Muziek / Algemeen / (Bijna) Overal een hit behalve hier
zoeken in:
3
geplaatst: 17 augustus 2024, 10:50 uur
In een ander topic heb ik er jaren terug al een post aan gewijd. Maar zijn meerdere nummers die hele grote wereldhits werden, maar in Nederland de top 40 niet haalden of in sommige gevallen alleen de onderste regionen. Dus een topic lijkt me wel een aardig idee. Ik ben doorgaans het best op de hoogte van gevallen uit de jaren '80. Alvast drie voorbeelden. Hebben jullie aanvullers voor me?
1. Footloose - Kenny Loggins De jaren '80 was een tijd dat filmstudios massaal de kracht van hits naar aanleiding van films ontdenkten. Dat leverde een heleboel wereldhits op. Zo ook deze van Kenny Loggins. In de VS stond dit drie weken op 1. In de UK werd het nummer zes, In australie was het ook een nummer 1 hit. In Duitsland nummer 4. Enzovoort. Veruit het meest succesvolle wat Loggins ooit uitbracht. In Belgie haalde het nog nummer 27, maar in Nederland werd de top 40 niet gehaald. Loggins haalde wel 2x met andere solohits de top 40 en daarvoor nog twee keer als de helft Loggins & Messina. Footloose duikt zelfs niet op in de tipparade. Wel in het tiplijstje van de concurerende nationale hitparade, maar ook die werd niet gehaald.
2. Walking On Sunshine - Katrina and the Waves. Katrina & The Waves zijn in Nederland een one hit wonder. Maar niet met deze zeer bekende en nog steeds veelgedraaide zomerhit. De enige keer was met hun songfesivalwinnende come back Love Shine a Light. Walking on Sunshine haalde zowel de top 10 in de UK als in de VS. Was nog een grotere hit in Canada, Ierland en Australie. In de meeste andere landen werd er op zijn minst de top 40 gehaald. In Nederland was de tipparade het eindstation.
3. Up Where We Belong - Joe Cocker & Jennifer Warnes. Ik kom snel met meer, maar voor nu even de laatste is ook een filmhit. Joe Cocker hoeft geen introductie want hij haalde hier tussen 1968 en 1994 14x de top 40. Jennifer Warnes is vooral bekend als achtergrondzangeres bij Leonard Cohen, haar album met Cohencovers en natuurlijk de Dirty Dancing-hit een jaar of zes na deze. Up Where We Belong hoort bij de film An Officer and a Gentleman en het was een nummer 1 hit in de VS. Het haalde de top 10 in onder meer de UK, Duitsland, Zweden, Spanje en Noorwegen. In Belgie kwam het nog in de onderste regionen van de hitlijsten. In Nederland gebeurde dat zelfs niet.
1. Footloose - Kenny Loggins De jaren '80 was een tijd dat filmstudios massaal de kracht van hits naar aanleiding van films ontdenkten. Dat leverde een heleboel wereldhits op. Zo ook deze van Kenny Loggins. In de VS stond dit drie weken op 1. In de UK werd het nummer zes, In australie was het ook een nummer 1 hit. In Duitsland nummer 4. Enzovoort. Veruit het meest succesvolle wat Loggins ooit uitbracht. In Belgie haalde het nog nummer 27, maar in Nederland werd de top 40 niet gehaald. Loggins haalde wel 2x met andere solohits de top 40 en daarvoor nog twee keer als de helft Loggins & Messina. Footloose duikt zelfs niet op in de tipparade. Wel in het tiplijstje van de concurerende nationale hitparade, maar ook die werd niet gehaald.
2. Walking On Sunshine - Katrina and the Waves. Katrina & The Waves zijn in Nederland een one hit wonder. Maar niet met deze zeer bekende en nog steeds veelgedraaide zomerhit. De enige keer was met hun songfesivalwinnende come back Love Shine a Light. Walking on Sunshine haalde zowel de top 10 in de UK als in de VS. Was nog een grotere hit in Canada, Ierland en Australie. In de meeste andere landen werd er op zijn minst de top 40 gehaald. In Nederland was de tipparade het eindstation.
