MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Popprijs (Noorderslag)

zoeken in:
fastpulseboy
en op noorderslag is de popprijs uitgereikt aan......

spinvis!

en zo hebben de heren en dames " popcritici" zich weer net op het randje weten te behoeden voor een blamage.....(Er werd eerder gesproken over Jan Smit) Over het algemeen vallen me trouwens de uitslagen van vorige jaren lichtelijk mee...

* 1986: Mathilde Santing
* 1987: The Nits
* 1988: Claw Boys Claw
* 1989: Herman Brood
* 1990: Urban Dance Squad
* 1991: The Ex
* 1992: The Scene
* 1993: Bettie Serveert
* 1994: 2 Unlimited
* 1995: Osdorp Posse
* 1996: Ebomen
* 1997: Marco Borsato
* 1998: Junkie XL
* 1999: Postmen
* 2000: Arling & Cameron
* 2001: Anouk
* 2002: Tiësto
* 2003: Bløf
* 2004: Ali B.
* 2005: Within Temptation
* 2006: Spinvis

Mojo Pin
Ali B. , Bløf, Tiësto... valt dat mee?

Hulde voor Spinvis! Beter dan Jan Smit! Die was het misschien wel geworden.

fastpulseboy schreef:
en op noorderslag is de popprijs uitgereikt aan......

spinvis!

De beste keuze van alle jaren tot nu toe!

Nightrider schreef:
(quote)

De beste keuze van alle jaren tot nu toe!

Nee, dat was the Ex... nederlands beste band . Die kende toen geen hond... en nu misschien een paar

Mojo Pin
Onderhond?

Nee Bloed.

fastpulseboy
Mojo Pin schreef:
Ali B. , Bløf, Tiësto... valt dat mee?

lichtelijk zei ik he, lichtelijk.....je noemt wel het grootste uitschot van wat er bijstaat.

Mojo Pin
Vorige jaren

hele wisselende prijs die eigenlijk niets zegt. Kijk eens naar acts als Ebomen. Ooit nog iemand iets van gehoord?! En wat moet je nu denken als een "muziek"prijs naar Ali B of 2Unlimited gaat.

Inderdaad wel een aantal aardige keuzes zoals Urban Dance Squad, Bettie Serveert en De Nits, maar voor de rest een dubieuze prutsprijs waar ik weinig waarde aan hecht!

fastpulseboy
Mja, men zegt dat het de prijs is voor de act die het meest heeft betekend voor de nederlandse popmuziek van dat jaar. Tja en dat is maar net hoe je het invult natuurlijk. 2unlimited is natuurlijk kleuterpop, maar verkocht over de hele wereld. Er wordt best een hoop mooie muziek gemaakt in NL maar de smaak van de gemiddelde nederlander vind ik over het algemeen erg belabberd (ik heb mijn debiliserende zin al gewist) en daar wordt over het algemeen toch de meeste aandacht aan besteed....En ja in zo'n klein landje lijkt het me ook moeilijk om elk jaar iets te kiezen wat echt heel vernieuwend is en goed en wat ook nog eens lekker in de markt ligt...
Ik verdedig de prijs niet hoor, ik probeer het te verklaren

Ik vind het wel raar, want Spinvis heeft in 2006 alleen maar optredens gedaan toch? Het laatste album is al uit 2005...

Ik had gehoopt op Opgezwolle.

Het optreden na de uitreiking was op zijn zachtst gezegd ook erg matig. Pijnlijk hoe de grote zaal leegliep.

Maartenn (crew)
herman schreef:
Ik had gehoopt op Opgezwolle.

Dat zou nog eens een winnaar wezen, helemaal mee eens!

Maartenn (crew)
Agony schreef:
hele wisselende prijs die eigenlijk niets zegt. Kijk eens naar acts als Ebomen. Ooit nog iemand iets van gehoord?! En wat moet je nu denken als een "muziek"prijs naar Ali B of 2Unlimited gaat.

