Muziek / Algemeen / Hoe 'ontdekken' jullie je muziek
zoeken in:
0
Joy
geplaatst: 11 mei 2006, 22:30 uur
hoe ontdek ik muziek
ach, ik pindkaas wat, als het me aanstaat meer, zoek op welke artiesten er meespelen, en dat leid dan weer tot allerlei sub projecten waar men in speelt, waar ook weer goede muziek uit voortkomt, etcetc
in cd boekies vind je ook een hele hoop info wat je op andere sporen brengt
en, oortjes open en notitieboekje bij voor als ik ergens wat hoor:)
Joy
ach, ik pindkaas wat, als het me aanstaat meer, zoek op welke artiesten er meespelen, en dat leid dan weer tot allerlei sub projecten waar men in speelt, waar ook weer goede muziek uit voortkomt, etcetc
in cd boekies vind je ook een hele hoop info wat je op andere sporen brengt
en, oortjes open en notitieboekje bij voor als ik ergens wat hoor:)
Joy
0
geplaatst: 14 mei 2006, 11:06 uur
Joy schreef:
ach, ik pindkaas wat,
ach, ik pindkaas wat,
mooi zelfbedacht woordje, maar wat bedoel je hier in hemelsnaam mee?
0
geplaatst: 14 mei 2006, 11:15 uur
Myspace is idd erg handig. Via "vrienden" die je toevoegt krijg je veel tips, en op alle bandpages kun je meteen even luisteren of het wat is. Ben er persoonlijk de laatste tijd té erg aan verslaaft

0
geplaatst: 14 mei 2006, 11:15 uur
mooi zelfbedacht woordje, maar wat bedoel je hier in hemelsnaam mee?
http://wiki.moviemeter.nl/index.php/Pindakaas
0
geplaatst: 14 mei 2006, 11:17 uur
Haha, nooit geweten dat je hier zó serieus over kon schrijven op een wiki

0
geplaatst: 24 mei 2006, 18:10 uur
Deze site vind ik wel handig:
http://www.music-map.com/
Typ arties in en je vind vergelijkbare artiesten. Als het een te bekende band is kan het een rommeltje worden..maar
ik heb er een hoop leuke dingen gevonden
Typ arties in en je vind vergelijkbare artiesten. Als het een te bekende band is kan het een rommeltje worden..maar
0
geplaatst: 24 mei 2006, 18:34 uur
jer-oens schreef:
Hey die is leuk

Trouwens. Ik hou van pindakaas

0
Mojo Pin
geplaatst: 24 mei 2006, 18:41 uur
Ik ontdek muziek o.a. via MusicMeter, maar ook via andere sites, zoals VPRO 3voor12 en Yahoo LAUNCHcast. En ik lees elke maand de OOR.
0
geplaatst: 24 mei 2006, 22:24 uur
Musicmeter, last.fm, 3voor12 luisterpaal, en verder oortjes openhouden. Moet nodig eens MTV2 aanschaffen, trouwens 

0
geplaatst: 24 mei 2006, 22:30 uur
Last.FM, Musicmeter, de OOR, vrienden en mijn broer.
Maar de meeste muziek heb ik toch wel leren kennen door skatevideo's te kijken. Die hebben vaak echt een geweldige soundtrack.
Maar de meeste muziek heb ik toch wel leren kennen door skatevideo's te kijken. Die hebben vaak echt een geweldige soundtrack.
0
geplaatst: 25 mei 2006, 21:59 uur
kink fm en mtv2 vooral mtv 2 die loopt aardig voor met veel muziek.mijn cd collectie is flink uitgebreid sinds ik mtv 2 heb...
0
geplaatst: 25 mei 2006, 22:02 uur
via internet: mume, clubcharts, phono, discogs, cybernatic broadcasting system (de beste internetradio). Verder door bevriende dj's en gewoon verder veel uitproberen en veel luisteren 

0
geplaatst: 26 mei 2006, 13:31 uur
gewoon uitproberen, je merkt vanzelf of het iets vindt of niet
overigens krijg ik ook heel veel aangeleverd via vrienden
overigens krijg ik ook heel veel aangeleverd via vrienden
0
geplaatst: 26 mei 2006, 13:47 uur
Voorprogramma's. Veel praten over muziek helpt ook, zeker met vreemden.
Verder leveren nieuwsbrieven en sites van labels (relapse bijv.) en Amazon ook nog weleens wat leuks op. En sites als artistdirect.com, supersphere.com, pitchforkmedia zijn leuk om te browsen. Bovendien bieden ze vaak gratis mp3's aan.
