Muziek / Algemeen / Nieuwe muzikale ontwikkelingen
zoeken in:
0
Toine Rorije
geplaatst: 15 maart 2006, 18:11 uur
Ik vind het nummer van Sietse eerlijk gezegd interessanter (en beter ook). Het nummer van onderhond is knap gemaakt, maar stelt als geheel eigenlijk weinig voor. En het 'op-het-verkeerde-been-zetten'-principe is (als eerder gezegd) al erg oud en al beter gedaan ook. (Ik wist overigens niet dat die vent was gestopt met zn vleeswaren).
0
geplaatst: 15 maart 2006, 18:19 uur
ik dacht ik zal ook eens luisteren:
slaat HELEMAAL nergens op
en ik las ergens of dit wel dan geen muziek mag heten... who cares...
nou, ik dus
dit is computeren en heeft NIKS met muziek te maken, dus is het ook NOOIT een MUZIKALE ONTWIKKELING
met vriendelijke groet, Et...
slaat HELEMAAL nergens op
en ik las ergens of dit wel dan geen muziek mag heten... who cares...
nou, ik dus
dit is computeren en heeft NIKS met muziek te maken, dus is het ook NOOIT een MUZIKALE ONTWIKKELING
met vriendelijke groet, Et...
0
geplaatst: 15 maart 2006, 20:12 uur
Even er tussendoor vliegend: interessante discussie. Ik ga me er straks ook nog even tegenaan moeien. Maar dan moet wel OH's link werken want zojuist crashte het mijn browser.
0
geplaatst: 15 maart 2006, 21:06 uur
Berichten verplaatst naar Muziek > Algemeen > Computer-muzikanten, ja/nee?
Sorry voor de stomme topictitel, wist even niks beters. Suggesties zijn welkom!
Righty, hier dus graag verder discussiëren over OH en Sietse's bijdragen en wat je daarvan vindt.
Sorry voor de stomme topictitel, wist even niks beters. Suggesties zijn welkom!

Righty, hier dus graag verder discussiëren over OH en Sietse's bijdragen en wat je daarvan vindt.
0
geplaatst: 15 maart 2006, 21:29 uur
Mijn God, je bent even een uurtje of 6 weg, hoor je van BoordAppel dat er een interessante discussie gaande is, en dan krijg je 4 pagina's voor je kiezen. 

0
geplaatst: 15 maart 2006, 22:17 uur
Alvast iedereen bedankt voor de uitvoerige reacties, en Yak voor het verplaatsen van een hoop gitaaremailgedoe 
Voor mensen die wat minder vertrouwd zijn met het breakcore gebeuren, misschien wel even zeggen dat dit trackje nu niet meteen representatief is. Wat een Hammerhead en Dr Gonzo al aangeven is dat het "break" gebeuren zich in "normale" breakcore zich op kleinere schaal afspeelt. Hoewel het chaotisch klinkt is de structuur en opbouw vaak nog erg rigide aanwezig. Wat betreft het "komieke" gehalte van dit soort tracks, da's erg moeilijk te zeggen. Het is een combo van ode/parodie.
Sietse : een track die uitgebracht is onder een one-time monicker (Balthazar Boma). Lijkt er sterk op dat het een Belg is, dus vermoed ik een Droon of Sickboy, of een andere Wood artiest.
Hmm, dat heb ik dus wel. De breakcore scene kampt jammer genoeg een beetje met hetzelfde probleem als de industrial scene. Enkele strekkingen die willens nillens telkens weer gecombineerd worden. Het is nogal moeilijk om CDs te vinden die één sfeer weten uit te stralen. Maar persoonlijk hoop ik dat rond dit soort breakcoretracks wel een scenetje uitgroeid, want ik wil veel meer van dit spul.
Dit vind ik dus iets te makkelijk. Eerlijk is eerlijk, ik ken niks van Zappa (iemand die een representatief nummertje kan aanraden ?), en ga dus vooral af op eerdere situaties waar dit soort beweringen gemaakt werden, maar ik betwijfel of zijn werk ook maar in de buurt komt van het contrast, de precizie en de snelheid van dit nummertje. Maar ik laat me graag verrassen

Voor mensen die wat minder vertrouwd zijn met het breakcore gebeuren, misschien wel even zeggen dat dit trackje nu niet meteen representatief is. Wat een Hammerhead en Dr Gonzo al aangeven is dat het "break" gebeuren zich in "normale" breakcore zich op kleinere schaal afspeelt. Hoewel het chaotisch klinkt is de structuur en opbouw vaak nog erg rigide aanwezig. Wat betreft het "komieke" gehalte van dit soort tracks, da's erg moeilijk te zeggen. Het is een combo van ode/parodie.
