MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Aankoopbeleid

zoeken in:
Voordeel van student zijn: op een gegeven moment is 't geld op en dan blijkt eten weer net even belangrijker te zijn dan muziek Verder probeer ik mezelf voor de gek te houden door nooit cd's te kopen die duurder zijn dan 10 euro - dat lijkt een besparende maatregel, maar in feite ga ik er volgens mij alleen maar meer van kopen.

Leuk topic.

Feit is dat mijn verlanglijstje met nog te luisteren/aan te schaffen albums eindeloos lang is. Sinds ik regelmatig op MuMe rondneus, zijn de prognoses er financieel gezien niet beter op geworden.

Toch zwicht ik niet voor het downloaden. Okee, tuurlijk zit er wel eens een illegaaltje tussen, maar dan mis ik het gevoel van het origineel....de geur van vinyl, de magie van een hoes, de toegevoegde waarde van de songteksten, credits en liner notes (vooral bij geremasterde versies dikwijls erg interresssant).

Zonder hoesje kan ik een album op de een of andere manier niet vol overgave integraal beluisteren.

Mijn aankoopbeleid is sterk veranderd sinds ik een drietal jaar geleden een eigen huis heb gekocht. Daarvoor woonde ik nog thuis en had daarom praktisch geen (vaste) lasten. Destijds spendeerde ik dan ook honderden euro's per maand (!) aan cd's. Ik heb toen in drie à vier jaar zo'n 1500 cd's gekocht.

Heden ten dage is het jammer genoeg de hypotheekverstrekker die het grootste gedeelte van mijn salaris incasseert. Nu probeer ik toch wel elke maande onder de 200 euro te blijven, wat niet altijd lukt. De afgelopen 14 maanden heb ik "maar" ruim 300 cd's gekocht. Het merendeel van mijn cd's bestel ik via het internet (Amazon, CDBaby) en dan meestal aan het eind van de ene/begin van de andere maand. In de loop van de maand ontvang ik dan (normaal gesproken) alle bestelde cd's en aan het einde van de maand begint het "circus" weer opnieuw.

Daarnaast kom ik zeer sporadisch nog in fysieke platenzaken (Plato en Bep Dylan, Deventer) waar ik enkel de koopjes doorloop. Bij concerten wil ik ook nog wel eens - mits redelijk geprijsd - een cd van de optredende artiest (onlangs Po' Girl) aanschaffen.

Het meeste wat hierboven staat, klinkt me bekend in de oren.
Ik bestel tegenwoordig ongeveer alles via het internet. CD's die ik wil, volg ik een paar dagen en/of weken en als de prijs okee is (vroeger was dat onder 10 euro of als ik het niet langer uithield; nu is de 10 euro-regel nog moeilijk vol te houden), dan koop ik.
Ik dacht dat ik met mijn 5-tot-10 cd's per maand een veelkoper zou zijn, maar in deze topic lijk ik maar een kleintje.
Ik heb wel 1 vuistregel : geen 2 cd's van 1 artiest, tenzij het gaat om een sterke verbetering of koerswijziging. Ik heb misschien wel 6 cd's staan van bijvoorbeeld The Tragically Hip, maar ik luister er maar naar twee. Maar goed, deze vuistregel is al heel vaak gesneuveld op het slagveld van de internetshop.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:32 uur

geplaatst: vandaag om 19:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.