menu

Muziek / Algemeen / Antwoordhits

zoeken in:
avatar van starbright boy
Een van de fascinerende fenomenen uit de popgeschiedenis is de antwoordhit. Er zijjn vele voorbeelden, maar hier zijn er een paar:

Janet Jackson stelt de vraag:



Iets later kwam het antwoord van ene King MC. Was een vroege hiphophit in nederland (nummer 13) maar is behoorlijk vergeten.



Eendagsvlieg Eamon haalde nummer 1 met deze:



En dit was het antwoord van ene Frankee, ook nooit meer wat van gehoord:



Een grote jaren '60 hit, maar dan veel doemeriger dan flower power was Dylankloon Barry Mcguires Eve of Destruction, ook een eendagsvlieg maar later in de Heere geraakt. Een nummer dat toen al gehaat werd door vele Dylanfans (maar ik heb hier altijd een groot zwak voor gehad), al moet ik ook wel een beetje denken aan Ik ben ziek en jij gaat dood van Brigitte Kaandorp in de zin van alles wat er mis is in één liedje:



Daar kwam een rechtse antwoordplaat op. Het zal steeds beter gaan als we eerst die commies aanpakken:



De brave Neil sedaka had een hit met Oh Carol:




Wat de toen nog vooral liedjesschrijvende jonge Carole King op onderstaand idee bracht:


avatar van Arrie
Leuk!

Het alomgewaardeerde debuutalbum van Llloyd Cole and the Commotions werd afgesloten door de track Are You Ready to be Heartbroken. Het duurde meer dan twintig jaar voor hij antwoord kreeg op die vraag, toen het eveneens Schotse Camera Obscura kwam met de single Lloyd, I'm Ready to be Heartbroken.

avatar van herman
In de jaren '90 had je ook een rijtje opeenvolgende 'James Brown'-hits:

L.A. Style - James Brown Is Dead
Holy Noise - James Brown Is Still Alive
Traumatic Stress - Who The Fuck Is James Brown

En hier weer varianten op, zoals:

7 Sons - Vater Abraham Ist Tod

avatar van Arrie
In '84 kwam de old-school hip-hopgroep UTFO met een singletje genaamd Hangin' Out. Die deed niet veel maar het was de B-kant die voor veel reactie zorgde: Roxanne, Roxanne, over een meid van wie ze maar geen aandacht konden krijgen. Het was een 14-jarig meisje dat op het idee kwam om een antwoordplaat op te nemen: ze nam de artiestennaam Roxanne Shanté aan en rapte over de instrumental van Roxanne, Roxanne heen: Roxanne's Revenge. Daarin worden de mannen van UTFO dus gewoon keihard gedisst door een tienermeisje. Dat moet pijnlijk zijn geweest.

Die lieten het er dan ook niet bij zitten en samen met hun producers Full Force besloten ze om daar weer op te antwoorden. Ze lijfden ook een tienermeid in die zich voordeed als The Real Roxanne en het gelijknamige nummer opnam.

Beide antwoordplaatjes deden het zo goed in de hiphopscene dat het nog tal van andere antwoordplaatjes veroorzaakte. Nummer als The Parents of Roxanne, Yo, My Little Sister (Roxanne's Brothers) en zelfs Roxanne's a Man, alles werd er bijgehaald om mee te surfen op het succes. Wikipedia zegt dat er over de jaren na het origineel wel 30 tot 100 antwoordplaatjes zijn opgenomen.

avatar van starbright boy
herman En deze, waar een boel berichten onder geplaatst werden op Youtube toen het echt gebeurde:



avatar van starbright boy
Dat hele Roxanne verhaal is nieuw voor me, hoewel ik me The Real Roxanne als artieste nog wel kan herinneren. Leuk verhaal. Arrie

edit: The Real Roxanne ken ik vooral van deze:



Een hit in Nederland toen ik de top 40 spelde.

edit: En dit blijkt weer een andere artiest onder dezelfde naam te zijn. Om het nog ingewikkelder te maken.

