menu

Muziek / Algemeen / Popprijs (Noorderslag)

zoeken in:
avatar van Arrie
Van Bert Wasbeer wel.

Hoeft niet hoor. Hoe minder ik weet en hoor over Ronnie en aanverwanten hoe beter.

avatar van Arrie
Allereerst wil ik zeggen dat hoewel de Popprijs pretendeert puur over het laatste jaar te gaan, dit in de praktijk niet zo is. Ze hebben er weleens een verkapte oeuvreprijs van gemaakt (De Dijk) en zoveel had Kensington in 2017 niet gedaan. Bovendien is het erg lastig om één jaar uit de carrière van een artiest te pakken en dat los te zien van wat hij daarvoor heeft gedaan, zeker als het draait om invloed. Waarom zeg ik dat? Het bericht van Bert Wasbeer werd geplaatst bij zijn laatste plaat, NORI, en het is logisch dat veel mensen die plaat nu gaan draaien op zoek naar een antwoord, maar dat is niet zo handig: die plaat geeft een beperkt beeld van Ronnie Flex.

Eigenlijk zou je hem samen moeten nemen met Rémi uit 2017. NORI is een soort 'alter-ego' van hem, waarin hij megalomaan rapt over alle hiphopclichés. Je denkt dan: oh weer zo'n rapper. Echter, Ronnie is niet zo eenvormig (in zijn muziek) als een Bizzey of een Frenna. Hij gebruikt niet voor niets een alter-ego: als NORI heeft hij gewoon plezier over trapbeats. Met de titel Rémi verwijst hij echter naar de hoofdpersoon uit Alleen op de Wereld (Hector Malot) en laat dus zijn andere, introverte kant zien. Niet per se heel het album lang, en het album heeft ook geen enorme emotionele diepgang, dat geef ik meteen toe. Maar Ronnie neemt het platte hedonisme niet al te serieus, en probeert ook een andere kant van zichzelf te laten zien. Rémi en NORI zijn dus als het ware de twee kanten van Ronnie.

Daarnaast wil ik nog het een en ander zeggen over autotune. Ook hier proef ik weer dat het wordt gezien als een groot kwaad voor de muziekwereld. Dat het een podium biedt aan talentloze figuren. Daar ben ik het niet mee eens. Ik vergelijk het graag met gitaareffecten. In plaats van dat je het moet doen met de klank die jouw gitaar voortbrengt kan je het naar hartelust bewerken met allerhande effecten. Heden ten dage wordt er vooral binnen de hiphop ook steeds meer gespeeld met de klank van je stem: ik heb weleens artikelen gelezen over artiesten als Quavo en Future die lang bezig waren met de hulp van studio engineers om hun stem zo te laten klinken zoals ze dat wilden. Bovendien kan je hem over elke beat weer net anders laten klinken, of zelfs variatie aanbrengen binnen een nummer. Autotune en andere stembewerkingsapparatuur zijn dus heerlijk voor studio-artiesten om uitgebreid mee te spelen en een stem tot in de puntjes neer te zetten zoals zij dat willen.

Daar komt bij dat het artiesten die misschien niet uitblinken in zang wel de mogelijkheden geven om hun muzikale ideeën te uiten, zonder hierbij volledig afhankelijk te zijn van andere zangers. Als Kanye zonder enige bewerking zou gaan zingen, zou het waarschijnlijk nergens naar klinken. Maar zijn hoofd zit vol met ideeën. Door autotune heeft ie daardoor wel een albums als 808s & Heartbreak kunnen maken, waar de autotune óók nog eens bijdraagt aan de unieke sound en de manier waarop hij zijn emoties uit op dat album. Ronnie Flex zie ik ook als zo'n artiest. Zit vol met ideeën, heeft bovendien veel gevoel voor melodie. Autotune helpt hem om te verwezenlijken wat hij in zijn hoofd heeft en hij draagt bovendien bij aan het creëren van een eigen sound.

