MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Muziek Cliche's (en win kaartjes voor het TROS muziekfeest)

zoeken in:
Gaan de tenen bij jou ook wel eens krom staan? Wanneer je (uiteraard op de radio) een nummer voorbij hoort komen dat gewoon een verzameling is van 'trucjes' waarvan bekend is dat ze de massa aanspreken, oftewel de muziek cliche's?

Waarschijnlijk wel! En wat is er nu leuker dan een topic vol van dergelijke mierzoete, uitgemolken en vreselijke cliche's die we dagelijks moeten aanhoren...?

Laat ik zelf maar aftrappen met de cliche romanticus. Overigens ooit leuk geparodieerd door Jochem Meijer!

Het nummer start... De eerste vijf seconden hoor je nog niets... oh jawel, daar komt de piano al. Trage slagen en een ademstoot in de microfoon. De pijn klinkt door in de stem. De tekst begin en ja hoor, het is wederom een tegenstelling. Marco borsato maakte er zijn handelmerk van. In quasi poetische teksten komen we dingen tegen als: ik weet dat je gaat als de morgen komt... of: één seconde samen is mooier dan een leven zonder jou. Langzaam stijgt de spanning en worden de emotionele momenten nog eens herhaald in een bombastische finale (uiteraard ondersteund met strijkers) om dan wederom met zachte rustige pianoslagen af te sluiten. Een traan valt op de toetsen, het hart voor altijd gebroken.

Welke cliche's vallen jullie altijd op? Post het hier!

Een muziekcliché dat mij altijd stoort is als de zangmelodie in de verplichte solo keurig wordt nagespeeld. Creatieve armoede ten top...

Wanneer tijdens een live concert de zanger naast de gitarist gaat staan, de zanger luchtgitaar speelt en ze beiden in dezelfde microfoon schreeuwen...

Fugu schreef:
Wanneer tijdens een live concert de zanger naast de gitarist gaat staan, de zanger luchtgitaar speelt en ze beiden in dezelfde microfoon schreeuwen...

Classic!!

De drummer die een drumstokje omhoog gooit, en vervolgens weer opvangt, knap hoor!

Tja in principe ook: Gitaar -en drumsolo's.

Sietse
couplet, refrein, couplet refrein, couplet refrein, refrein octaafje hoger. (ofzoiets)

1 ding begrijp ik niet; hoe kun je nu die kaartjes winnen?

Anna.R schreef:
1 ding begrijp ik niet; hoe kun je nu die kaartjes winnen?

Ik denk dat het een commerciele truc is om ons hier binnen te krijgen. Als liefhebbers van cliche's is het TROS muziekfeest uiteraard 'the place to be'.

André schreef:
De drummer die een drumstokje omhoog gooit, en vervolgens weer opvangt, knap hoor!

Doen ze dat nog steeds? Vreselijk
Of die drummers die gaan opdrukken op het podium, was een fiks aantal jaar geleden ook een hype (vb. Roger Taylor).

Fugu schreef:
(quote)

Ik denk dat het een commerciele truc is om ons hier binnen te krijgen. Als liefhebbers van cliche's is het TROS muziekfeest uiteraard 'the place to be'.

Hè, wat jammer nou

Sietse
jij liever dan ik

"Moeilijke" titels voor tracks van electronica-acts.

de onvermijdelijke zonnebril!

Electro_
Met de ruggen tegen elkaar aan op het podium staan!

Bij een foto-shoot naar de camera wijzen!

dutch2
Muzikanten die in interviews zeggen dat muziek hun leven heeft gered. Zonder muziek zouden zij nu drugshandelaar, moordenaar, fabrieksarbeider, schoenpoetser, zwerver of een combinatie hiervan zijn geweest. En daarom zijn zij nog altijd zo dankbaar, bla, bla, bla...

In werkelijkheid zouden ze vast boekhouder of bankbediende zijn geworden, maar dat hoor je nou nooit eens iemand zeggen.

Electro_
Bij een 2e album zeggen dat de muziek erg 'volwassener' is.

Muzikanten die 's middags naar coffeeshops gaan en 's avonds optreden in Paradiso of Melkweg...

Electro_
Bij een Meet'nGreet zeggen dat je het leuk vind dat je er bent.

dutch2
Uit elkaar gaan wegens muzikale meningsverschillen (die hakbijl in de kop van de drummer heeft er echt niks mee te maken).

Bands waarvan de leden al jaren niet meer met elkaar praten maar die in interviews de lachende vriendenclubjes uithangen

Electro_
Als band zeggen dat je erg geïnspireerd bent door.. *noem een muzikale held(in)*

Yak
Amerikaanse bands die zich op het podium gaan staan verontschuldigen dat George Bush hun president is.

Als artiest zeggen dat je het land waar je moet optreden je favoriete land is om in op te treden

Als band dan toch maar weer bij elkaar komen, omdat de solocarrierés niet willen vlotten.

Zeggen dat je nieuwste album je meest persoonlijke tot nu toe is.

Als je niet weet hoe je een nummer moet beëindigen, dan maar gewoon lekker uitfaden (wat heb ik daar een hekel aan...)

dutch2
Als er een nieuw bandlid is aangetrokken: 'Geen kwaad woord over het oude bandlid, maar dit nieuwe bandlid is precies waar we altijd al naar zochten. Alsof nu pas de puzzel compleet is. Hij was altijd al fan van ons en het was zijn droom om nog eens bij ons te komen spelen, bla, bla, bla...'

Bij het opnemen van een nieuw album: 'De sfeer in de groep is op dit moment fantastisch, we hebben veel lol met elkaar'.

Dit betekent meestal dat er een zouteloos album uitkomt met halfbakken popdeuntjes.

Zo'n onbegrijpelijk kaboutertrackje van 0:12 seconden tussendoor

Gast
geplaatst: vandaag om 21:03 uur

geplaatst: vandaag om 21:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.