Overigens waren er in de jaren '80 weinig landen met meer hiphophits dan Nederland, Of zo'n beetje tot '91 of '92 eigenlijk. Daarna raakten we de voorsprong kwijt.

avatar van Edgar18
Een zeer veel voorkomend fenomeen ja. Ik vind het ook altijd wel fascinerend. Een paar bekende voorbeelden die ik tof vind:

Woody Guthries This Land is Your Land als antwoord op Irivng Berlins God Bless America.

Muddy Waters Mannish Boy als antwoord op Bo Diddleys I'm a Man. En dat nummer was dan volgens mij weer een antwoord op Waters eerdere hit I'm Your Hoochie Coochie Man.

Taxi (Take Him Back) van ene Anne LeSear als antwoord op het schitterend Taxi van J. Blackfoot.

Peter Schillings Major Tom als antwoord op Bowies Space Oddity.

California Girls van Katy Perry en Snoop Dogg als antwoord op Empire State of Mind van Alicia Keys en Jay-Z.

En natuurlijk het overbekende verhaal van Sweet Home Alabama als antwoord op Neil Youngs aanklacht tegen de zuidelijke staten in Southern Man en Alabama.

avatar van Arrie
starbright boy schreef:

edit: En dit blijkt weer een andere artiest onder dezelfde naam te zijn. Om het nog ingewikkelder te maken.

Volgens mij niet hoor.

avatar van starbright boy
Arrie schreef:
(quote)

Volgens mij niet hoor.


Volgens wikipedia wel. Elease Jack deed de eerste single. Alles vanaf de tweede is Adelaida Martinez.

avatar van motel matches
De Bom Valt Nooit van Herman van Veen als antwoord op de Bom van Doe maar mag ook niet ontbreken.

avatar van Mssr Renard
Southern Men van Neil Young met als antwoord Sweet Home Alabama van Lynyrd Skynyrd

I hope Neil Young will remember: That southern men don't need him around anyhow.

avatar van Mssr Renard
Common (Sense) - I Used to Love H.E.R.

gevolgd door

Mack 10 & Ice Cube - Westside Slaughter House

gevolgd door

Conmon - The Bitch in Yoo

avatar van Mssr Renard
Ik weet het niet zeker maar:

Erykah Badu - Tyrone

gevolgd door

Outkast - Ms. Jackson

avatar van Edgar18
Ms. Jackson is wel geïnspireerd op de relatie van André 3000 met Erykah Badu, maar het is geen antwoord op Tyrone. Tyrone gaat niet over per se over een iemand. En zo wel dan heeft Badu nooit vermeld over wie.

avatar van Mssr Renard
Edgar18 schreef:
Ms. Jackson is wel geïnspireerd op de relatie van André 3000 met Erykah Badu, maar het is geen antwoord op Tyrone. Tyrone gaat niet over per se over een iemand. En zo wel dan heeft Badu nooit vermeld over wie.


Zo zie je maar weer. Iemand vertelde mij dat. Maar ik kon er ook niks over terug vinden.


avatar van starbright boy
Soms wordt er van deze gezegd dat het niet waar is (Tench heeft tegengestelde lezingen gegeven) maar het verhaal is te leuk om 'm niet te noemen. In de jaren '80 had je de band Lone Justice met als zangeres Maria Mckee (die zelf nog een hit zou hebben met Show Me Heaven en een paar prima solo-albums zou maken). Toen haar relatie met Benmont Tench Van Tom Petty and the Heartbreakers misging schreef ze een lied. Dat nummer was de derde solosingle van de voormalige zanger van The Undertones. En verreweg zijn grootste hit. Het haalde in Nederland nummer 1. Terwijl Sharkey hier solo of met The Undertones daarvoor nooit de top 40 haalde:



Tench schreef ook een lied over zijn relatie met McKee en dat nummer was de opvolger van A Good Heart en werd ook een hit, sterker nog het was zijn enige andere hit in Nederland:



avatar van L_T_B
In de jaren '60 "antwoordden" de vrouwen vaak op de mannen.