Daar was hij natuurlijk niet de eerste in. Toen Kanye in 2008 als rapper een volledig autotune-zangalbum uitbracht, was dat nogal een schok. Ruim tien jaar later kunnen we denk ik stellen dat dat een enorm invloedrijk album is gebleken. Ronnie zelf brak door rond 2012/2013 en toen kwam hij uit de hoek van Nouveau Riche, een collectief met o.a. Mr. Polska en producer Boaz v/d Beats. Deze Boaz bleek zeer belangrijk want die heeft zijn debuutalbum én Rémi volledig geproduceerd, samen met Ronnie zelf dan. Bij Nouveau Riche werden eigenlijk allerlei invloeden op een hoop gegooid: Amerikaanse trap, EDM, nederhop, etc. Ronnie voegde daar zijn gevoel voor popmuziek aan toe, en dat leidde tot een debuutalbum dat al meteen vrij 'eigen' klonk. Ik draaide hem vandaag weer en dat klinkt het nog steeds wel. Althans, het komt duidelijk voort uit die hele Nouveau Riche-hoek, dus Ronnie zelf was niet enorm vernieuwend bezig, maar samen met Boaz zette hij wel echt een consistent album neer. Een jaar later deed hij mee aan New Wave en werd zijn debuutalbum nogal overschaduwd.

Ronnie is dus vanaf het begin al erg creatief én veelzijdig bezig (op zijn debuut zit zelfs een stukje drum & bass). Door New Wave werd hij ineens een bekendheid, en met Rémi en een zooi losse singles bevestigde hij zelf die status als popster door een plaat te maken die nog altijd gevarieerd is maar wat minder alle kanten opschiet, en bovendien een hoop ijzersterke liedjes bevat. Zelf worstelde hij soms om zijn eigen voorkeuren wat door te drukken bij de platenmaatschappij, maar hij leerde daarvan, en maakte daarom een plaat waarop hij zich nergens wat van aantrok en gewoon een hoop lekkere, enthousiaste trapbangers neerzette. En ja, die beats zijn dan niet enorm vernieuwend, want daarmee grijpt hij terug naar wat hij in het begin van zijn carrière graag deed. Het is een stiekeme middelvinger naar de platenmaatschappij: een soort mixtape van een half uur die nooit zo'n succes zou worden als voorganger Rémi.

Ik zou dus zeggen dat hij zich duidelijk onderscheidt en zelfs verheft boven elk van zijn genregenoten door simpelweg een completere artiest te zijn. Hij toont zich zowel muzikaal als inhoudelijk veelzijdiger dan een Boef, Frenna, Bizzey en zeker dan een Famkelouise (die bovendien bijzonder weinig bijdraagt aan haar muziek, die credits zullen vooral naar Bizzey en zijn team gaan). Hij brengt dit soort hip-hop door net als een Typhoon (die traditionelere hiphop maakt) ook met band te gaan optreden. Naar mijn mening laat Ronnie zien wat je allemaal kan met deze moderne stroming, en doet dit met verve. Zoals ik eerder zei draait het niet echt om kwaliteit, maar het speelt wel mee in de zin dat als zijn muziek troep zou zijn het niemand zou inspireren. In die zin is een vorm van kwaliteit altijd wel een vereiste om belangrijk genoeg te zijn voor een popprijs.

Ik wil hierbij wel zeggen dat ik zijn teksten regelmatig vrij knullig vind. Echter, hij ontwijkt daarbij ook wel weer vaak de clichés waar een Frenna of een Bizzey wel in vervalt. Het is misschien niet briljant maar op z'n minst verfrissend (sorry!) om hem te rappen dat ie zo fris is als rozemarijn.

Maar kort gezegd laat Ronnie Flex zien wat voor potentie er in de verautotunede nederhop zit. En ik denk dat Ronnies invloed de komende jaren sterker zichtbaar gaat worden, maar dat dat nu al het geval is in een track als Verleden Tijd van Frenna. Dat lijkt bovendien direct geïnspireerd door Ronnie die vlak daarvoor ook een nederpopklassieker coverde: Omarm van Blof. Samen met Blof. Daarmee laat hij alweer zien dat het genre meer is dan de overdreven platte, seksuele tracks van een Bizzey. Dat is het óók, en dat kan je met veel plezier maken (NORI) maar je kan je ook popliedjes met meer emotie maken: de nederhop is eigenlijk de nederpop van deze tijd, en vervlecht met elkaar in o.a. de muziek van Ronnie.

