Muziek / Algemeen / Aankoopbeleid
zoeken in:
0
sxesven
geplaatst: 29 januari 2007, 00:04 uur
Leuke thread.
Mijn aankoopbeleid, zo er sprake van is, is in ieder geval verschrikkelijk inefficiënt. De kat uit de boom kijken doe ik sowieso niet; als ik iets wil hebben wil ik het graag zo gauw mogelijk, dus afwachten tot iets in de aanbieding komt zit er gewoon niet in. Wel zoek ik liefst wat rond (digitaal) om een mooi prijsje tegen te komen, want €18 voor een plaat neertellen doe ik gewoon niet graag. Wat niet wil zeggen dat ik het niet doe, want impulsief (en dan vaak in een winkel) kan ik soms best veel te veel voor een plaat neerleggen omdat ik 'm op dat moment graag wil hebben. Aanbiedingsbakken sla ik sowieso over, aangezien ik er vrijwel nooit iets tegenkom naar mijn gading, en er eigenlijk ook gewoon te lui voor ben.
Wat betreft wanneer: ik probeer altijd alles een beetje gelijkmatig te spreiden, dus af en toe een plaatje of wat. Echter, als ik iets gedaan heb waarvoor ik mezelf een schouderklopje mag geven (tentamenperiode doorgewerkt, tentamencijfers binnen - de meest achterlijke dingen, eerlijk gezegd) sta ik mezelf altijd wel toe even in te slaan, dus dan ga ik even shoppen met een vooropgesteld budget en koop ik vaak een plaatje of 8. Daarna neem ik me altijd voor even rustig aan te doen, maar het kriebelt altijd en meestal neem ik toch binnen de korste keren weer ergens wat mee.
Een maximumprijs heb ik op zich niet, maar alles wat boven de €20 gaat vind ik moeilijk te verteren, of het nou een kale single-disc release is of een uitgebreide prachtbox met vijf schijfjes is: da's gewoon psychologisch. Daarentegen kan ik wel, zoals ik al zei, gewoon teveel voor een plaat neertellen omdat ik 'm graag wil als ik 'm tegenkom.
Als ik richting platenzaak ga neem ik me altijd voor een lijstje mee te nemen, maar ik het vergeet het meestal. Bovendien ben ik zodra ik een platenzaak binnenstap onmiddelijk alle dingen die ik nog wilde vergeten - ook erg handig. Ik laat me dan ook wel graag verrassen, maar dat is meestal erg lastig (althans, hier in de buurt). In de platenzaken in Rotterdam kom ik niet vaak verrassingen tegen, dus het is altijd een verademing als ik eens buiten de deur shop (bij de Get bijvoorbeeld) en het is dan ook moeilijk niet met een hondertal platen de deur uit te gaan (niet dat de bankrekening het toelaat natuurlijk
).
Ik probeer verder altijd wel een beetje divers aan te kopen, hoewel ik gerust vijf Oldham platen tegelijk kan kopen. Verder schaf ik liever van alles wat aan, en ik koop ook graag dingen die ik nog niet gehoord heb en die dus een verrassing zijn. Ik vind het daarentegen verschrikkelijk 5* platen te kopen die ik nog niet heb, aangezien er geen verrassing meer aan is, en dat stel ik liefst ook gewoon zo lang mogelijk uit.
Ergo, mijn beleid: impulsief aanschaffen.
Mijn aankoopbeleid, zo er sprake van is, is in ieder geval verschrikkelijk inefficiënt. De kat uit de boom kijken doe ik sowieso niet; als ik iets wil hebben wil ik het graag zo gauw mogelijk, dus afwachten tot iets in de aanbieding komt zit er gewoon niet in. Wel zoek ik liefst wat rond (digitaal) om een mooi prijsje tegen te komen, want €18 voor een plaat neertellen doe ik gewoon niet graag. Wat niet wil zeggen dat ik het niet doe, want impulsief (en dan vaak in een winkel) kan ik soms best veel te veel voor een plaat neerleggen omdat ik 'm op dat moment graag wil hebben. Aanbiedingsbakken sla ik sowieso over, aangezien ik er vrijwel nooit iets tegenkom naar mijn gading, en er eigenlijk ook gewoon te lui voor ben.Wat betreft wanneer: ik probeer altijd alles een beetje gelijkmatig te spreiden, dus af en toe een plaatje of wat. Echter, als ik iets gedaan heb waarvoor ik mezelf een schouderklopje mag geven (tentamenperiode doorgewerkt, tentamencijfers binnen - de meest achterlijke dingen, eerlijk gezegd) sta ik mezelf altijd wel toe even in te slaan, dus dan ga ik even shoppen met een vooropgesteld budget en koop ik vaak een plaatje of 8. Daarna neem ik me altijd voor even rustig aan te doen, maar het kriebelt altijd en meestal neem ik toch binnen de korste keren weer ergens wat mee.