Sietse : een track die uitgebracht is onder een one-time monicker (Balthazar Boma). Lijkt er sterk op dat het een Belg is, dus vermoed ik een Droon of Sickboy, of een andere Wood artiest.
T.O. schreef:
Ik kijk er ook niet naar als 'gewone' muziek, om je tweede vraag te beantwoorden. Ik zou dit eerlijk gezegd nooit opzetten met hetzelfde idee als de rest van de muziek waar ik naar luister.
Ik kijk er ook niet naar als 'gewone' muziek, om je tweede vraag te beantwoorden. Ik zou dit eerlijk gezegd nooit opzetten met hetzelfde idee als de rest van de muziek waar ik naar luister.
Hmm, dat heb ik dus wel. De breakcore scene kampt jammer genoeg een beetje met hetzelfde probleem als de industrial scene. Enkele strekkingen die willens nillens telkens weer gecombineerd worden. Het is nogal moeilijk om CDs te vinden die één sfeer weten uit te stralen. Maar persoonlijk hoop ik dat rond dit soort breakcoretracks wel een scenetje uitgroeid, want ik wil veel meer van dit spul.
(verder is de eerdere Zappa-opmerking erg terecht en de titel van deze thread ook m.i. voorlopig dus onterecht)
Dit vind ik dus iets te makkelijk. Eerlijk is eerlijk, ik ken niks van Zappa (iemand die een representatief nummertje kan aanraden ?), en ga dus vooral af op eerdere situaties waar dit soort beweringen gemaakt werden, maar ik betwijfel of zijn werk ook maar in de buurt komt van het contrast, de precizie en de snelheid van dit nummertje. Maar ik laat me graag verrassen

0
geplaatst: 15 maart 2006, 22:19 uur
Mijn 2 cents in deze discussie. Ik vind allereerst beide nummers vrij irritant, dan is dat er alvast uit. 
De Scooter-bewerking vind ik écht kant noch wal raken. Als ik toch iets zoek in muziek, dan is het een soort van ‘vakmanschap’. Geen vakmanschap als een timmerman die mooie vogelhuisjes kan klussen (ik leen even een quote van OH), maar vakmanschap in de zin van dat je tijd schenkt aan je muziek, dingen afweegt, probeert er een afgerond geheel van te maken. Dit nummer klinkt echt alsof de producer dacht “Bloody hell, de compilatie-cd! Over vijf minuten staan die lui hier op de stoep!” om vervolgens even snel een ongeïnspireerd prul in elkaar te draaien. Misschien flauw om een eerdere post te gaan herhalen, maar het klopt wel: geef mij wat Scooter-samples, FastTracker 2 en ik klus zo eenzelfde nummer in elkaar. Wat mij betreft is dit nummer pure interessantdoenerij van een onbekwaam producer – of gewoon één grote grap, om te wachten of Scooter hem zou prijzen om zijn inventiviteit en vervolgens zelf keihard in lachen uit te barsten.
Iets minder woorden voor Sietse’s track, sorry.
Het uitgangspunt is natuurlijk geinig, maar het is toch ook niet veel meer dan gewoon wat gefreak? Als ik een willekeurig nummer van mijn harde schijf kies en daar willekeurig een seconde uit knip kan ik ook urenlang freaken, maar of het resultaat de moeite waard klinkt is weer iets anders. Het is knap als je met zo’n ‘snippet’ echt een song weet te maken, denk daarbij bv. aan die weirdos van de Radiophonic Workshop. Maar met een geinig idee alleen redt een nummer zich niet.
Beide voorbeelden roeren natuurlijk wel de ontwikkeling aan dat je momenteel met elke input die je je maar kunt voorstellen een nummer kan maken, maar het resultaat is in beide gevallen verre van interessant.