Verder leveren nieuwsbrieven en sites van labels (relapse bijv.) en Amazon ook nog weleens wat leuks op. En sites als artistdirect.com, supersphere.com, pitchforkmedia zijn leuk om te browsen. Bovendien bieden ze vaak gratis mp3's aan.
0
geplaatst: 26 mei 2006, 14:07 uur
MuM. En dan kijk ik onderweg naar school, op het Waterlooplein, altijd even in de LP-bakken of er wat tussen zit wat me is aanbevolen op MuM bijvoorbeeld...
Of andersom... Dat ik op Waterlooplein iets tegenkom en daarna ga checken op MuM.
Veel praten met vreemden over muziek helpt inderdaad ook.
Of andersom... Dat ik op Waterlooplein iets tegenkom en daarna ga checken op MuM.
Veel praten met vreemden over muziek helpt inderdaad ook.
0
geplaatst: 26 mei 2006, 14:39 uur
MuMe, internet, vader dat zijn toch wel mijn voornaamste bronnen om aan "nieuwe" leuke muziek te komen.
0
geplaatst: 26 mei 2006, 14:55 uur
Voornaamste bron; het internet. Mume, myspace.com, kindamuzik.net en pitchforkmedia.com zijn dagelijkse kost. En dan vooral die eerste twee.
Ook lees ik af en toe de NME en de Oor. NME is te duur voor elke week, dus alleen als er wat leuks in staat.
Radio blijf ik ook nog altijd erg fijn vinden. Via internet luister ik vaak Zane Lowe op de BBC. Veel nieuwe "hippe" Britse bandjes, in alle genres. Daarnaast staat thuis als het kan Kinkfm of StudioBrussel op. Overdags gewoon leuke muziek, maar in de avonduren draaien ze wat onbekendere dingen. Lekker met koptelefoon op in slaap vallen dus
En als laatste krijg ik soms ook wat van vrienden aangeraden. Niet vaak, aangezien de meesten zich meer bezighouden met de Top 40, helaas...
Ook lees ik af en toe de NME en de Oor. NME is te duur voor elke week, dus alleen als er wat leuks in staat.
Radio blijf ik ook nog altijd erg fijn vinden. Via internet luister ik vaak Zane Lowe op de BBC. Veel nieuwe "hippe" Britse bandjes, in alle genres. Daarnaast staat thuis als het kan Kinkfm of StudioBrussel op. Overdags gewoon leuke muziek, maar in de avonduren draaien ze wat onbekendere dingen. Lekker met koptelefoon op in slaap vallen dus

En als laatste krijg ik soms ook wat van vrienden aangeraden. Niet vaak, aangezien de meesten zich meer bezighouden met de Top 40, helaas...
0
geplaatst: 11 december 2006, 22:45 uur
Tegenwoordig ben ik niet meer zo fanatiek op ontdekkingsreis, maar de tijd dat ik me er intensief mee bezigde wilde ik zo min mogelijk weten via media als televisie, radio en bladen. Wat ik deed als ik op 'rooftocht' was, was in de eerste plaats het bezien van de hoezen. Daarna keek ik naar de instrumentele inhoud en lengte van nummers. Daar valt veelal al uit te halen hoe serieus de band/muzikant was en viel tevens in te schatten welke stijl het kon wezen. Ik keek naar jaar van productie om de sound van de (mogelijke) soort muziek in te schatten en keek uiteindelijk naar de producer. Een producer heeft ook een bepaalde stijl, en als ik de producer kende dan had ik een aardig totaalbeeld van het album.
Nogal een verhaal misschien, maar wel was het leuk om dezerwijs totaal ontkoppeld van dagelijkse media-invloeden m'n eigen muziek te ontdekken, leren kennen en de voorkeur te ontwikkelen. En natuurlijk hoorde ik wel eens iets op radio of hoorde ik iets bij een kameraad, maar deze zoekwijze vond ik toch altijd het meest spannend.
Nogal een verhaal misschien, maar wel was het leuk om dezerwijs totaal ontkoppeld van dagelijkse media-invloeden m'n eigen muziek te ontdekken, leren kennen en de voorkeur te ontwikkelen. En natuurlijk hoorde ik wel eens iets op radio of hoorde ik iets bij een kameraad, maar deze zoekwijze vond ik toch altijd het meest spannend.
0
Sietse
geplaatst: 13 december 2006, 15:42 uur
de laatste tijd ook gewoon op de gok kopen online.
Zo van "leuke beschrijving, goed label, kopen die hap".
Zo van "leuke beschrijving, goed label, kopen die hap".