Een maximumprijs heb ik op zich niet, maar alles wat boven de €20 gaat vind ik moeilijk te verteren, of het nou een kale single-disc release is of een uitgebreide prachtbox met vijf schijfjes is: da's gewoon psychologisch. Daarentegen kan ik wel, zoals ik al zei, gewoon teveel voor een plaat neertellen omdat ik 'm graag wil als ik 'm tegenkom.
Als ik richting platenzaak ga neem ik me altijd voor een lijstje mee te nemen, maar ik het vergeet het meestal. Bovendien ben ik zodra ik een platenzaak binnenstap onmiddelijk alle dingen die ik nog wilde vergeten - ook erg handig. Ik laat me dan ook wel graag verrassen, maar dat is meestal erg lastig (althans, hier in de buurt). In de platenzaken in Rotterdam kom ik niet vaak verrassingen tegen, dus het is altijd een verademing als ik eens buiten de deur shop (bij de Get bijvoorbeeld) en het is dan ook moeilijk niet met een hondertal platen de deur uit te gaan (niet dat de bankrekening het toelaat natuurlijk
).Ik probeer verder altijd wel een beetje divers aan te kopen, hoewel ik gerust vijf Oldham platen tegelijk kan kopen. Verder schaf ik liever van alles wat aan, en ik koop ook graag dingen die ik nog niet gehoord heb en die dus een verrassing zijn. Ik vind het daarentegen verschrikkelijk 5* platen te kopen die ik nog niet heb, aangezien er geen verrassing meer aan is, en dat stel ik liefst ook gewoon zo lang mogelijk uit.
Ergo, mijn beleid: impulsief aanschaffen.
0
geplaatst: 29 januari 2007, 00:04 uur
Ik heb niet echt een beleid.
Soms koop ik maanden amper cd's (dan zijn het meestal dvd's) en soms een heleboel. Deze maand is wel een uitschieter met zo'n 15 cd's.
Meestal koop ik cd's van tussen de 7 tot 13 euro. Hierbij zitten de laatste jaren weinig (voor mij) echt aparte artiesten hoewel ik sinds ik begin deze maand ingelogd ben op Musicmeter een aardig te kopen lijstje heb gemaakt van de klassiekers op deze site.
De meeste van mijn aankopen gaan via het internet en wanneer ik naar een platenzaak ga is het meestal de gele duim.
Soms koop ik maanden amper cd's (dan zijn het meestal dvd's) en soms een heleboel. Deze maand is wel een uitschieter met zo'n 15 cd's.
Meestal koop ik cd's van tussen de 7 tot 13 euro. Hierbij zitten de laatste jaren weinig (voor mij) echt aparte artiesten hoewel ik sinds ik begin deze maand ingelogd ben op Musicmeter een aardig te kopen lijstje heb gemaakt van de klassiekers op deze site.
De meeste van mijn aankopen gaan via het internet en wanneer ik naar een platenzaak ga is het meestal de gele duim.
0
geplaatst: 29 januari 2007, 07:58 uur
Bij mij is het gewoon dat ik af en toe met wat geld op zak naar een cd-winkel stap, met het plan om wat te kopen. Ik zorg er ook steeds voor dat ik geen cd's van 15€ of meer koop, want voor die prijs kan je twee andere cd's kopen die minstens even goed zijn.
0
geplaatst: 29 januari 2007, 09:56 uur
Mijn aankoopbeleid wordt gestuurd door mijn bankrekening.
Als er aan het eind van de maand geld over is, wordt er altijd wel even bij de aanbiedingen gekeken voor een goede nieuwe cd. Ik probeer al mijn cd's onder de 10 euro te kopen, maar bij een goede cd die ik al langer wil hebben wordt daar wel een uitzondering voor gemaakt.
Dit is trouwens wel heel herkenbaar. Zo kom ik met kerst ook meestal met een stuk of 5 cd's thuis, die ik heb gekocht omdat het dan bijna kerst is.
Als er aan het eind van de maand geld over is, wordt er altijd wel even bij de aanbiedingen gekeken voor een goede nieuwe cd. Ik probeer al mijn cd's onder de 10 euro te kopen, maar bij een goede cd die ik al langer wil hebben wordt daar wel een uitzondering voor gemaakt.
sxesven schreef:
Echter, als ik iets gedaan heb waarvoor ik mezelf een schouderklopje mag geven (tentamenperiode doorgewerkt, tentamencijfers binnen - de meest achterlijke dingen, eerlijk gezegd) sta ik mezelf altijd wel toe even in te slaan, dus dan ga ik even shoppen...