Als ik eerlijk ben, had ik het het tofst gevonden als de prijs naar een pure producer was gegaan: Boaz dus, of Jack $hirak, Esko of Yung Felix. Maar Ronnie produceert ook regelmatig mee aan zijn eigen muziek, dus vooruit.

avatar van Fathead
Goed verhaal Arrie, ik heb het met veel plezier en interesse gelezen!

avatar van Teunnis
Sterk betoog

avatar van Bert Wasbeer
Dank voor je reactie Arrie, ik begrijp de toekenning nu iets beter en ik ben blij dat iemand in staat is om met goede argumenten te komen.

Toch een paar puntjes waarom ik de keuze van de jury uiteindelijk een vrij zwakke vind.

1. als het inderdaad zo is dat Ronnie F. semi-ironisch de megalomane rapper uithangt en in feite een alter-ego gebruikt, wie heeft dat dan door? Bij mij (iemand de nederhop zijdelings maar niet ongenegen volgt) kwam het in elk geval nooit zo over. Ik zie en hoor op het eerste gehoor gewoon het zoveelste blowende rapmannetje, een die stukken minder zelfbewust over zijn eigen voorkomen overkomt als bijvoorbeeld een JvT. En dat gevoel is zo sterk, dat ik niet eens meer de moeite heb genomen om verder te willen kijken (alhoewel ik n.a.v. het verhaal van Arrie het nog een keer ga proberen). En welk nut heeft dat alter ego dan nog? Zoals Mulish het ooit schreef: "het ironische van de ironie is dat je, als je je positie maar lang genoeg speelt, komt vast te zitten in de logica die je opgebouwd hebt: ‘De corpsstudent speelt net zo lang de man met de grote bek tot hij het is".

2. Ik weet niet of ik de enige ben, maar als de teksten een van de redenen is waarom Ronnie Flex de prijs won, dan vind ik dat de autotune er aan in de weg staat dat ze overkomen. Ik kan het gewoon slecht verstaan door al dat gewiebel in de toonhoogte. I.h.a doet autotune vaker pijn aan mijn oren en leidt het tot directe desinteresse dan dat ik het iets vind toevoegen. Ik ben geen purist en kan me best voorstellen dat autotune een bijdrage kan leveren aan het geheel (al heb ik niet direct een geslaag voorbeeld paraat) maar bij Ronnie is in mijn ogen sprake van volslagen overkill.

3. Ik vond je argumentatie over de producties van de beats hout snijden, maar ik heb onvoldoende door hoeveel invloed Flex daar zelf op heeft en wanneer er vooral anderen zijn die de beats beter maken. Maar als het echt op teksten aankomt, dan vind ik hem inderdaad vrij knullig. Rappers als Fresku en vooral Typhoon hebben toch wel een stuk meer te vertellen hebben aan de wereld dan Ronnie. En als het op tekstuele spitsvondigheden aankomt, staat hij zwaar in de schaduw van een JvT of oudere generaties rappers (Extince, Def P, zelfs Brainpower). .

Tenslotte, die cover met blof doet mijn oren bloeden maar toont wel aan dat Ronnie, in tegenstelling tot wat ik altijd dacht, kennelijk wel in staat is om mensen aan te spreken buiten het eigen genre. Dus dat vond ik een goed argument.

Kortom, ik blijf de keuze van de jury dit jaar bijzonder vinden, er lijkt in Nederland toch wel groter talent te lopen. Maar ja, ik word inderdaad ook een oude lul die de jeugd niet langer begrijpt . Toen 2Unlimited won, was er ook veel commentaar maar als tiener van12 of 13 vond ik het volkomen logisch en terecht. Dit zal wel net zo iets zijn

avatar van gaucho
Bert Wasbeer schreef:
Kortom, ik blijf de keuze van de jury dit jaar bijzonder vinden, er lijkt in Nederland toch wel groter talent te lopen. Maar ja, ik word inderdaad ook een oude lul die de jeugd niet langer begrijpt . Toen 2Unlimited won, was er ook veel commentaar maar als tiener van12 of 13 vond ik het volkomen logisch en terecht. Dit zal wel net zo iets zijn

Dat laatste, daar herken ik me ook wel in. En dan ben ik iemand die destijds als volwassene al minachtend deed over 2 Unlimited. Want ik was toen al in de dertig...