0
geplaatst: 13 december 2006, 16:01 uur
Mijn bronnen zijn eigenlijk van alles en nog wat. Soms tipt iemand iets op een forum (of in een blaadje als Dj Broadcast), waarvan ik het gevoel heb dat ik het leuk zou kunnen vinden. En van sommige forum-users weet ik dat ik qua smaak raakvlakken met ze heb.
Een andere keer komen nieuwe favorieten zomaar op me af. Ik vind het geen probleem als het een mainstream-zender is als 3fm waar ik een bepaald nummer ontdek, ben niet zo elitair ingesteld.
Wel zijn er een aantal internetstations waarvan ik regelmatig wat oppik - soms gangbare muziek maar soms ook helemaal niet.
De Franse 'FG-groep' (Radio FG, Underground FG, Vintage FG en FG Chic) is alvast een hele goede. Dan heb je nog meerdere Soma FM-zenders (Drone zone, Groove Salad, Ilinois Street Lounge), Pro FM, Kif Radio en voor het non-dance-gedeelte Kx Radio.
De tijd dat ik alles wilde downloaden en uitproberen is trouwens voorbij. Ik heb gemerkt dat daar muziekmoeheid van optreedt: Op een gegeven moment gaat alle nuziek klinken als één grote brei en klinken zelfs je all time favorites niet fris meer. Ik maak nu liever een voorselectie door bijvoorbeeld een webzender te kiezen waarvan ik weet dat dat muziek doorgaans erg goed is (zie de lijst hierboven), en verder zie ik dan wel of er iets tussen zit wat ik nog niet ken.
Een andere keer komen nieuwe favorieten zomaar op me af. Ik vind het geen probleem als het een mainstream-zender is als 3fm waar ik een bepaald nummer ontdek, ben niet zo elitair ingesteld.
Wel zijn er een aantal internetstations waarvan ik regelmatig wat oppik - soms gangbare muziek maar soms ook helemaal niet.
De Franse 'FG-groep' (Radio FG, Underground FG, Vintage FG en FG Chic) is alvast een hele goede. Dan heb je nog meerdere Soma FM-zenders (Drone zone, Groove Salad, Ilinois Street Lounge), Pro FM, Kif Radio en voor het non-dance-gedeelte Kx Radio.
De tijd dat ik alles wilde downloaden en uitproberen is trouwens voorbij. Ik heb gemerkt dat daar muziekmoeheid van optreedt: Op een gegeven moment gaat alle nuziek klinken als één grote brei en klinken zelfs je all time favorites niet fris meer. Ik maak nu liever een voorselectie door bijvoorbeeld een webzender te kiezen waarvan ik weet dat dat muziek doorgaans erg goed is (zie de lijst hierboven), en verder zie ik dan wel of er iets tussen zit wat ik nog niet ken.
0
Berzerker
geplaatst: 13 december 2006, 16:11 uur
Ik wou vroeger wat van metal weten, dus begon ik bij Metallica(The Black Album) en dat vond ik destijds heel goed, toen zocht ik op wat voor soort metal dat was(ik wist toen wel al dat je verschillende soorten metal had, maar nog niet hoe je die kon herkennen) ik kwam te weten dat het Thrash was, hoewel mijn beste vriend destijds het Heavy Metal noemde, dus ben ik beide gaan onderzoeken, eerste Heavy Metal band was Iron Maiden, wat ik nog steeds goed vind, en Thrash Metal was mijn eerste band Slayer, ik vond South of Heaven al goed, en toen hoorde ik Reign in Blood, en wist ik dat Thrash Metal voor mij besteed was.
ik ging toen een aantal andere Thrash Metal bands luisteren, maar geen een had de agressie van Reign in Blood, dus vroeg ik naar albums die dat in zich hadden, en toen kwam ik op Black en Death Metal, wat ik destijds(omdat ik telkens naar harder op zoek was) prachtig vond, toen luisterde ik Hlidskjálf van Burzum, wat ipv Metal Ambient was, en ik kwam tot ontdekking dat ik rustig ook wel goed vind(dit is ongeveer een maand geleden) en nu zoek ik dus gewoon door op wikipedia naar bands in een bepaald genre te zoeken, als ik het wat vond ging ik verder in het subgenre, vond ik het niks ging ik ook verder in het subgenre, alleen niet zo erg als de albums die ik wel goed vind.