3. Up Where We Belong - Joe Cocker & Jennifer Warnes. Ik kom snel met meer, maar voor nu even de laatste is ook een filmhit. Joe Cocker hoeft geen introductie want hij haalde hier tussen 1968 en 1994 14x de top 40. Jennifer Warnes is vooral bekend als achtergrondzangeres bij Leonard Cohen, haar album met Cohencovers en natuurlijk de Dirty Dancing-hit een jaar of zes na deze. Up Where We Belong hoort bij de film An Officer and a Gentleman en het was een nummer 1 hit in de VS. Het haalde de top 10 in onder meer de UK, Duitsland, Zweden, Spanje en Noorwegen. In Belgie kwam het nog in de onderste regionen van de hitlijsten. In Nederland gebeurde dat zelfs niet.
2
geplaatst: 17 augustus 2024, 12:03 uur
De eerste die me te binnen schiet is Hold Me Now van Thompson Twins. Overal hun grootste hit, behalve in NL en BE. Dat terwijl (semi-)voorganger Love On Our Side en opvolger Doctor Doctor wel gewoon de hitlijsten haalden hier.
2
geplaatst: 18 augustus 2024, 01:20 uur
4. Mickey - Toni Basil Dit kan ook in het topic met covers waarvan veel mensen het niet weten, want het origineel is van Racey en toen heette het nog Kitty. Toni Basil was een dame met een carriere die alle kanten op vloog en ze voegde de cheerleader chants toe aan dit nummer en het werd prompt (haar enige) wereldhit. Mickey was nummer 1 in de VS, Canada en Australie. Nummer 2 in de UK, nummer 3 in Ierland. Gek genoeg was het nummer veel minder succesvol buiten Engelstalige landen. Zo deed het niet veel in Duitsland, werd het nummer 39 in Belgie en haalde het in Nederland slechts de tipparade.
5. Invisible Touch -Genesis Zo'n nummer dat ook hier zo vaak gedraaid wordt dat je bijna zou vergeten dat dit in Nederland de top 40 niet haalde. En dat voor een nummer dat zo weinig prog en zo veel recht vooruit catchy pop was dat Genesis werd beschuldigd van complete commerciele uitverkoop. In de VS was het nummer 1, in de Eurochart haalde het de top 10 en in Duitsland en de UK en Duitsland de top 20. Bijna alle andere Genesis singles haalden in deze tijd wel gewoon de top 40.
6. Being With You - Smokey Robinson In Nederland is het succes van Smokey Robinson sowieso erg beperkt. Verder dan een grote hit met Tears of a Clown in 1970 en een klein gouwe ouwe-succesje van het opnieuw uitgebrachte The Tracks of My Tears komt hij niet. Dit nummer was een soort comeback in veel landen (al had hij die in de VS al met de voorganger). Het was een nummer 1 hit in de UK, haalde de tweede plaats in de VS. Ook in het vaak dwarse Frankrijk werd de tweede plaats gehaaid. Net als in Ierland. In Belgie stond het een weekje in de hitlijst. In Nederland kwam het niet verder dan de tipparade. Maar we hielden dus sowieso niet zo van de beste man. Want tegenover anderhalve hit hier staan een stuk of 10 top 10 hits in de VS en ook een stuk of vijf in de UK. Plus nog een hele zwik kleinere hits.
5. Invisible Touch -Genesis Zo'n nummer dat ook hier zo vaak gedraaid wordt dat je bijna zou vergeten dat dit in Nederland de top 40 niet haalde. En dat voor een nummer dat zo weinig prog en zo veel recht vooruit catchy pop was dat Genesis werd beschuldigd van complete commerciele uitverkoop. In de VS was het nummer 1, in de Eurochart haalde het de top 10 en in Duitsland en de UK en Duitsland de top 20. Bijna alle andere Genesis singles haalden in deze tijd wel gewoon de top 40.
6. Being With You - Smokey Robinson In Nederland is het succes van Smokey Robinson sowieso erg beperkt. Verder dan een grote hit met Tears of a Clown in 1970 en een klein gouwe ouwe-succesje van het opnieuw uitgebrachte The Tracks of My Tears komt hij niet. Dit nummer was een soort comeback in veel landen (al had hij die in de VS al met de voorganger). Het was een nummer 1 hit in de UK, haalde de tweede plaats in de VS. Ook in het vaak dwarse Frankrijk werd de tweede plaats gehaaid. Net als in Ierland. In Belgie stond het een weekje in de hitlijst. In Nederland kwam het niet verder dan de tipparade. Maar we hielden dus sowieso niet zo van de beste man. Want tegenover anderhalve hit hier staan een stuk of 10 top 10 hits in de VS en ook een stuk of vijf in de UK. Plus nog een hele zwik kleinere hits.
