MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Beste liedjesschrijver/songwriters

zoeken in:
Nick Cave en Morrissey.

De meeste van mijn favorieten zijn wel genoemd, maar ik mis er nog eentje die niet in dit topic is genoemd:

JACKSON BROWNE

een van de belangrijkste songwriters van de jaren '70...

jim morisson
bob dylan
lennon/mccartney

Mijn laatste ontdekking: David Lewis.

Stevie Nicks natuurlijk......

EVANSHEWSON
Lennon en Mc Cartney
Cole Porter
Burt Bacharach en Hal David
Carole King en haar man destijds Gerry Goffin
Bob Dylan
Leonard Cohen
Randy Newman
Paul Simon
David Gilmour
Roger Waters
Miles Davis
David Bowie
George & Ira Gerschwin

En in Nederland :

Boudewijn de Groot en Lennart Nijgh
Peter Koelewijn
Pierre Kartner

Greetz!

boudewijn de groot, ZEKER!!!

Nick Cave
Leonard Cohen
Bob Dylan
Sufjan Stevens
Tom Waits

Nederlands:
Huub van der Lubbe (De Dijk)

L_T_B schreef:

Tot slot nog enkele wijsheden van Pete Seeger.

"These old songs you and I have sung together many times before. But they can always stand another singing. Like another sunrise, or another kiss, it is an act of reaffirmation."

"A song is like a child: once it gets out on its own, it sometimes suprises the parent."

"Songs won't save the planet, but then neither will books or speeches. Songs are sneaky things; they can slip across borders."

"A song is like a picture of a bird in flight; the bird was moving before the picture was taken, and no doubt continued after."
Leerrijk en erg wijs. Bedankt!

black/bird
In Muziek > Algemeen > Beste Songwriters:

A.C. Newman. Bij deze roep ik hem uit tot een van de beste songwriters van het begin van de 21e eeuw.

(Ik behoor dan wel niet tot de 'groep kenners' die werkzaam zijn bij 3voor12, OOR etc.)

Zo'n topic bestaat al hoor mijn beste.
http://www.musicmeter.nl/forum/6/2113/

Nick Cave
Leonard Cohen
Bob Dylan
Tom Waits
Lou Reed
Loudon Wainwright III
Billy Corgan
Mark Lanegan
Kurt Cobain
Neil Young
Stef Kamiel Carles (Zita Swoon)

En natuurlijk niet te vergeten, Jaques Brel. Belgische trots

barrett schreef:

Aan je usernaam en je top 10 te zien vergeet je nog iemand volgens mij

Ja idd Syd Barrett die is idd ook geweldig, heel apparte stijl

In Muziek > Toplijsten en favorieten > Beste tekstschrijvers:

Ik weet niet of dit overlapt met een oud topic, maar ik zat gister wat Neil Young te luisteren en dacht aan wat ik nou de beste songwriters/tekstschrijvers vind.

Mijn top5:

1. Neil Young.
Misschien één van de redenen dat de man zo mateloos populair is hier op MuMe, zijn teksten spreken me namelijk erg aan. Dit in contrast met de muziek, die me maar matig kan boeien. Maar zo'n tekst als Heart Of Gold:
"That keep me searching
for a heart of gold
And I'm getting old.
Keeps me searching
for a heart of gold
And I'm getting old."
Daar spreekt iets bijna humoristisch uit, maar ook een prachtige melancholie die me bevalt. Gelaten en gelouterd. Young zou wel eens mijn favoriete tekstschrijver kunnen zijn.

2. Nick Cave.
Iemand waarvan de muziek me al meer ligt, maar zijn teksten zijn ook machtig! Alice Dressing:
"Her hair hangs down
As she brushes it one hundred times
First she pulls her stocking on
And then the church bell chimes
Alice climbes into her uniform
The zippers on the side
Watching alice dressing in her room
Its so depressing, its cruel"
Prachtig! Ook weer die cynische melancholische gelatenheid. Dit vat alles samen over een bepaald prototype vrouw.

3. Sting.
Samen met megaband The Police was Sting maatschappijkritisch, cynisch en vooral ook erg geestig. Uit die meesterlijke lyrics put ik altijd weer een beetje moed. Cant Stand Losing You:
"Ive called you so many times today
And I guess its all true what your girlfriends say
That you dont ever want to see me again
And your brothers going to kill me and hes six feet ten
I guess youd call it cowardice
But Im not prepared to go on like this"
En de andere strofen zijn al even meesterlijk! En meer nummers van de band (zeg maar alle) hebben dit sadomasochistische randje

4. Mike Patton.
Met Faith No More (misschien wel de meest onderschatte band ooit) deed Patton veel vernieuwende dingen voor een genre dat ernstig op zijn kont lag begin jaren 90. Van het magistrale Angel Dust, RV:
"Backside melts into the sofa
My world, my TV, and my food
Besides listening to my belly gurgle
Ain't much else to do
Yeah, I sweat a lot
Pants fall down every time I bend over
And my feet itch
Yeah - I married a scarecrow
I hate you
Talkin' to myself
Everybody's starin' at me
I'm only bleedin'
Someone taps me on the shoulder every 5 minutes
Nobody speaks English anymore
Would anyone tell me if I was gettin' stupider?
I hate you
Talkin' to myself
You don't feel it after awhile
You take the beating
I'm a swingin' guy
Throw a belt over the shower curtain rod
And swing - - -
Toss me inside a hefty
And put me in the ground
A drink needs me
I don't
I ain't about to guzzle no tears
So kiss my ass
Newscasters, cockroaches, and desserts
I hate you
Talkin' to myself
Everybody's starin' at me
I'm only bleedin'
where are the kids?"

