MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / MuMe's ultieme kans op eeuwige roem Deel 2: de zoektocht naar de sample van CL - Brain Cell

zoeken in:
Ongeveer 2,5 jaar geleden opende ik dit topic, waar ik MuMe's hulp inschakelde om een langgezochte sample te vinden van het nummer Sacrifice van Jedi Mind Tricks. 20 jaar lang bleef de originele sample onbekend. Ondanks veel aanwijzingen van diverse users werd de sample niet via MuMe gevonden. Echter, dit weekend werd de sample alsnog gevonden, waardoor dit topic eindelijk '' op slot'' kon!

Echter:

Er zijn natuurlijk nog vele vele andere nummers die een sample bevatten, waarvan de originele bron niet bekend is. Een daarvan is het nummer Brain Call van de groep CunninLynguists, van hun (enorm geprezen album) A Piece of Strange uit 2006. Het nummer bevat minimaal twee muziek-samples (en ook nog een vocal sample van Wu-Tang Clan). Een daarvan hoor je in het intro. Dit nummer is bekend, namelijk Focus - Tommy (Nederlandse groep overigens). Echter is de sample ''hoofd-beat'' (main beat) niet bekend. Al bijna 15 jaar niet bekend. Het leuke is dat dit nummer net als Sacrifice een stuk zang bevat van het originele nummer (in dit geval niet in het intro, maar het outro):
I recognise that sadness I'm seeing in your eyes. You wonder if it's love you feel or just a comfortable compromise

Ondanks dat het geen bekend nummer zal zijn, ben ik ervan overtuigd dat de oplossing op MuMe kan liggen. De producer van het nummer, Kno (de man die enorm tegen samples sharing is overigens, mar dat is een ander verhaal), sampled enorm vaak rock uit de jaren 60/70/80, ook vaak uit hetzelfde schuitje (folk, prog rock etc.). Genres waarvan vele kenners zich op MuMe bevinden.

De vraag is wederom simpel: welk nummer (naast Focus - Tommy dus) wordt in dit nummer gesampled?

Nieuwe ronde, nieuwe uitdaging, nieuwe kansen kenners; roept u maar!

Om het iets makkelijker te maken: hier een audio-link waar het stukje zang verlaagd is qua pitch, en je de (zo goed als) daadwerkelijke stem van de zanger kan horen. Iemand die hier op aanslaat? Een potentiële naam van de zanger/groep is al voldoende.

De eerste naam die mij bij het horen van je bewerking te binnen schiet is Gill Scott-Heron. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat je dan niks zou vinden bij het Googlen naar de lyrics, dus het zal hem niet zijn.

Niemand?

Onweerwolf
Lionel Richie komt in mij op maar dan net niet denk ik.

Iemand iemand iemand? Ik weet 100% zeker dat iemand op MuMe dit nummer/de artiest kent.
MJ_DA_MAN schreef:
Om het iets makkelijker te maken: hier een audio-link waar het stukje zang verlaagd is qua pitch, en je de (zo goed als) daadwerkelijke stem van de zanger kan horen. Iemand die hier op aanslaat? Een potentiële naam van de zanger/groep is al voldoende.

Iemand? Niemand?

Helaas...

De stem doet mij een beetje aan Tommy Flanders denken ofzo, maar of dat hem is?

Dit is hem NIET, maar zo'n soort track zou het kunnen zijn..

Ik denk overigens meer dat het 70s is wat we zoeken. De stem komt me zoooo bekend voor..

Helaas, ik heb geen idee. Naar het fragment luisterend vermoed ik dat we met een witte stem te maken hebben. En ook ik neig naar de 70's. Optie b, een obscure soul song uit de 80's, want daar doet het me ook wel een beetje aan denken.

Reijersen, jeroentjuhh, thelion, komt de sample jullie bekend voor?

Geen idee sorry

MJ_DA_MAN Ben je specifiek opzoek naar die vocal sample? of ook naar die piano, bass, sax en chimes samples? of ga je er vanuit dat die instrumenten horen bij de originele track van die vocals. Ik denk dat het meerdere samples zijn nl.

Maar laat ik je pogen te helpen Die sax doet me denken aan de sound van John Klemmer. Daar al muziek van geluisterd? Kapot gesampled door de hiphop greats, maar hier op MuMe geen album geregistreerd... Dat laatste is btw n grappige overeenkomst met Gene Cotton uit je vorige topic

Verbston schreef:
MJ_DA_MAN Ben je specifiek opzoek naar die vocal sample? of ook naar die piano, bass, sax en chimes samples? of ga je er vanuit dat die instrumenten horen bij de originele track van die vocals. Ik denk dat het meerdere samples zijn nl.
Die instrumenten horen vrijwel zeker bij de sample. Je mag ervan uit gaan dat het allemaal uit één nummer komt (op het intro na).

Om even wat background info te geven: ik zit in een sample-groep op Facebook met een groep users die bizar veel kennis hebben van zowel samples (doh), muziek algemeen (alle genres), artiesten als muziektechnisch gebied. Ondanks al hun kennis is er nog niemand geweest die ook maar in de buurt is gekomen van een oplossing. Er is dus al jaren onderzoek aan vooraf gegaan.

