menu

Muziek / Algemeen / 3voor12 Song van het Jaar

zoeken in:
Slicer op 1

Deze top 10 is zo mogelijk nóg slechter dan die van de top 2000

Arrie schreef:
Slicer op 1

Ik hoorde dit gisterochtend al in de wandelgangen, kon het nauwelijks geloven

Bizar wel dat Kensington nog nooit eerder gewonnen had. Vanwege dit soort fanacties kunnen ze beter voortaan met een vaste stemlijst zonder vrije keuze werken, waar alleen de échte 3voor12-nummers op komen te staan (lees: de liedjes die ook regelmatig bij 3voor12 in de uitzending worden gedraaid en niet overdag op 3fm). Dat zou een veel interessantere lijst op leveren dan het gedrocht wat we nu hebben.

Edit: of werken met een registratiesysteem zoals SanderT, zou ook een die kunnen zijn

Wat een aanfluiting. Ze kunnen er maar beter mee ophouden.

Zelfs King Princess en Sigrid, toch twee volbloed popartiesten, halen gewoon de eindlijst niet eens.

Hij is grappig: Kensington wint de Song van het jaar 2018 met een nummer uit 2016...... nou daar hoeven we ook niet meer te stemmen dan

Zelfs als je in acht neemt dat de lijst overspoeld is door radiohits is dit niet eens de Song van het Jaar. Als ze het nou waren geworden met een van hun grote hits, maar dit is een nummer van 2 jaar oud dat nooit succesvol is geworden. Totaal ongeloofwaardig als Song van het Jaar 2018

Een ‘late’ single van een album uit 2016 dat nog geflopt is. Het lijkt me duidelijk dat de fans gewoon hebben gezocht op de band, gekeken of ze met iets genomineerd stonden, en toen dat enige nummer uit de Stemlijst gekozen. Want Kensington is een band die we moeten koesteren. “Het klinkt zo internationaal! Stuur dit naar het Songfestival!”

Ik volgde de uitslag een beetje, was al teleurgesteld dat 3 van mijn stemmen zo laag stonden (98, 91, 80).... even later bleek dat dat de enige waren die het gehaald hadden
Deze lijst heeft heel weinig meer te maken met de lijst die de vpro in de 80s en 90s organiseerde met een voorselectie waarvan je 10 op een briefkaart kon schrijven... (vrije keus deden ze toen nog niet aan volgens mij)

Nee, die voorgeselecteerde lijst haalde je toen nog bij de platenboer

StopMakingSenseo schreef:
Nee, die voorgeselecteerde lijst haalde je toen nog bij de platenboer

Die stond ook in de vpro gids en nu klagen mensen over te weinig vrije keus bij allerlei lijsten

Ja, de mensheid is verwend geraakt de afgelopen jaren.

Vroeger luisterde ik vaak naar de VPRO op de radio en in de jaren 90 kreeg je vaak een mooie mix van muziek. Toen werd er ook wereldmuziek, jazz, metal en andere experimentele muziek gedraaid. Ik heb daar toen de tijd bijvoorbeeld Natasha Atlas ontdekt. Ook toen was ik niet helemaal tevreden en gemotiveerd om de Eigenwijze 30 te maken (die heette toen nog Joop's top 30). Ik hield van house en hiphop en zag dat weinig terug in de hitlijsten.
Op de radio is het sindsdien niet veel beter geworden. Liedjes worden niet meer verkocht of uitgelegd waarom en wat er zo goed is aan het liedje. Wel uitgebreide uitleg dat er ergens een luisteraar met de pizza op de bank zit te luisteren. De muziek is een soort glijmiddel voor de ego's achter de microfoon, om de hoogste luistercijfers. Het is met de jaren steeds erger geworden, het radiolandschap is zo verschraald dat nu zelfs de VPRO (daar moet je het toch van hebben als je van kwaliteitsmuziek houdt) mij heftig teleurstelt.
De VPRO song van het jaar 2018 is: Let op: Kensington met Slicer uit 2016. Ik hoop dat de VPRO met iets van schaamte hun lijst heeft gepresenteerd. Het mooiste nummer, die de muziekwereld heeft veranderd, waar iedereen over sprak, het toonbeeld van 2018 is echt niet Kensington, sorry.
Nu ben ik dus extra gemotiveerd om verder te gaan, er moet een tegengeluid komen, maar ik kan het niet in mij eentje allemaal veranderen.
Laten wij er een mooie lijst neerzetten met onze Eigenwijze Eindejaarslijst van 2018. Binnenkort volgt een uitnodiging om aanwezig te zijn bij onze "song van het jaar", als je lid bent van de Facebookgroep.
Nu eerst nog de nieuwe weeklijst samenstellen en daarbij kan ik weer jullie kennis en inzichten gebruiken. Stem hier op jouw mooiste (sorry geen Kensington): QuestionPro Poll - Stemlijst Eigenwijze 30 week 49