3
geplaatst: 18 augustus 2024, 08:29 uur
De eerste die mij te binnen schiet is Rock with you van Michael Jackson. Uitgebracht als opvolger van Don't stop 'til you get enough, en dus de tweede single van het succesalbum Off the wall. Je zou verwachten dat het als opvolger van zo'n enorm succesvolle single in elk geval wat aandacht zou krijgen. Het werd een nummer één-hit in de VS, kwam tot 7 in Engeland, resp. 3 en 4 in Canada en Australië en was in verschillende Europese landen ook succesvol, zij het vaak wat bescheidener. Maar in Nederland deed het helemaal niets. Zelfs geen tipparade-notering. Heel vreemd voor iemand van (toen al) zijn status.
2
geplaatst: 18 augustus 2024, 08:33 uur
Een andere opvallende is Love Touch van Rod Stewart. Een niemendalletje (vind ik) uit midden jaren tachtig, dat niettemin een grote hit werd in de VS (#6), Canada (#7) en Duitsland (#14) en een kleintje in Engeland (#27). Bij ons kwam het nummer niet verder dan de tipparade.
2
geplaatst: 18 augustus 2024, 08:37 uur
Nog eentje uit een opvallende hoek: het nummer Captain of her heart van het Zwitserse duo Double werd in 1986 weliswaar redelijk veel gedraaid op de Nederlandse radio, maar werd hier nooit een hit. In tegenstelling tot het VK (#8) en de VS (#16), waarmee het de eerste Zwitserse hit ooit werd in dat laatste land. Ook elders en Europa was het zeer succesvol. In België kwam het nummer tot #17, maar in Nederland kwam het niet verder dan de tipparade.
2
geplaatst: 18 augustus 2024, 10:39 uur
Enola Gay van Orchestral Manoeuvres in the Dark werd overal in Europa een grote hit en tevens het nummer waarmee ik OMD leerde kennen. Maar in Nederland (en ook in België) deed dit nummer niets hoewel het vaak gedraaid werd.
2
geplaatst: 18 augustus 2024, 14:55 uur
7. Lucky Star - Madonna
Na Holiday leek het in Nederland even dat Madonna hier een eendagsvlieg zou zijn, terwijl ze in veel landen gewoon doorging met hits scoren. In de VS en Australie was Borderline de succesvolle tweede single. Deed in veel (Europese) landen niets of niet veel en werd pas in 1986 een hit bij rerelease. Maar ik richt me op de single daarna, Lucky Star, waarmee Madonna in de veel landen wel een hit had. Nummer 4 in de USA, Nummer 14 in de UK. Nummer 8 in Canada en zelfs nummer 25 in België. In Nederland flopte het nummer en werd de tipparade niet eens gehaald. Pas met Like a Virgin had ze een tweede hit.
8. Angel - Madonna
Maar ook daarna was er nog een nummer van Madonna dat op veel plekken scoorde maar in Nederland om vage redenen flopte. Angel. Angel was in 1985 nummer 5 in zowel de UK als de US, nummer 2 in Spanje, nummer 3 in Ierland, nummer 20 in België en nummer 31 in Duitsland. In Nederland werd de tipparade niet gehaald en dat is wel wat raar. Want in de concurrerende hitlijst Nationale Hitparade stond het een weekje op 46. En alle singles om Angel heen waren hier wel serieuze hits. Zelfs een nummer als Gambler, dat bijna niemand meer kent.
9. Reality - Richard Sanderson
Dit aalgladde liefdesliedje was een enorme Europese hit. Hoewel Sanderson een Brit is was het daar geen hit en ook niet in de VS. Het komt eigenlijk uit 1980 maar werd opnieuw uitgebracht in 1987 en een enorm succes. Nummer 1 in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italie en Zwitserland. In Frankrijk is het een van 30 bestverkochte singles ooit. Het nummer was zelfs een hit in Japan, Zuid-Korea en Hong Kong. Ook In Belgie werd de hitlijst gewoon gehaald. Aan Nederland ging het compleet voorbij. In veel landen waar het een hit was schijnt het een veelgebruikt nummer te zijn in talentenjachtprogramma's als Idols en The Voice.