Dat is zo'n beetje hoe ik aan de bands die ik ken gekomen ben.
ik ging toen een aantal andere Thrash Metal bands luisteren, maar geen een had de agressie van Reign in Blood, dus vroeg ik naar albums die dat in zich hadden, en toen kwam ik op Black en Death Metal, wat ik destijds(omdat ik telkens naar harder op zoek was) prachtig vond, toen luisterde ik Hlidskjálf van Burzum, wat ipv Metal Ambient was, en ik kwam tot ontdekking dat ik rustig ook wel goed vind(dit is ongeveer een maand geleden) en nu zoek ik dus gewoon door op wikipedia naar bands in een bepaald genre te zoeken, als ik het wat vond ging ik verder in het subgenre, vond ik het niks ging ik ook verder in het subgenre, alleen niet zo erg als de albums die ik wel goed vind.
Dat is zo'n beetje hoe ik aan de bands die ik ken gekomen ben.
0
geplaatst: 31 maart 2007, 12:37 uur
Hier een stukje over hoe je tegenwoordig muziek kunt ontdekken. o.a. over Last.fm, Pandora en Slacker.
http://www.nytimes.com/2007/03/29/technology/29basics.html?pagewanted=1&_r=1
http://www.nytimes.com/2007/03/29/technology/29basics.html?pagewanted=1&_r=1
0
geplaatst: 31 maart 2007, 20:39 uur
Jean Michel Jarre: Het begon met Oxegen nummer 4 en toen kocht ik gelijk het hele album Oxegen. Toen ik zag dat hij echt veel albums gemaakt had die nagenoeg onbekend waren in Nederland ging die ook luisteren en zodoende.
Mijn fascinatie voor Tears For Fears begon met de video 'Mad World', ik wou direct dat nummer hebben. Ik kreeg indertijd The hurting EN Songs from the big chair.
Zodoende luisterde ik beide en is mijn fanatisme ervoor ontstaan.
Mike Oldfield: Ik werd geadviseerd TB eens te gaan luisteren, en dat deed ik dus. Toen ik die gehoord had was ik benieuwd wat die Oldfield verder voor muziek gemaakt had, en nu heb ik ook al veel van hem.
Bij mij is het dat als ik een nummer mooi vind, ik ga zoeken naar meer van die artiest, en als me dat ook bevalt blijft ik daarbij.
Eigenlijk is dat het kort.
Mijn fascinatie voor Tears For Fears begon met de video 'Mad World', ik wou direct dat nummer hebben. Ik kreeg indertijd The hurting EN Songs from the big chair.
Zodoende luisterde ik beide en is mijn fanatisme ervoor ontstaan.
Mike Oldfield: Ik werd geadviseerd TB eens te gaan luisteren, en dat deed ik dus. Toen ik die gehoord had was ik benieuwd wat die Oldfield verder voor muziek gemaakt had, en nu heb ik ook al veel van hem.
Bij mij is het dat als ik een nummer mooi vind, ik ga zoeken naar meer van die artiest, en als me dat ook bevalt blijft ik daarbij.
Eigenlijk is dat het kort.
0
Bobiej
geplaatst: 31 maart 2007, 21:57 uur
De meeste muziek die ik ontdek kom ik toch tegen via een heel leuke site genaamt: (jawel...)MusicMeter. Door gewoon een album in te tikken, bijvoorbeeld Master Of Puppets, dan de posts te lezen, de ledenpagina's van de users waar ik het mee eens ben aanklikken en dan eens kijken of hun Top 10 of rotatielijst wat nieuws bevat, en dan op naar YouTube. Op deze manier kom ik vaak wel wat leuks tegen, zo heb ik bijvoorbeeld Death uit HammerHead's top 10 gehaald, bedankt daarvoor trouwens, Death was een hele openbaring voor me; Death Metal, en Opeth uit de top 10 van Exfrozen dacht ik...ook geweldig; Opeth bevind zich momenteel op nummer 2 in mijn top 10.
En natuurlijk de klassiekers afgaan die iedereen wel kent; The Stones, Led Zep, The Beatles, die ik momenteel allemaal al geluisterd heb, ik krijg morgen Her Satanic Majesty Requests (schrijf je dat zo?) en Sticky Fingers te leen uit mijn vaders cd collectie; The Beatles ben ik momenteel hard voor aan het sparen voor Sgt. Peppers, en Led Zeppelin, tjah, welke fan van Hardrock/Metal kan hier nou omheen?
Soms, heel soms, kom ik ook wel eens wat tegen op TMF Rockt, of op MTV2 als ik bij mijn vriendin ben. Hierdoor kwam ik ook in aanraking met Davidian van Machine Head en Roots Bloody Roots van Sepultura (moet toch maar eens platen van hun aanschaffen, Arise en Burn My Eyes).
