menu

Muziek / Algemeen / Algemeen hitlijstentopic 2019

zoeken in:
Voor de mensen die het leuk vinden: een topic om te discussiëren over de verschillende hitlijsten die er zijn. Top 40, Hot 100, etc.

Overigens, hier de binnenkomers in Nederland, Engeland en Amerika van deze week:

Nederlandse Top 40:

#32 Seeb x Bastille - Grip
#35 Robin Schulz (ft. Erika Sirola) - Speechless
#37 Gavin James - Glow

Official UK Charts:

#68 FISHER - Losing It
#73 A Boogie Wit Da Hoodie ft. 6ix9ine - Swervin
#73 Sam Smith - Fire on Fire
#80 NSG ft. Tion Wayne - Options
#89 Billie Eilish - idontwannabeyouanymore
#92 Billie Eilish - Bellyache

Billboard Hot 100:

#37 21 Savage - A Lot
#40 Elvis Presley - Blue Christmas
#47 Post Malone - Wow
#49 Frank Sinatra - Jingle Bells
#57 A Boogie Wit Da Hoodie ft. 6ix9ine - Swervin
#58 21 Savage - Can't Leave Without It
#65 A Boogie Wit Da Hoodie ft. Offset & Tyga - Startender
#67 21 Savage - All My Friends
#70 21 Savage - Break Da Law
#73 21 Savage - A Monster
#93 21 Savage - Gun Smoke
#94 A Boogie Wit Da Hoodie ft. Juice WRLD - Demons & Angels
#95 21 Savage - ASMR

De Billie Eilish-nummers die in Engeland binnenkomen zijn oudere nummers, maar door haar nog altijd stijgende populariteit weten die alsnog binnen te komen.

Verder zijn er twee Amerikaanse rappers die een album hebben uitgebracht.

De Amerikaanse lijst van afgelopen dinsdag is eigenlijk die over de laatste week van vorig jaar en daarmee pakt ie ook de kerstpiek. Mariah Carey bereikt de derde plaats, waarmee het het tweede kerstlied ooit is dat de top 3 haalt in Amerika, na The Chipmunk Song van David Seville & The Chipmunks. Hoe komt dat? Al vrij snel na de start van de Billboard Hot 100, in 1963 is er een aparte lijst ingevoerd voor kerstliedjes, en mochten ze niet binnenkomen in de algemene lijst. Dit werd in 1972 afgeschaft (alhoewel het in de jaren '80 een paar jaar heringevoerd werd). Hierdoor zijn er kerstklassiekers die nooit in de Billboard Hot 100 hebben gestaan. Het is de reden dat Blue Christmas van Elvis nu voor het eerst de lijst binnenkomt, met dank aan streaming en airplay. Jingle Bells van Frank Sinatra is überhaupt nooit als single uitgebracht. Door streaming en airplay is overigens bijna de helft van de bovenste 50 (21 stuks) in kerstsferen.

*Gaat in de updates*

Ga je weer wekelijks de binnenkomers bespreken, zoals je destijds in het vorige algemene hitlijstentopic ook deed? Vond dat erg leuk om te volgen (al luisterde ik zelf niet heel vaak mee) maar het zal wel best tijdrovend zijn dus ik snap wel als je het deze keer wat rustiger aan wilt gaan doen

Haha nee dit topic komt voort uit een discussie in het Nieuw in de Top 40: 2018-topic en is eigenlijk ter vervanging van dat topic. Het is dan ook meer een algemeen topic dan dat het 'mijn' topic is. Misschien kan ik er wel nummers uitlichten.

De nieuwe binnenkomers in Amerika, met een opvallende hoogste binnenkomer:

#32 Pinkfong - Baby Shark
#75 Jordan Davis - Take It from Me
#80 Jake Owen - Down to the Honkytonk
#82 Lukas Graham - Love Someone
#82 Carrie Underwood - Love Wins
#86 Zara Larsson - Ruin My Life
#87 Loud Luxury ft. brando - Body
#91 Brett Young - Here Tonight
#92 Midland - Burn Out
#92 Bad Bunny - Solo de Mi
#94 Benny Blanco & Juice WRLD (ft. Brendon Urie) - Roses
#98 Old Dominion - Make It Sweet
#100 Billie Eilish - idontwannabeyouanymore

De hoogste binnenkomer is een liedje bedoeld voor jonge kinderen, maar op een of andere manier heeft deze een groot publiek bereikt en is enorm aangeslagen. Baby Shark is dan ook wel enorm catchy. De nieuwe Kuikentje Piep? In Engeland heeft het nummer zelfs de top 10 bereikt! Ik verwacht niet dat het in Nederland nog iets gaat doen, maar het lijkt me wel geinig haha.

