MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Een ode aan de originele CD en LP

zoeken in:
Min of meer een topic met de vraag: "Wat is er zo speciaal aan de CD?"

In het 'Wat download je op dit moment?"-topic hoorde ik al verscheidene mensen hierover praten en er is nog geen topic voor, dus; waarom niet?

Het heeft ook wel wat om voor je collectie te staan en en te denken 'wat zal ik nu eens draaien'. Het is in ieder geval beter dan door je mapjes op de computer bladeren... En het geluid is natuurlijk gewoon beter dan mp3's.

Ik heb het gevoel ook wel heel erg, ja. Nog niet zo lang, maar nu denk ik vaak, 'Luc, even stoppen met downloaden, en deze cd lekker origineel kopen'.

Ik ben niet echt een type van nieuwe cd's van ongeveer 20 euro. Ik heb nog zoveel muziek te ontdekken, dat nieuwe cd's bijna nooit een nieuwe cd bijna nooit een must voor me is.

Maar dat je uit de Plaatboef loopt met 3 (tweedehands) cd's van 5 euro stuk, geeft toch altijd wel een heerlijk gevoel. Het zwaardere doosje, het plaatje op cd zelf en het gevoel dat alles gewoon klopt, dat je niet per ongeluk een verkeerde of slechte versie gedownd hebt. Dat maakt de originele cd voor mij mooier

Als ik iets echt goed vind wil ik dat ook echt als tastbaar item hebben. Een mapje mp3's vind ik in dat geval te abstract en onpersoonlijk. Ik vind de cd/de lp, het doosje/de hoes en vooral het artwork een deel van de beleving van naar muziek luisteren.

cd's hebben een waarden, mappen op uw pc niet. Als er cd's kwijt geraken wat nu nog niet gebeurd is vind ik dat echt erg, maar als mijn pc crasht en ik ben 600 liedjes kwijt... sjaa dan is dat maar zo. Ik heb zo'n 150 cd's en daar hoeft mijn zus, broer of wie dan ook geen vinger naar uit te steken. Niet dat ze ze niet mogen lenen hoor, maar ik leen ze toch liever niet uit.

Ook ik koop net als Luc niet veel nieuwe cd's. Gemiddeld geef ik zo'n 10 euro uit aan een cd. Tenzij collector Items of cd's die ik absoluut wil (zoals die van A perfect Circle onlangs van ongeveer 17 euro)

zo kocht ik vandaag 4 cd's.. allemaal lager dan 10 euro en 3 voor de prijs van 25 euro ( actie in de FRS)

Vinden jullie cd's duur?

mstb schreef:
Vinden jullie cd's duur?

Vind ik een moeilijke vraag. Ik neem aan dat je full-price cd's bedoelt. Ik vind een prijs van gemiddeld 18 euro voor zomaar "een" cd wel te duur. Aan de andere kant, voor de nummer 1 in mijn top 10, een cd die ik erg vaak draai en een klein kunstwerkje is, vind ik 18 euro helemaal niet duur.
Ik denk dus dat je moet kijken naar de prijs in verhouding tot het gebodene.

itchy schreef:
(quote)

Vind ik een moeilijke vraag. Ik neem aan dat je full-price cd's bedoelt. Ik vind een prijs van gemiddeld 18 euro voor zomaar "een" cd wel te duur. Aan de andere kant, voor de nummer 1 in mijn top 10, een cd die ik erg vaak draai en een klein kunstwerkje is, vind ik 18 euro helemaal niet duur.
Ik denk dus dat je moet kijken naar de prijs in verhouding tot het gebodene.

Maakt niet uit welke cd's, maar laten we het gewoon verder hebben over full price cd's om het niet ingewikkeld te maken.

je zegt dat je 18 euro niet duur vindt voor een cd die je dikwijls in de cd speler gooit. Echter als je in de winkel staat kan je onmogelijk al weten dat je die cd echt vaak gaat draaien. Zijn er dan soms cd's van bepaalde groepen die 18 euro waard zijn? Voorbeeld je ziet cd x van groep y liggen voor 18 euro dan pak je die mee... .

Mijn eigen mening:
Langste de ene kant vind ik dat nit duur vermits het iets is dat je levenslang naar kunt luisteren (er vanuit gaande dat je er normaal mee omgaat.) Langst de andere kant is het dan weer duur vermits je het gratis kan downloaden.

titan (crew)
mstb schreef:

Vinden jullie cd's duur?

