MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Creativiteit vs Populariteit

zoeken in:
chrismusic
als je bv naar tmf, mtv enz kijkt dan zie en hoor je veel muziek die zowel heel creatief is en muziek die gedreven word door populariteit wat denk je dat er uiteindelijk zal overblijven over pak weg 100 jaar? ik zelf denk creativiteit wat denken jullie

volgens mij is er al een soortgelijk topic

sq
Ja dat is er. Maar de gedachte 'wat is er nog over 100 jaar' nog niet. Vind ik wel een hele leuke. Andere topictitel wellicht?

okee
nou, ik denk dat moderne top 40 TMF MTV "muziek" over 100 jaar allang vergeten is.
Of de wens moet de vader van de gedachte zijn.

Ik hoop dat dat over 10 jaar al vergeten, wat een bende.

De top 40 muziek van nu zal dan al vergeten zijn, de muziek die op deze site geadoreert wordt nog niet.

sq
Stelling: Radiohead wordt vergeten. Madonna is over 100 jaar net zo bekend, en met een vergelijkbaar imago, als nu Josephine Baker (70 jaar geleden).

Als ik me gitaar wat beter kan beheersen zal ik eens ff de muziekindustrie op ze kop zetten

sq schreef:
Stelling: Radiohead wordt vergeten. Madonna is over 100 jaar net zo bekend, en met een vergelijkbaar imago, als nu Josephine Baker (70 jaar geleden).

Doemscenario.

sq
Voor sommigen

Waaronder ik.

Ze worden allebei onthouden, maar Madonna meer als stijlicoon, denk ik.

Louis2703 schreef:
De top 40 muziek van nu zal dan al vergeten zijn, de muziek die op deze site geadoreert wordt nog niet.
Welke top40 muziek?

sq
Goede vraag van grovonion. Want wat is het verschil? MuMe is natuurlijk vooraleerst een album-site. En de populairste albums op MuMe hebben allemaal wel hoge verkoopcijfers gehad. Zou dat minder comercieel zijn dan de (single) top 40? Ik denk t niet. In elk geval niet in letterlijke zin.

Eigenlijk denk ik dat de enige muziek ´na 100 jaar´ de muziek is waarvoor beide geldt:

én top40 of anderszins commercieel succes (albums verkopen beter dan singles)

én creatief/vernieuwend

Als ik in de Mume bovenste 10 van de 250 kijk denk ik dat, zo gedacht, Pink Floyd´s ´Dark side of the Moon´ de meeste overlevingskans heeft, en de albums van Coldplay en Jeff Buckley het minst.

herman schreef:
Ze worden allebei onthouden, maar Madonna meer als stijlicoon, denk ik.

Hoeveel stijliconen ken je nog van 100 jaar terug?

sq schreef:
Eigenlijk denk ik dat de enige muziek ´na 100 jaar´ de muziek is waarvoor beide geldt:

én top40 of anderszins commercieel succes (albums verkopen beter dan singles)

én creatief/vernieuwend

Lijkt me niet noodzakelijk. Een blik op het verleden leert ons dat vele grote kunstenaars arm en genegeerd zijn gestorven, maar nu tot de absolute toppers behoren.

sq
Paalhaas schreef:
stijliconen van 100 jaar terug?

Sarah Bernhardt lijkt me hier een passend voorbeeld. Van iets daarna, Marlene Dietrich en de al genoemde Josephine Baker.

sq
Paalhaas schreef:
Lijkt me niet noodzakelijk. Een blik op het verleden leert ons dat vele grote kunstenaars arm en genegeerd zijn gestorven, maar nu tot de absolute toppers behoren.

Dat kan zeker zo zijn, maar zie die maar eens te voorspellen. Voor zover dat albums zijn die nu al bestaan denk ik dat de kans dan vrij groot is dat ze nog niet op de site staan. En ook zal dat wellicht ALSNOG tot een commercieel succes kunnen worden (alsook geldt voor de miljoenenprijzen voor top-schilders die in armoede zijn gestorven).

sq schreef:

Als ik in de Mume bovenste 10 van de 250 kijk denk ik dat, zo gedacht, Pink Floyd´s ´Dark side of the Moon´ de meeste overlevingskans heeft, en de albums van Coldplay en Jeff Buckley het minst.

Nou nou nou, weer die pink floyd bewieroking.. ik denk dat Radiohead ook echt nog wel lang bovenaan allerlei toplijsten blijft staan (de generatie van nu neemt dat namelijk weer mee naar hun kroost). En daarnaast zullen platen als Ten of Nevermind toch nog lang de tand des tijds doorstaan denk ik. Het hoeft niet altijd innovatief te zijn namelijk, als iets kwalitatief als een dijk in elkaar steekt en daarmee een groot publiek aanspreekt behoudt het zijn waarde wel. Kijk maar naar de Stones, Queen, Metallica, Hendrix,... allemaal muziekhelden, en al heel lang. Omdat ze gewoon goed in elkaar steken. Zo verschrikkelijk vernieuwend is het allemaal niet verder.
Met Buckley en Coldplay ben ik het absoluut eens, dat is voortborduren op reeds succesvolle formules

Hmm,kijk eens wat ik eens heb gelezen in het blad Gitarist over Dark Side of the Moon:
''Om precies te zijn heeft 'Dark Side' in de tien jaar na de 20e verjaardag steevast een miljoen exemplaren per jaar verkocht - de meeste albums zullen dat in hun hele leven niet halen.''