Is het wel de vpro die dit doet? Het is toch de 3voor12 lijst, misschien is de site ooit begonnen als vpro afsplitsing maar of dat nog zo is of gezien wordt?

Eigenwijze 30 schreef:

Nu eerst nog de nieuwe weeklijst samenstellen en daarbij kan ik weer jullie kennis en inzichten gebruiken. Stem hier op jouw mooiste (sorry geen Kensington): QuestionPro Poll - Stemlijst Eigenwijze 30 week 49

Waar is de eigen keus knop teveel uit mijn lijst die er niet bij staan

Tips voor de nominatielijst kan je sturen via e-mail eigenwijze30@golfbreker.com

ranja schreef:
Is het wel de vpro die dit doet? Het is toch de 3voor12 lijst, misschien is de site ooit begonnen als vpro afsplitsing maar of dat nog zo is of gezien wordt?
Zeker. De website is onderdeel van het online platform van de VPRO en de 3voor12-redactie huist in het VPRO-gebouw.

De startlijst lijkt ieder jaar magerder te worden. Toch nog tien aardige liedjes kunnen vinden.

Angel Olsen - All Mirrors
Black Country, New Road - Athen’s, France
BROCKHAMPTON - BOY BYE
D’Angelo - Unshaken
Jenny Hval - Ashes To Ashes
Little Simz ft. Cleo Sol - Selfish
Sevdaliza - Darkest Hour
Sigrid - Don't Feel Like Crying
Sports Team - M5
Sudan Archives - Confessions

Ik moet zeggen dat ik iets minder moeite had met het kiezen uit de startlijst dit jaar, al blijf je houden dat ze soms wat gekke keuzes hebben voor bepaalde nummers bij artiesten.

Mijn lijstje:

Haim - Summer Girl
Mac DeMarco - Nobody
girl In red - dead girl In the pool
Squid - The Cleaner
Bon Iver - Hey, Ma
Vampire Weekend - This Life
The National - Light Years*
The 1975 - Love It If We Made It
Kevin Morby - Piss River*
Whitney - Giving Up
FONTAINES D.C. - Boys In The Better Land
Foals - In Degrees

* = vrije keuze

Ik ben best in mijn nopjes met de keuzelijst eigenlijk, niet veel dat ik mis.

Billie Eilish - bury a friend
BROCKHAMPTON - BOY BYE
Danny Brown - Dirty Laundry
Georgia - About Work The Dancefloor
girl in red - dead girl in the pool.
Jade Bird - Side Effects
Julia Jacklin - Pressure To Party
King Princess - Pussy Is God
Naaz - TAPED
ROSALÍA - MALAMENTE (jup, stond er ook tussen)
Vampire Weekend - Harmony Hall

The Comet Is Coming - Summon The Fire

BH, DB, gir, JB, JJ, R, VW en TCIC ook allen live gezien dit jaar, Naaz kan daar nog bij komen.

Ook ingevuld, al weet iedereen al dat Danny Vera op 1 staat, gevolgd door Duncan Laurence.
Niet mijn voorkeuren trouwens.

KATE TEMPEST - FIRESMOKE
INDIAN ASKIN - ON AND ON
NICK CAVE & THE BAD SEEDS - BRIGHT HORSES
THE MURDER CAPITAL - DON'T CLING TO LIFE
ANGEL OLSEN - ALL MIRRORS
WEYES BLOOD - ANDROMEDA
THE CHEMICAL BROTHERS - GOT TO KEEP ON
THE NATIONAL - YOU HAD YOUR SOUL WITH YOU
BEIRUT - LANDSLIDE
IGUANA DEATH CULT - BRIGHT LIGHTS

Zat hartstikke veel leuks tussen. Had geen ruimte meer voor Apparat, Andrew Bird en Miley Cyrus.