Inderdaad wel een aantal aardige keuzes zoals Urban Dance Squad, Bettie Serveert en De Nits, maar voor de rest een dubieuze prutsprijs waar ik weinig waarde aan hecht!

Goed punt, als je er zo naar kijkt zegt deze prijs inderdaad helemaal niks. Misschien alleen de €10.000 die er aan verbonden zit, maar dan houdt het ook wel op vrees ik..

Het begon al gelijk slecht, Mathilde Santing, hou toch op zeg!

Ze heeft anders een mooie stem.

Maartenn (crew)
HiLL schreef:
Ze heeft anders een mooie stem.

Hmm, niet mijn smaak in ieder geval..

en op Noorderslag is de popprijs uitgereikt aan......

* 1986: Mathilde Santing
* 1987: The Nits
* 1988: Claw Boys Claw
* 1989: Herman Brood
* 1990: Urban Dance Squad
* 1991: The Ex
* 1992: The Scene
* 1993: Bettie Serveert
* 1994: 2 Unlimited
* 1995: Osdorp Posse
* 1996: Ebomen
* 1997: Marco Borsato
* 1998: Junkie XL
* 1999: Postmen
* 2000: Arling & Cameron
* 2001: Anouk
* 2002: Tiësto
* 2003: Bløf
* 2004: Ali B.
* 2005: Within Temptation
* 2006: Spinvis
* 2007: Armin van Buuren
* 2008: De Dijk
* 2009: Kyteman
* 2010: Caro Emerald
* 2011: De Jeugd van Tegenwoordig

Vanavond maar eens kijken of er nog met bier gegooid gaat worden.

Wie zal er winnen? Ik denk de Golden Earring, maar ook een Daniël Lohues zou best een keer mogen winnen, of anders een EDM act zoals Hardwell. Ik las trouwens dat Kensington de grootste kanshebber is, zou ik onterecht vinden met die dertien in een dozijn meuk.

buizen
Als je dit topic doorloopt dan zijn er in elk jaar steeds rond 15 en 16 / 17 januari reacties. En daarna niet meer.
Tuurlijk wordt er met bier gegooid, vooral als je het verbiedt. Het is Groningen hoor.

New Wave is de winnaar, nog nooit zo'n lauwe reactie van het publiek gezien.
Had er zelf nog nooit van gehoord, maar het is een beetje pubermuziek, met Ronnie Flex en nog een paar anderen. Ze zijn ook nog maar een paar maanden bezig, nou ja die andere acts hadden vast wat anders te doen en daarom hebben ze deze maar gekozen. Lachwekkend, Buma rijkt de popprijs uit en drie keer raden wie New Wave bedacht heeft. Je gaat mij niet vertellen dat dit beter is dan een Typhoon.

Niet per se beter, maar wel veel bepalender. Het album kwam trouwens in april uit, dus het grootste gedeelte van het jaar is New Wave gewoon van de partij geweest. En bij de popprijs wordt gekeken naar bepalende, invloedrijke acts, naar acts die iets hebben bijgedragen aan de Nederlandse popmuziek. Dat heeft New Wave zeker. Ze hebben een nieuw hiphopgeluid in Nederland geïntroduceerd, ze hebben de hiphop weer in de Nederlandse charts gekregen, ze waren de meest spraakmakende act van het jaar. Ik vind het echt een heel terechte keuze. Ik vind Typhoon oom beter, en die had hem ook best mogen winnen (vorig jaar dan), maar voor New Wave valt minstens zoveel te zeggen. Probleem is dat het voor veel mensen niet hun smaak is en dat het daardoor meteen een slechte keuze is. New Wave heeft dit jaar ontzettend veel betekend voor de hiphop en de popmuziek, daar kan je gewoon niet onderuit.

Hoe kan je de keuze trouwens lachwekkend noemen als je er nog nooit van hebt gehoord? Dan kan je dat toch helemaal niet inschatten?