De Scooter-bewerking vind ik écht kant noch wal raken. Als ik toch iets zoek in muziek, dan is het een soort van ‘vakmanschap’. Geen vakmanschap als een timmerman die mooie vogelhuisjes kan klussen (ik leen even een quote van OH), maar vakmanschap in de zin van dat je tijd schenkt aan je muziek, dingen afweegt, probeert er een afgerond geheel van te maken. Dit nummer klinkt echt alsof de producer dacht “Bloody hell, de compilatie-cd! Over vijf minuten staan die lui hier op de stoep!” om vervolgens even snel een ongeïnspireerd prul in elkaar te draaien. Misschien flauw om een eerdere post te gaan herhalen, maar het klopt wel: geef mij wat Scooter-samples, FastTracker 2 en ik klus zo eenzelfde nummer in elkaar. Wat mij betreft is dit nummer pure interessantdoenerij van een onbekwaam producer – of gewoon één grote grap, om te wachten of Scooter hem zou prijzen om zijn inventiviteit en vervolgens zelf keihard in lachen uit te barsten.
Iets minder woorden voor Sietse’s track, sorry.
Het uitgangspunt is natuurlijk geinig, maar het is toch ook niet veel meer dan gewoon wat gefreak? Als ik een willekeurig nummer van mijn harde schijf kies en daar willekeurig een seconde uit knip kan ik ook urenlang freaken, maar of het resultaat de moeite waard klinkt is weer iets anders. Het is knap als je met zo’n ‘snippet’ echt een song weet te maken, denk daarbij bv. aan die weirdos van de Radiophonic Workshop. Maar met een geinig idee alleen redt een nummer zich niet.Beide voorbeelden roeren natuurlijk wel de ontwikkeling aan dat je momenteel met elke input die je je maar kunt voorstellen een nummer kan maken, maar het resultaat is in beide gevallen verre van interessant.
0
geplaatst: 15 maart 2006, 22:33 uur
Even nog een woordje over Sietse's track natuurlijk. Als trackje zelf vind ik het niet volledig geslaagd, als inleiding van een verder uitgewerkt glitchstuk zou het best goed zijn denk ik.
De grens die hier vooral opgezocht wordt is het lekker in het oor liggen, en daarbij heb ik met dit soort muziek niet echt veel ploblemen. Soort van breakcore glitch dit. Xanopticon zonder de rest van de samples. Ik mis hier toch vooral vulling in combinatie met contrast. Maar qua concept zitten er zeker nuttige dingen in
Ga de uitdaging aan zou ik zeggen. Ik heb enkele jaren met FT2 gewerkt, volgens mij overschatten sommige mensen zichzelf een beetje
De grens die hier vooral opgezocht wordt is het lekker in het oor liggen, en daarbij heb ik met dit soort muziek niet echt veel ploblemen. Soort van breakcore glitch dit. Xanopticon zonder de rest van de samples. Ik mis hier toch vooral vulling in combinatie met contrast. Maar qua concept zitten er zeker nuttige dingen in

geef mij wat Scooter-samples, FastTracker 2 en ik klus zo eenzelfde nummer in elkaar.
Ga de uitdaging aan zou ik zeggen. Ik heb enkele jaren met FT2 gewerkt, volgens mij overschatten sommige mensen zichzelf een beetje

0
geplaatst: 15 maart 2006, 22:36 uur
Onderhond schreef:
Dit vind ik dus iets te makkelijk. Eerlijk is eerlijk, ik ken niks van Zappa (iemand die een representatief nummertje kan aanraden ?)
Dit vind ik dus iets te makkelijk. Eerlijk is eerlijk, ik ken niks van Zappa (iemand die een representatief nummertje kan aanraden ?)
Ik vrees dat je met dit uitgangspunt welk representatief nummertje dan ook (ik ben niet echt een kenner, maar ken wel kenners) je niet zal laten 'overtuigen'. Het gaat er dan ook niet om dat Zappa precies hetzelfde heeft gedaan, enkel of er sprake is van een nieuwe ontwikkeling wat betreft (schijnbaar) random aan elkaar geplakte stukjes. En dat vind ik in het geval van breakcore met wat Scooter-sampletjes dus echt te veel eer. Dát een nieuwe ontwikkeling noemen is minstens zo te makkelijk. Het is m.i. niet veel vernieuwender dan van vierkwartsmaat plotseling omslaan in driekwartsmaat om op het eind toch nog goed uit te komen. En dat wordt al héél erg lang gedaan. Idem contrast, precizie en snelheid.
Verder is kwaliteit voor mij nog net iets belangrijker dan vernieuwing. Sue me. Oja, ik had meer geschreven dan enkel die last second bevestiging van wat iemand anders al had gezegd.