Na Holiday leek het in Nederland even dat Madonna hier een eendagsvlieg zou zijn, terwijl ze in veel landen gewoon doorging met hits scoren. In de VS en Australie was Borderline de succesvolle tweede single. Deed in veel (Europese) landen niets of niet veel en werd pas in 1986 een hit bij rerelease. Maar ik richt me op de single daarna, Lucky Star, waarmee Madonna in de veel landen wel een hit had. Nummer 4 in de USA, Nummer 14 in de UK. Nummer 8 in Canada en zelfs nummer 25 in België. In Nederland flopte het nummer en werd de tipparade niet eens gehaald. Pas met Like a Virgin had ze een tweede hit.
8. Angel - Madonna
Maar ook daarna was er nog een nummer van Madonna dat op veel plekken scoorde maar in Nederland om vage redenen flopte. Angel. Angel was in 1985 nummer 5 in zowel de UK als de US, nummer 2 in Spanje, nummer 3 in Ierland, nummer 20 in België en nummer 31 in Duitsland. In Nederland werd de tipparade niet gehaald en dat is wel wat raar. Want in de concurrerende hitlijst Nationale Hitparade stond het een weekje op 46. En alle singles om Angel heen waren hier wel serieuze hits. Zelfs een nummer als Gambler, dat bijna niemand meer kent.
9. Reality - Richard Sanderson
Dit aalgladde liefdesliedje was een enorme Europese hit. Hoewel Sanderson een Brit is was het daar geen hit en ook niet in de VS. Het komt eigenlijk uit 1980 maar werd opnieuw uitgebracht in 1987 en een enorm succes. Nummer 1 in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italie en Zwitserland. In Frankrijk is het een van 30 bestverkochte singles ooit. Het nummer was zelfs een hit in Japan, Zuid-Korea en Hong Kong. Ook In Belgie werd de hitlijst gewoon gehaald. Aan Nederland ging het compleet voorbij. In veel landen waar het een hit was schijnt het een veelgebruikt nummer te zijn in talentenjachtprogramma's als Idols en The Voice.
0
geplaatst: 18 augustus 2024, 16:42 uur
LucM schreef:
Enola Gay van Orchestral Manoeuvres in the Dark werd overal in Europa een grote hit en tevens het nummer waarmee ik OMD leerde kennen. Maar in Nederland (en ook in België) deed dit nummer niets hoewel het vaak gedraaid werd.
Ik heb altijd wel gedacht/geweten dat het een grote hit was in thuisland VK. Maar nu ik de Wikpedia-pagina over het nummer raadpleeg, zie ik dat het echt in heel Europa een dikke hit is geweest, met zelfs #1-noteringen in Italië, Spanje en Portugal, nummer 2 in Zwitserland en nummer 6 in Frankrijk. Niet in de hitlijsten in de VS, al scoorde het nummer daar ook nog in de Hot Dance Charts. Het doet je echt afvragen hoe het kan/komt dat dit nummer volledig aan Nederland en België is voorbijgegaan.
Ik las volgens mij recentelijk op deze pagina dat het te maken kon hebben met slechte distributie van de single. Niet onmogelijk; ik kan me herinneren dat ik er destijds zelf niet aan kon komen. Ik heb er nooit rechtstreeks naar gevraagd om 'm te bestellen, maar gewoon in de winkel verkrijgbaar was-ie volgens mij niet of nauwelijks.
Aan de andere kant: als ik Wikipedia moet geloven, heeft het nummer in Duitsland ook niks gedaan; en dat is toch wel een grote muziekmarkt voor Europa.
2
geplaatst: 18 augustus 2024, 16:51 uur
Eeen aardige van Diana Ross: haar eerste solohit Ain't no mountain high enough werd vrijwel overal een grote hit (o.a. #1 in de VS en #6 in de UK). Behalve in Nederland, waar het nummer strandde in de Tipparade.
1
geplaatst: 19 augustus 2024, 12:11 uur
Grappig lijstje tot nu al starbright boy. Wat me wel opvalt, is dat ook 'wij' ze inmiddels allemaal als grote hit beschouwen. Dus die schade is toch beperkt gebleven voor de artiesten.