Voor nieuwe cd's betaal ik doorgaans 12 a 13 euro en voor wat ouderen maximaal 10 euro. Dat vind ik niet duur.

mstb schreef:

je zegt dat je 18 euro niet duur vindt voor een cd die je dikwijls in de cd speler gooit. Echter als je in de winkel staat kan je onmogelijk al weten dat je die cd echt vaak gaat draaien. Zijn er dan soms cd's van bepaalde groepen die 18 euro waard zijn? Voorbeeld je ziet cd x van groep y liggen voor 18 euro dan pak je die mee... .

De cd's die ik fullprice koop heb ik vrijwel altijd op mp3 uigecheckt dus ja, dat weet ik dan toch al. Die hebben zich op mp3 dusdanig bewezen dat ik weet dat het iets voor mij is en vaak zal draaien.

mstb schreef:

Langst de andere kant is het dan weer duur vermits je het gratis kan downloaden.

Dat ben ik met je eens, maar het is wel de omgekeerde wereld. Het produkt wordt gemaakt met de bedoeling om het voor 18 euro te verkopen. Dat je het gratis kan downloaden is een handige bijkomstigheid. Niet dat ik daar ook maar één seconde wakker van lig

Ik download ook altijd eerst de CD, maar daarna is er wel een stemmetje in me dat zegt 'Kopen, jongen!', ik ben al bezig met een aardige collectie te vormen(heb nu zo'n 30 echte CDs die ik vaak draai - kinderCDs e.d. dus uitbegrepen)

levenvergeten schreef:
Ik download ook altijd eerst de CD,

Je kunt CD's niet downloaden... (flauw)

raffael77
mp3 is makkelijk om te checken maar orginele cd's zijn wel het beste kwaliteit waar mp3 niet aan kan tippen.Ook niet die hoge kb mp3, want door het comprimeren halen ze de dynamiek uit het geluid wat erg zonde is.
Als je toch voor jezelf mp3 gebruikt en zo'n speler wil gebruiken kan ik je sony aanraden die gebruikt de beste compressie techniek en daarna apple ipod maar die heeft een slechte geluids weergave zelfs 1 van de slechtste als het om kwaliteit geluid gaat.

Echte cd's

Het doosje, het boekje, het echte schijfje, het gevoel dat je hem echt hebt. En hij kost geld...dus je investeert tijd in je cd-tje...en alles.

MP3''s gaan dat gevoel NOOIT vervangen.

Toch wordt er gezegd dat de kwaliteit van de CD het bij lange niet haalt bij de kwaliteit van de LP.Daarom hoef ik al zowiezo geen CD meer heb ik liever gewoon mp3tjes,alhoewel ik wel de melancholie begrijp,ook ik heb nou wel een serieuze verzameling van zo'n 50-60 CD's.
Als ik dan weer dat zou doen heb ik liever SACD voortaan. kijk op deze link AUB:
http://www.hifi.nl/allesove...

Daarbij komt ook nog dat ik in een aardig gehorige appartement woon en ik wil het me Turkse buren niet al te vaak aandoen om ze bijv. een luistertrip van Van Der Graaf Generator te laten ondergaan,dus neem ik gewoon een kwaliteits koptelefoon
MP3s kunnen trouwens gewoon van CD's komen maar boeie ik heb er geen last van

schizodeclown schreef:
ook ik heb nou wel een serieuze verzameling van zo'n 50-60 CD's.
mooi op weg

En dat van die lp's. Laat je nou niks wijsmaken joh...dat hoor je pas als je een installatie van 43000 euro hebt. En verschil CD/MP3 al op de Aldi speler van 49 euri

Ehm Aldi speler?Wat is dat?(ikke beetje dom )

Een goedkoop prul van een installatie die je bijvoorbeeld bij de Aldi koopt

Als je daar dan mee met je koptelefoon op luistert,is de verschil dan ook al hoorbaar?

Ik vind het verschil tussen MP3 en CD's prima te horen. Nu heb ik wel geen Aldi installatie

OK het baat dus alsnog,mooi bedankt voor de info

fredpit
VanDeGriend schreef:
(quote)
mooi op weg

En dat van die lp's. Laat je nou niks wijsmaken joh...dat hoor je pas als je een installatie van 43000 euro hebt. En verschil CD/MP3 al op de Aldi speler van 49 euri

