MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Bootlegs

zoeken in:
Ik maakte maar een grapje hoor, ik heb het helemaal niet over Dime gehad. Je neemt het wel erg serieus allemaal.

Stijn_Slayer
Nee hoor. Ik heb m'n bootlegs alleen het liefst in zo goed mogelijke kwaliteit (al lukt dat niet altijd).

Ok, ik wist niet dat er keuze was in bootlegs. Ik interesseer me ook niet in de bootlegs, tenzij ik er zelf bij ben geweest. Maar er zijn dus meer mensen die een zelfde concert opnemen?

Nja, punt is wel dat op een Iphone geluid via een kleine microfoon word opgenomen en dat voor nogal wat ruis zorgt. Denk in de buitenlucht aan wind e.d.

Maar in zo'n concertzaal is de kans groot dat je een wirwar van geluiden krijgt en vooral veel herrie en niet wat je op wou nemen. Al is die opname van de Iphone wel een stuk beter geworden.

het verschil merk je dan ook wel, echte diepte zit in een audience tape nooit echt, maar deze kunnen wel veel helderder klinken dan die iphone geluiden. Via een HD cam is dat ook al anders, omdat deze gewoon betere software heeft dan een Iphone camera.

Stijn_Slayer
@ Herman:

Ja. Verschil zit dan in de (kwaliteit van de ) apparatuur en de positie van de taper. Verder speelt achtergrondgeluid mee. Als er recht voor je de hele show iemand staat te praten ga je dat horen op de opname. Dat kun je achteraf wel een beetje reduceren op de opname, maar als het echt ernstig is gaat dat niet lukken.

Bij bepaalde acts weet je eigenlijk van tevoren wel dat er tapers in het publiek zijn. Bij de meeste grootschalige zit er altijd wel minimaal eentje tussen de duizenden mensen. Maar als je bijv. naar Tivoli gaat is die kans een heel stuk kleiner.

En dan heb je ook nog weer verschillende ratings. Soundboardopnames zijn bijv. veel beter dan de opnames die ergens achteraan in het publiek zijn gemaakt.

Mijn vader is zo iemand die met een compact camera met op zich prima geluid soms bijna hele concerten filmt. Hij krijgt wel een hoop positieve reacties op z'n kanaal, maar ja, in bootleg kringen spreken we dan weer van matige kwaliteit gok ik.

Waar haal je die bootlegs eigenlijk vandaag als ik vragen mag, soms is het best leuk om van een concert waar je geweest bent de audio nog te hebben.

Stijn_Slayer
Ik vrees dat ik van de mods de sites niet mag noemen (of alleen geen directe links?).

Geen directe links in ieder geval, maar Dime was bv. al genoemd. En dan is er ook nog Archive.org (wat gewoon legaal is geloof ik?).

Zolang het legaal is, mag je het natuurlijk noemen. Heb daar zelf echter niet zo'n verstand van.

Stijn_Slayer
Archive (en wolfgangsvault) zijn in ieder geval legaal. Andere sites volgens mij ook (op eentje na). Daar worden opnames ook direct verwijderd als ze officieel zijn/worden uitgegeven. Artiesten kunnen ook doorgeven of ze hun werk er niet op willen hebben (maar dat is geloof ik niet bij elke site zo).

Maar misschien kunnen geïnteresseerden mij beter op een andere manier contacten, voor alle zekerheid.

buizen
Wat is eigenlijk de beste 'camera', apparatuur om in een concertzaal opnamen te maken? (Microfoonkwaliteit daarbij zeer belangrijk). Over zulke onderwerpen lees je geen tests, heeft iemand toevallig ervaring?

buizen schreef:
Wat is eigenlijk de beste 'camera', apparatuur om in een concertzaal opnamen te maken? (Microfoonkwaliteit daarbij zeer belangrijk). Over zulke onderwerpen lees je geen tests, heeft iemand toevallig ervaring?

Albert Noonan heeft zo ongeveer alle concerten van de laatste paar jaar van Leonard Cohen gefilmd vanuit het publiek.
De kwaliteit hiervan is zeker niet slecht en hij gebruikt een Sony TG3e.
http://cohencentric.com/wp-content/uploads/2009/08/sonycamera.jpg

buizen
Stalin schreef:
(quote)

"...De kwaliteit hiervan is zeker niet slecht en hij gebruikt een Sony TG3e."
(afbeelding)

Hartstikke bedankt, Stalin ! Naar zo'n concreet antwoord zocht ik, en bedankt voor de links.
Nu heb ik een aanknopingspunt.
Wil er misschien een 'hobby' (afschuwelijk woord) van maken om bij kleinere concerten goede opnames te maken en op youtube te knallen. . Metal- en hardrockconcerten natuurlijk he.

buizen schreef:
(quote)

Hartstikke bedankt, Stalin ! Naar zo'n concreet antwoord zocht ik, en bedankt voor de links.
Nu heb ik een aanknopingspunt.
Wil er misschien een 'hobby' (afschuwelijk woord) van maken om bij kleinere concerten goede opnames te maken en op youtube te knallen. . Metal- en hardrockconcerten natuurlijk he.