0
geplaatst: 19 augustus 2024, 22:53 uur
Toch ook al een paar opmerkelijke van iedereen. Ik had bijvoorbeeld gemist dat Rock With You van Michael Jackson geen hit was hier. Ook Enola Gay is wel een opmerkelijke. Vooral omdat OMD later juist zeer succesvol was met singles in Nederland. Opvolger Souvenir was wel een hit en is minder klassiek. Maid of Orleans werd daarna zelfs een nummer 1 hier. Maar daarin waren we zeker niet alleen. Een paar latere singles deden het eigenlijk nergens zo goed als hier of in Belgie (Talking Loud & Clear, So In Love, Forever Live & Die, Dream of Me)
1
geplaatst: 19 augustus 2024, 23:39 uur
10. Ooh Ah JUst a Little Bit - Gina G Op het songfestival van 1996 wat toen nog vrij conservatief was bracht de UK dat jaar een eurodancenummer. Vooraf werd het getipt voor de winst, maar het werd voor de vierde keer in vijf jaar Ierland. Maar op het festival werd het een teleurstellende achtste plek. Te modern voor de toenmalige jury. Het nummer werd wel nummer 1 in de UK (en dat is best uitzonderlijk, het nummer waar ze een jaar later mee wonnen haalde dat niet) en werd zelfs een van de weinige eurovisieliedjes die een hit werden in de VS. Het kwam tot 12. Daarna haalde er 25 jaar lang geen enkel eurovisienummer meer de billboard hot 100, Tot .. Arcade van Duncan Laurence. Gina G was ook succesvol in grote delen van Europa, waaronder de scandinavische landen, Belgie, Tsjechie en Hongarije. En ook aan de andere kant van de wereld in Australie en Nieuw Zeeland was het een hit. In Nederland was de tipparade het hoogst haalbare.
11. Mandy - Barry Manilow Er gaat geen concert van Barry Manilow zonder dit nummer op een prominente plek. Een Amerkaanse nummer 1, maar ook succesvol in Australie, de UK, Ierland, Duitsland en Canada onder meer. En een nummer waar ik mensen echt verbaasd kan laten zijn als ik zeg dat dit echt helemaal niets deed in Nederland. Zelfs geen tipparade. Dit is toch wel een seventies easy listening klassieker.
12. Rocket Man - Elton John In de categorie "mensen met veel hits met gekke nummers die ontbreken in Nederland"heb ik vandaag Elton John voor je. De beste man had hier al wat hits gehad. Border Song bijvoorbeeld (wat geflopt was in de UK) en Your Song natuurlijk (wat gek genoeg weer geen hit was in Duitsland). Rocket Man was wel een hit in Duitsland en UK en ook dik top 10 in de VS en succesvol in flink wat landen. En een klassieker. Waar haalde het de top 40 niet? In Nederland. Gek genoeg lukte dat in de jaren '90 wel met een fraaie cover van Kate Bush afkomstig van een tribute-album.
11. Mandy - Barry Manilow Er gaat geen concert van Barry Manilow zonder dit nummer op een prominente plek. Een Amerkaanse nummer 1, maar ook succesvol in Australie, de UK, Ierland, Duitsland en Canada onder meer. En een nummer waar ik mensen echt verbaasd kan laten zijn als ik zeg dat dit echt helemaal niets deed in Nederland. Zelfs geen tipparade. Dit is toch wel een seventies easy listening klassieker.
12. Rocket Man - Elton John In de categorie "mensen met veel hits met gekke nummers die ontbreken in Nederland"heb ik vandaag Elton John voor je. De beste man had hier al wat hits gehad. Border Song bijvoorbeeld (wat geflopt was in de UK) en Your Song natuurlijk (wat gek genoeg weer geen hit was in Duitsland). Rocket Man was wel een hit in Duitsland en UK en ook dik top 10 in de VS en succesvol in flink wat landen. En een klassieker. Waar haalde het de top 40 niet? In Nederland. Gek genoeg lukte dat in de jaren '90 wel met een fraaie cover van Kate Bush afkomstig van een tribute-album.
2
geplaatst: 20 augustus 2024, 01:04 uur
Paar leuke ontdekking in dit topic. Angel van Madonna heb ik zelf pas in de jaren '00 leren kennen. Heerlijk nummer.
Moest er zelf even over nadenken, maar ik heb er nog wel 2:
Journey - Don't Stop Believin' staat tegenwoordig te boek als ultieme 80's klassieker, maar werd alleen in de VS een top 10 hit. In 2010 werd het ook een top 10 hit in de UK. In Nederland bleef het steken in de tipparade, maar inmiddels staat het wel al jaren zo rond de 100ste plek in de top 2000. Als ik me goed herinner is het ook wel eens kort langsgekomen in Top 2000-agogo.
