menu

Muziek / Algemeen / Favoriete zangers

zoeken in:
Misterfool
elvis presley is weer een van die stemmen die ik vreselijk vind. weinig diepgang in stem lyrics en instrument gebruik.

avatar van LucM
Als er iemand is die veel diepgang in zijn stem legt is het wel Elvis Presley, ook zeer veelzijdig, geweldige zanger. Nick Cave was ik ook vergeten.
Johnny Cash vind ik ook één van de beste zangers en op Nederlandstalig vlak Boudewijn de Groot.
Zangers als Bob Dylan, Bruce Springsteen en Neil Young waardeer ik vooral vanwege hun songschrijverstalent, zangers als Roy Orbison, Elvis Presley en Sam Cooke dan meer vanwege hun vocale kwaliteiten.

Elvis Presley
Ik hoef niet meer te reageren, want LucM heeft het al voor me gedaan
Als er iemand juist wel een veelzijdig en diepgaand vocalist dan was het Elvis wel. Van Jailhouse Rock tot Unchained Melody, van de rauwste rhythm blues tot (lichte pop)opera.

Misterfool
diepgaand was anders bedoeld dan jullie het opvatten. ik wordt niet door de stem van elvis meegenomen. dat hij veelzijdig was staat als een paal boven water. niets voor niets is hij een van de meest populaire artiesten ooit. maar om heel eerlijk is zijn stem totaal niet zijn smaak.

een zanger die ik vergeten was te noemen.

freddy mercury(queen)

avatar van LucM
Groepszangers :

Antony Hegarty (Antony and the Johnsons)
Michael Stipe (R.E.M.)
Bono (U2)
Freddy Mercury (Queen)
Barry Gibb (Bee Gees)
Tom Yorke (Radiohead)
Morrissey (The Smiths)
Roger Daltrey (The Who)
Robert Plant (Led Zeppelin)
Jim Morrison (The Doors)

avatar van LucM
Misterfool schreef:
maar om heel eerlijk is zijn stem totaal niet zijn smaak.

Dat is dan weer een kwestie van smaak, ik hou erg van de stem van Elvis. Cliff Richard bv. heb ik nooit als belangwekkend beschouwd maar maar van zijn stem hou ik ook veel, ik luister er graag naar. En zangers als Roy Orbison en Antony Hegarty (Antony & the Johnsons) raken mij ontzettend diep, alleen al voor hun zang heb ik sommige albums van hen 5* toegediend.

De zang van Dinand Woesthof (Kane) en Chad Kroeger (Nickelback) daarentegen trek ik niet.

Misterfool
LucM schreef:


De zang van Dinand Woesthof (Kane) en Chad Kroeger (Nickelback) daarentegen trek ik niet.



breek me de bek niet open. vreselijk

avatar van herman
Zijn we het daar in ieder geval over eens.

Met name die laatste. Het is dat ik nog moet lunchen, anders kwamen mijn boterhammetjes ook weer omhoog...

Zangers die ik wel goed vind:

Ben Christophers
Jeff Buckley
Greg Lake
Jim Morisson
Win Butler

VB1
Jim Morisson is zeker één van mijn favorieten, hij laat zijn teksten echt leven met zijn stem (luister bijvoorbeeld eens naar When the Music's Over, fantastisch). Ik hoor dat zijn ziel in zijn zingen zit. Zijn stem was sexy, mysterieus, maar kon ook enorm duister of hysterisch zijn. Ik vind het ook een zeer fascinerend persoon.

David Bowie is ook een groot favoriet hier. Weet ook erg goed hoe hij zijn stem moet inzetten om een nummer extra kracht te geven. En hij beheerst ook verschillende manieren van zingen, ik kan zowel zijn bariton als zijn hoge stem waarderen. Nummers waar ik vind dat hij zijn stem goed gebruikt zijn o.a. Life on Mars, Rock & Roll Suicide, Heroes (vooral dat hysterisch klinkende laatste stuk!) en Five Years.

Leonard Cohen moet het vooral van zijn teksten hebben, maar ik vind zijn uitspraak erg mooi en duidelijk, en zijn stem eigenlijk ook wel. Hij zingt over het algemeen vrij sober, wat ik mooi vind, maar kan zich ook flink laten gaan, zoals bijvoorbeeld op het einde van one of us cannot be wrong, wat ik echt een fantastisch nummer vindt. Ik zag laatst een docu van hem waarin zijn nummers werden gezongen door verschillende artiesten. Ik vond de overdreven technische zang van deze artiesten de muziek eigenlijk flink verpesten. Dat bewees voor mij maar weer dat Leonard Cohen zijn eigen nummers (meestal) het beste zelf kan brengen.

Andere favorieten: Neil Young, Morrissey, Thom Yorke, Jim James, Guy Garvey, Ray Davies, Matt Berninger, David Byrne, Mark Sandman, Julian Casablancas en Ian Mcchulloch

Ik denk dat ik trouwens dat ik wel een voorkeur heb voor authentiek klinkende (en soms zelfs licht valse) stemmen.

Stijn_Slayer
VB1 schreef:

Ik denk dat ik trouwens dat ik wel een voorkeur heb voor authentiek klinkende (en soms zelfs licht valse) stemmen.