Echter, als ik iets gedaan heb waarvoor ik mezelf een schouderklopje mag geven (tentamenperiode doorgewerkt, tentamencijfers binnen - de meest achterlijke dingen, eerlijk gezegd) sta ik mezelf altijd wel toe even in te slaan, dus dan ga ik even shoppen...
Dit is trouwens wel heel herkenbaar. Zo kom ik met kerst ook meestal met een stuk of 5 cd's thuis, die ik heb gekocht omdat het dan bijna kerst is.
0
geplaatst: 29 januari 2007, 10:01 uur
Tja.. mijn aankopbeleid, erg variabel.. de ene keer veel in korte tijd, de andere keer weken niks. Wat meestal de overeenkomst tussen mijn aankopen is, is dat het bijna allemaal in de aanbieding is. Een cd van meer dan 12 euro zul je mij niet snel zien kopen.
Vaak ga ik naar bepaalde winkels (o.a. Plato Zwolle of DiskiD (2e hands winkel in Zwolle) met wat albums in mijn achterhoofd, maar meestal kom ik thuis met compleet andere albums. Eens in de zoveel tijd reis ik ook nog wel eens af naar bijvoorbeeld Amsterdam, om daar eens van wat aanbiedingen gebruik te maken en dingen te vinden die ik elders niet tegenkom.
Op internet iets kopen doe ik eigenlijk alleen als ik heel graag iets wil hebben wat anders niet te krijgen is. Ik vind juist het door de platenbakken gaan, en het zien van onverwachte dingen daar (zo kwam ik in een achteraf hoekje ergens Liars - Drum's Not Dead tegen terwijl ik naar Low op zoek was.) veel leuker.
Vaak ga ik naar bepaalde winkels (o.a. Plato Zwolle of DiskiD (2e hands winkel in Zwolle) met wat albums in mijn achterhoofd, maar meestal kom ik thuis met compleet andere albums. Eens in de zoveel tijd reis ik ook nog wel eens af naar bijvoorbeeld Amsterdam, om daar eens van wat aanbiedingen gebruik te maken en dingen te vinden die ik elders niet tegenkom.
Op internet iets kopen doe ik eigenlijk alleen als ik heel graag iets wil hebben wat anders niet te krijgen is. Ik vind juist het door de platenbakken gaan, en het zien van onverwachte dingen daar (zo kwam ik in een achteraf hoekje ergens Liars - Drum's Not Dead tegen terwijl ik naar Low op zoek was.) veel leuker.
0
geplaatst: 29 januari 2007, 10:16 uur
Bij mij ligt de verhouding nieuw/aanbieding zo'n beetje 50/50. Ik koop gemiddeld per week zo'n 4 CD's/LP's, maar dit gaat wel met pieken. Internetkopen doe ik nauwelijks meer, mede door slechte ervaringen in het verleden. Wegens gebrek aan écht goede platenzaken in mijn woonplaats (Den Haag) reis ik af en toe met een pak geld naar zaken als Plexus (Delft), Distortion (Amsterdam) of Da Capo (Utrecht), waar men aanmerkelijk beter is gesorteerd. Dan kan ik er weer een tijdje tegenaan 
Er zijn weinig artiesten waar ik echt alles van moét hebben. Helaas voor mij is het bij die paar waar dat wel zo van is bijna onmogelijk, gezien de hoevelheid materiaal wat zij uitbrengen, wat soms ook nog moeilijk verkrijgbaar is. Voorbeeld: van Sonic Youth koop ik elke scheet die ze uitbrengen, en daar zit best veel meuk tussen. Maar het levert wel een leuke verzameling op
. Maar veel vaker ben ik geïnteresseerd in bepaalde "periodes" van artiesten. Of houden artiesten op met leuk zijn na de eerste paar releases. Dan is het vaak wel klaar.

Er zijn weinig artiesten waar ik echt alles van moét hebben. Helaas voor mij is het bij die paar waar dat wel zo van is bijna onmogelijk, gezien de hoevelheid materiaal wat zij uitbrengen, wat soms ook nog moeilijk verkrijgbaar is. Voorbeeld: van Sonic Youth koop ik elke scheet die ze uitbrengen, en daar zit best veel meuk tussen. Maar het levert wel een leuke verzameling op
. Maar veel vaker ben ik geïnteresseerd in bepaalde "periodes" van artiesten. Of houden artiesten op met leuk zijn na de eerste paar releases. Dan is het vaak wel klaar.