Mr. Brightside van The Killers werd destijds ook een internationale hit, maar toch vooral in de VS, Canada en de UK. In de UK is hetzelfde de grootste hit ooit die niet tot de eerste plek kwam (die titel werd recent overgenomen van Wonderwall). Het heeft daar ook 408 weken in de top 100 gestaan. In Nederland deed het nauwelijks iets. Hier hoorde je ook vooral de Jacques Lu Cont's Thin White Duke remix die ik zelf wel prima vond, maar in het algemeen niet zo gewaardeerd werd.
Er zullen denk ik ook wel veel soulplaten uit de 60's zijn die hier weinig gedaan hebben. Diana Ross werd al genoemd, maar denk dat je er nog wel meer vindt als je de Motown hits naloopt.
Dacht trouwens dat Jefferson Airplane's Somebody to Love hier ook nooit een hit was geweest, maar die stond in 1970 op de b-kant van White Rabbit (gekgenoeg pas 3 jaar na release een hit in Nederland).
Moest er zelf even over nadenken, maar ik heb er nog wel 2:
Journey - Don't Stop Believin' staat tegenwoordig te boek als ultieme 80's klassieker, maar werd alleen in de VS een top 10 hit. In 2010 werd het ook een top 10 hit in de UK. In Nederland bleef het steken in de tipparade, maar inmiddels staat het wel al jaren zo rond de 100ste plek in de top 2000. Als ik me goed herinner is het ook wel eens kort langsgekomen in Top 2000-agogo.
Mr. Brightside van The Killers werd destijds ook een internationale hit, maar toch vooral in de VS, Canada en de UK. In de UK is hetzelfde de grootste hit ooit die niet tot de eerste plek kwam (die titel werd recent overgenomen van Wonderwall). Het heeft daar ook 408 weken in de top 100 gestaan. In Nederland deed het nauwelijks iets. Hier hoorde je ook vooral de Jacques Lu Cont's Thin White Duke remix die ik zelf wel prima vond, maar in het algemeen niet zo gewaardeerd werd.
Er zullen denk ik ook wel veel soulplaten uit de 60's zijn die hier weinig gedaan hebben. Diana Ross werd al genoemd, maar denk dat je er nog wel meer vindt als je de Motown hits naloopt.
Dacht trouwens dat Jefferson Airplane's Somebody to Love hier ook nooit een hit was geweest, maar die stond in 1970 op de b-kant van White Rabbit (gekgenoeg pas 3 jaar na release een hit in Nederland).
0
Mssr Renard
geplaatst: 20 augustus 2024, 09:49 uur
Leuk topic. Allemaal feitjes die ik niet kende.
Ik dacht: "ik kijk even bij mijn favoriete bands' (op wikipedia), en al mijn bands scoren gelijkmatig hits over de wereld, inclusief Nederland.
Wat me wel opviel, en ik nooit wist, is dat 'Aqualung' van Jethro Tull in geen enkel land een hit is geweest, niet eens een notering. Maar het is wel het meest onsterfelijke nummer van de band.
In het geval van Queen, kwam ik tot de verbijsterende veronderstelling dat zowel 'Hammer to Fall' als 'Who Wants to Live Forever' geen hotnotering hadden in Nederland, maar elders wel (vooral Verenigd Koninkrijk en Ierland, maar toch).
Een ander voorbeeld uit mijn groepje bands die ik volg, is Saga met 'Wind Him Up', een hit in de VS, Canada en Duitsland, en hier niet.
Ik dacht: "ik kijk even bij mijn favoriete bands' (op wikipedia), en al mijn bands scoren gelijkmatig hits over de wereld, inclusief Nederland.
Wat me wel opviel, en ik nooit wist, is dat 'Aqualung' van Jethro Tull in geen enkel land een hit is geweest, niet eens een notering. Maar het is wel het meest onsterfelijke nummer van de band.
In het geval van Queen, kwam ik tot de verbijsterende veronderstelling dat zowel 'Hammer to Fall' als 'Who Wants to Live Forever' geen hotnotering hadden in Nederland, maar elders wel (vooral Verenigd Koninkrijk en Ierland, maar toch).