Het is maar de vraag hoe dat over 10 jaar bij ok pc zit
Sterker nog,hoe zit dat nou?

Tsja, verkoopcijfers.. waarom staan Thriller en The Eagles Greatest hits dan niet in de top10?

Verkoopcijfers...Tssssss...

Beiden zullen er over 100 jaar zijn denk ik. Populair gaat toch juist ook samen met creativiteit. Als je geen creativiteit hebt hoe kun je dan populair zijn?

Door een ander creatief persoon na te apen. En zo mogelijk de scherpe kantjes eraf vijlen, zodat er zo min mogelijk mensen over je muziek vallen.

Of je neemt gewoon een team aan dat creatief is voor jou. Zo hoef je enkel nog maar mooi te zijn.

Je kan ook iets debiels maken. Neem iets bekends, versimplifieer het, zet er een doffe beat onder en populariteit is een grote optie.

Ik denk dat Jeff Buckley nu al een beetje in vergetelheid raakt, ook al zag ik laatst de clip van Grace op TMF .
Buckley heeft echter maar 1 plaat gemaakt en kan ook niets meer maken dus zal ook sneller vergeten raken. Van Coldplay moet je dat nog maar afwachten, die zijn pas net begonnen, en misschien maken zij nog een paar briljante albums waardoor ze helemaal niet vergeten raken.

tnf
Onderhond schreef:
Of je neemt gewoon een team aan dat creatief is voor jou. Zo hoef je enkel nog maar mooi te zijn.

Hier is Girls Aloud het schoolvoorbeeld van. De producers/schrijvers ('Xenomenia') zijn steengoed, dat hoor je. Wat zij maken, springt er qua (super-)commerciële pop duidelijk bovenuit. Zij doen trouwens ook veel voor de Sugababes.
Maar of de meiden (inderdaad bloedmooi) zelf ook iets kunnen: Ik heb m'n twijfels. Uit een liveoptreden op tv bleek sowieso al dat er maar eentje tussen zit die live overeind blijft...

Over 100 jaar mogen ze wat mij betreft alle K3-cd's weer uit de kast trekken. Ik zal er geen last van hebben in ieder geval.

Maar eigenlijk denk ik dat het muziekassortiment heel erg uitgebreidt gaat worden. Individualisering zal tegen die tijd geen trend meer zijn, maar een vast gewoonte. Iedere band wil een eigen muziekstijl en zal alles uit de kast halen om zo'n uniek mogelijke stijl neer te zetten. Artiesten als Jeff Buckley & Coldplay zullen er tegen die tijd gewoon nog zijn, maar bands gaan steeds meer alternatievere muziek bedenken (b.v. The Knife). De meest exotische muziekinstrumenten worden tevoorschijn getoverd en een eigen stijl wordt gecreëerd.

Muziekluisteraars kiezen hun eigen straatje en selecteren muziek van hun keuze. Door de nieuwe technieken tegen die tijd zal iedere huis-, tuin of stratenveger (RFID-tag implanteur tegen die tijd) zijn eigen plaatje kunnen opnemen. Een ruim assortiment aan muziekkeuzes dus en voor iedereen toegankelijk.

Wat popuariteit betreft zullen nog steeds bandjes eruit springen, maar ga me niet vertellen dat je tegen die tijd met een bandje als Atomic Kitten of The Sugababes aan moet komen zetten. Mensen worden steeds eigenwijzer en zullen niet meer met reclame-trends meegaan. Zenders als TMF/ MTV draaien de muziek die het publiek wil, dus dat wordt flink variëren tegen die tijd.

Over 100 jaar is de muziekindustrie één grote individualisering en ook jouw kleinkinderen doen mee!

@orbit en @paalhaas
Dark Side gaat zeker die andere 2 inhalen of in ieder geval uitstijgen omdat Eagles en Thriller meer werden gekocht door de populariteit (niet dat het perse slecht is hoor dat zeg ik niet),terwijl Dark Side duidelijk artistiek erbovenuit steekt boven de andere grote sellers en die combinatie geeft Dark Side de grootste kans van alle platen om te overleven

zeker wel creativiteit!! uiteindelijk komt er wel weer een tijd waarin de kwaliteit van muziek eindelijk weer gewaardeerd wordt door het algemene gepeupel!! ze komen wel terug bij hun zinnen hoor!!! hoop ik ...

Gast
geplaatst: vandaag om 11:09 uur

geplaatst: vandaag om 11:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.