Verder komt er een hoop country binnen. Daarnaast zowaar weer hits voor Lukas Graham en Zara Larsson, die allebei niet echt weten te verrassen. Body van Loud Luxury was in Europa een luchtig zomerdance-hitje, die nu alsnog de Amerikaanse charts heeft bereikt.

Een opvallende samenwerking is die van Benny Blanco, Juice WRLD en Brendon Urie. Blanco heeft belachelijk veel wereldhit van de afgelopen tien jaar geschreven en geproduceerd, en heeft nu besloten om zich sterker te profileren als artiest. Blanco was aanvankelijk de protegé van Dr. Luke en werkte mee aan de doorbraak van Katy Perry en die van Ke$ha. Ook zat hij bijvoorbeeld achter Moves Like Jagger, en schreef mee aan een groot deel van Ed Sheeran's laatste album. And the list goes on and on. Zijn roots liggen eigenlijk meer in de hiphop, en daar houdt ie zich nog steeds mee bezig: hij was ook betrokken bij de Wyoming-sessies van Kanye West. Nu brengt ie een single uit met één van de grote doorbraakartiesten van 2018: Juice WRLD. Echter, dat op een dergelijk plaatje ook Brendon Urie te horen is, is opmerkelijk. Dat is de man van Panic at the Disco, en die doet volgens mij niet veel naast zijn eigen werk, laat staan in de hiphop-hoek. Geinig om hem eens in een totaal andere context te horen!

Oh trouwens: ook een nieuwe nummer 1 in de VS! Namelijk de eerste solo-nummer 1 voor Halsey, met Without Me. Ze heeft al eens eerder op 1 gestaan als featuring op Closer van The Chainsmokers.

Wat een verschrikking die 'Baby Shark'. Zelfs in z'n knulligheid vind ik er niks aan.

Dit nummer van Bad Bunny valt ook erg tegen.

Ik ben ook niet positief gestemd omtrent het nummer van Halsey. Denk dat ik de 'Needed Me' rip-off 'Now or Never' nog steeds haar leukste track vind.

ahw wat een schattig nummer dat Baby Shark

Dat Baby Shark nu pas de hitlijsten haalt joh, was volgens mij al een behoorlijke hype van de zomer en ook veel gebruikt in die zooi waar mensen langs hun auto lopen. Blijf m leuk vinden Tutududutudu

Nog nooit gehoord van die Baby Shark. Jammer dat ik hier nu kennis mee heb moeten maken. Die aangezette productie ook. Verschrikkelijk.

Die van Zara Larsson vind ik erg fijn! Had voorheen niet veel met haar muziek (afgezien van 'So Good' en 'Lush Life') maar deze verrast me positief. Ook helemaal niet zo hitgevoelig, als eerste single zijnde, gezien wat ze hiervoor allemaal heeft uitgebracht.

Nieuwe van Bad Bunny is juist erg chill. Afkomstig van een zeer lekker debuutalbum. Ook positief ontvangen door de critics, o.a. met een 8,2 op Pitchfork.

Opvallend nummer inderdaad die van Benny Blanco zo met Brendon op een Hip-Hop beat. Al heeft ie dat natuurlijk ook al op een Lil Dicky plaat gedaan en was ik ook al bekend met het elektronische gastoptreden bij Dillon Francis.