Een ander voorbeeld uit mijn groepje bands die ik volg, is Saga met 'Wind Him Up', een hit in de VS, Canada en Duitsland, en hier niet.
0
geplaatst: 20 augustus 2024, 11:23 uur
herman schreef:
de grootste hit ooit die niet tot de eerste plek kwam
de grootste hit ooit die niet tot de eerste plek kwam
Wat is hier precies de definitie van? Haha.
1
geplaatst: 20 augustus 2024, 11:34 uur
Dat staat er niet bij, maar ik vermoed het aantal behaalde punten in de chart (100 punten voor 1 week op 1, 99 voor een week op 2, 1 punt voor een 100e plek, etc.).
Andere optie is de langst genoteerde plek die niet op 1 kwam of het totaal aantal verkopen/streams.
1
geplaatst: 20 augustus 2024, 11:39 uur
Mssr Renard schreef:
n het geval van Queen, kwam ik tot de verbijsterende veronderstelling dat zowel 'Hammer to Fall' als 'Who Wants to Live Forever' geen hotnotering hadden in Nederland, maar elders wel (vooral Verenigd Koninkrijk en Ierland, maar toch).
n het geval van Queen, kwam ik tot de verbijsterende veronderstelling dat zowel 'Hammer to Fall' als 'Who Wants to Live Forever' geen hotnotering hadden in Nederland, maar elders wel (vooral Verenigd Koninkrijk en Ierland, maar toch).
Who Wants to Live Forever werd na het overlijden van Mercury alsnog een hit in Nederland. Ik kan me zelfs nog herinneren dat 'ie binnenkwam op 26 en doorsteeg naar 14 en vervolgens de top 10 in. Ik was in die jaren een fanatiek top40-luisteraar.

Hammer to Fall inderdaad geen hit bij ons, terwijl het toch wel een hele bekende single is (vooral via Live Aid denk ik).
0
Mssr Renard
geplaatst: 20 augustus 2024, 11:46 uur
Oh ja, Queen en al hun re-releases. 'Bohemian Rhapsody' is misschien wel 4 keer een hit geweest? Is ook wel een record ansich.
0
geplaatst: 20 augustus 2024, 12:33 uur
Ik weet niet of dit de content ten goede komt, maar volgens een AI platform was -Born in the USA- van Bruce Springsteen overal een hit behalve in Nederland. Laat ik nou net ook een hekel hebben aan dit nummer, dus in die zin zou het best zo kunnen zijn.
Trouwens hier in de Lage Landen als klein land, zijn we cultureel gezien nogal internationaal georiënteerd, m.n. op Engelstalige landen. Een hit heb je hier zelfs wat eerder te pakken als het maar Engelstalig is. Wat zich daarbuiten afspeelt weer wat minder.
Trouwens hier in de Lage Landen als klein land, zijn we cultureel gezien nogal internationaal georiënteerd, m.n. op Engelstalige landen. Een hit heb je hier zelfs wat eerder te pakken als het maar Engelstalig is. Wat zich daarbuiten afspeelt weer wat minder.
1
geplaatst: 20 augustus 2024, 12:48 uur
vivalamusica schreef:
Ik weet niet of dit de content ten goede komt, maar volgens een AI platform was -Born in the USA- van Bruce Springsteen overal een hit behalve in Nederland. Laat ik nou net ook een hekel hebben aan dit nummer, dus in die zin zou het best zo kunnen zijn.
Dat is vrij makkelijk te falsifiëren: Bruce Springsteen - Born In The U.S.A. | Top 40 - top40.nl
(of Discografie van Bruce Springsteen - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Meteen op Wikipedia maar even gekeken naar andere nummers van The Boss en het blijkt dat Hungry Heart in best veel landen een hit was, maar hier niet verder dan de tipparade kwam. Ook Born To Run was geen hit hier en wel in andere landen, maar geen grote.
1
geplaatst: 20 augustus 2024, 12:53 uur
Poek schreef:
Dat is vrij makkelijk te falsifiëren: Bruce Springsteen - Born In The U.S.A. | Top 40 - top40.nl
(quote)
Jammer, had me in de waan gelaten.
1
geplaatst: 20 augustus 2024, 13:03 uur
herman schreef:
Als je uitgaat van '(bijna) overal een hit' en niet van 'een hit in de VS en eventueel het VK' dan zijn het er toch niet veel denk ik. Ik kon van Marvin Gaye niets vinden, van The Temptations alleen het nummer Masterpiece. Hit in o.a. VS (7), België (13) en Duitsland (21) maar niet in NL.