Dion - Runaround Sue -> Ginger Davis and The Snaps - I'm No Run Around
Roger Miller - King of the Road - Jody Miller - Queen of the House
Elvis Presley - Are You Lonesome Tonight? -> Dodie Stevens - Yes, I'm Lonesome Tonight
Percy Sledge - When a Man Loves a Woman -> Esther Phillips - When a Woman Loves a Man

En zo zijn er nog wel 20+ voorbeelden meer.

avatar van Arrie
En vergeet Wilma's Heintje (Bau ein Schloss für mich) niet, als antwoord op Heintje's Ich bau dir ein Schloss.

avatar van starbright boy
Ik ben benieuwd wie het lukt om al deze versies compleet te beluisteren.

In 1966 had ene Jerry Samuels een enorme hit met het noveltyplaatje They're Coming to Take Me Away, Ha-Haaa! Hij naam daarvoor de naam Napoleon XIV aan en had een wereldhit. In het nummer draait de ik persoon volledig door en komt hij terecht in de "funny farm" als de jij figuur bij hem weggaat:


Ondanks dat in het origineel de suggestie zit dat het om een hond gaat kwam er antwoord. Dat was hoorspelactrice Bryna Raeburn onder de naam Josephine XV en ze was er blij mee dat hij nu in de "funny farm" was: I'm happy they took you away:



De radio dj Bob Hudson kwam met het nummer I'm Normal. Waarin hij suggereert de broer van Napoleon XIV te zijn en volkomen geschift is, maar ze komen niet voor hem want "I'm Normal".



Samuels wist niet wat hij met de B-kant van zijn single aan moest. Dus hij besloot de hele opmame achterstevoren af te spelen en het nummer heette !aaaH-aH ,yawA eM ekaT oT gnimoC er'yehT onder de naam VIX noelopaN:



Een opvolger bedenken lukte ook niet echt, een van zijn pogingen was een vervolg: They're Coming To Get Me Again, Ha Haaa!:



Er waren ook minimaal twee Nederlandse covers (en nog veel meer in andere talen, maar ook in het Engels):



Een opmerkelijke coverversie van Amanda "Follow me" Lear:


avatar van gaucho
starbright boy schreef:
Soms wordt er van deze gezegd dat het niet waar is (Tench heeft tegengestelde lezingen gegeven) maar het verhaal is te leuk om 'm niet te noemen. In de jaren '80 had je de band Lone Justice met als zangeres Maria Mckee (die zelf nog een hit zou hebben met Show Me Heaven en een paar prima solo-albums zou maken).
Tench schreef ook een lied over zijn relatie met McKee en dat nummer was de opvolger van A Good Heart en werd ook een hit, sterker nog het was zijn enige andere hit in Nederland

Een beetje in navolging van deze: was het ook niet zo dat Lindsey Buckingham Go your own way schreef over zijn stukgelopen relatie met Stevie Nicks, en dat Stevie min of meer in antwoord daarop het nummer Dreams pende? Dreams kent een veel gevoeliger benadering, omdat Stevie zei dat ze aanvankelijk nogal geschokt was door Lindsey's zinsnede 'Shackin' up is all you wanna do', maar dat ze zich daar later meer vergevingsgezind tegenover opstelde? Zoiets. Zal eens kijken of ik op internet hierover wat kan vinden.

Hmm, hier dus bijvoorbeeld, al blijft het allemaal een beetje speculatief. En het is ook niet gezegd dat Stevie Nicks Dreams schreef in antwoord op Go your own way. Kan ook best zijn dat ze min of meer gelijktijdig de relatiebreuk in hun songs verwerkten.

avatar van Dungeon
Mssr Renard schreef:
(quote)


Zo zie je maar weer. Iemand vertelde mij dat. Maar ik kon er ook niks over terug vinden.


In het lied 'A Day in the Life of Andre Benjamin' bevestigd Andre dat het lied 'Tyrone' niet over hem gaat.

Songtekst A Day in the Life of Andre Benjamin

Hij geeft daar overigens ook antwoord op de vraag of hij en Erykah hun ongeboren kind hebben laten aborteren. Naar aanleiding van zijn verse op Goodie Mob's 'Thought Process' werd dat onder fans namelijk gesuggereerd.

avatar van herman
Veel mensen hier zullen wel Althea and Donna's Uptown Top Ranking kennen, maar deze maakt ook deel uit van een reeksje antwoordhits.

