer eens belusteren.

Ik zou gewoon voor The Island Years gaan, dat zijn niet alleen z'n 3 topalbums bij Island, maar ook nog eens aangevuld met wat fijn bonusmateriaal

Gast
geplaatst: vandaag om 04:58 uur

geplaatst: vandaag om 04:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.