MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Hoe 'ontdekken' jullie je muziek

zoeken in:
beste musicmeter-ers,

Zoals in de titel al staat, ben ik benieuwd naar de manier waarop de musicmeter-gebruikers hun muziek 'ontdekken'.

Ik houdt van muziek zoals: Editors, Frans Fredinand, U2, Interpol, strokes, white stripes, rakes, kooks, she wants revenge, arctic monkeys, kaiser chiefs, ect ect...

Voor veel van deze artiesten hoef ik de Nederlandse radio/tmf/mtv niet meer aant te zetten. Veel artiesten die ik goed vindt heb ik ontdenkt via het engelse mtv2 europe.
Ik kijk deze zender zo af en toe en hier ontdenk ik dus veel muziek van 'mijn' genre.

Ik kan erg van muziek genieten en hierdoor voel ik me voor mijzelf verplicht deze zender regelmatig op te zetten, omdat ik andtes het gevoel heb dat ik iets mis.
Sinds enige tijd heb ik Musicmeter ontdenkt, waarop ik de muziek bijhoudt, maar ik heb toch ook niet zo'n zin om maar alles te downloaden wat door jullie goed gevonden wordt... beetje onzinnig lijkt mij

Nu is dus mijn vraag aan julilie: Hoe ontdekken jullie je muziek?

Een deel van de muziek die ik ontdek, ontdek ik "zelf", door op internetsites rond te kijken (zoals deze, maar ook wikipedia enzo). Maar ook krijg ik soms tips van kameraden, en als je zo een beetje weet wie van je kameraden een iets of wat fatsoenlijke smaak heeft, geraak je al ver . Radio luister ik vrijwel nooit, soms StuBru, daar ontdek ik dan ook heel af en toe iets nieuws. In de bib leen ik dan ook vaak cd's, daar kun je ook het een en ander ontdekken. Je moet vooral blijven zoeken!

Ik viel meteen voor de perfecte harmonie van Barry , Robin & Maurice Gibb en ben sins 1974 een verwoed Bee Gees fan.
En ik heb in de loop der jaren een flinke collectie opgebouwt 400 singles - 300 LP's - 180 Cd's en dan nog 20 DVD's - video's- poosters- en prullaria

Sietse
gonzo circus (een muziekblad)
internet (recensies lezen op websites enzo)
soulseek (download programma)
indietorrents (website voor muziek torrents, wat ook weer een download programma is, en nee ik heb geen invites)

en natuurlijk bij de platenzaak binnenlopen en vragen of ze nog iets leuks hebben dat ik zeker eens moet checken...zo heb ik al heel veel gekocht wat ik eerst niet kende.

Musicmeter, aanradingen op Last FM. Rondkijken op internet, bibliotheek, en ik krijg veel tips van een maat met dezelfde muzieksmaak.

Vooral Last FM is handig. Als je jezelf inschrijft, houdt de site bij wat je luistert, als je Audioscrobbler hebt gedownload. Bij een bepaalde artiest worden dan andere artiesten van dezelfde soort gezocht op basis van algemene charts van de gebruikers.

sq
Een hele makkelijke manier om muziek te ontdekken, en ook steeds weer wat anders, is de luisterpaal van de vpro: http://vpro.react.nl/3voor12/ en kies vervolgens luisterpaal in het menu.

Verder veel, heel veel op MuMe rondneuzen

Internet hoofdzakelijk.. reviewsites zoals funprox ofzo

Radio luister ik nooit, muziekzenders op TV kijk ik nooit. Alle muziek ontdek ik via het inernet; er zijn zoveel websites met reviews en lijstjes. Last.fm is ook erg aan te raden als je nieuwe muziek wilt ontdekken.

Ik ontdek hier de nodige muziek

lebowski schreef:
Ik ontdek hier de nodige muziek

Ha die ken ik nog niet, dankjewel!

sq
Had ik ook wel kunnen doen. Je hebt natuurlijk gelijk.