Maar ik erken gewoon dat ik oud word en sommige dingen niet meer begrijp - niet alleen in de muziek, maar in het hele leven. Dat besef weerhoudt mij ervan om al te ongenuanceerd te oordelen over hedendaagse muziekstijlen waar ik totaal niets mee heb. Want zo ligt het dan wel: een enkele rap- of hiphopklassieker kan ik nog wel waarderen, maar met het genre als geheel heb ik bitter weinig. En als taalliefhebber - het is zelfs mijn vak - kan ik doorgaans ook weinig met de gemiddelde rijmelarij van de nederhiphop, al vind ik sommige vondsten van bijvoorbeeld De Jeugd van Tegenwoordig wel tamelijk briljant.

Daarom vind ik het mooi dat Arrie de moeite neemt om zijn standpunt uitgebreid en goed onderbouwd toe te lichten. Ik heb gewoon te weinig kijk op de hiphopscene en hedendaagse muziek in het algemeen, maar hij draagt naar mijn idee wel een aantal valide standpunten aan die mij iets meer begrip bijbrengen voor de toekenning van de Popprijs aan Ronnie Flex.

En ja, autotune - ik knap er altijd meteen op af als ik het hoor, ook bij pop- en rockbands. Ik vind het gekunstelde, metalige geluid gewoon niet passen bij de menselijke stem. Maar dat zal in mijn geval ook wel deels ingegeven zijn door een ruim veertig jaar durende gewenning aan muziek zoals ik vind dat die moet klinken.
En het is waar: als je daar overheen stapt en autotune gewoon erkent als een instrument waar je de klankkleur van je muziek mee kunt beinvloeden, net zoals eerdere generaties muzikanten dat deden met bijvoorbeeld effectpedalen of compressie, dan kun je er wel degelijk creatief en artistiek mee bezig zijn. Puur inhoudelijk kan ik dat argument volgen. Alleen gevoelsmatig, qua beleving, ben ik nog niet zo ver...

Niettemin sluit ik me aan bij de vorige sprekers. Dank, Arrie, voor je uitgebreide en goed onderbouwde betoog. Dat bevordert een zinvolle discussie, ook als de standpunten ver uiteen liggen.

PS. Sowieso kun je bij mij niet stuk vanwege je avatar van Roberta Flack. Wellicht huist er dan toch een oude ziel in een jong lichaam..

avatar van Arrie
Bert Wasbeer schreef:

1. als het inderdaad zo is dat Ronnie F. semi-ironisch de megalomane rapper uithangt en in feite een alter-ego gebruikt, wie heeft dat dan door?

Ten eerste: ik weet niet of ironie het juiste woord is. Als in: ik denk dat hij het eerder voor de lol doet dan om er commentaar op te leveren. Nou is hij zelf ook een wat schuchter, introvert persoon heb ik het idee, dus misschien zit daar voor hem ook een aantrekkingskracht in om juist eens zulke teksten te schrijven. Maar wat het vooral is, is dat het trapmuziek is die bedoeld is om op los te gaan. Daar passen voor hem zulke teksten bij, geïnspireerd ook door de Amerikaanse trapmuziek. Het is niet bedoeld als een diepgaande plaat, maar gewoon als een feestplaat. Mocht je hem herbeluisteren, dan moet je in gedachten houden dat dit meer een clubplaat is. Rémi is meer een luisterplaat.
Ten tweede: wat is de reden voor die vraag? Ben je bang dat het een slechte invloed heeft op de jeugd en bepaald gedrag verheerlijkt? Ik denk namelijk dat dat allemaal wel meevalt.