UK Charts:

#6 Headie One ft. Dave - 18HUNNA
#15 Chris Brown - Undecided
#42 Bring Me The Horizon - Medicine
#79 Catfish & the Bottlemen - Longshot
#80 Fleur East - Favourite Thing
#84 A Boogie Wit Da Hoodie ft. Offset & Tyga - Startender
#97 A Boogie Wit Da Hoodie - Look Back At It

De hoge binnenkomst van Headie One is wellicht opvallend: een opkomende rapper die hiermee - zo uit m'n hoofd - z'n eerste hit scoort. Maar daar draagt de aanwezigheid van Dave flink aan bij. Dat is namelijk één van de populairste rappers van Engeland, net alsof in Nederland iemand als Boef featuring op je track is (al is Dave wel wat minder controversieel). Dave scoorde vorig jaar nog een nummer 1-hit met Funky Friday.

Chris Brown komt ook opvallend hoog binnen met zijn nieuwe track, al doet ie over het algemeen best goed in Engeland, met een nieuwe track waarin hij I Love Your Smile van Shanice heeft verwerkt!

Verder zowaar twee rockbands! Bring Me the Horizon was ooit een metalband, maar voor m'n gevoel zijn ze sinds ze aan het grote succes hebben mogen proeven steeds meer concessies gaan doen.

En de Top 40:

#35 Wulf - Front Row Ticket
#38 Benny Blanco & Calvin Harris - I Found You

En Davina Michelle pakt haar elfde week aan top, waarmee ze het record voor solozangeressen verbreekt. Ze is daarmee Alexis Jordan en Celine Dion voorbij gegaan, die tien weken op 1 stonden met resp. Happiness en My Heart Will Go On.

Dit wordt een ouwe lullen post, maar ik schrijf het toch maar

Ik volg de Nederlandse hitlijsten al bijna mijn hele leven (de laatste 15 jaar wel minder intensief dan de 20 daarvoor) en wat me tegenwoordig (eigenlijk al behoorlijk wat jaar) stoort is hoe statisch alles is geworden. 2 of 3 binnenkomers in de week. Platen die een eeuw op 1 staan. Tipparades met nummers die daar langer dan 10 weken staan (en dan soms nog binnenkomen). Ik verlang soms echt terug naar bijvoorbeeld 1983 (ja ook toen volgde ik het al, echt waar!). Dat was wellicht het jaar met de snelste omloopsnelheid van hits. De nummer 1 in de jaarlijst* stond toen 13 weken in de top 40. 13! en er waren in die tijd zelfs een paar nummer 1 hits die er maar 8 weken instonden. En onder alle hits was 10 weken haast uitzonderlijk geworden. Ik weet dat het ligt aan de veranderde muziekconsumptie en samenstelling, maar ik vind dat stroperige zo saai.

In de jaren '90 had je de toen razendsnelle Britse lijst (waar op een gegeven moment bijna alle nummer 1 hits op 1 binnenkwamen) en de veel tragere billboard in de VS. Nederland zat daar toen een beetje tussen. Nu zijn alle lijsten traag, maar ik heb vaak de indruk dat wij het traagst zijn.

* 1983 was het eerste jaar dat ik de hele dag naar de radio luisterde op de dag dat de jaar top 100 werd uitgezonden. Echt van 100 tot 1. Ik wilde ze allemaal horen. Mijn ouders hadden me dat jaar een oude radiocassetterecorder gegeven die helemaal alleen van mij was. Vanaf dag 1 mijn favoriete speelgoed. Dat jaarlijst luisteren heb zeker tot begin jaren '90 wel gedaan. Ook al was mijn smaak al flink veranderd.

Op zich herkenbaar, zeker van die eigenlijk omgekeerde chartruns in de Engelse hitlijst. Ik heb het idee dat midden jaren '90 alle nummers op hun toppositie binnenkwamen (ook omdat de singles daar in de week van release goedkoper waren) en de meeste nummers na 3/4 weken wel weer uit de lijst waren.

Maar dat een liedje maar 2 maanden echt populair zou kunnen zijn vind ik dan ook wel weer apart. Aan de andere kant was de ggd toen ook echt wat groter vermoed ik, doordat er minder radiozenders waren en er nu zoveel bronnen (ook streaming) zijn dat er weliswaar veel meer muziek te beluisteren is, maar er een relatief kleine overlap is van nummers die echt populair worden.

starbright boy schreef:
* 1983 was het eerste jaar dat ik de hele dag naar de radio luisterde op de dag dat de jaar top 100 werd uitgezonden. Echt van 100 tot 1. Ik wilde ze allemaal horen. Mijn ouders hadden me dat jaar een oude radiocassetterecorder gegeven die helemaal alleen van mij was. Vanaf dag 1 mijn favoriete speelgoed. Dat jaarlijst luisteren heb zeker tot begin jaren '90 wel gedaan. Ook al was mijn smaak al flink veranderd.