0
geplaatst: 29 januari 2007, 10:28 uur
Mijn aankoopbeleid is de laatste jaren zeer sterk gewijzigd. Vroeger (10 jaar geleden) kocht ik vaak CD's op puur toeval. Een interessante hoes of titel leidde dan vaak tot aankoop. Dit heeft me vaker dan nooit tot speciale ontdekkingen geleid (Red House Painters!). Dit was nochtans niet zonder risiko omdat mijn budget wel erg beperkt was (5 a 10 CD's per jaar). Later heeft de radiozender Stubru me vaak aan een tip geholpen. Een zeer bijzonder liedje kon me dan wel overhalen tot aanschaf van het hele album (So slow van Sophia bv.). Dan heeft de aankoop van CD's voor een hele tijd stilgelegen, factoren van belang waren: andere interesses(!), de bib en ook wel de mogelijkheid tot DL. Pas dankzij mume ben ik weer tot de overtuiging gekomen dat een echte liefde voor muziek pas bezegeld kan worden door de aanschaf van de echte pareltjes, en dat zijn er dankzij mume weer erg veel geworden. Nu heb ik mijn beleid ongeveer zo vastgeled: de beste 10 a 20 platen van elk jaar (ook met terugwerkende kracht) moeten in mijn collectie een thuis vinden.
0
geplaatst: 29 januari 2007, 11:04 uur
Ik koop trouwens nooit CD's die meer dan 15 euro kosten. Meestal probeer ik ze in het buitenland te kopen (US, Duitsland) omdat daar de prijzen veel beter meevallen (zacht uitgedrukt). Ook aanbiedingen vind ik erg interessant, laatst Born in the USA voor 6 euro gekocht. Zag daar ook een paar klassiekers van Mike Oldfield liggen voor iets van 5 euro. Voor zo'n prijs maak ik ook wel eens een uitzondering op onderstaande regels 

0
Sietse
geplaatst: 29 januari 2007, 21:00 uur
mijn beleid is aangepast sinds laatste post...toen had ik nog geen creditcard.
Nu is het beleid
-niet meer dan 100 per maand (lukt vrijwel nooit).
-heel veel via internet.
-soms get records bezoeken.
-na get, ff langs concerto 2e hands vinyl bekijken.
-concerten artiesten leeg kopen.
-en nog steeds gonzo circus.
Nu is het beleid
-niet meer dan 100 per maand (lukt vrijwel nooit).
-heel veel via internet.
-soms get records bezoeken.
-na get, ff langs concerto 2e hands vinyl bekijken.
-concerten artiesten leeg kopen.
-en nog steeds gonzo circus.
0
geplaatst: 29 januari 2007, 21:23 uur
0
Coldie
geplaatst: 29 januari 2007, 22:37 uur
Ik ga meestal ook voor de aanbiedingen van 8,99 etc. Als ik echt graag iets wil hebben dan heb ik er max. zo'n 16,- voor over. De meeste nieuwe albums kun je voor zo'n 12,- wel op internet vinden, die koop ik dan ook meteen.
Als ik een platenzaak binnenloop probeer ik het altijd binnen de perken te houden door niet meer dan drie albums per keer mee naar buiten te nemen. Het is tenslotte best handig om nog wat geld op je spaarrekening te hebben staan als je met een half jaartje op kamers wilt.
Maar 't blijft natuurlijk altijd lastig je in te houden en weer niet te veel te kopen.
Als ik een platenzaak binnenloop probeer ik het altijd binnen de perken te houden door niet meer dan drie albums per keer mee naar buiten te nemen. Het is tenslotte best handig om nog wat geld op je spaarrekening te hebben staan als je met een half jaartje op kamers wilt.
Maar 't blijft natuurlijk altijd lastig je in te houden en weer niet te veel te kopen.
0
geplaatst: 29 januari 2007, 22:55 uur
Steeds vaker via Internet. CD-wow en Amazon, soms bij platenmaatschappij of artiestensite. In winkels kopen vind ik vaak zo´n teleurstelling. Of slecht gesorteeerd, of veel te duur. Meestal koop ik in winkels aanbiedingen.
Speciaal leuk vind ik het om CD´s bij gelegenheid te kopen: op vakantie CD´s kopen van artiesten uit dat land, bij concerten van de artiest. Ik ben dan ook het meest makkelijk met geld, en het aanbod is ook anders dan je gewend bent. Ik koop ook nog steeds platen; meestal op markten, maar laatst ook weer eens in een tweedehands zaak (MuMeMeeting Leiden: Hoe heette dat zaakje ook al weer!?)
Het ligt soms ook sterk aan de winkel. Ik vind het systeem van Saturn (keten in Duitsland) heel prettig: je kan daar op elke plek in de winkel de barcode scannen en elke CD luisteren via het intranet waar ze kennelijk alle CD´s op hebben staan die ze verkopen. Bovendien hebben ze belachelijk veel op voorraad. dat was de laatste keer dat ik over de 100 euro zat, maar toen was ik daar ook een paar uur geweest.
