MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wat is het verhaaltje achter de artiest/bandnaam?

zoeken in:
O, dankuwel
Haha kan ik ook gewoon typen zonder dat ik nerd-achtig doe?

Heeft iemand misschien nog een verhaaltje
achter de bandnaam of artiest

edit: nee hoor gemaster dat vind ik dan van mezelf ik ben meer een stoer type, en vind het nogal lastig om met hoofdletters te werken, en dan ga ik automatisch nerdo typen, daarom vind ik dat.

chester schreef:

edit: nee hoor gemaster dat vind ik dan van mezelf ik ben meer een stoer type,

En waaruit blijkt dat je een stoer type bent?

Yak
Offtopic alert!

Sorry, maar dit is gewoon veels te interessant allemaal. Wie weet kan dit in een ander topicje?

Weha wat hij dus ook al zegt hou je aan de topic.
Heb ik ook al die tijd netjes gevraagd .
Ach als ik ook stoer moet gaan typen word het een ander verhaal jullie denken dan: ze doet zich stoer voor. Maar goed.

liejanne
gemaster schreef:

Sorry, maar dit is gewoon veels te interessant allemaal. Wie weet kan dit in een ander topicje?

Je kan natuurlijk ook altijd een topic aanmaken hè..

Chester, hoe ziet stoer typen er eigenlijk uit? Ik ben wel benieuwd. Het is toch niet van dat Breezah-taalgebruik mag ik hopen.

SIMPLE MINDS - komt uit het liedje van David Bowie "The Jean Genie" (1973) waar Bowie zingt "he's so simple minded..." Jim Kerr was (en is) een Bowie fan, en haalde daar dus de naam voor zijn band... Alleszins een vooruitgang na de eerste naam "Johnny & The Selfabusers" (= jantje en de rukkers)

UB40 - de heren van wat later UB40 zou worden ontmoetten elkaar aan het stempellokaal. En wat wil het geval? UB40 is de naam van een bepaald formulier dat je nodig hebt als je gaat stempelen...

SelmaDuim
UB40 is Unemployment Benefit 40 (formulier nummer, als ik me niet vergis).

Klopt, zoals alhier afgebeeld

ah.. voilà

BG's heeft te maken met de achternaam van de broers Brothers Gibb BG's later veranderd in Bee Gees

De 10,000 Maniacs hebben hun naam afgeleid van de low-budget horror film Two Thousand Maniacs!

Kaiser Chiefs = voetbalclub
Employment = eindelijk werk (is de eerste cd van KC)

JJ72 = trouwdag van paps en mams

en ik las eerder over Franz Ferdinand dat die naam met de eerste wereld oorlog te maken had? Ik had eens gehoord dat het gewoon om een figuur ging uit de film Sissy. :s

oh ja

Linkin Park = wilde dichter bij limp bizkit staan in het cd rek. Toch lebowski?

Wat is de achterliggende gedacht van Muse?

Trouwens op de nieuwe site van Kula Shaker staat een uitleg over hun naam. Om er maar eens moeite in te steken zou ik willen zeggen.

Aartshertog Franz Ferdinand was de neef van de Oostenrijkse keizer, en troonopvolger nadat de zoon van de keizer zelfmoord had gepleegd.
Tijdens een soort staatsbezoek aan Sarajevo ( hoofdstad van Bosnië Herzegowina) werden hij en zijn vrouw Sophie vermoord door een Servische terrorist (ene Princip).
Deze moord werd als excuus gebruikt om de 1e Wereld Oorlog te beginnen.

Franz Ferdinand was blijkbaar niet zo'n prettig mens die nooit lachte; is dat de overeenkomst met de boys from Glasgow?

Joy Division eigenlijk een macabere naam aangezien de groep zijn naam heeft ontleend aan vrouwen die tijdens de tweede wereldoorlog opgesloten zaten in de nazi kampen aan hun vergassingsdood konden ontkomen of uitstellen door de nazi's lichamelijk te plezieren(the JoyDivision)

ja die hadden we ook al gehad toch

Jornaquin
Boards Of Canada komt van een Canadese organisatie die Canadezen informeert en promotie filmpjes maakt over Canada. De organisatie heet National Film Board Of Canada en hier hebben de Schotse mannen van Boards Of Canada ook veel inspiratie uit gehaald.

Er waren eens wat pubers die op de RockAcademie zaten en van perziken hielden. Ze hutselden de letters door elkaar en voilá. Krezip.

Je hebt ook nogal wat artiesten die zich vernoemen naar een nummer (uitspraak, cd...) van hun favoriete artiest.

Heeft Radiohead trouwens hun naam ontleend aan dat nummer van Talking Heads ?

luc011190 schreef:
Er waren eens wat pubers die op de RockAcademie zaten en van perziken hielden. Ze hutselden de letters door elkaar en voilá. Krezip.

Je hebt ook nogal wat artiesten die zich vernoemen naar een nummer (uitspraak, cd...) van hun favoriete artiest.

Heeft Radiohead trouwens hun naam ontleend aan dat nummer van Talking Heads ?

naam was oorspronkelijk 'on a friday', maar dat moest gewijzigd worden van de platenmaatschappij.

Sonic Nurse schreef:
(quote)

naam was oorspronkelijk 'on a friday', maar dat moest gewijzigd worden van de platenmaatschappij.

Aha, leuk om te weten _

Guuske schreef:
Linkin Park = wilde dichter bij limp bizkit staan in het cd rek. Toch lebowski?

The Doors komt natuurlijk van het boek The Doors of Perception door Aldous Huxley.
Pink Floyd heeft zijn naam van twee bluesmensen: Pink Anderson and Floyd Council.
Radiohead is een nummer van de Talking Heads.
Cocteau Twins is dan weer een nummer van de Simple Minds.
Jefferson Airplane komt ook weer van een oude bluesheld..
Dead Can Dance is een symbolische naam die de overgang van leven naar dood en dood naar leven moet voorstellen

Wel leuk dat onderzoek doen naar namen

die chester leikd me trauwens een cloon...

Bobiej
orbit schreef:
die chester leikd me trauwens een cloon...

Ik moet altijd hard lachen om de posts die ze zette . Heerlijk, dat verontwaardigde gedoe.

Maar goed, ik zal ook wel wat toevoegen aan dit topic:
Opeth komt van Opet uit het boek Sunbird van Wilbur Smith. Opet betekent Stad van de Maan.
Black Sabbath komt van een horror film uit 1963, alle leden van Sab zijn horror fans zoals ook te lezen is in hun teksten, met de naam Black Sabbath dus.
In 1982 zocht Lars Ulrich een naam voor zijn band, en toen een vriend van hem een naam zocht voor een (metal) tijdschrift en Lars een lijstje namen liet zien(waaronder Metallica), koos Lars Metal Maniac als naam voor het tijdschrift, en nam Metallica als naam voor zijn band.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:09 uur

geplaatst: vandaag om 11:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.