LIL NAS X FT. BILLY RAY CYRUS - OLD TOWN ROAD (REMIX)
VAMPIRE WEEKEND - HARMONY HALL
BILLIE EILISH - BAD GUY
LANA DEL REY - NORMAN FUCKING ROCKWELL
SHARON VAN ETTEN - SEVENTEEN
BIG THIEF - NOT
JAMES BLAKE FT. ROSALÍA - BAREFOOT IN THE PARK
FKA TWIGS - CELLOPHANE
KANYE WEST - ON GOD

Je hebt nog wel ruimte voor één van de drie x. En de andere twee als vrije keuzes en het past gewoon!

SLOWTHAI - DOORMAN FT. MURA MASA
ROSALÍA - MALAMENTE
MARK RONSON FT. MILEY CYRUS - NOTHING BREAKS LIKE A HEART
CHROMATICS - TIME RIDER
BIG THIEF - UFOF
TYLER, THE CREATOR - EARFQUAKE
DANNY BROWN - DIRTY LAUNDRY
ZWANGERE GUY - GORIK PT. 1
BROCKHAMPTON - BOY BYE

GEWOON UIT DE STARTLIJST JONGEH

ARIANA GRANDE - 7 RINGS
BILLIE EILISH - BURY A FRIEND
CHARLI XCX & CHRISTINE AND THE QUEENS - GONE
D'ANGELO - UNSHAKEN
DENZEL CURRY - RICKY
DOMINIC FIKE - 3 NIGHTS
HARRY STYLES - LIGHTS UP
MILEY CYRUS - SLIDE AWAY
MISSY ELLIOTT - THROW IT BACK
ROSALÍA - MALAMENTE
THE 1975 - IT'S NOT LIVING (IF IT'S NOT WITH YOU)

#HOPPA

Hoewel de startlijst wel een paar omissies heeft heb ik toch 10 nummers kunnen selecteren die mijn stem absoluut waard zijn.

COLDPLAY - ARABESQUE
NICK CAVE & THE BAD SEEDS - BRIGHT HORSES
BROCKHAMPTON - BOY BYE
THE 1975 - LOVE IT IF WE MADE IT
SAM FENDER - WILL WE TALK?
BIG THIEF - NOT
THE NATIONAL - YOU HAD YOUR SOUL WITH YOU
SHARON VAN ETTEN - SEVENTEEN

Zowaar geen vrije keus nodig om toch tot een representatief lijstje te komen:

Wilco - Everyone Hides
Balthazar - Entertainment
Karen O & Danger Mouse - Turn The Light
Sharon Van Etten - Seventeen
Elbow - Empires
The Raconteurs - Help Me Stranger
Durand Jones & The Indications - Morning In America
Purple Mountains - All My Happiness Is Gone
Andrew Bird - Sisyphus
Big Thief - Not (winnaar met kop en schouders)

Maar wat doet mijn SvhJ van vorig jaar, One Trick Ponies nog tussen de voorkeuzes?

Mijn lijst... 7 van de 10 uit de voorkeuzelijst nederlandse producties

45ACIDBABIES - Ri Ri Ride
Angie McMahon - Pasta
Dakota - Dreams
Donna Blue - Desert Lake
EUT - It's Love (But It's Not Mine)
Grimes ft. i-o - Violence
Julia Jacklin - Pressure To Party
Lewsberg - Cold Light Of Day
Pip Blom - Daddy Issues
TAPE TOY - Naïve

vrije keus:
Marika Hackman - I'm Not Where You Are
The Regrettes - I Dare You

De voorkeuzelijst viel me mee, de eerste 2 zijn vrije keuze:

Lonelady - Cries and Whispers
JARV IS... - Must I Evolve?
KH, Four Tet - Only Human
Aldous Harding - The Barrel
Vampire Weekend - Harmony Hall
Hot Chip - Hungry Child
Meetsysteem - Teal
Robyn - Ever Again
Underworld - S T A R
Big Thief - Not

Malamente had ik over het hoofd gezien, maar is voor mij sowieso meer een 2018-nummer.

herman schreef:

Malamente had ik over het hoofd gezien, maar is voor mij sowieso meer een 2018-nummer.

Robyn niet dan? Dat album is ook van 2018...

Gast
geplaatst: vandaag om 04:08 uur

geplaatst: vandaag om 04:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.