John Klemmer is natuurlijk een bekende naam die zelfs een soort cultstatus heeft in deze groep. De kans dat hij het is is dus zeer, zéér klein. Die pik je er zo uit. De producer van de track (Kno) sampled ook zelden tot nooit muziek uit die hoek. Het is vaak een bepaalde soort (semi) obscure folk/rock uit de '60/70's. Vandaar dat ik MuMe op hulp vraag, omdat hier veel kenners zitten uit die genres. Het is sowieso een onbekende track, van een waarschijnlijk (tamelijk) onbekende artiest/groep.

Ik kom weer even aan de boom schudden.

Ik vraag wederom om jullie hulp! Kan iemand iig een mogelijke zanger/band noemen? Ik ben ervan overtuigd dat MuMe deze sample kan vinden.
MJ_DA_MAN schreef:

MJ_DA_MAN schreef:

...De producer van het nummer, Kno (de man die enorm tegen samples sharing is overigens, mar dat is een ander verhaal)...

Is dit ook de reden dat er zo weinig van CunninLynguists op whosampled staat? want die samples die je noemt hierboven staan er al niet op bv

Verbston schreef:
(quote)
Is dit ook de reden dat er zo weinig van CunninLynguists op whosampled staat? want die samples die je noemt hierboven staan er al niet op bv
CL is protected op WhoSampled, wat betekent dat enkel crewleden samples kunnen toevoegen. Dit kun je bij de website aanvragen als artiest of label. Veel producers clearen hun samples namelijk niet, waarmee je een juridisch risico loopt als je nummer en de sample open en bloot online staan. En natuurlijk het feit dat sample snitching niet bij de zogenaamde ekte hiphopcultuur hoort. Veel artiesten verguizen daarom ook iedere voor van sample sharing. Kno voorop. Maar, gelukkig zijn er ook andere websites dan WhoSampled!

Ah I see! Ja helder natuurlijk, de interlude van Primo op MoT is een bekend voorbeeld hiervan, maar ik wist niet van het bestaan af van een protected status op WhoSampled haha. Weer wat geleerd
En heb je ook een idee waarom crewleden dan wel kunnen toevoegen (en inzien dus, neem ik aan)? terwijl het voor de rest van de wereld afgeschermd is.

Oh aight die website ken ik niet, wel The-Breaks van voordat WhoSampled bestond (en zelfs nog op mn profielpagina staat ).

Verbston schreef:
En heb je ook een idee waarom crewleden dan wel kunnen toevoegen (en inzien dus, neem ik aan)? terwijl het voor de rest van de wereld afgeschermd is.
Het is voor iedereen zichtbaar, alleen crewleden kunnen dus aanpassingen doen. Waarom weet ik niet exact, maar wellicht is het omdat er soms samples wel gecleared zijn, en die dan mogen worden toegevoegd.
Oh aight die website ken ik niet, wel The-Breaks van voordat WhoSampled bestond (en zelfs nog op mn profielpagina staat ).
DuBruit is eigenlijk een combi van The-Breaks en WhoSampled. Vooral fijn voor artiesten die protected zijn op WhoSampled.

Enfin, ik hoop dat er bij iemand nog een belletje gaat rinkelen m.b.t. deze sample. Nog steeds denk ik dat iemand het op MuMe moet weten!

Iemand iemand iemand?

MJ_DA_MAN schreef:

Bump!

De sample is inmiddels bekend! Het is het nummer I Don't Need To Live With You To Love You van de band Gringo (The Gringos). Afkomstig van het album Gringo uit 1978. Staat niet op MuMe zo te zien (dit lijkt ook een andere band te zijn). Enfin, vond het wel leuk om te melden!

En hoe is het antwoord boven water gekomen?

BoyOnHeavenHill schreef:
En hoe is het antwoord boven water gekomen?
Het schijnt, en ik benadruk schijnt, dat de producer van het CL-nummer de sample zélf had gedeeld met iemand. Deze heeft het echter doorgespeeld, waarna het publiekelijk is geworden. Enorm ironisch, omdat (zoals eerder vermeld) hij (Kno) volledig tegen het publiekelijk delen van samples is .

Lullig! Ken het album natuurlijk niet, maar ik had dit ook niet verwacht. Ook niet dat de volledige sample, los van de vocal, hier uit komt...

Silky & Smooth schreef:
Ook niet dat de volledige sample, los van de vocal, hier uit komt...
Niet helemaal: het tweede intro (deel vanaf 0:24) komt uit dit nummer (ook pas eind 2023 ontdekt overigens), en de bron van de sax is nog onbekend.

Ja, okee, maar ik was verrast dat niet alleen de vocal sample – het regeltje "I recognise that sadness I'm seeing in your eyes..." , maar ook de instrumentaties waren gesampled.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:15 uur

geplaatst: vandaag om 13:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.