CunninLynguists - A Piece of Strange (2006)

Label: L.A. Underground

1. Where Will You Be? (1:02)
  2. Since When (4:02)

met Anetra en SunnyStylez

3. Nothing to Give (3:30)
  4. Caved In (3:17)

met Cee-Lo Green

5. Hourglass (3:21)
  6. Beautiful Girl (3:24)
  7. Inhale [Interlude] (2:02)
  8. Brain Cell (4:23)

met Anetra

9. America Loves Gangsters (4:28)

met Tim Means en Tifstar

10. Never Know Why (3:51)

met Immortal Technique

11. The Gates (4:05)

met Tonedeff

12. Damnation [Interlude] (1:38)
  13. Hellfire (2:29)
  14. Remember Me (Abstract / Reality) (4:26)
  15. What'll You Do? (2:43)
  16. The Light (5:28)

met Anetra, Ladonna Young en Club Dub

17. Since When [Instrumental] * (2:49)
  18. Nothing to Give [Instrumental] * (3:30)
  19. Caved In [Instrumental] * (3:19)
  20. Hourglass [Instrumental] * (3:17)
  21. Beautiful Girl [Instrumental] * (3:28)
  22. Brain Cell [Instrumental] * (4:00)
  23. America Loves Gangsters [Instrumental] * (4:22)
  24. Never Know Why [Instrumental] * (3:36)
  25. The Gates [Instrumental] * (4:05)
  26. Hellfire [Instrumental] * (2:29)
  27. What'll You Do? [Instrumental] * (2:45)
  28. The Light [Instrumental] * (4:53)
  29. Brain Cell [Notion Remix] * (3:47)

met Anetra

30. America Loves Gangsters [SlopFunkDust Remix] * (4:35)

met Tim Means en Tifstar

31. The Gates [Blue Remix] * (3:32)

met Tonedeff

32. Hellfire [Joey Beats Remix] * (2:29)
  33. The Light [Amplifya Remix] * (3:57)
avatar van kobe bryant fan
patenpac schreef:
Iemand een idee of deze nog ergens te verkrijgen is als CD? $220 is wat veel via Amazon

CunninLynguists - A Piece Of Strange (CD, Album) at Discogs

avatar van predator
Pfff, wat is dit toch ongelofelijk goed. Sfeer, ritme, inhoud sluiten perfect op elkaar aan.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Berichten verplaatst naar CunninLynguists

avatar van Manfield
Nu ben ik verre van een hip-hop kenner en liefhebber. Ik heb het altijd een ingewikkeld genre gevonden. Onder andere omdat ik niet goed weet waar ik moet zoeken voor de ‘gems’ die ik wellicht wel erg goed vind. De afgelopen jaren ben ik voornamelijk tegen hip-hop albums aangelopen die ik ervaar als cliché, enorm fout, oppervlakkig of juist te ontoegankelijk voor een leek binnen het genre. Daarom is het altijd ff spannend als ik een hip-hop album binnen krijg als tip.
Maar, wanneer het me dan bevalt is de verassing des te groter. Hoe leuk is het dan ook dat ik dit album enorm weet te waarderen. De vibe weet me te raken; het is relaxed. Maar eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee hoe ik mijn ervaring met/van dit album verder moet beschrijven.

Toch ga ik een matige poging ondernemen. Dat is immers het idee van dit forum. Allereerst vind ik de productie van dit album strak, dienend aan het concept. Soms zit er wat bedoelde ruis in de achtergrond van de nummers. Het heeft wel wat, al moest ik er wel aan wennen. De beats op dit album zijn aardig frivool. Dat geeft een enorme bijdrage aan de sfeer van het album, tezamen met het gebruik van de interludes een mooie plus. Helaas worden interludes te vaak, naar mijn mening, slecht gebruikt; hier zeker niet. De duidelijke songstructuur vind ik prettig, ik ben immers een leek op hip-hop gebied. Het geeft me voldoende handvatten om op te gaan in de muziek. Favorieten zijn; “Hourglass”, “Brain Cell”, “Never Know Why” en vooral ook het fantastische “The Gates”.

Uiteindelijk plaats ik dit album samen met “When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold” van Atmospehere op eenzame hoogte in mijn “zoektocht” binnen de Amerikaanse hip-hop scene. Door af en toe tegen zo'n klepper aan te lopen heb ik nog wel zin te blijven zoeken in dit genre. Het is de moeite waard.

avatar van jordidj1
What’ll You Do ... damn, zo worden ze niet meer gemaakt.

avatar van Nr.4
Prachtig album blijft dit van een van mijn favoriete groepen in hiphop. Hele mooie muziek ook door ontdekt, die ik hier speciaal voor Kno niet ga noemen.

avatar van Devoo
Ik was hiphop uit het oog verloren maar dit album en CYNE - Time Being lieten me terug verliefd worden op het genre. Als ik moet kiezen tussen de twee ga ik voor A Piece of Strange, want hierop staat het in mijn ogen beste hiphop-nummer ooit: The Gates.

Hoewel de bandnaam een puberale woordspeling blijkt, straalt dit alles behalve af op de muziek. De beats zijn zo sfeervol en rustig, de teksten zijn ware kunstwerken waar iedere woord zorgvuldig werd uitgekozen. Mijn probleem met de underground is dat ik het vaak goeie MC's vind die fantastisch kunnen schrijven, maar op muzikaal vlak valt er voor mij weinig uit te halen. Dit album niet, hier werd de perfecte balans tussen een focus op lyrics en muzikaliteit gevonden. En dan komt er een nummer zoals The Gates voorbij... wordt hiphop ooit beter?

avatar van deef.
Remember me is nu al enige tijd m’n wekmuziekje. En warempel, ik krijg er geen hekel aan zoals andere wek-tunes !! En als dat geen goed teken is dan zijn het wel de andere stuk-voor-stuk goeie vette nummers. In het begin had ik wel weinig met de KwikKwek&Kwak stemmetjes maar die vallen weg naarmate de kwaliteit van het album zich verder manifesteert. Lekkah lekkah!!

avatar van Silky & Smooth
deef. schreef:

Gedurfd!

avatar van Kondoro0614
Masterpiece zichzelf, ongekend wat heerlijk dit.