0
dutch2
geplaatst: 15 maart 2006, 22:53 uur
Onderhond schreef:

Het werk van Zappa komt qua contrast en snelheid zeker niet in de buurt van dit nummer. Maar dat is ook inherent aan de muzikale evolutie van de laatste twintig jaar. Muziek wordt extremer (sneller en harder). Maar het idee van het aan elkaar plakken van stukjes die op het eerste gehoor niets met elkaar hebben te maken gebruikte hij wel. Maar minder extreem en binnen het rockidioom. Een nietszeggend vullertje dat me te binnen schiet is Whatever Happened to All the Fun in the World (of zoiets). Ook gemaakt als grapje.
0
geplaatst: 15 maart 2006, 23:18 uur
Maar het idee van het aan elkaar plakken van stukjes die op het eerste gehoor niets met elkaar hebben te maken gebruikte hij wel.
Dat bevestigt dan nummertje inderdaad, al moet ik zeggen dat ik vooral op mijn originele vrees terugval. Op een zeer eenzijdige, secce manier kan je mijn mp3 daarnaar teruglinken, maar ik betwijfel de zinvolheid daarvan. Ik kijk toch liever iets concreter naar evoluties.
0
dutch2
geplaatst: 15 maart 2006, 23:26 uur
Nou, Zappa maakte niet alleen dergelijke collages, hij maakte ook nummers die qua geluid eender bleven, maar wel binnen drie minuten zeven keer van kleur verschoten (sorry voor de wat onbeholpen uitdrukking). Brown Shoes Don't Make It (van Tinseltown Rebellion) is daar een goed voorbeeld van.
Ik geloof trouwens best dat je mp3 een pietsie kan toevoegen aan de muziekevolutie. Maar ik meende uit je openingspost op te maken dat ik te maken zou krijgen met een complete revolutie i.p.v. een evolutietje. Ik ben ook te weinig thuis in de breakcore, of eigenlijk helemaal niet thuis, om te kunnen bepalen in hoeverre deze mp3 een verrijking is voor het genre.
Ik geloof trouwens best dat je mp3 een pietsie kan toevoegen aan de muziekevolutie. Maar ik meende uit je openingspost op te maken dat ik te maken zou krijgen met een complete revolutie i.p.v. een evolutietje. Ik ben ook te weinig thuis in de breakcore, of eigenlijk helemaal niet thuis, om te kunnen bepalen in hoeverre deze mp3 een verrijking is voor het genre.
0
Sietse
geplaatst: 15 maart 2006, 23:38 uur
Dat aan elkaar plakken werd al in de jaren 50 gedaan...Musique Concrete...iemand????
Verder geef ik toe dat mijn nummer best saai is, kan zelf nu ook niet echt zeggen dat ik hetzelf ga luisteren. Maar dat zijn van die dingen die je soms moet doen.
@Yak, de input die ik heb gebruikt was niet heel kort...die was de totale lengte van het nummer +/- 10 seconden ofzo.
Ik heb nog wel meer van dit soort dingen, maar heb er te lang niks meegedaan. Zou het weer eens moeten doen en dan het wat meer aankleden ofzo....
Verder geef ik toe dat mijn nummer best saai is, kan zelf nu ook niet echt zeggen dat ik hetzelf ga luisteren. Maar dat zijn van die dingen die je soms moet doen.
@Yak, de input die ik heb gebruikt was niet heel kort...die was de totale lengte van het nummer +/- 10 seconden ofzo.
Ik heb nog wel meer van dit soort dingen, maar heb er te lang niks meegedaan. Zou het weer eens moeten doen en dan het wat meer aankleden ofzo....
0
geplaatst: 16 maart 2006, 00:29 uur
Onderhond schreef:

Ik had deze uitdaging best aangedurfd als ik FT2 weer aan de praat had gekregen, maar zelfs onder het stokoude Win98 lukt het me niet. "Fatal error: this program needs a mouse at 0000", what the? Jammer.
Edit: wel FT3 Beta teruggevonden, maar daarmee kan ik een track niet als WAV exporteren.
0
geplaatst: 16 maart 2006, 01:37 uur
Ik zou inderdaad wel eens een meer aangeklede versie van jouw "nummer" willen horen Sietse. Nu klinkt het zoals de naam al aangeeft meer als een electronische regenbui met rukwinden. De grens van muziek zoals je al aangaf en wat mij betreft er wel enigszins overheen.
