MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / 3voor12 Song van het Jaar

zoeken in:
Door internet is het makkelijker om te stemmen. Hoe lager de drempel, hoe meer 'oppervlakkige' stemmers even snel in 5 minuten een lijstje maken. Op die manier wordt eerder gekozen voor de bekende liedjes. Zoiets zal wel meespelen.

Wat betreft de nr 1: begrijpelijk resultaat. Zelf draai ik dit nummer nooit en ik heb er ook weinig mee, maar het refrein zit toch verdacht vaak opeens in mijn hoofd. Ontzettend catchy in ieder geval.

Denk inderdaad dat het laagdrempeliger is. Vroeger stuurde je per post en dat deden alleen de luisteraars van het alternatieve avondprogramma. Nu 3FM ermee aan de haal is gegaan is de lijst steeds meer mainstream geworden en stuurt inderdaad een veel breder publiek in.

Vento Vivimus
Wat een afgang !!!

Jarenlang gaf de VPRO richting aan de muzikale trends in Nederland. Generaties muziekliefhebbers groeiden op 'met hun oor aan de radio'. Als ik naar deze jaarlijst kijk is ook dat nu definitief voorbij. Van The Jesus & Mary Chain in 1985 naar Dotan nu. Wat een afgang !

Een duidelijker bewijs voor het definitieve afhaken van NPO3FM als (nationaal) podium voor de progressieve muziek is moeilijk te vinden. Jammer, want ooit speelde Nederland een voortrekkersrol ! Daar is nu blijkbaar nog maar heel weinig van over!

Naast Radio 2, mag de publieke omroep ook 3FM zo snel mogelijk verkopen aan de hoogste bieder. Want voor zo'n kuit-noch-vis zender moet toch zeker snel een koper te vinden zijn! De Jumbo ? De C1000 ? Willen die niet ? Dan maakt de HEMA zeker een goede kans ! Heeft de publieke omroep weer genoeg middelen om te werken aan het opzetten van een volwaardige zender voor progressieve muziek en bewijzen ze daarmee meteen ook weer hun bestaansrecht!

Dat het ook nu nog anders kan bewijst een site als Acclaimed Music. Op hun site komen zij - na een vergelijking van de belangrijkste bronnen in binnen- & buitenland - tot een heel wat represatiever overzicht. Daarom nu: Tijd voor ...

DE TROOSTLIJST 2014

01. Future Islands - Seasons (Waiting On You)
02. Caribou - Can’t Do Without You
03. FKA Twigs - Two Weeks
04. St. Vincent - Digital Witness
05. The War on Drugs - Red Eyes
06. Flying Lotus - Never Catch Me
07. Perfume Genius - Queen
08. Lana Del Rey - West Coast
09. Taylor Swift - Shake It Off
10. Clean Bandit feat. Jess Glynne - Rather Be
11. Wild Beasts - Wanderlust
12. Alvvays - Archie, Marry Me
13. SBTRKT feat. Ezra Koenig - NEW DORP. NEW YORK
14. Schnipo Schranke - Pisse
15. Spoon - Do You
16. Von Spar - Chain Of Command
17. Jungle - Busy Earnin'
18. Hozier - Take Me To Church
19. Fat White Family - Touch the Leather
20. Charli XCX - Boom Clap
21. Mercy Now - Mike Farris
22. Sharon Van Etten - Every Time the Sun Comes Up
23. The Notwist - Kong
24. Parker Millsap - Truckstop Gospel
25. Ryan Adams - Gimme Something Good
26. Run the Jewels - Close Your Eyes (And Count to Fuck)
27. Run the Jewels - Blockbuster Night Part 1
28. Röyksopp & Robyn - Do It Again
29. Against Me! - Transgender Dysphoria Blues
30. Ja, Panik - Libertatia

Overigens gaat mijn medeleven vooral uit naar de enthousiaste 3voor12-medewerkers die het hele jaar hun stinkende best doen om de muzikale eer te redden, maar die in 3FM-land blijkbaar (nauwelijks of) niet worden gehoord.

herman schreef:
Nu 3FM ermee aan de haal is gegaan is de lijst steeds meer mainstream geworden en stuurt inderdaad een veel breder publiek in.