Speciaal leuk vind ik het om CD´s bij gelegenheid te kopen: op vakantie CD´s kopen van artiesten uit dat land, bij concerten van de artiest. Ik ben dan ook het meest makkelijk met geld, en het aanbod is ook anders dan je gewend bent. Ik koop ook nog steeds platen; meestal op markten, maar laatst ook weer eens in een tweedehands zaak (MuMeMeeting Leiden: Hoe heette dat zaakje ook al weer!?)
Het ligt soms ook sterk aan de winkel. Ik vind het systeem van Saturn (keten in Duitsland) heel prettig: je kan daar op elke plek in de winkel de barcode scannen en elke CD luisteren via het intranet waar ze kennelijk alle CD´s op hebben staan die ze verkopen. Bovendien hebben ze belachelijk veel op voorraad. dat was de laatste keer dat ik over de 100 euro zat, maar toen was ik daar ook een paar uur geweest.
0
geplaatst: 29 januari 2007, 22:57 uur
sq schreef:
MuMeMeeting Leiden: Hoe heette dat zaakje ook al weer!?)
MuMeMeeting Leiden: Hoe heette dat zaakje ook al weer!?)
Plaatboef of bedoel je die tegenover de plato?
0
geplaatst: 29 januari 2007, 22:59 uur
Tegenover de plato. De eerste, met die Jazzmeneer. Ik was zeer tevreden met mijn aankopen en ik wil er nog eens naartoe.
0
fredpit
geplaatst: 30 januari 2007, 00:09 uur
sq schreef:
Saturn Keulen zegt het grootste aanbod van europa voorradig te hebben..Dat systeem van direct luisteren werkt erg goed, lekker door de bakken rommelen..he wat is dat ? even luisteren, en hopa je mandje in.. In de straatjes rond de 'wolkenkrabber'(een van de eerste flatgebouwen van europa
)van Saturn in Keulen zijn ook diverse 2e hands platenzaakjes te vinden met zeldzame jazz, electronica etcetc Hier ben je zo een dagje zoet en dat op 1,5 - 2 uur van de grens (Arnhem )
Ik koop vooral veel vinyl de laatste tijd. dat heeft als voordeel dat het betaalbaar is en beter zijn waarde behoud mocht je een gedeelte ooit weer willen verkopen vanwege een 'wisselende muzieksmaak"
Ik heb eind vorig jaar een motor verkocht (had er twee, maar wat moet je uiteindelijk met twee motoren?) en heb me voorgenomen dat ik van het verkoopbedrag de komende jaren mijn muziekverzameling ga aanvullen. Bewust kiezen ,weten wat je wilt, dan vliegt het geld niet uit je zak. En het vinden van "muzikale pareltjes'in 2e hands zaakjes voor een goede prijs is veel leuker als even op internet bestellen.
0
fastpulseboy
geplaatst: 30 januari 2007, 14:01 uur
ik heb ook niet echt een beleid. Ik loop regelmatig ff een zaak binnen en snuffel even rond. De keren dat ik met niks naar buiten kom zijn talrijker dan wel. Soms heb ik iets in mijn hoofd en dan moet ik dat hebben, soms loop ik ergens tegenaan. Meestal niet de duurste dingen. Ik luister veel mp3's en als ik iets vaker opzet en het erg mooi vind wil ik het hebben. Liefst op vinyl. Er zijn bands waar ik alles van moet hebben en dat koop ik dan blind.
Alleen Morrissey / Smiths gaat bij mij in het extreme. Ik wil alles hebbe hehehe. dus als er bijv. een nieuwe single uitkomt dan wil ik de cd-single deel 1, de cd-single deel 2, de 7" de 12" (als die er is) en zoals laatst de picture disc...zo ben ik ook aan het proberen met terugwerkende kracht alles te verzamelen wat over het algemeen via internet of beurzen gaat. (ben een eind op weg, maar het lijkt een bodemloze put)
Alleen Morrissey / Smiths gaat bij mij in het extreme. Ik wil alles hebbe hehehe. dus als er bijv. een nieuwe single uitkomt dan wil ik de cd-single deel 1, de cd-single deel 2, de 7" de 12" (als die er is) en zoals laatst de picture disc...zo ben ik ook aan het proberen met terugwerkende kracht alles te verzamelen wat over het algemeen via internet of beurzen gaat. (ben een eind op weg, maar het lijkt een bodemloze put)
0
geplaatst: 26 december 2007, 17:44 uur
ik loop vaak een zaak binnen om verlekkerd rond te snuffelen, dan moet ik mezelf bedwingen om de dag erna toch binnenspringen en een stapeltje aan de kassa leggen
dit gebeurt onvoorzien, wanordelijk, op variabele tijdstippen en...veel te veel....
dit gebeurt onvoorzien, wanordelijk, op variabele tijdstippen en...veel te veel....