Het begint met de dit jaar overleden Jamaicaan Trinity, die in 1977 Three Piece Suit uitbrengt. Dit nummer is een 'deejay' (Jamaicaans muziekgenre) bewerking van Marcia Aitken's I'm Still In Love With You, wat op diens beurt weer een door een bevriende producer van Trinity opgepoetste versie is van het origineel van Alton Ellis uit 1967. Trinity scoort met zijn Three Piece Suit een behoorlijke hit in Engeland en pioniert het Jamaicaanse hitgeluid (deejay/dancehall) van de komende jaren.

Een van de eerste navolgers zijn de jonge dames Althea and Donna, die de tekst zo aanpassen dat het geheel nog iets hipper wordt ("diamond socks" wordt bv. "khaki suit"). En zij veroveren pas echt Engeland en van daaruit de wereld. In februari '78 wordt Wings' Mull of Kyntyre, de Engelse kerst-number-one eindelijk van de eerste plaats verdreven.

Trinity antwoordt op zijn beurt weer met Slim Thing, eveneens gebaseerd op hetzelfde 'riddim' van Alton Ellis, maar dat wordt geen succes.

Trinity - Three Piece Suit and Thing - YouTube
Althea & Donna- Uptown Top Ranking - YouTube
Trinity - Slim Thing - YouTube

avatar van gaucho
Veel hits van André van Duin waren covers van actuele hits. Daar was hij snel mee, want vaak stonden de originelen nog in de hitlijsten op het moment dat hij zijn parodieën uitbracht - uiteraard voor maximaal effect. Toch maakt dat van die parodieën nog niet direct antwoordhits. Maar eentje valt volgens mij wel in die categorie: zijn reactie op het lied Juliana bedankt van Willy Alberti. Die zong dat in 1980 de hitlijsten in, kort nadat koningin Juliana haar troonsafstand bekend had gemaakt.

André van Duin haakte er snel op in met een nummer waarin prins Bernhard op zijn beurt ('ook namens mijn vrouw') Willy Alberti bedankte voor zijn hommage. De redevoering van de prins wordt gaandeweg in toenemende mate verstoord door het pianogepingel van Pieter van Vollenhoven, van wie toen al bekend was dat hij graag en goed piano speelde. Van Vollenhoven zou later nog muzikaal furore maken met de Gevleugelde Vrienden.

Aanvankelijk was de komische dankbetuiging gewoon een onderdeel van de Lach-of-ik-schietshow, die in die dagen op zaterdagen te horen op bij de NCRV-radio (als opvolger van de Dikvoormekaarshow). Maar het nummer ging een eigen leven leiden en werd op single uitgebracht. Het haalde nipt de top-10 en scoorde daarmee hoger dan het lied van Willy Alberti.

André van Duin - Willy Alberti Bedankt - YouTube

avatar van Rudi S
Eigenlijk geen antwoord op een liedje maar op een stukje in de krant, waarin ene Joe Haines in een column Freddie Mercurie verwijt dat zijn dood eigen schuld dikke bult was.
Op het album wordt deze reply voorafgegaan door een liefdevolle cover van Queens Love of my life.
De eerste 12 liedjes op het album zijn steeds duo's die naar een artiest verwijzen.










Norma Waterson - The Very Thought of You (1999)

avatar van dix
dix
Ik weet nog een antwoordalbum ...
Uitgebracht door Nick Lowe in reactie op Low van David Bowie:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5372.jpg
https://www.musicmeter.nl/images/cover/92000/92182.jpg?cb=1577768597

avatar van wendyvortex
Het bleek helemaal niet zo leuk om de buurman van Boer Harms te zijn!





André van Duin scoorde ook nog met De Tamme Boerenzoon, een reactie op De Wilde Boerendochtere van Ivan Heylen

avatar van andré
dix schreef:
Ik weet nog een antwoordalbum ...
Uitgebracht door Nick Lowe in reactie op Low van David Bowie:
(afbeelding)
(afbeelding)


Het ging nog verder, I Love the Sound of Breaking Glass (de hit van Nick Lowe) was een reactie op het nummer Breaking Glass van Bowie.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:22 uur

geplaatst: vandaag om 10:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.