Mocht je die uitzendingen nog eens terug willen horen..

Ik heb ze allemaal muv '77, '79, '80 en '84.

Onweerwolf schreef:

Mocht je die uitzendingen nog eens terug willen horen..

Ik heb ze allemaal muv '77, '79, '80 en '84.

Kom ik nog op terug. Zeker 1983 zou ik weleens terug willen horen. Had de bovenste 35 ofzo ook op een paar cassettebandjes opgenomen.

Heb trouwens even rondgezocht in het top 40 archief en vond week 44 . Langstgenoteerde single die week stond er 9 weken in (Big Log van Robert Plant op 22). Zou weleens een record kunnen zijn. Leuke hoogste nieuwe ook. Die zet ik eind dit jaar misschien wel in mijn top 2000 lijstje.

starbright boy schreef:
(quote)

Kom ik nog op terug. Zeker 1983 zou ik weleens terug willen horen.

1983:

Send and download large files, no registration needed - transfer.pcloud.com

Dat hits wat langer blijven plakken is geheel van deze tijd. Dat is te snappen. Die 'records' die allemaal gebroken worden de laatste jaren moeten we sowieso voor lief nemen. Overigens vind ik Davina Michelle daar ook sympathiek in, die het er bijv. helemaal niet mee eens was dat ze met Duurt te Lang al in de Top 2000 te vinden was.

Wat me wel stoort is dat nummers vaak zo lang blijven plakken omdat dán pas ineens de radio stations ermee aan de haal gaan. Hurt Somebody, Girls Like You, Youngblood. Allemaal voorbeelden van hits die eigenlijk al op hun retour waren maar ineens weer groots scoren omdat na 2/3 maanden ineens meer radio stations gaan aanhaken, terwijl het streamingpubliek er eigenlijk alweer, grotendeels, op uitgekeken lijkt te zijn.

Youngblood bijv. stijgt deze week in de 30e week zelfs terug naar #23, omdat ie naar #1 is gestegen in de airplay chart. Een plaat die al 30 weken in de omloop is, als het niet langer is, die nú het meest gedraaid wordt op de Nederlandse radio stations. Dat stoort me het meeste aan de Top 40 van tegenwoordig. Streaminghitjes glippen er zo nu en dan tussendoor, maar grotendeels wordt de lijst bepaald door radio, en als die zó traag zijn met reageren en aanpassen, wordt het wel een wel érg vermoeiende lijst af en toe.

Dat Youngblood was ik al klaar mee bij mijn vorige baan, waar ik in september gestopt was. Wordt dat nu serieus weer een hit?

5SOS - Youngblood | Top 40 - top40.nl

Scroll naar beneden voor het positieverloop. Dat komt veel voor inderdaad. Soms zelfs met re-entries tot gevolg, Of platen die er heel lang over doen om een hit te worden. Zo werd de Duitse inzending van het songfestival in mei 2018 een hit in september/oktober.

Is wel vergelijkbaar met veel platen uit mijn eigen hitlijst van 1994 wat mij in het topic daar nogal een buitenbeentje maakt. Momenteel bijvoorbeeld 43 weken voor Ace of Base - All That She Wants.

Ik was gewoon een trendsetter 25 jaar geleden.

Vroeger, ook vanaf 1983 ongeveer volgde ik de top 40, tros top 50 en nationale hitparade allemaal. En dat was leuk om naar te luisteren. Vorige week vrijdag moest ik verplicht de hedendaagse top 40 aanhoren op Q music. Met veel pijn en moeite heb ik net geen ontslag genomen maar het scheelde niet veel. Wat een emotieloze refrein loze, met irritante vervormde stemmetjes van zogenoemde rappers en zangeressen teisteren je oren. Wat een treurnis en armoede.

Billboard Hot 100

#35 Chris Brown - Undecided
#46 Future - Crushed Up
#81 Lil Pump - Butterfly Doors
#87 YoungBoy Never Broke Again - Valuable Pain

Rustig weekje, met eenmaal R&B en driemaal hiphop.