Ik ook. Het weet me meer te boeien en klinkt om de een of andere reden geloofwaardiger. Het moet echter niet zo erg zijn dat het echt een lelijke crapstem is.

avatar van Edwynn
Ik heb een lichte voorkeur voor powervocalisten.

Jeff Scott Soto (die man kan echt alles zingen)
Steve Perry
Russell Allen
Midnight
Jorn Lande
Daniel Gildenlow

Ook zeer gecharmeerd van oa:

Bob Dylan
Frank Boeijen

avatar van vigil
Edwynn schreef:
Ik heb een lichte voorkeur voor powervocalisten.

Jeff Scott Soto (die man kan echt alles zingen)


" probleem" is echter dat hij dat zelf maar al te goed weet

avatar van deric raven
1. Nick Cave
2. Mark Lanegan
3. Chris Eckman

avatar van Mr. Rock
Bruce Dickinson
Ian Gillan
Rob Halford
Matthew Bellamy

Social_Mask
Nick Drake, Jim Morrison, Jeff Buckley, Sandman (van Morphine), Neil Young, John Martyn, Tim Buckley, Townes van Zandt, Antony Hegarty..

The Oath
Rob Halford blijft voor mij gewoon de nummer 1

Begin de jaren 70 nog een goedkope Ian Gillian-imitatie en dan stillaan zijn eigen stijl ontwikkeld.

Vooral eind jaren 70 was zijn stem echt top! Zeer hoog en clean.

Begin de jaren 80 was het populairder om gewoon te zingen, en dan af en toe eens uit te halen.

Maar later (eerst met de mislukte semi-comeback Ram it Down, en later met Painkiller) gebruikte ie zijn hoge stem terug voor gewoon tekst te zingen. Toen had ie al een pak ingeboet op wat ie 10 jaar eerder kon met zijn stem.


Victim Of Changes (live 1979)

Antonio
Bobby Martin

Ik heb hem al eens eerder genoemd, maar bij deze nog maar een keer...

Helemaal vanaf 4:33: wat een stem, wat een man

Check ook zijn geniale website !

3 zangers wiens stemgeluid ik erg goed kan waarderen:

Peter Gabriel
Nick Cave
Sam Cooke

avatar van ArthurDZ
Roy Orbison, Nick Drake en Tim Hardin omwille van de emotie die ze in hun stem kunnen leggen. Elk woord breekt als het ware.

avatar van Hendrix4live
Mooiste stemmen vind ik:

Nick Drake
Peter Gabriel
Robert Johnson
Jeff Buckley
Antony Hegarty
Roy Orbison
Sam Cooke
James Brown
Percy Sledge
Ben E. King
Curtis Mayfield
Otis Redding
Tom Waits

avatar van Hendrix4live
Ook goeie stemmen:

Patrick Watson
Mark Lanegan

avatar van pompompom
Eens kijken:

Antony Hegarty
Michael Gira
kristoffer rygg
Curtis Mayfield

Poa
Favorieten:

John Frusciante
Thom Yorke
Erlend Øye
Noah Lennox
Morrissey

avatar van uffing
John Waite
Steve Perry
Bruce Dickinson
Russell Allen
Damian Wilson
Lou Gramm (vroeger dan hè)
Jeff Buckley
Roy Orbison
Robert Plant
en natuurlijk Ronnie James Dio

Zomaar een aantal zangers die ik echt geweldig vind.

avatar van Snoeperd
Puur op stem steken deze er voor mij bovenuit.

Bon Scott
Marvin Gaye
Antony Hegarty

avatar van AOVV
Dat zijn wel erg uiteenlopende stemmen.

avatar van oceanvolta
Mike Vennart
Maynard James Keenan
Damien Rice
Will Oldham
John Frusciante
Matthew Bellamy
Julian Casablancas
Patrick Watson
Guy Garvey
James Mercer

avatar van niels94
Deze 4 weten mij in elk geval te raken:
Damon Albarn
Thom Yorke
Win Butler
Jeff Mangum

avatar van AOVV
niels94 schreef:
Deze 3 weten mij in elk geval te raken:
Damon Albarn
Thom Yorke
Win Butler


De zanger van Neutral Milk Hotel niet, niels?

avatar van niels94
Ja, natuurlijk. Nog het meest van allemaal. Had die er niet bij gezet omdat Jeff Mangum, hoe je het ook wendt of keert, niet echt een begaafd vocalist lijkt. Vervolgens spreek ik mezelf dan wel weer een beetje tegen omdat ik er later 'Deze 3 weten mij in elk geval te raken' boven heb gezet en niet 'dit vind ik de beste'. En eigenlijk zingt Win Butler soms ook tegen het valse aan. En nu ik dat zo bekijk heet het topic 'favoriete zangers' en niet 'de beste zangers'. Dus weet je wat? Ik zet hem er gewoon tussen

EDIT: nu ik dat zo bekijk heb ik, onbedoeld, gewoon de zangers van mijn top 4 hier neergezet

Gast
geplaatst: vandaag om 10:43 uur

geplaatst: vandaag om 10:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.