Klopt. De verkiezing wordt nu wekenlang uitgebreid gepromoot in de andere 3FM-programma's en hun website. Een groot deel van de presentators (dj's) gisteren heeft helemaal niets met 3voor12 van doen. Bij het item in DWDD zaten 3 dj's die wel van 3FM zijn maar niet van 3voor12. Dan roep je het ook een beetje over jezelf af (ik vraag me af hoe blij de 3voor12-redactie heier mee is). Beter hernoemen ze de lijst naar 3FM Song van het Jaar als ze zo door blijven gaan. Maar nog beter gaat 3FM flink op de schop en wordt het weer een echt een jongerenzender met progressieve en alternatieve muziek de hele dag door. Met de koers die ze nu varen gaan ze aan de ene kant steeds meer op Radio 2 lijken en aan de andere kant op Q-music. Ik denk dat de helft van de mensen die stemde nooit naar 3voor12 luistert, en deel daarvan zal niet eens weten wat het format nu eigenlijk inhoudt.

Het format 3FM is onwijs succesvol, dus dat het op de schop zou moeten is natuurlijk onzin. Wel ben ik met je eens dat dit niks meer te maken heeft met 3voor12.

Dat het een schijtnummer zou worden stond voor mij vast, want de song van het jaar is serieus om het jaar zeer goed en dan weer ruk. En het was dit jaar de beurt aan een slecht nummer.

Verder wel te verwachten, vooral omdat het Giel persoonlijk was die een harde kreeg van dit nummer en het hem niet uitmaakte om dit te draaien met radiocommentaar van Jack bij de 5/1 tegen Spanje of met de binnenkomst van de lichamen van MH17. Dat liedje van Hozier is nog wel aardig, de rest van de top niet bijster bijzonder. Liedjes die aardig klinken maar ook zo weer in de vergetelheid raken.. Het is dat The War on Drugs nog met twee nummers redelijk staat.

Overigens zaten laatst drie dj´s bij Mathijs aan tafel om hun favoriete nummer van het jaar te noemen, en ik begin serieus te denken dat de dj´s van 3fm gewoon echt een wansmaak hebben.

Ik heb ook gestemd, en er zat merendeels alternatief spul in de lijst.
De aandacht die er aan besteed werd in de media is ook gericht om mensen te laten stemmen.
Verder wil 3FM natuurlijk nu veel zieltjes winnen, omdat het Glazen Huis zo gaat beginnen.
De 3voor12 Song van het Jaar wordt daar nu ook voor gebruikt; zie het als een promotie campagne.
Alles voor nieuwe luisteraars.
De Top 2000 is gericht om publiek te winnen voor Radio 2.
De publieke omroep blijft in deze periode goed staande tegenover Q Music, 538, Veronica en Sky Radio.

Vento Vivimus
Teunnis schreef:
Het format 3FM is onwijs succesvol, dus dat het op de schop zou moeten is natuurlijk onzin. Wel ben ik met je eens dat dit niks meer te maken heeft met 3voor12.

Sinds wanneer is het succes van het format van belang voor het bestaansrecht van 3FM als publieke radiozender? Relevant is of een publiek radiostation meerwaarde heeft / kan hebben tegenover de programma's bij de vrije jongens van 538, Q Music. Dat heeft niets met een succesvol format te maken, toch.

Wel belangrijk is de vraag of de popzender van de publieke omroep iets toevoegt. De VPRO had wat dat betreft een naam hoog te houden. Met hun programma's op de radio en Lola da Musica op tv was de omroep toonaangevend. Maar waar is nu die tegencultuur?

Als de Top 2000 en deze Song van het Jaar, uitgezonden door dezelfde VPRO, indicatief zijn voor het muziekaanbod op de Nederlandse radio dan wordt het tijd voor een stevige paleisrevolutie.

En dient een omroep met het muziekverleden als de VPRO zich af te vragen of het geen tijd wordt om niet alleen radio 2, maar ook 3FM links te laten liggen. Met jeiugd- en jongerencultuur heeft dit niet veel meer te maken en een omroep die muziek serieus neemt kan hiermee natuurlijk niet (langer) uit de voeten.

Maar deze discussie is natuurlijk volledig off topic..

Toen Kink FM stopte, had de VPRO daar op in moeten spelen.
De VPRO had zich moeten blijven richten op de kopers van de OOR (al is die ook een stuk meer mainstream geworden) i.p.v. DWDD.
Ik vind Studio Brussel een stuk geloofwaardiger.

Om nog even een mosterd-na-de-maaltijdje te doen:

Dotan op 1!!!