Een experiment zoals het door Onderhond geposte stukje zou ik wel eens met puur elektronische samples willen horen. Scooter werkt wat dat betreft toch te afleidend en het kost me veel moeite om daar doorheen te luisteren, aangezien muziek toch vooral op gevoel speelt.
Een experiment zoals het door Onderhond geposte stukje zou ik wel eens met puur elektronische samples willen horen. Scooter werkt wat dat betreft toch te afleidend en het kost me veel moeite om daar doorheen te luisteren, aangezien muziek toch vooral op gevoel speelt.
0
geplaatst: 16 maart 2006, 01:38 uur
Sietse schreef:
Dat aan elkaar plakken werd al in de jaren 50 gedaan...Musique Concrete...iemand????
Precies, ik snap ook niet waarom Onderhond met zo'n knip & plak-nummertje aan komt zetten in het kader van 'Nieuwe muzikale ontwikkelingen'. Sorry, Onderhond, ik wil niet zeuren, maar als je echt over muzikale vernieuwingen wilt spreken, zou je er goed aan doen eens in het verleden te graven. Dan zul je er namelijk achter komen dat 'originele zaken' waar je bepaalde muzikanten om roemt, misschien wel helemaal niet zo origineel zijn. Zonder een goede kennis van het verleden kan niemand muziek juist op originaliteit inschatten.
Overigens, natuurlijk is het goed mogelijk dat zoiets binnen de breakcore-scene nieuw is (dat weet jij veel beter dan ik), maar dat zou ik dan niet echt een dijk van een vernieuwing willen noemen. Maar goed, als je je zozeer als jij focust op één stroming kunnen lichte trillingen overkomen als aardbevingen misschien.

0
geplaatst: 16 maart 2006, 09:29 uur
Beetje onzinnige reactie, aangezien ik ongeveer vier hele posts hierboven mijn mening daarover al gegeven heb.
Ik heb ook al lang en breed aangegeven dat het mij om veel meer te doen is dan "wat knip- en plakwerk". Het concept collage bestaat ook al veel langer dan Musique Concrete, en crossmedia invloeden zijn wat dat betreft niet spannender, genialer of "meer aardbeving" hoor. Nogmaal, wie altijd alles droog wil teruglinken naar het verleden, komt snel uit op de conclusie dat je inderdaad niks nieuws meer kan doen. Als je dat wil doen, mij best, maar doe het dan wel consequent, en kom niet aandraven met muziek uit de 50s. Ongetwijfeld hebben die hun ideeën wel weer ergens anders gehaald. etc ... etc ... etc.
Anyway, afgaande op dat trackje van Zappa vind ik dit nog steeds een serieuse aardbeving, omdat het wat mij betreft toch enkele essentiële dingen toevoegt om het concept een beetje interessant te maken (zoals ik al noemde, contrast, snelheid en precizie).
Ik heb ook al lang en breed aangegeven dat het mij om veel meer te doen is dan "wat knip- en plakwerk". Het concept collage bestaat ook al veel langer dan Musique Concrete, en crossmedia invloeden zijn wat dat betreft niet spannender, genialer of "meer aardbeving" hoor. Nogmaal, wie altijd alles droog wil teruglinken naar het verleden, komt snel uit op de conclusie dat je inderdaad niks nieuws meer kan doen. Als je dat wil doen, mij best, maar doe het dan wel consequent, en kom niet aandraven met muziek uit de 50s. Ongetwijfeld hebben die hun ideeën wel weer ergens anders gehaald. etc ... etc ... etc.
Anyway, afgaande op dat trackje van Zappa vind ik dit nog steeds een serieuse aardbeving, omdat het wat mij betreft toch enkele essentiële dingen toevoegt om het concept een beetje interessant te maken (zoals ik al noemde, contrast, snelheid en precizie).
0
geplaatst: 16 maart 2006, 10:50 uur
Midas Dekkers zei ooit dat een mens meer verandert na het drinken van een fles wodka dan na 100.00 jaar evolutie. De maker van jouw geuploade track, Onderhond, is niet verder gekomen dan een glas ranja van mama.
Ik kijk uit naar een geuploade track die wel tegemoet komt aan de verwachtingen van de titel van dit topic. Ik kan mij niet voorstellen dat je serieus wilt discusieren met deze prut.