Mijn smaak is het ook niet meteen, maar toen ik het las vond ik het een terechte keuze. Veel terechter dan bijvoorbeeld Golden Earring (helaas is de prijs te laat ingesteld voor hen, het is geen lifetime achievement award, de winst van De Dijk in 2008 vind ik ook de meest twijfelachtige van de laatste 10 jaar), Kensington (had gekund, maar album is al ouder en hebben vooral de vacante troon van Kane voor populairste rockband overgenomen) of Hardwell (is ook vooral op een rijdende trein gesprongen). Vooral omdat het dit jaar ontegenzeggelijk meer impact had en veel meer afwijkt en nieuw is.

Arrie schreef:

Hoe kan je de keuze trouwens lachwekkend noemen als je er nog nooit van hebt gehoord? Dan kan je dat toch helemaal niet inschatten?

Ik ken Drank en Drugs wel, tja het is populair onder pubers en ze hebben veel kliks gehad op youtube en spotify, online een hit maar live een drama, zo ontzettend slecht maar goed daar wordt blijkbaar niet naar gekeken.
Maar het is natuurlijk gewoon Buma die Buma een prijs geeft.
Het idee voor 'New Wave' komt van platenlabel Top Notch en is mede mogelijk gemaakt door de Buma Music Academy

Vernieuwend en bepalend voor de toekomst vind ik grote flauwekul.

Heerlijk al die hysterische reacties op Facebook.

Laat echte talenten eens winnen ipv een stel randdebielen die de jeugd tot drank, drugs en seks zet...

Geen generatiekloof, gewoon een kwestie van wel of geen smaak hebben. Helaas had de jury geen smaak.. Mij zal je nooit naar onnozele rap horen luisteren als dat van New Wave of iets dergelijks. Geef mij de echte muziek maar!

Een belediging voor de Nederlandse popmuziek ik kan geen enkele rede verzinnen waarom New Wave had moeten winnen....

Muziek maak je op echte muziekinstrumenten, en niet met samples uit een computertje waar je vervolgens doorheen gaat lullen.

schreeuwen op een podium kunnen wij allemaal.
Waarom verdiend dit een popprijs?

Muziek? Dit noem je toch geen muziek. Bagger.

Zonde dat er geen echte artiesten hebben gewonnen.

Ouder dan twintig: Wie zijn New Wave?
Jonger dan twintig: Wat is de popprijs?

Vooral opmerkelijk dat veel van de klagers vervolgens zeggen dat Kensington had moeten winnen. Maar goed, misschien ben ik die enige die dat erg grappig vind.

buizen
Man man man wat een steeds meer keurig aangeharkt landje wordt Nederland ook. Het biergooien is vervangen door 'ballonnen'. Pfff. En nog juichen ook. Waar is de rock 'n roll in de muziek gebleven?!

Ik had op Deezer een leuke afspeellijst gemaakt met 300 nummers van bijna 100 Noorderslag acts (electronic, pop, rock, dance) die mogelijk interessant zouden kunnen zijn. Maar dat was een brug te ver om tijd te maken om die allemaal te beluisteren.

Heb maar een kwart gehoord maar wel hier en daar een leuke vondst gedaan zoals Branko (tribal/ ambient / dance, Portugal), Jeanne Added (Pop / Rock / jazz, Frankrijk), Be Forest (dreampop / shoegaze, Italië), Sunflower Bean (indie-rock, usa) en Duroc (pop/rock, Nederland).

Verder weinig mee gekregen van wat er op TV is getoond of wie er zou kunnen winnen. Zonder ook maar een nummer te kennen vind ik dat New Wave niet had moeten winnen al was het maar vanwege die bandnaam. Dat is consumenten bedrog iets New Wave noemen maar dan Hip Hop bieden

Gast
geplaatst: vandaag om 14:23 uur

geplaatst: vandaag om 14:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.