3voor12 - Amerika verliest zijn greep op de Europese popmarkt - 3voor12.vpro.nl

Een vrij onthullend artikel en dan bedoel ik niet dat er weinig Amerikanen instaan, maar vooral de werkwijze van 3FM. Je zit daar dus opgescheept met de Avicii's van deze wereld door marktonderzoek. Het heeft ze wel opgeleverd dat 3FM tegenwoordig weer tot de bestbeluisterde zenders van Nederland behoort, maar dat doen ze dus door zich behoorlijk als een commerciële zender te gedragen. Ach ja, ik ben daar ook weer niet echt verbaasd over.

starbright boy schreef:

Een vrij onthullend artikel en dan bedoel ik niet dat er weinig Amerikanen instaan, maar vooral de werkwijze van 3FM. Je zit daar dus opgescheept met de Avicii's van deze wereld door marktonderzoek. Het heeft ze wel opgeleverd dat 3FM tegenwoordig weer tot de bestbeluisterde zenders van Nederland behoort, maar dat doen ze dus door zich behoorlijk als een commerciële zender te gedragen. Ach ja, ik ben daar ook weer niet echt verbaasd over.

Verbaasd ben ik ook allerminst omdat ik dit de laatste jaren al vermoedde, maar wel opzienbarend dat ze het nu zo makkelijk toegeven dat marktonderzoek een enorme invloed heeft op de playlist. Het overgrote deel van de playlist wordt hierdoor bepaald lijkt me, op de avonduren van 3voor12 na. Erg jammer dat dit ten koste gaat van de diversiteit. Atze de Vrieze maakt dit ook duidelijk met 2 voorbeelden, Typhoon en Beyoncé die dus nauwelijks gedraaid worden omdat de gemiddelde luisteraar hun muziek niet zo trekt. Tsja, op die manier hou je dus alleen maar eenheidsworst over: blije 3FM-rock en platte dance.

starbright boy schreef:

Interessant, ja!

In dezelfde categorie: wat heeft de gemiddelde 3FM-plugger zoal te bieden:

3voor12 - Pluggers: Handelsreizigers in muziek laten plugdoos los - 3voor12.vpro.nl

Dat valt helaas niet altijd mee. Een van hen plugde zowel Pixies, The Prodigy als Pitbull.

tnf
Hier nog wat meer discussie (ook best leuk):

https://www.facebook.com/ArnoldScheepmakerKillAllHipsters/posts/10152606415866656?pnref=story

Wat uurtjes Studio Brussel luisteren maakt in ieder geval duidelijk dat ze bij 3FM écht niet zomaar alles wat goed is draaien (dat wordt in het 3voor12-artikel beweerd). Er blijft behoorlijk veel liggen wat beduidend prikkelender klinkt dan wat 3FM er wél uit vist, óók muziek die best toegankelijk klinkt.

Arnold, daar zouden er meer van moeten zijn.

Hele discussie gelezen. Arnold . Helaas wel een klokkenluider die weinig gaat veranderen. Song van het Jaar gaat eerder nog commerciëler worden.

Wel grappig, de selffulfilling prophecy van stations als 3FM. Het wordt vaak geroepen, maar daar blijft het toch altijd bij.

Leuk om te zien dat iets als de Snob 2000 nog een redelijk publiek kan trekken. Ben benieuwd of de Top 2000 over een aantal jaar een grote invloed gaat hebben op wat we dan als klassiekers gaan zien van de 21e eeuw.

herman schreef:
Arnold, daar zouden er meer van moeten zijn.

+1

Jammer genoeg kon ik z'n comment niet liken.

tnf
chevy93 schreef:
Wel grappig, de selffulfilling prophecy van stations als 3FM. Het wordt vaak geroepen, maar daar blijft het toch altijd bij.

Echt een zender die ik buitenshuis gewoon aan zet, door het beperkte aanbod in de ether, maar zodra ik weer thuis ben en de beschikking heb over +15.000 zenders (heb op meerdere plekken in huis internetradio's staan) maar heel zelden.

Heb het idee dat er muzikaal stiekem meer zit in types als Giel Beelen dan ze in de media vaak laten blijken, maar wat hij en z'n collega's in programma's als De Wereld Draait Door tippen als zogenaamd geweldig (en wat vaak ook de dingen zijn die 3FM flink gaat hypen) - word daar nou niet altijd blij van. Vooral van die (vaak Nederlandse) poprock die technisch gezien wel klopt, maar ongeveer evenveel emotie bij me los maakt als het bestuderen van een betonnen paal.

Dat is in de mid/late 00's zo'n beetje opgekomen, het hypen van dergelijk materiaal leek daarvóór toch echt minder te gebeuren. Pakweg 2003 hebben ze nog een periode gehad waarin ze wat meer met hiphop en dance bezig waren, maar heb weleens gelezen dat dat niet zo aansloeg bij de luisteraar.

Dwejkk_ schreef:
(quote)

+1

Jammer genoeg kon ik z'n comment niet liken.