0
Sietse
geplaatst: 26 december 2007, 21:22 uur
Het nieuwe beleidt vanaf 01-01-2008:
1) 1 Plaat of CD per week +
2) 1 7" of 3" per week +
3) Promo's +
4) Gekregen van artiesten, labels, vrienden +
5) Gonzo Circus
Dit is exclusief beurzen en rommelmarkten. 2e hands ben ik nog over aan het nadenken.
Het doel: alles goed kunnen luisteren dat ik koop, het leuker vinden van het ontvangen van pakketjes en wat meer geld besparen.
Besparing: +/- 80 euro per maand, want die 100 euro was al veranderd naar 150 en ook daar ging ik altijd over heen.
1) 1 Plaat of CD per week +
2) 1 7" of 3" per week +
3) Promo's +
4) Gekregen van artiesten, labels, vrienden +
5) Gonzo Circus
Dit is exclusief beurzen en rommelmarkten. 2e hands ben ik nog over aan het nadenken.
Het doel: alles goed kunnen luisteren dat ik koop, het leuker vinden van het ontvangen van pakketjes en wat meer geld besparen.
Besparing: +/- 80 euro per maand, want die 100 euro was al veranderd naar 150 en ook daar ging ik altijd over heen.
0
geplaatst: 23 januari 2008, 18:28 uur
Lastig lastig lastig en nog eens lastig......
Probeer zo veel mogelijk binnen de € 250 per maand te blijven,maar tja dat lukt dus lang niet altijd......
Probeer zo veel mogelijk binnen de € 250 per maand te blijven,maar tja dat lukt dus lang niet altijd......
0
geplaatst: 30 januari 2008, 22:16 uur
Ik ben wat dit betreft een absoluut onregelmatige aankoper van muziek. Ik koop ze in drie verschillende vormen, maar voordat ik een aankoop doe zoek ik eerst via MusicMeter uit of het naar mijn zin zal zijn. Vervolgens zijn er drie soorten gevoelens die mij aanzetten tot een besluit wat voor aankoop ik doe. Ben ik nog niet overtuigd maar wil ik de muziek wel een kans geven, dan download ik 'm via iTunes. Ben ik ervan overtuigd dat dit een goede keuze voor mij is, en is het tevens ook leuk om in de auto te draaien, dan wordt het de cd-versie. Ben ik laaiend enthousiast over een groep die ik gedownload (of soms zelfs op cd) heb, dan koop ik de vinyl versie. Mijn aankoopbeleid is ongeveer net zo gecompliceerd als mijzelf. De nieuwe van Radiohead, waar ik nog niets onbewust van heb gehoord, zal een LP worden. Denk dat dat komt omdat ik me steeds meer aangetrokken voel tot de romantiek van de langspeelplaat. (En de ontdekking dat muziekwinkels zoals "die ene speciaalzaak in Tilburg" en Music Machine in Sittard ook LP's verkopen en mij daardoor het idee geven dat LP's nog leven.
Hoe dan ook, de laatste tijd is het iets minder qua cd-verkoop, omdat ik aan de ene kant net iets te vaak teleurgesteld ben, aan de andere kant dat ik op dit moment niet zo goed meer weet op welk gebied ik mijn muziekinteresse heb liggen en hoe ik daar tegenaan moet kijken, en aan de drie dimensionale kant omdat ik steeds minder plek krijg in mijn cd-kast.
Laten we het er maar op houden dat er heel veel denkwerk aan af gaat voordat ik een plaat/cd/muziekproject koop.
Hoe dan ook, de laatste tijd is het iets minder qua cd-verkoop, omdat ik aan de ene kant net iets te vaak teleurgesteld ben, aan de andere kant dat ik op dit moment niet zo goed meer weet op welk gebied ik mijn muziekinteresse heb liggen en hoe ik daar tegenaan moet kijken, en aan de drie dimensionale kant omdat ik steeds minder plek krijg in mijn cd-kast.
Laten we het er maar op houden dat er heel veel denkwerk aan af gaat voordat ik een plaat/cd/muziekproject koop.
0
geplaatst: 30 januari 2008, 22:35 uur
Tribal Gathering schreef:
Aldus Tribal een jaar geleden. De bedragen kloppen nog steeds, maar de kreet "Soms koop ik maanden amper cd's" kan wel verwijderd worden. 10 cd's in de maand is nu een karig maandje.