nou dat hoor je ook bij een 2e hands setje van Thorens platenspeler,NAD versterker,Dali luidsprekers van 400 euro..
bij een directe vergelijking met dezelfde versterker,luidspreker en een NAD cdspeler gaat mij voorkeur uit naar de lp..Warmer , vloeiender , echter..erg vage begrippen maar zo ervaar ik en vele andere liefhebbers van vinyl het toch echt.De beleving van het plaatjesdraaien is ook leuker. Vrienden zijn niet weg te slaan bij mijn platenspeler en vinden het fantastisch om door de platenbakken te rommelen en zelf een plaatje op te zetten.
en dat het allemaal nostalgie is is ook een beetje achterhaalt, plaatjes draaien en een collectie aanleggen is gewoon een leuke bezigheid en schijnt (volgens een glossy van m'n vriendin) zelfs "trendy"te zijn..
zelf ben ik overigens van het cd tijdperk en ben pas op latere leeftijd lp's gaan kopen omdat ze voordeliger waren als de gemiddelde cd, en om de eerder genoemde beleving die mijn neefje van 13 ook ervaart (WoW gaaf zo'n pick-up..ik was het woord zelf al vergeten )

Zo..mijn ode aan het originele..en ik wens de heer VanDeGriend veel succes met zijn cd handel die hij hier geheel terecht verdedigd

fredpit
nog even dit, ik hoorde een platen baas laatst zeggen

Hoeveel kost een frietje ? dat je in 10 minuten opvreet en de volgende dag op de wc achterlaat..

Hoeveel kost een cd ? met muziek die je de rest van je leven bij je draagt,waar je intens van geniet, die je steunt in moeilijke tijden, waar je een wereldwip op maakt, Waar je gewoon simpelweg van uit je dak gaat...etcetc

cd's duur ? Donder op !!

fredpit schreef:
(quote)

en dat het allemaal nostalgie is is ook een beetje achterhaalt, plaatjes draaien en een collectie aanleggen is gewoon een leuke bezigheid en schijnt (volgens een glossy van m'n vriendin) zelfs "trendy"te zijn..

Oh nee he,nou hoor ik er niet bij

fredpit schreef:
nog even dit, ik hoorde een platen baas laatst zeggen

Hoeveel kost een frietje ? dat je in 10 minuten opvreet en de volgende dag op de wc achterlaat..

Hoeveel kost een cd ? met muziek die je de rest van je leven bij je draagt,waar je intens van geniet, die je steunt in moeilijke tijden, waar je een wereldwip op maakt, Waar je gewoon simpelweg van uit je dak gaat...etcetc

cd's duur ? Donder op !!

Ligt er maar net aan,als je net als mij een hoop muziek wilt ontdekken en een plaatje(of 2 a 3) in een dag of 2 luistert kan je beter geen cdtjes kopen,misschien later wel,en ligt ook aan je budget natuurlijk,de een kan het zich makkelijker veroorloven als de ander natuurlijk.
En ik geniet net zo goed van me mp3tjes als dat ik cd's afspeel hoor

fredpit
schizodeclown schreef:
(quote)

Oh nee he,nou hoor ik er niet bij

suffe opmerking...

fredpit
schizodeclown schreef:
(quote)

Ligt er maar net aan,als je net als mij een hoop muziek wilt ontdekken en een plaatje(of 2 a 3) in een dag of 2 luistert kan je beter geen cdtjes kopen,misschien later wel,en ligt ook aan je budget natuurlijk,de een kan het zich makkelijker veroorloven als de ander natuurlijk.
En ik geniet net zo goed van me mp3tjes als dat ik cd's afspeel hoor

proefluisteren lijkt me prima. maar gebruik niet de smoes dat cd's duur zouden zijn...goedkoop zelfs als je het tegenover het plezier zet wat je er aan beleeft

fredpit schreef:
(quote)

suffe opmerking...

niet zo suf als die van jou, probeer gewoon een beetje grappig te zijn krijg ik gelijk weer haat over me heen sorry hoor

fredpit schreef:
(quote)

proefluisteren lijkt me prima. maar gebruik niet de smoes dat cd's duur zouden zijn...goedkoop zelfs als je het tegenover het plezier zet wat je er aan beleeft

wat is duurder dan?plezier aan cdtjes beleven die geld kosten of evenveel plezier beleven aan mp3tjes die gratis zijn

fredpit
schizodeclown schreef:
(quote)

wat is duurder dan?plezier aan cdtjes beleven die geld kosten of evenveel plezier beleven aan mp3tjes die gratis zijn

je snapt me niet..lees berichten bovenaan deze pagina er is ook een meerwaarde aan een originele cd, het goede gevoel etcetc

maar ik ga nu naar bed, en veel succes met je mp3

fredpit
schizodeclown schreef:
(quote)

niet zo suf als die van jou, probeer gewoon een beetje grappig te zijn krijg ik gelijk weer haat over me heen sorry hoor
nee hoor schizo...is niet zo bedoelt, maar je grap..ehhh

Gast
geplaatst: vandaag om 14:56 uur

geplaatst: vandaag om 14:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.