Bert Wasbeer schreef:
Ik weet niet of ik de enige ben, maar als de teksten een van de redenen is waarom Ronnie Flex de prijs won, dan vind ik dat de autotune er aan in de weg staat dat ze overkomen. Ik kan het gewoon slecht verstaan door al dat gewiebel in de toonhoogte. I.h.a doet autotune vaker pijn aan mijn oren en leidt het tot directe desinteresse dan dat ik het iets vind toevoegen. Ik ben geen purist en kan me best voorstellen dat autotune een bijdrage kan leveren aan het geheel (al heb ik niet direct een geslaag voorbeeld paraat) maar bij Ronnie is in mijn ogen sprake van volslagen overkill.

Dat komt wellicht doordat voor hem zijn stem als instrument belangrijker is dan dat zijn teksten zijn. Dat verschilt wellicht per nummer. Er zijn genoeg nummers van hem waarin de teksten naar mijn idee prima te volgen zijn. Maar zijn stem is ook een instrument. Ik ben zelf niet gefocust op teksten, dus ik herken dit probleem niet. Het maakt me vrij weinig uit als ik de teksten niet versta. Dus ja, daar kan ik me verder niet in verplaatsen.

Bert Wasbeer schreef:
Maar als het echt op teksten aankomt, dan vind ik hem inderdaad vrij knullig. Rappers als Fresku en vooral Typhoon hebben toch wel een stuk meer te vertellen hebben aan de wereld dan Ronnie. En als het op tekstuele spitsvondigheden aankomt, staat hij zwaar in de schaduw van een JvT of oudere generaties rappers (Extince, Def P, zelfs Brainpower).

Volledig mee eens. Ik vergeleek hem vooral met zijn collega-autotunerappers. In zijn hoek is hij veelzijdiger en minder cliché dan de rest. Maar zijn teksten zijn zeker knullig en verre van briljant. Ik denk ook niet dat dat hetgeen is waar hij de prijs voor krijgt, en als dat echt belangrijk is, mogen veel meer winnaars hun prijs inleveren als je het mij vraagt.


Bert Wasbeer schreef:
er lijkt in Nederland toch wel groter talent te lopen

Oh zeker. Van mij had Sevdaliza hem wel mogen hebben, die ook flink speelt met autotune. Of Typhoon een paar jaar terug. Fresku is ook een uitstekende keuze, ondanks dat ik gevoelsmatig meer met Ronnie heb. Maar in het jaar dat 2 Unlimited hem won, liep er ook wel groter talent rond. 2 Unlimited was echter wél een erg belangrijke act.

avatar van Arrie
gaucho schreef:
(quote)

Dat bevordert een zinvolle discussie, ook als de standpunten ver uiteen liggen.

Dat eerste: dat was ook precies mijn intentie. Een discussie die verder gaat dan oneliners als 'autotune is voor talentloze figuren' of 'echt totaal niet mijn ding'. Ik vind het heel jammer dat de backlash die er haast elk jaar weer ontstaat met betrekking tot de winst van de Popprijs blijft hangen in zulke oneliners.

gaucho schreef:
PS. Sowieso kun je bij mij niet stuk vanwege je avatar van Roberta Flack. Wellicht huist er dan toch een oude ziel in een jong lichaam..

Haha nah, geen oude ziel. Ik luister daar toch iets te veel hippe, moderne muziek voor. Ik ben gewoon breed geïnteresseerd. Het is prima mogelijk om zowel Ronnie als Roberta te waarderen.

avatar van Gretz
Arrie schreef:

Een discussie die verder gaat dan oneliners als 'autotune is voor talentloze figuren' of 'echt totaal niet mijn ding'.

Amen. Hier kunnen ze op Wall of Sound (bij de Orinoco-vrienden) nog wat van leren.

avatar van Bert Wasbeer
Arrie schreef:

Ten tweede: wat is de reden voor die vraag? Ben je bang dat het een slechte invloed heeft op de jeugd en bepaald gedrag verheerlijkt? Ik denk namelijk dat dat allemaal wel meevalt.