0
geplaatst: 21 november 2009, 20:06 uur
In Muziek > Algemeen > Help! Ik blijf maar muziek kopen!:
Wie herkent mijn 'probleem'
en kan me adviseren.
Ik vind heel veel soorten muziek goed, van Arcade Fire tot KISS en van Skik tot Led Zeppelin. En alles wat daar onder en boven zit.
Het voordeel van internet is dat je overal ter wereld cd's en platen vandaan kunt halen. Sites als Play.com en Amazon houden hun prijzen bovendien erg laag.
Het overkomt mij vaak dat ik zit te internetten, info over een bepaalde cd tegenkom, uiteindelijk bij Ebay of Amazon beland en met een paar muisklikken weer een cd heb besteld.
Zo koop ik soms wel meerdere cd's per week, vaak tegen hele lage prijzen, het is niet zo dat ik me in de schulden steek.
Maar toch: mijn collectie groeit en groeit maar, ik kom haast tijd tekort om alles goed te beluisteren; ik streef ernaar om alle cd's minimaal een keer of drie te draaien voordat ik ze in de kast zet.
Hoe houden jullie je 'cd-kooplust' in bedwang? Ga je uit van een maximaal aantal aankopen per maand/half jaar, beperk je je tot een bepaald genre of een bepaalde soort release (alleen limited of deluxe edities bijvoorbeeld) en wat is je criterium om cd's en lp's uit je collectie te verwijderen?
En hoe weersta je de verleiding van het snel kopen op internet?
Ben benieuwd hoe jullie daarmee omgaan!
Wie herkent mijn 'probleem'
en kan me adviseren.Ik vind heel veel soorten muziek goed, van Arcade Fire tot KISS en van Skik tot Led Zeppelin. En alles wat daar onder en boven zit.
Het voordeel van internet is dat je overal ter wereld cd's en platen vandaan kunt halen. Sites als Play.com en Amazon houden hun prijzen bovendien erg laag.
Het overkomt mij vaak dat ik zit te internetten, info over een bepaalde cd tegenkom, uiteindelijk bij Ebay of Amazon beland en met een paar muisklikken weer een cd heb besteld.
Zo koop ik soms wel meerdere cd's per week, vaak tegen hele lage prijzen, het is niet zo dat ik me in de schulden steek.
Maar toch: mijn collectie groeit en groeit maar, ik kom haast tijd tekort om alles goed te beluisteren; ik streef ernaar om alle cd's minimaal een keer of drie te draaien voordat ik ze in de kast zet.
Hoe houden jullie je 'cd-kooplust' in bedwang? Ga je uit van een maximaal aantal aankopen per maand/half jaar, beperk je je tot een bepaald genre of een bepaalde soort release (alleen limited of deluxe edities bijvoorbeeld) en wat is je criterium om cd's en lp's uit je collectie te verwijderen?
En hoe weersta je de verleiding van het snel kopen op internet?
Ben benieuwd hoe jullie daarmee omgaan!
0
geplaatst: 21 november 2009, 22:57 uur
Interessante en herkenbare vraagstelling van Philipstown.
Ik heb me beperkt tot de volgende criteria ...
Ik koop enkele vinyl van 1977 tot 1992.
Van een aantal bands ben ik dan zo volledig mogelijk.
Voornamelijk albums en singles (soms maxi's).
Uit diezelfde periode probeer ik ook de CDs of groepen
die ik het meest bewonder op CD te kopen, maar ik wacht
telkens een definitieve release af ... ik koop geen CDs uit
de eerste of tweede generatie ... liefst 21ste eeuwse releases.
Van de dingen na 1992 beperk ik me meestal
tot de klassiekers en koop ik relatief veel hitverzamelaars,
zowel commerciële als iets alternatievere ... zo blijf ik op de hoogte
en heb ik dus heel veel bekende nummers van heel veel verschillende
bands in huis. Echter bijzonder weinig full albums uit die periode.
Uit die verzamelaars knutsel ik dan compilaties in elkaar
waar ik dan echt naar luister. Ik beluister verzamelaars nooit integraal.
Ze worden altijd omgeturnd in zelfgemaakte overzichten.
En ooit op mijn oude dag ... draai ik al mijn vinylplaten weer eens ...
Ik heb me beperkt tot de volgende criteria ...
Ik koop enkele vinyl van 1977 tot 1992.
Van een aantal bands ben ik dan zo volledig mogelijk.
Voornamelijk albums en singles (soms maxi's).
Uit diezelfde periode probeer ik ook de CDs of groepen
die ik het meest bewonder op CD te kopen, maar ik wacht
telkens een definitieve release af ... ik koop geen CDs uit
de eerste of tweede generatie ... liefst 21ste eeuwse releases.
