MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Een ode aan de originele CD en LP

zoeken in:
fredpit schreef:
(quote)

je snapt me niet..lees berichten bovenaan deze pagina er is ook een meerwaarde aan een originele cd, het goede gevoel etcetc

maar ik ga nu naar bed, en veel succes met je mp3

Dat begrijp ik wel hoor,tot me 10e luisterde ik alleen maar LP's,en tot me 19e dus alleen maar CD's,maar die tijdperk heb ik nou wel gehad voor zover,en nou heb ik evenveel plezier aan mp'3s omdat ik me vooral op de muziek zelf focus.Dus bedankt nog

fredpit schreef:
(quote)
nee hoor schizo...is niet zo bedoelt, maar je grap..ehhh

oh gelukkig ik dacht al...en jah net als muziek heb je allerlei soorten humor he

grappig om te lezen hoe er wordt gesproken over de " originele cd" als ware het een relekwie uit lang vervlogen tijden...
Maar welke geluidsdrager je ook gebruikt; goede apparatuur blijft in alle gevallen een noodzaak. Wat ik al heel erg mis bij de cd is bij mp3 en aanverwanten natuurlijk al helemaal het geval: die prachtige hoezen van de lp's.
Niet alleen leesbare lettergroottes, maar ook " de ruimte" voor een sinds die tijd practisch uitgestorven kunstvorm: de platenhoes ( cover-art)

Dat is dan wel weer zo,de grote hoezen geven vaak wel de sfeer goed weer

Wat de drager vooral zo mooi maakt is dat het tastbaar is.
Ik sta soms uren naar mijn cd kast te kijken om te zien waar ik dan weer zin in heb, werkt enorm ontspannend

Dick schreef:
Wat de drager vooral zo mooi maakt is dat het tastbaar is.
Ik sta soms uren naar mijn cd kast te kijken om te zien waar ik dan weer zin in heb, werkt enorm ontspannend

Same here, heb rond de 2500 lp's en los van het feit dat ik ze koester, geeft zo'n kast vol ook enorm veel sfeer aan je huis. Een cd-rek lijkt toch meer op een schap in de supermarkt.

fredpit
lebowski schreef:
(quote)

Same here, heb rond de 2500 lp's en los van het feit dat ik ze koester, geeft zo'n kast vol ook enorm veel sfeer aan je huis. Een cd-rek lijkt toch meer op een schap in de supermarkt.

Ik vind het uitzoeken en opzetten van een lp een van de meest prettige (kleine) bezigheden die ik me zo kan bedenken..
En ik moet het toch al zo'n ...10.000 X (?!) hebben gedaan...(je zou er een "draaiarm" van krijgen..(haha ))

Die handeling..plateau in beweging zetten en de arm boven de plaat brengen en hem rustig laten zakken...en dan de eerste kraakjes..muziek...

Je mag me kompleet gestoord noemen maar de rituelen die je ontwikkeld rond vinyl zijn voor mij van wezelijk belang bij mijn muziekbeleving, en ik zou ze echt niet willen missen.

Het leukste van lp's is eigenlijk dat je voor heel weinig geld toplp's kunt krijgen.
bv. - Fleetwood mac - Rumours
- Stevie Wonder - Songs in the key of life
- Neil Young - Harvest
Die liggen op platenbeurzen voor 1 - 2 euro in de bakken.

fastpulseboy
hmmm, helaas heb ik dan dus een duurdere smaak...

VanDeGriend schreef:
(quote)
mooi op weg

En dat van die lp's. Laat je nou niks wijsmaken joh...dat hoor je pas als je een installatie van 43000 euro hebt. En verschil CD/MP3 al op de Aldi speler van 49 euri

Dat van die mp3tjes klopt niet. "HET" mp3 formaat bestaat niet, je hebt te maken met bitrate, samplerate, maar ook de encoder is van wezenlijk belang. Lame bijvoorbeeld is erg goed. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je het verschil kunt horen tussen een goed mp3'tje en een cd.

Oude plaatjes neem ik meestal op als 48 khz vbr mp3, als echte audiofiel, ik vind dat wel wat hebben, dat warme geruis in super hifi.
Van die oude jazz plaatjes (ik bedoel dan specifiek mijn singletje van Louis Armstrong met St James Infirmary Blues en Basin Street Blues (van dat verhaal van kees van kooten ) klinken gewoon 'beter' met al die ruis en kraakjes.

Trouwens best cool ook eens "trendy" te zijn

Gast
geplaatst: vandaag om 11:07 uur

geplaatst: vandaag om 11:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.