Ik heb hem nu geliked, mede namens jou en Herman dan. Ook nog wat aan de discussie toegevoegd trouwens.

Gretz En ook namens mi, zonder dat je het wist . Hij heeft zo ernstig gelijk.

Dan ook namens starbright boy (en wellicht tnf ).

Moedig dat hij zich er zo fel over uitspreekt. Maar ook al zullen er genoeg muziekliefhebbers zijn die zijn onderbuikgevoelens herkennen, hij blijft waarschijnlijk toch slechts de excentrieke klokkenluider die niet zo snel serieus genomen zal worden in medialand. Ik zie 3FM eerder nog verder afdwalen dan dat 3voor12 / Song van het Jaar opeens weer haar eigen gezicht krijgt.

Ik vrees dat ook, maar die eindlijst is echt serieus slecht, zeg. Kotsplaat na Kotsplaat, het is bijna grappig. Bíjna, want daarvoor is deze afbraak van de eigenwijze vpro-identiteit te triest. Ik ben het met dan ook meer dan eens met die excentrieke klokkenluider.

Hij heeft wel gelijk, natuurlijk is 3FM in de greep van allerlei commerciële belangen, 3voor12 is zijn oude identiteit kwijt etc, maar ik zie het probleem niet echt. Als muziekliefhebber heb je de grote radiostations toch niet meer nodig? De VPRO is inmiddels allang afdoende vervangen door het oneindige aanbod aan online radio, blogs, playlists etc. En hoe erg is het nu echt als er allemaal van die flauwe Hollandsche piepers-met-jus-boyband-'indie' bovenaan zo'n lijst staat? Wat mij betreft is 3FM gewoon niet meer relevant. Een soort parallel muzikaal universum waar ik niets mee te maken heb, dat ik niet nodig heb en waaraan ik me dus ook niet stoor.

De echte liefhebber maakt zijn eigen playlist en heeft zijn eigen helden, en wat dat betreft zie je met het groeiende succes van zoiets als de Snob 2000 de liefhebbers zich groeperen. En de betere DJ, zoals Arnold, blijft lekker eigenwijs draaien en bedient zijn eigen niche. Voor de rest mag de massa de massa blijven, ik heb er geen last van.

En luisteraars zijn echt niet achterlijk. Voor iemand die net wat meer interesse in muziek heeft, is de drempel om zelf op zoek te gaan echt niet te hoog. Het is zelfs nog nooit zo makkelijk geweest als nu. De radioluisteraars die in de wereld van Giel en Matthijs blijven hangen zijn niet per se domme schapen, maar ze nemen gewoon genoegen met muzikaal behang dat vooral niet te veel stoort. Ieder zijn keuzes en zijn passies.

Tenslotte heeft Arnold zelf natuurlijk ook belangen bij het 'klokkenluider' spelen: aandacht trekken van 3FM-afvalligen en krie-tie-se luisteraars om ze naar zijn feestjes te lokken

tnf
Gretz schreef:
Dan ook namens starbright boy (en wellicht tnf ).

Is goed, joh.

Aangezien ik even geen andere 3FM-topic kon vinden:
Je kunt tot en met vandaag je allertijdenlijst over de afgelopen 50 jaar invoeren bij 3FM. Soort van tegenhanger van de Top 2000, maar dan met een veel betere voorkeuzelijst en de mogelijkheid om op maximaal 50 nummers te stemmen. Morgen zenden ze de Top 100 uit over alle lijstjes.

Mijn lijst vind je hier

Er kan weer gestemd worden.

Onder andere op First Day of My Life uit 2005 en Iron Sky en My Silver Lining uit maart/april 2014.

In dat licht snap uj niet waarom we niet ook op Imagine en What’s Going On kunnen stemmen. Of dat de keuze helemaal vrij is. Bij 3voor12 schijnt het ze toch totaal niet meer te boeien of een nummer daadwerkelijk uit 2015 komt.

Gretz schreef:
Onder andere op First Day of My Life uit 2005 en Iron Sky en My Silver Lining uit maart/april 2014.

In dat licht snap uj niet waarom we niet ook op Imagine en What’s Going On kunnen stemmen. Of dat de keuze helemaal vrij is. Bij 3voor12 schijnt het ze toch totaal niet meer te boeien of een nummer daadwerkelijk uit 2015 komt.

Ach van Silver Lining kan het wel begrijpen, is gewoon heel laat een hit geworden en "nog maar" een jaar oud. Wat is precies de reden dat First Day of My Life er tussen staat?

Gast
geplaatst: vandaag om 06:15 uur

geplaatst: vandaag om 06:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.