Tips van vrienden
Internet (MuMe, Last.FM, Soulseek)
DJ-sets luisteren en de interessante dingen eruit pikken

lambf
Internet (MuMe, Last.FM, Lords Of Metal)
Tip van klasgenoot (Alhoewel die nu weer iets anders luisterd)
Door Aardschok (koop er soms eentje als ik mij verveel.)
En heel soms door een verzamelalbum te kopen.
(Ookal heb ik er maar 1, als ik dat album niet had, zou ik waarschijnlijk heel iets anders luisteren)

neo
Eigenlijk ontdek ik heel weinig door andere. Meestal zie ik een film, hoor ik de muziek en voila. Of ik koop op de gok een album (ook al ken ik de film/componist niet). Verder heb ik een enkele keer dat ik weleens iets koop omdat ik ooit eens gelezen had dat dit beter zou zijn dan dit en dat. Maar vooral mijn eigen instinct en keuze. Er kan zo iemand op deze site overenthousiast zijn over een bepaalde score, maar ik voel mij dan meestal totaalt genoodzaakt er meteen achter aan te gaan. Indien wel komt dat omdat de uitvoerende componist dan onder mijn favorieten valt, maar dan alsnog komt dit zelden voor.

Via labels waarvan ik veel muziek koop, een aantal review sites en de releaselijsten en tips van de lokale platenboer.

Eerst ontdekte ik al mijn muziek op een site die progarchives heette (ik was nogal weg van prog namelijk ). Toen heeft een goeie vriend van me (Jelle) me geschopt om ook hier eens te gaan kijken. Nu haal ik al mijn muziek van MuMe

Ik haal nog steeds heel veel muziek van progarchives. Fan-tas-tische site. Met name op het gebied van RIO, Canterbury, Zeuhl en Krautrock loopt het nou eenmaal niet echt storm hier op MuMe, dus is het best handig om daar een alternatief voor te hebben

Musicmeter
Tips van MuMe'ers op Soulseek

en... Carl

Electro_
SoulSeek inderdaad, MusicMeter, soms MTV.

En soms krijg je eens wat toegespeeld via je mede MuMe-users

lambf
Maar ik niet

Ik ontdek muziek door veel te downloaden Je kunt er over zeggen wat je wilt, maar het is echt een ontzettend goede manier om nieuwe dingen te ontdekken. Vind je het niks, gooi je het van je computer af. Is het wel wat, noteren in een bestand om te onthouden en later eventueel te kopen (ik heb daar zelf te weinig geld voor).

Gizzmann schreef:
(ik heb daar zelf te weinig geld voor).

Misschien dat een bijbaantje zou helpen.

hm uiteraard tv/radio, sinds kort ook Musicmeter en op veel profielen op www.myspace.com staat ook leuke onbekende muziek

Sietse
bubbachups schreef:
(quote)

Misschien dat een bijbaantje zou helpen.

inderdaad....

naast huur, eten, studiegeld en vergelijkbare vaste lasten gewoon al het geld uitgeven aan cd's en platen (nou ja, bijna alles)

Sietse schreef:
(quote)

inderdaad....

naast huur, eten, studiegeld en vergelijkbare vaste lasten gewoon al het geld uitgeven aan cd's en platen (nou ja, bijna alles)

Haha, bijna alles inderdaad! Gizzmann is nog maar 16 zie ik dus zijn vaste lasten zullen waarschijnlijk nog niet zo hoog zijn. Of zit men tegenwoordig al op hun 16de op kamers?

On topic:
Ik ontdek ook wel eens muziek zonder te weten hoe of door wat.

Ik ben begonnen met muziek ontdekken door een paar albums van m'n vader te luisteren. Later begon m'n broer zich in muziek te interesseren en vertelde me ook van MusicMeter. Sindsdien gebruik ik behalve zijn tips dus veel MuMu maar ik download ook erg veel om uit te proberen.

Jaja, ik ga binnekort een baantje nemen Stiekem heb ik wel geld, maar dat heb ik bij elkaar gespaard voor Lowlands.

Sietse
hhh, tja das tegenwoordig wel een rip uit je lijf.

maar de zomer komt er aan dus lekker bij klussen in de zomer

Gast
geplaatst: vandaag om 20:50 uur

geplaatst: vandaag om 20:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.