Nee, ik denk dat dat inderdaad meevalt, in de jaren negentig had je ook al gangstarap en andere 'controversiële' muzieksoorten. Hoort gewoon bij jeugd dat dat soort genres een behoorlijke aantrekkingskracht hebben.

Ik had je tekst denk ik wat te snel gelezen en meende af te leiden dat Ronnie een soort van megalomaan alter-ego had geschapen om op die manier uitvergroot de hiphopclichés aan te kaarten. Zoiets als Eminem's Slim Shady of Marilyn Manson's Omega. Maar als dat de bedoeling was, dan werkte het volgens mij niet, want niemand prikt door de act heen (iets waar Manson en Eminem ook last van hadden trouwens).
Maar je bedoelde denk ik, nu ik het nog eens lees, dat het niet een heel bewuste artistieke keuze is om te werken met een alter-ego maar meer zo dat hij naast de serieuzer, gevoelige jongen ook een partykant heeft waar hij gewoon schijt heeft en lekkere partybangers dropt. Misverstand van mijn kant dus.

Overigens moet ik ondanks mijn opmerking hierboven als ouder van basisschooljeugd wel zeggen dat ik het toch lastig vind dat die droeftoeter van een Boef onder de huidige kinderen toch wel wordt gezien als een voorbeeld. Je komt kennelijk vanzelf aan de andere kant van een generatiekloof te staan.

Arrie schreef:
Maar zijn teksten zijn zeker knullig en verre van briljant. Ik denk ook niet dat dat hetgeen is waar hij de prijs voor krijgt, en als dat echt belangrijk is, mogen veel meer winnaars hun prijs inleveren als je het mij vraagt.

De jury schreef wel dat hij tekstueel op eenzame hoogte stond volgens hen dus kennelijk speelde het een rol in de keus voor hem. Maar met je analyse kan ik het alleen maar eens zijn. Ik vind Flex niet best (voor zover ik het versta) maar 2Unlimited, Kyteman,John Ewbank en minstens de helft alle winnaars hebben een soortgelijk niveau.

Ennieweg, het is altijd weer leuk om er even over te discussiëren maar uiteindelijk is het wat het is, een leuk eerbetoon. Het ene jaar zal ik het er meer mee eens zijn dan het andere maar erg belangrijk is het niet natuurlijk.

avatar van Gretz
Denk niet dat er veel mensen zijn die Floor Jansen de Popprijs echt misgunnen, maar de timing van de jury is echt hopeloos slecht. Geef hem dan in een jaar waarin Nightwish een populair album uitbrengt (bijvoorbeeld 2020) of na een succesvolle wereldtournee. Nu schijnt Floor de prijs vooral te hebben gekregen omdat ze met haar hoofd op televisie was in De Beste Zangeres, en daar een coverduetje van Phantom of the Opera zong wat ergens in de onderste helft van de Top 2000 belandde De jury zei dat het tussen verschillende artiesten 50/50 was. Dat snap ik gewoon niet. Als Jansen niet had besloten om aan zo'n tv-show mee te doen had ze die popprijs nooit gekregen. Met dat tv-optreden op een Nederlandse zender heeft ze de Nederlandse muziek echt niet op de kaart gezet in Europa. Vergelijk dat eens met een Duncan Laurence die op het ESF tot in Azerbeidzjan indruk heeft gemaakt

avatar van herman
Blijkbaar moet je eerst met een covertje op tv komen voor je serieus genomen wordt door de mensen die dit soort prijzen uitdelen. Het is sowieso geen prijs, waar ik enige waarde aan hecht, maar dan had Danny Vera hem ook wel kunnen krijgen. Van Duncan Laurence is het nog maar afwachten of daar nog veel uitkomt en het songfestival staat ook wel een beetje los van de rest van de muziekwereld volgens mij.

avatar van Onweerwolf
Je wist op voorhand gewoon dat Floor hem ging krijgen want ze is opeens een hype door een of ander campingprogramma met Jantje Smit. Hopelijk wordt mijn After Forever demo nu idioot veel geld waard.