Metal- en hardrock is natuurlijk weer ''another cook'' zoals Louis Van Gaal zou zeggen.
Kan me voorstellen dat opnames hiervan wat meer een geluidsderrie gaan vormen dan de uitgebalanceerde en ingetogen muziek van Cohen.

buizen
Ben ik me wel van bewust, Stalin, van dat verschil in geluidswal dat er op de cameramicrofoon af komt. Maar toch bedankt, nu is er een aanknopingspunt. Ga de specificaties bezien en neem een uitgeprint exemplaar ervan mee naar een speciaalzaak in beeld&geluid. Een goede verkoper moet me dan kunnen overtuigen van een camera met nog betere microfoonspecificaties. Beeld is vaak sowieso wel in orde. Al die megapixels van tegenwoordig.
Maar het handigst zijn toch persoonlijke ervaringen van mensen die met topkwaliteit (luide) concerten weten op te nemen. Hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden.

What is the Best Video Camera for Filming Concerts?
Sta-link

buizen
Stalin schreef:
What is the Best Video Camera for Filming Concerts?
Sta-link

Vreesde het al. Dat het uit komt op het werken met een "external audiorecorder", had er al eens wat over gelezen. Als een soort spion behangen met geheime opnameapparatuur betreed je dan voortaan concertzalen.
Geweldige link, ga de diverse camerareviews lezen.
Overigens spelen de kosten en 'meesmokkelbaarheidsfactor' ook nog een rol. Ik wil best 800,- neertellen voor 'redelijke topapparatuur' bijvoorbeeld maar niet als dat bij het eerste het beste festival in beslag wordt genomen en geconfisqueerd.
Het is de bedoeling om sommige songs van liveconcerten VOLLEDIG op te nemen met goed beeld en uitstekend geluid. Dus niet van die halve nummers zoals je die door particulieren zo vaak upgeload ziet naar youtube, veelal met belabberde geluidskwaliteit.

buizen
Ofschoon de beeld- en geluidskwaliteit uitstekend zullen zijn (dit houdt bijvoorbeeld ook in dat je geen idioot bewegende of trillende beelden zult zien) zullen de buizen-live-moments op youtube toch een sfeer van amateurisme ademen. B-kwaliteit achtig. Een professionele organisatie schotelt de gitaarhelden groots in beeld voor. Maar het is ook wel eens leuk om de beelden van het podium over te zien gaan naar een maf stel naast je in het publiek die in elkaars oren staan te tetteren of iemand die daar aan komt lopen met een tree bier.
Een blik op de tafel met merchandise voor in de concerthal maken een mini-reportage compleet.
Het werken met zwartwitbeelden (voor een dramatisch effect) is niet uitgesloten.
Nu nog een juiste keuze voor een camera maken..

Enne.. ik ben helemaal voor bootlegs!

buizen schreef:
Ofschoon de beeld- en geluidskwaliteit uitstekend zullen zijn (dit houdt bijvoorbeeld ook in dat je geen idioot bewegende of trillende beelden zult zien) zullen de buizen-live-moments op youtube toch een sfeer van amateurisme ademen. B-kwaliteit achtig. Een professionele organisatie schotelt de gitaarhelden groots in beeld voor. Maar het is ook wel eens leuk om de beelden van het podium over te zien gaan naar een maf stel naast je in het publiek die in elkaars oren staan te tetteren of iemand die daar aan komt lopen met een tree bier.
Een blik op de tafel met merchandise voor in de concerthal maken een mini-reportage compleet.
Het werken met zwartwitbeelden (voor een dramatisch effect) is niet uitgesloten.
Nu nog een juiste keuze voor een camera maken..

Enne.. ik ben helemaal voor bootlegs!

D'r is heer een user die regelmatig filmt bij gewone concerten - geen beton of metaal - en die plaatst eea dan op de gluurbuis - op het concertverslag-topic plaatst ie dan een link; clips over het algemeen van goede kwaliteit - vraag hem eens - zoals:

Muziek >> MusicMeter Live! >> Gisteren ... gezien!

buizen
Mjuman schreef:
(quote)

clips over het algemeen van goede kwaliteit - vraag hem eens - zoals:

Muziek >> MusicMeter Live! >> Gisteren ... gezien!

Dank je voor de tips, Mjuman.

Met een cam(era) en goede audiorecorder op pad kunnen interessante mini-docu's worden gemaakt. Voor youtube. Gewoon, zoals je een concert beleeft. Beelden van de wachtrij, door de poort, bezoekers in de zaal, even bij de merchandisetafel kleppen met het personeel daar.
Of met de kok: "I just cook for the cunts".
En goede opnames van het optreden natuurlijk. Een glimp van de artiest zelf?
Met wat knip-, plak- en montagewerk en onder voorbehoud van een uitstekende geluidskwaliteit kun je zo interessante films maken.
Nu nog de goede camera, ik ga niet over 1 nacht ijs.

buizen
Ben er inmiddels wel achter dat, als het enigszins kan, een giga-zoomfunctie voor de camera ook wel onontbeerlijk is. Een must. Met al dat gevergelijk zie je soms door de bomen het bos niet meer.

buizen
Bedankt voor alle tips hier.
Heb voor het technische aspect van "Hoe maak je een bootleg" een ander topic aangemaakt.

Ethische kwesties of de omvang van verzamelingen kunnen hier dan weer besproken.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:41 uur

geplaatst: vandaag om 18:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.