0
geplaatst: 20 augustus 2024, 13:12 uur
Het leek mij een goed idee om voor dit topic de Europarade eens door te nemen, want een hit in VS en UK maar niet in NL is niet erg bijzonder, maar een hit in de landen om eens heen maar niet in NL, dat is wel bijzonder! Helaas kon ik geen jaar- of totaaloverzichten van die Europarade vinden, alleen een lijst van nummer 1-hits. En dat waren praktisch allemaal ook grote hits in NL.
Meest opvallend vond ik The Buggles met Video killed the radio star. Op 1 in Australië, Frankrijk, Ierland, Italië, Oostenrijk, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland, op 2 in Duitsland, enzovoorts, maar in de NL top 40 blijven steken op 17. In de VS overigens tot 40 gekomen.
Meest opvallend vond ik The Buggles met Video killed the radio star. Op 1 in Australië, Frankrijk, Ierland, Italië, Oostenrijk, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland, op 2 in Duitsland, enzovoorts, maar in de NL top 40 blijven steken op 17. In de VS overigens tot 40 gekomen.
0
geplaatst: 20 augustus 2024, 13:14 uur
Hold Me Now van Thompson Twins is de eerste die me te binnen schiet, dat is wereldwijd hun grootste hit
Top 10 in o.a. US, Canada, Australie, UK en Duitsland.
0
geplaatst: 20 augustus 2024, 14:04 uur
andré schreef:
Hold Me Now van Thompson Twins is de eerste die me te binnen schiet, dat is wereldwijd hun grootste hit
Niet zo vreemd dat deze je als eerste te binnen schiet, bij ArthurDZ (tweede post) schoot deze ook al als eerste te binnen
.
1
geplaatst: 20 augustus 2024, 15:06 uur
ranboy schreef:
Niet zo vreemd dat deze je als eerste te binnen schiet, bij ArthurDZ (tweede post) schoot deze ook al als eerste te binnen
.
(quote)
. Pfffff….niet helemaal wakker blijkbaar

Our House van Madness dan. Top 10 in UK en US. En hier deed het niks.
1
geplaatst: 20 augustus 2024, 16:15 uur
ranboy schreef:
Maar wel degelijk een hit in ons land dus, zij het dat het resultaat aanmerkelijk achterblijft t.o.v. de rest van de wereld. Daar zijn inderdaad wel meer voorbeelden van. De eerste die me te binnen schiet, is Total Eclipse of the heart van Bonnie Tyler. Overal een wereldhit: soms nummer 1, heel vaak top 3 of top10, maar bij ons niet hoger dan nummer 24 in de Top 40.
Vaak worden dat soort nummers door veelvuldige radio-airplay in de jaren daarna, alsmede het doorgaans internationaal georienteerde aanbod op streamingsites, alsnog 'erkende meesterwerken'. Voor het hierboven aangehaalde Our house van Madness geldt hetzelfde: die hoor ik nog regelmatig op de Nederlandser radio, hoewel het hier nooit een hit was. De betekenis van het woord 'hit' vervaagt daardoor wel een beetje, en misschien is dat ook wel goed.
1
Mssr Renard
geplaatst: 20 augustus 2024, 16:39 uur
Iedere keer als ik deze topic zie langskomen lees ik: "(Bijna) Overal een halve liter bier". Ik moet mijn bril laten bijstellen.
1
geplaatst: 20 augustus 2024, 17:41 uur
Hungry Like the Wolf en Rio van Duran Duran, beide top 10 in zowel UK als US. Hier haalde alleen de eerste nog net de tipparade.
Little Red Corvette van Prince, top 10 in UK, Canada, Australië en UK en in NL helemaal niks gedaan.
Tussen Rock Me Amadeus en Jeanny van Falco zat nog een andere single: Vienna Calling. In heel veel landen een dikke hit, maar niet in NL.
Little Red Corvette van Prince, top 10 in UK, Canada, Australië en UK en in NL helemaal niks gedaan.
Tussen Rock Me Amadeus en Jeanny van Falco zat nog een andere single: Vienna Calling. In heel veel landen een dikke hit, maar niet in NL.
* denotes required fields.