Nouja, beter dan de artiesten die hem de afgelopen jaren kregen. In 2006 was het voor het laatst een toffe act, Spinvis, daarna is het echt te kut voor woorden geworden. Doet Spinvis eigenlijk wel wat in het buitenland?

avatar van Rudi S
Gretz schreef:
Als Jansen niet had besloten om aan zo'n tv-show mee te doen had ze die popprijs nooit gekregen. Met dat tv-optreden op een Nederlandse zender heeft ze de Nederlandse muziek echt niet op de kaart gezet in Europa. Vergelijk dat eens met een Duncan Laurence die op het ESF tot in Azerbeidzjan indruk heeft gemaakt


Het buiten Nederland op de kaart zetten lijkt mij geen gebruikte jury parameters gezien eerdere winnaars ; The Ex, The Scene, Herman Brood, Ali B, Mathilde Santing enz.
FJ is tenminste onder de aandacht gekomen door dat gezellige meezing programma maar misschien zijn de ogen van de jury daardoor geopend en hebben zij gezien dat FJ in een band zit dit wereldwijd wel een behoorlijk succes heeft, overigens hebben die yt clips van FJ ook op buitenlandse kanalen ondertussen toch ook een ongekend hoog aantal views.

avatar van chevy93
Gretz schreef:
Als Jansen niet had besloten om aan zo'n tv-show mee te doen had ze die popprijs nooit gekregen.
Rare redenatie, als Duncan Laurence niet met het ESF had meegedaan, had niemand hem gekend.

Onweerwolf schreef:
Je wist op voorhand gewoon dat Floor hem ging krijgen want ze is opeens een hype door een of ander campingprogramma met Jantje Smit.
En Duncan Laurence werd opeens een hype door een of ander camp programma met Jantje Smit, dus wat is precies het verschil?

avatar van Onweerwolf
chevy93 schreef:
(quote)
Rare redenatie, als Duncan Laurence niet met het ESF had meegedaan, had niemand hem gekend.

(quote)
En Duncan Laurence werd opeens een hype door een of ander camp programma met Jantje Smit, dus wat is precies het verschil?


Het verschil is dat Duncan in ieder geval het afgelopen jaar Nederlandse muziek op de wereldkaart heeft gezet en Floor niet. Floor doet dat al zo'n 20 jaar maar afgelopen jaar dus niet.

Het ESC is overigens geen programma met Jantje Smit, hij becommentarieert het slechts.

Niet dat ik vind dat Duncan die prijs had moeten krijgen. Geen idee wie dan wel overigens.

avatar van Rudi S
Onweerwolf schreef:
Geen idee wie dan wel overigens.


Lil' Kleine wegens zijn aandeel in The voice of Holland maar dat lijkt mij duidelijk.

avatar van Onweerwolf
Rudi S schreef:
(quote)


Lil' Kleine wegens zijn aandeel in The voice of Holland maar dat lijkt mij duidelijk.


Even gekeken maar damn, wat valt 'ie daar door de mand.

Meedoen is belangrijker dan.. zullen we maar zeggen.

avatar van pjh1967
Rudi S schreef:
Het buiten Nederland op de kaart zetten lijkt mij geen gebruikte jury parameters gezien eerdere winnaars ; The Ex, The Scene, Herman Brood, Ali B, Mathilde Santing enz.

Jammer dat je The Ex in dit lijstje noemt. Als er één nederlandse band is (ook al heeft niet iedereen de nl nationaliteit) die overal op de wereld heeft gespeeld en alom bewonderd en gerespecteerd wordt met hun diy attitude en volstrekt eigen sound in het wel The Ex. Nog steeds geweldige ambassadeurs van ons landje.
The Ex: Statistics - theex.nl

avatar van Rudi S
Klopt pjh1967 maar dat op de kaart zetten van The Ex en hun samenwerkingen is wel iets anders als hier in de discussie bedoelt werd, namelijk die vele miljoenen views van FJ of het songfestival bereik van Duncan

avatar van pjh1967
Rudi S Buiten de FJ en Duncan discussie om haal je bands aan die zonder succes buiten NL (BeNeLux) toch de Popprijs wonnen. Dat vind ik dus niet opgaan voor The Ex.

avatar van Rudi S
pjh1967 schreef:
Dat vind ik dus niet opgaan voor The Ex.