Deze moest ik gewoon integraal neerzetten, wat een prachtige zelfbespiegeling van kansloosheid en hopeloosheid. Ik kan hier iedere keer weer van in de lach schieten.

5. Michael Gira.
The Swans, een majesteus bolwerk van bombast en tegentonen. Maar vooral een getalenteerde groep musici en begenadigde tekstschrijvers. Door het dragende geluid van Gira zijn de teksten niet te missen, en die druipen van de melancholie en verslagenheid. God Damn The Sun:
"But Then You Grew Old
And I Lost My Ambition
So I Gained An Addiction
To Drink And Depression
(They Are Mine
My Only True Friends
And I'll Keep Them With Me
Until The Very End)
I'd Choose Not To Remember
But I Miss Your Arrogance
And I Need Your Intelligence
And Your Hate For Authority
But Now You're Gone
I Read It Today
They Found You In Spain
Face Down In The Street
With A Bottle In Your Hand
And A Wild Smile On Your Face
And A Knife In Your Back
You Died In A Foreign Land"
Ook weer grandioos hoe hier eigenlijk vrij simpel een gevoel van verlangen, nostalgie en verslagenheid te berge wordt gebracht. Niet voor niks mijn favoriete Swanssong (zwanenzang..).

Verder nog hulde aan Bowie, Robert Smith (zit er vaak naast, maar al het raak is..), Adrian Borland (Party Of My Mind!) en laat ik rappers als Chuck D, KRS One en Al Jourgensen van Ministry niet vergeten

Ik zou toch echt voor Dylan gaan.. verder ook Neil Young, en wat moderner Eels

Ik denk dat ik dan voor Conor Oberst van Bright Eyes ga! Naar mijn mening schrijft die man echtt geweldige teksten, niet altijd even makkelijk te begrijpen, maar dan is het ook een uitdaging om te proberen hem te begrijpen. En zijn teksten worden vooral mooi als ik mezelf er mee kan identificeren.

Father McKenzie
Bob Dylan, Neil Young, Lennart Nijgh, John Lennon & Paul McCartney, George Harrison, Keith Richards & Mick Jagger, Paul Simon, Warren Zevon, John Hiatt, Chuck Berry, Leiber & Stoller, Burt Bacharach & Hal David (ik denk dat Bacharach meestal de muziek schreef en David de lyrics ?), Cole Porter, Prince, Nick Cave, Nick Drake, Elvis Costello, Jacques Brel, Charles Aznavour, Bram Vermeulen, Herman Van Veen... ik vergeet er zeker nog!

Mick Jagger en Keith Richards

Harald
Goede lijst, Patrick...

Even uit mijn hoofd, Ik zou nog even Leonard Cohen, George Moustaki (dat je deze heb vergeten als liefhebber van goede Chansons ), Jim Morrision, Kevin Coyne, Ray Davies....er zijn er nog zo veel meer.

Ook vrouwen hebben heel goede tekste en lyric geschreven....Joan Baez, Patti Smith, en vergeet niet Yoko Ono met Sister O Sister en nog een aantal goede songs, Joan Armatrading of Chrissie Hynde.....

Hal David heeft inderdaad de lyrics geschreven.

1 Bob Dylan
2 Randy Newman
3 Neil Young

en speciale vermelding voor Drs. P

SelmaDuim
Ben Folds schrijft mooie, leuke, grappige en vaak verhalende teksten.

Een van de weinige muzikanten die me naar de teksten laat luisteren.

Harald
Nog nooit van Ben Folds gehoord en net de berichte over hem gelezen. Mijn interesse is nu gewekt. Bedankt voor het advies....

[Roel]
barrett schreef:

je vergeet er toch een paar : tom barman, mauro pawlowski, tim vanhamel, rudy trouvé, stef kamil carlens, daan stuyven(in dead man ray tijden)

Leonard Cohen, Paul Weller, Stuart Murdoch en Joanna Newsom.

wcs
Zoveel goeie songwriters : stef kamil carlens en syd barrett zijn ideaal voor de gekkere nummers, jarvis cocker en morissey schrijven geniale teksten, nick drake schrijft de prachtigste gitaarmelodieen, glen hansard en damien raken me keer op keer en dan heb je nog bob dylan natuurlijk

Bruce Springsteen eind 70 begin 80 Roadstories en levensverhalen.
Stef Bos en Raymond van het Groenewoud, charmant en scherp
Kate Bush, fabelachtig
Voivod, wetenschapsteksten in metal gedoopt.

Father McKenzie
@ Harald, geheel akkoord, enkel; niet wat Yoko Ono betreft, ik kan echt niet naar dat mens luisteren, laat die maar "conceptuele kunst" maken, dat deed ze prima!

Stijn_Slayer
In Muziek > Toplijsten en favorieten > Je favoriete tekstschrijvers:

Tot m'n verbazing vond ik nog geen topic dat gaat over favoriete tekstschrijvers. Het gaat hierbij enkel en alleen om de teksten. Het is dus de bedoeling dat alleen muzikanten genoemd worden. Eén persoon, top 5, top 10, zie maar.

1. Neil Young
2. Nick Drake
3. Chuck Schuldiner
4. Joni Mitchell
5. Leonard Cohen
6. Bob Dylan
7. Fred Neil
8. Townes van Zandt
9. Lou Reed (hoewel erg wisselvallig)
10. Bert Jansch
(11. Gram Parsons)

Leonard Cohen is me eigenlijk wat te sensueel, maar los van dat zijn z'n teksten zeer sterk.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:58 uur

geplaatst: vandaag om 20:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.