Ik kijk uit naar een geuploade track die wel tegemoet komt aan de verwachtingen van de titel van dit topic. Ik kan mij niet voorstellen dat je serieus wilt discusieren met deze prut.
0
geplaatst: 16 maart 2006, 10:51 uur
De opbouw van die track is toch compleet anders dan wat Zappa deed?
0
geplaatst: 16 maart 2006, 12:07 uur
Even kort nog :
1 : De topictitel zegt duidelijk "ontwikkelingen". Zelfs al valt dit enkel binnen het breakcoregebeuren als vernieuwing te zien, dan nog valt het perfect onder de topictitel.
2 : Genoeg reacties die erop duiden dat dit compleet nieuw / onaanvaardbaar is voor mensen. Wat mij betreft dus best geslaagd verder.
3 : Dat er toch mensen gingen zijn die het allemaal relativeren, al dan niet met een inhoudsloze smartass remark, was ook te verwachten. Pleeg uw eigen toevoegingen, en laat zien wat er volgens jullie cutting-egde is op muzikaal gebied. Ik heb die optie niet voor niks opengehouden.
1 : De topictitel zegt duidelijk "ontwikkelingen". Zelfs al valt dit enkel binnen het breakcoregebeuren als vernieuwing te zien, dan nog valt het perfect onder de topictitel.
2 : Genoeg reacties die erop duiden dat dit compleet nieuw / onaanvaardbaar is voor mensen. Wat mij betreft dus best geslaagd verder.
3 : Dat er toch mensen gingen zijn die het allemaal relativeren, al dan niet met een inhoudsloze smartass remark, was ook te verwachten. Pleeg uw eigen toevoegingen, en laat zien wat er volgens jullie cutting-egde is op muzikaal gebied. Ik heb die optie niet voor niks opengehouden.
0
geplaatst: 16 maart 2006, 13:10 uur
bloempje24 schreef:
De maker van jouw geuploade track, Onderhond, is niet verder gekomen dan een glas ranja van mama.
De maker van jouw geuploade track, Onderhond, is niet verder gekomen dan een glas ranja van mama.

0
Sietse
geplaatst: 16 maart 2006, 13:43 uur
Onderhond schreef:
Even kort nog :
Even kort nog :
Onaanvaarbaar en nieuw is echt niet hetzelfde hoor. Voor veel mensen is dit misschien nieuwe omdat ze
1) nog nooit breakcore hebben gehoord
2) nog nooit musique-concrete hebben gehoord
3) over het algemeen niet verder komen dan pop en rock muziek.
Het onaanvaardbare kan ik in komen, omdat het dus niet voldoet aan de standaard opbouw van een liedje die binnen het pop en rock genre zo ontzettend normaal is. Daarbij ben ik van mening dat veel mensen niet verder luisteren dan de herrie die er achter zit, want qua opbouw is het gewoon een simpele 4/4 maat soort. Niet meer niet minder. De normale ritme geluiden zijn vervangen door korte samples. De muzikale opbouw van het nummer is verder heel erg simpel, zelfs vrij standaard. Als er samples zouden worden gebruikt die wel bij elkaar zouden passen (het zijn eigenlijk allemaal kleine loops) zou het nummer een heel erg vloeiend geheel zijn.
Ik heb het idee dat je het hele nummer op alle punten zwaar overschat, gewoon puur omdat er samples worden gebruikt die NIET netjes bij elkaar horen. Gooi er een breakbeat door en je hebt iets nieuws...Ik dacht het niet.
Paalhaas heeft helemaal gelijk in zijn post dat het misschien toch wel eens verstandig is dat je, je gaat verdiepen en uit je nogal zeer beperkte wereldje gaat komen. Zeggen dat dit helemaal niet vergelijkbaar is met musique concrete vind ik een heel erg zwakke opmerking, want het komt op hetzelfde neer: het knippen en plakken van samples. Het is gewoon wat voor soort samples je gebruikt. En dan, hoe grappig ik dit dan ook vind, kan dit niet tippen aan het knip en plak werk van bijv. Pierre Schaeffer en Pierre Henry. Als je dit soort dingen hebt gehoord, dan is het hele principe dat er in dit stukje muziek wordt toegepast totaal niet nieuw, zelfs verre van.
Ik momenteel geen zin om iets uit te zoeken wat ik dan wel zo'n hele nieuwe ontwikkeling vind. Komt later wel weer een keer.