Post Malone en Swae Lee pakken de nieuwe nummer 1 met Sunflower, van de soundtrack van de nieuwe Spiderman-film. Het is voor Post Malone de derde nummer 1.

Beetje jammer dat de sample eigenlijk het enige leuke is aan het nummer van Chris Brown.

NewYorkCityLight schreef:
Beetje jammer dat de sample eigenlijk het enige leuke is aan het nummer van Chris Brown.

True, de coupletten zijn niet zo strak als het leuke refreintje helaas. Toch een lekker nummer overall.

Fijn dat Post Malone de #1 nu pakt. Halsey op #1 snap ik totaal niet. Saai liedje van een saaie zangeres. Sunflower is een groeiertje. Jammer dat dat hier niet meer gedaan heeft... al leeft die Spider-Man film hier überhaupt minder dan in de States heb ik het idee.

Nieuw in de Top 40, Week 3:

#22. Calvin Harris feat. Rag'n'Bone Man - Giant
#32. Bizzey feat. Jonna Fraser, Kraantje Pappie & Ramiks - Drup
#37. Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger

Kijk, dit is alweer een stuk interessanter dan de eerste twee weken! Vooral die van Sam Smith is echt lekker. Overigens zakt Davina Michelle naar #3. Panic! at the Disco zijn dichtbij de koppositie, maar Ava Max pakt nu, na 6 weken op #2, de #1 positie!

Ja stuk beter dan de vorige twee weken.

En de Official UK Charts:

#4 Sam Smith & Normani - Dancing with a Stranger
#7 Calvin Harris ft. Rag 'n' Bone Man - Giant
#9 Gesaffelstein & The Weeknd - Lost in the Fire
#13 Westlife - Hello My Love
#62 Kehlani ft. Ty Dolla $ign - Nights Like This
#93 Sub Focus & Dimension - Desire
#97 Tom Walker - Just You and I
#99 Lana Del Rey - hope is a dangerous thing for a woman like me to have - but i have it

Vier binnenkomers bij de bovenste 15, dat gebeurt niet zo vaak meer voor mijn gevoel. Opvallendste is daarbij dat er een nieuwe single van Westlife is! De boyband heeft in Engeland 25 top 10-hits gescoord waarvan 14 de nummer 1-positie haalden. Voor hun comeback single hebben ze de hulp ingeroepen van niemand minder dan Ed Sheeran. Slim natuurlijk, maar het refrein doet me wel heel erg denken aan Castle on the Hill.

Leuke plaat van Kehlani ook trouwens. Denk dat catdog het daar wel mee eens is?

De combinatie van Gesaffelstein en The Weeknd vond ik ook wel opvallend. Had het idee dat Gesaffelstein de laatste tijd juist wat meer richting industriële donkere electro ging en dan komt er opeens zo'n samenwerking. Had wel verwacht dat ie zou binnenkomen, maar gelijk de top 10... nee dat niet.

Ik vond 'Mariners Apartment Complex' echt een heel fijn nummer maar helaas doen 'Venice Bitch' (ja, come at me) en 'Hope Is a Dangerous Thing' het nog niet helemaal voor mij.

Dat nummer van Westlife valt ook tegen. Helaas, want ik gun het ze wel.

herman schreef:
De combinatie van Gesaffelstein en The Weeknd vond ik ook wel opvallend. Had het idee dat Gesaffelstein de laatste tijd juist wat meer richting industriële donkere electro ging en dan komt er opeens zo'n samenwerking. Had wel verwacht dat ie zou binnenkomen, maar gelijk de top 10... nee dat niet.

Op de EP 'My Dear Melancholy,' van The Weeknd van vorig jaar stonden ook twee samenwerkingen met Gesaffelstein.

Had overigens ook geen top 10 hit verwacht.

Ah, die had ik even gemist.

Verder wel eens over Lana: MAC is prachtig, maar die andere twee doen mij ook niet veel. VB heb ik nog wel redelijk vaak gedraaid, maar die nieuwe vind ik eigenlijk helemaal niets aan.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:02 uur

geplaatst: vandaag om 00:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.