Van de dingen na 1992 beperk ik me meestal
tot de klassiekers en koop ik relatief veel hitverzamelaars,
zowel commerciële als iets alternatievere ... zo blijf ik op de hoogte
en heb ik dus heel veel bekende nummers van heel veel verschillende
bands in huis. Echter bijzonder weinig full albums uit die periode.
Uit die verzamelaars knutsel ik dan compilaties in elkaar
waar ik dan echt naar luister. Ik beluister verzamelaars nooit integraal.
Ze worden altijd omgeturnd in zelfgemaakte overzichten.
En ooit op mijn oude dag ... draai ik al mijn vinylplaten weer eens ...
0
geplaatst: 21 november 2009, 23:23 uur
Mijn interesse in muziek is erg groot. Dat is al vanaf mijn 6e jaar zo. Ik luister erg veel verschillende soorten muziek en door internet is alles ook erg dichtbij.(wat ik eigenlijk wel een beetje als een nadeel beschouw)
Nu heb ik vrij lang in een platen/cd winkel gewerkt en dan ben je de hele dag met muziek bezig.(toen kocht ik relatief weinig cd`s)
Sinds een jaar is "mijn" winkeltje er niet meer en ben ik meer cd`s zelf gaan kopen.
Ik koop erg veel, maar eigenlijk zonder veel finciele problemen. Hoewel ik vandaag wel 2 nieuwe planken erbij heb gemaakt. Ik kon de cd`s van afgelopen weken niet meer kwijt. Maar afgelopen week is een beetje overkill geweest. Ik denk zo`n 85 of 90 cd`s gekocht deze week.
En dan zat ik vanmiddag nog te twijfelen of ik de cd-box van Boudewijn de Groot met 10 albums mee zou nemen. Ik heb hem nog maar even laten staan.
Ik ga nu eerst maar eens draaien wat ik heb.
Maar dat zeg ik heel vaak en dan kom ik o.a. via deze site weer op een artiest, die download ik dan en daarna wil ik vaak toch de originele cd hebben.
Dr.Dre - The Chronic staat op dit moment bovenaan het verlanglijstje.
Ik heb dus niet echt een tip voor Philipstown. Behalve: Geniet van muziek en zolang je je niet in de schulden steekt is er niet zo veel aan de hand.
Nu heb ik vrij lang in een platen/cd winkel gewerkt en dan ben je de hele dag met muziek bezig.(toen kocht ik relatief weinig cd`s)
Sinds een jaar is "mijn" winkeltje er niet meer en ben ik meer cd`s zelf gaan kopen.
Ik koop erg veel, maar eigenlijk zonder veel finciele problemen. Hoewel ik vandaag wel 2 nieuwe planken erbij heb gemaakt. Ik kon de cd`s van afgelopen weken niet meer kwijt. Maar afgelopen week is een beetje overkill geweest. Ik denk zo`n 85 of 90 cd`s gekocht deze week.
En dan zat ik vanmiddag nog te twijfelen of ik de cd-box van Boudewijn de Groot met 10 albums mee zou nemen. Ik heb hem nog maar even laten staan.

Ik ga nu eerst maar eens draaien wat ik heb.
Maar dat zeg ik heel vaak en dan kom ik o.a. via deze site weer op een artiest, die download ik dan en daarna wil ik vaak toch de originele cd hebben.
Dr.Dre - The Chronic staat op dit moment bovenaan het verlanglijstje.
Ik heb dus niet echt een tip voor Philipstown. Behalve: Geniet van muziek en zolang je je niet in de schulden steekt is er niet zo veel aan de hand.
0
geplaatst: 22 november 2009, 01:11 uur
Ik kan me vinden in platedraaier.
Veel kopen, en inderdaad de tijd nemen om te draaien wat je gekocht hebt.
Ook ik koop de mooie download albums vervolgens zelf ook, en toevallig heb ik ook getwijfeld bij de Boudewijn de Groot box (ook niet gekocht).
Het is gewoon een hobby, die bij mij ook financieel haalbaar blijft.
Veel kopen, en inderdaad de tijd nemen om te draaien wat je gekocht hebt.
Ook ik koop de mooie download albums vervolgens zelf ook, en toevallig heb ik ook getwijfeld bij de Boudewijn de Groot box (ook niet gekocht).
Het is gewoon een hobby, die bij mij ook financieel haalbaar blijft.
0
geplaatst: 22 november 2009, 01:20 uur
Zo doe ik het ook inderdaad. Ik koop ook veel in vlagen. Nu met de platenbeurs en wat gewinkel her en der kom ik op zo'n 25 albums in november, maar er zijn ook weken (soms zelfs maanden) dat ik niets koop. Kan ook wel even teren op wat ik al heb en neem soms ook bewust wel even gas terug.
* denotes required fields.