0
Sietse
geplaatst: 16 maart 2006, 13:46 uur
ps. de eerste geluidscollage's met tape komen uit Italië omstreeks 1920, ben ff de naam vergeten van de beste man die daar mee begon. Het naampje musique concrete is er pas aangegeven toen deze manier van muziek maken verder werd uitgewerkt door Pierre Schaeffer als een tegenhanger van Musique Abstraitte (of hoe je dat ook schrijft)
0
geplaatst: 16 maart 2006, 13:59 uur
Onderhond schreef:
Hm, je komt wel erg defensief uit de hoek ineens.
0
Sietse
geplaatst: 16 maart 2006, 15:27 uur
ach dat valt wel mee hoor. Ik heb alleen het idee dat OH iets te graag wil dat er een nieuwe ontwikkeling zou zijn in dat nummer, dat terwijl die er gewoon niet is.
Het nummer is grappig, maar verder niet bijzonder ofzo, en dat heeft niks te maken met dat er niets nieuws kan gebeuren omdat alles al gedaan zou zijn, want daar geloof ik zelf ook niet in. Ik kan zo veel nummers uitzoeken die klinken of dat het allemaal heel erg nieuw is, maar waar als ik er dan eerlijk naar ga kijken in zie dat het toch niet zo is.
Het nummer is grappig, maar verder niet bijzonder ofzo, en dat heeft niks te maken met dat er niets nieuws kan gebeuren omdat alles al gedaan zou zijn, want daar geloof ik zelf ook niet in. Ik kan zo veel nummers uitzoeken die klinken of dat het allemaal heel erg nieuw is, maar waar als ik er dan eerlijk naar ga kijken in zie dat het toch niet zo is.
0
geplaatst: 16 maart 2006, 15:34 uur
Paalhaas heeft helemaal gelijk in zijn post dat het misschien toch wel eens verstandig is dat je, je gaat verdiepen en uit je nogal zeer beperkte wereldje gaat komen.
Mjah, kijk, dan wordt het erg simpel : Pablo Picasso, invented the collage technique in 1912 with his Still Life with Chair Caning (Nature-morte à la chaise cannée). Al de rest is afgeleid, en dus niks origineels aan. Jammer voor jouw Italiaan uit de jaren 20, maar die was ook een aantal jaar te laat om iets nieuws te doen.
Zeggen dat dit helemaal niet vergelijkbaar is met musique concrete vind ik een heel erg zwakke opmerking
Dat doe ik dan ook niet, ik geef zelfs twee keer aan dan het op een droge, secce manier wel herleidbaar is. Ik twijfel alleen aan de zinvolheid daarvan, aangezien het nogal essentiële dingen mist.
Ik heb het idee dat je het hele nummer op alle punten zwaar overschat, gewoon puur omdat er samples worden gebruikt die NIET netjes bij elkaar horen.
Persoonlijk vind ik dat een niet te onderschatten, zelfs essentieel punt. Veel en veel belangrijker dan jou technische 4/4 maat die mij verder niet boeit. Als luisteraar merk ik daar niks van, en is het dus ook totaal onbelangrijk.
0
geplaatst: 16 maart 2006, 16:54 uur
Onderhond schreef:
Veel en veel belangrijker dan jou technische 4/4 maat die mij verder niet boeit. Als luisteraar merk ik daar niks van, en is het dus ook totaal onbelangrijk.
Veel en veel belangrijker dan jou technische 4/4 maat die mij verder niet boeit. Als luisteraar merk ik daar niks van, en is het dus ook totaal onbelangrijk.
Door selectief te luisteren kun je van alles en nog wat als vernieuwend zien. Ik geloof ook wanneer je moeilijke nummers gaat ontleden, dat het vaak een samenraapsel is van kunstjes die al vaak gedaan zijn. Persoonlijk zie ik zo'n dingen wel als een vooruitgang, maar niet als een revolutie of iets dergelijks. Revoluties zijn de invoering van nieuwe instrumenten en elektronica geweest, op het gebied van componeren is vrijwel alles wel gedaan. Op het gebied van uitvoering is meer nieuws te vinden en nog te verwachten. Ik zit er qua discussie dus een beetje tussenin. Het ligt er maar aan in hoeverre je belang hecht aan ontwikkelingen en wat de waarde is van natuurlijke vooruitgang in de loop der jaren...
* denotes required fields.