Ja ik had uit jouw eerste berichtje al begrepen dat jij vindt dat The Ex niet in dat rijtje thuishoort

avatar van chevy93
Onweerwolf schreef:
Het verschil is dat Duncan in ieder geval het afgelopen jaar Nederlandse muziek op de wereldkaart heeft gezet en Floor niet. Floor doet dat al zo'n 20 jaar maar afgelopen jaar dus niet.
Internationale exposure is geen doorslaggevend criterium (zie ook Rudi)? Nog afgezien van de vraag of één internationale hit gelijkstaat aan 'Nederlandse muziek op de wereldkaart' zetten. Ook kan ik nergens vinden dat het per se om het afgelopen jaar moet gaan en lijkt me dat de jury het gehele oeuvre van Floor Jansen/Nightwish meegenomen heeft in de beoordeling van de jury.

Ik zou zelf overigens eerder voor Duncan Laurence gekozen hebben, maar ik snap ook dat de jury gezegd heeft dat het een 50/50-beslissing was. Het ESF is echter wel een zeldzame prestatie die, waarschijnlijk, niet snel herhaald zal worden. Terwijl Nightwish nog wel even doorgaat lijkt me. Alleen de argumenten die gegeven worden waarom Floor Jansen een vreemde keuze is vind ik pover en een karikatuur die je ook van Duncan kunt maken.

avatar van Onweerwolf
Ik dacht dat dat juist wel het criterium was.

Het succes van Nightwish is overigens niet te danken aan Floor. Nightwish was al jaren en jaren heel groot met hun twee vorige zangeressen. Floor heeft het succes echter wel mede vast weten te houden.

avatar van Rudi S
Onweerwolf schreef:
Ik dacht dat dat juist wel het criterium was.


Ik las vandaag dit stukje:
De Popprijs wordt uitgereikt aan de band of artiest die in het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek. Daarbij spelen zaken als bijzondere artistieke prestaties, nationaal en internationaal succes of een langdurige carrière alle een rol, maar geen daarvan is doorslaggevend: het uiteindelijke oordeel is aan de jury.

avatar van Edwynn
Dit gaat natuurlijk niet alleen over Nightwish. Meer om de ontdekking van Floor Jansen door de Nederlandse mainstream. Veroorzaakt door die fragmentjes uit dat ene kutprogramma met Jantje Smit. Fragmentjes die via YouTube ook weer de hele wereld overgingen omdat Floor Jansen zoveel mensen weet te raken.

avatar van Onweerwolf
Edwynn schreef:
Dit gaat natuurlijk niet alleen over Nightwish. Meer om de ontdekking van Floor Jansen door de Nederlandse mainstream. Veroorzaakt door die fragmentjes uit dat ene kutprogramma met Jantje Smit. Fragmentjes die via YouTube ook weer de hele wereld overgingen omdat Floor Jansen zoveel mensen weet te raken.


Ik gok dat 99,99% van de mensen buiten NL die dat fragment hebben zitten bekijken dat hebben gedaan omdat ze al fan waren van Floor vanwege Nightwish of After Forever.

avatar van Edwynn
Ja, hoewel een aanname lijkt me dat een juiste conclusie. Met dat verschil dat de NL mainstream dit nu met eigen ogen ziet gebeuren. Dat is wat hierin het verschil maakt.

avatar van Onweerwolf
Klopt, maar het had zo'n jury gesierd als ze jaren geleden deze prijs al aan Floor hadden gegeven want dat ze hem verdiend staat wel buiten kijf. Alleen het moment is gewoon een tikje gênant.

avatar van Edwynn
Ja, dat laatste is gewoon waar. Dit is omdat Hilversum Floor Jansen ineens erkent. Maar goed, what do we care naar wie al die onbeduidende awards gaan?

Gast
geplaatst: vandaag om 07:33 uur

geplaatst: vandaag om 07:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.