Ook Wikipedia is een goede bron van informatie; vooral ik wil graag veel van de geschiedenis en de kenmerken van de muziek die ik luister kennen, waarschijnlijk heb ik alle Rock en Metal pagina's al verscheidene keren doorgenomen. Ook band pagina's, voor als ik iets pindakaas, vind ik leuk om te lezen.
Vaders kunnen ook handig zijn voor je muziekale collectie, mijn vader heeft veel cd's uit de jaren '60 en '70, en die deceniums vind ik zeer interessant; hier zijn de pioniers van mijn favoriete muziek aan het werk geweest.
En natuurlijk, gewoon ouderwets maar o zo leuk: Platenzaken doorstruinen tot je wat leuks tegenkomt! Hier ken ik Nirvana en Nevermore van, bands die me voordat ik ze zag liggen geen belletje hoorde rinkelen (Nirvana niet kennen? Shame on me...).
Zo kom ik in aanraking met de meeste van mijn muziek, weten jullie dat ook weer
.
En natuurlijk de klassiekers afgaan die iedereen wel kent; The Stones, Led Zep, The Beatles, die ik momenteel allemaal al geluisterd heb, ik krijg morgen Her Satanic Majesty Requests (schrijf je dat zo?) en Sticky Fingers te leen uit mijn vaders cd collectie; The Beatles ben ik momenteel hard voor aan het sparen voor Sgt. Peppers, en Led Zeppelin, tjah, welke fan van Hardrock/Metal kan hier nou omheen?
Soms, heel soms, kom ik ook wel eens wat tegen op TMF Rockt, of op MTV2 als ik bij mijn vriendin ben. Hierdoor kwam ik ook in aanraking met Davidian van Machine Head en Roots Bloody Roots van Sepultura (moet toch maar eens platen van hun aanschaffen, Arise en Burn My Eyes).
Ook Wikipedia is een goede bron van informatie; vooral ik wil graag veel van de geschiedenis en de kenmerken van de muziek die ik luister kennen, waarschijnlijk heb ik alle Rock en Metal pagina's al verscheidene keren doorgenomen. Ook band pagina's, voor als ik iets pindakaas, vind ik leuk om te lezen.
Vaders kunnen ook handig zijn voor je muziekale collectie, mijn vader heeft veel cd's uit de jaren '60 en '70, en die deceniums vind ik zeer interessant; hier zijn de pioniers van mijn favoriete muziek aan het werk geweest.
En natuurlijk, gewoon ouderwets maar o zo leuk: Platenzaken doorstruinen tot je wat leuks tegenkomt! Hier ken ik Nirvana en Nevermore van, bands die me voordat ik ze zag liggen geen belletje hoorde rinkelen (Nirvana niet kennen? Shame on me...).
Zo kom ik in aanraking met de meeste van mijn muziek, weten jullie dat ook weer
.
0
geplaatst: 4 april 2007, 16:47 uur
nog een goede tip check:
www.pandora.com
Sterk staaltje webtool
meld je aan , voer een artiest in die je echt goed vindt en laat pandora je ervandaan lijden naar soort gelijke bandjes.
Je kan per volgende keus aangeven of je het een goede keus vindt ofniet.
Wat ook leuk is dat pandora je een omschrijving geeft van de sound die de band heeft.
Zelf gebruik ik dit alleen voor dance, normale muziek is het voor mij gewoon goed de oortjes open houden en de normale wegen via vrienden, etc , etc.
www.pandora.com
Sterk staaltje webtool
meld je aan , voer een artiest in die je echt goed vindt en laat pandora je ervandaan lijden naar soort gelijke bandjes.
Je kan per volgende keus aangeven of je het een goede keus vindt ofniet.
Wat ook leuk is dat pandora je een omschrijving geeft van de sound die de band heeft.
Zelf gebruik ik dit alleen voor dance, normale muziek is het voor mij gewoon goed de oortjes open houden en de normale wegen via vrienden, etc , etc.
0
geplaatst: 5 april 2007, 11:27 uur
Ik krijg ivm mijn werk veel te maken met mooie nieuwe bands, vaak nog voordat ze echt doorbreken, daarnaast probeer ik ook altijd op festivals e.d. nieuwe acts uit wanneer ik een uurtje vrij heb. (voorbeelden van ontdekkingen uit dat laatste zijn bijvoorbeeld KT Tunstall, en The Pixies) en veel MTV kijken in de ochtend.
0
geplaatst: 5 april 2007, 12:25 uur
Tsja, voor mijn zoektocht gebruik ik onder andere:
- Music Meter
- Rate Your Music
- Piero Scaruffi
- Last.FM
- Pandora
- Tips van muziekvrienden
- Allmusic.com
en ik ben vast wel wat vergeten.
- Music Meter