Muziek / Algemeen / Het theatrale in de muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 21 februari 2007, 12:22 uur
Verkleedpartijen en schminck in de muziek. Bands als het vroege Marillion en Genesis lustten er wel pap van. Te gek of beslist not done?
0
geplaatst: 21 februari 2007, 12:28 uur
Als de muziek goed is te gek, anders not done. 
De vroege Bowie vind ik geniaal, dan maakt het me verder niet uit wat voor pakjes hij daarbij aantrekt. Maar als Elton John zich vol met glitter smeert heb ik daar weer minder mee.

De vroege Bowie vind ik geniaal, dan maakt het me verder niet uit wat voor pakjes hij daarbij aantrekt. Maar als Elton John zich vol met glitter smeert heb ik daar weer minder mee.
0
geplaatst: 21 februari 2007, 13:32 uur
Ik ben daar bepaald geen fan van... komt op mij te vaak over als "kijk mij eens gek doen!" (Bowie). Of te geforceerd artyfarty (Genesis). Of zielig (Marillion). En als het al iets toevoegd aan de muziek zal dat wel aan mij voorbijgaan.
0
geplaatst: 5 maart 2007, 13:19 uur
Eigenlijk "not done" wat mij betreft. Hoe meer muziek en hoe minder artiest, hoe beter. Die verkleedpartijtjes vestigen alleen maar meer aandacht op de artiest(en) zelf, die uiteindelijk secundair zijn.
0
geplaatst: 5 maart 2007, 14:44 uur
Bij Ellen ten Damme versterken de 'verkleedpartijtjes' de covers die ze speelt wel.
0
geplaatst: 5 maart 2007, 14:54 uur
Robbie Williams vind ik ook zo'n kansloos geval waarbij het image belangrijker is dan de muziek...
Als ik mijn afschuw over Robbie Williams betuig zegt men altijd standaard: "Maar het is zo'n goede entertainer!" Pogingen die daarna volgen om uit te leggen dat het om de muziek gaat draaien op niks uit...
Als ik mijn afschuw over Robbie Williams betuig zegt men altijd standaard: "Maar het is zo'n goede entertainer!" Pogingen die daarna volgen om uit te leggen dat het om de muziek gaat draaien op niks uit...
0
geplaatst: 5 maart 2007, 16:11 uur
Ik vind theatrale, barokke rockmuziek eigenlijk nog erger dan de bijbehorende verkleedpartijen 

0
geplaatst: 5 maart 2007, 16:17 uur
Als theatrale rockmuziek bombast is á la Queen, Genesis en Meat Loaf is ben ik het zonder twijfel met je eens T.O.
0
geplaatst: 5 maart 2007, 16:30 uur
Ach ja, ik vind van die stijlloze, overdreven verkleedpartijen niet mooi, maarja dat is mijn mening.
Ik vind artiesten als stijlicoon altijd wel tof! Madonna is daar natuurlijk een goed voorbeeld van, maar ook mensen als Pharrel Williams en Björk doen dat. Sowieso heeft muziek altijd een grote invloed op mode, andersom ook
Ik vind artiesten als stijlicoon altijd wel tof! Madonna is daar natuurlijk een goed voorbeeld van, maar ook mensen als Pharrel Williams en Björk doen dat. Sowieso heeft muziek altijd een grote invloed op mode, andersom ook

0
luisteraart
geplaatst: 5 maart 2007, 16:39 uur
Tja, het gaat natuurlijk om de muziek, als ik thuis een cd'tje draai of radio luister, maar een concert mag van mij best wat extra's geven, een beetje show erbij.
Mooie lichteffecten, wat rook, en vooruit, als ze het willen en het past bij de muziek mag er ook wel verkleed worden.
Het gaat er natuurlijk om dat het iets toevoegt, en niet als afleiding werkt. En dat is een smaakkwestie, net zoals sommige clips een nummer net even beter kunnen maken of geweld aan kunnen doen.
Mooie lichteffecten, wat rook, en vooruit, als ze het willen en het past bij de muziek mag er ook wel verkleed worden.
Het gaat er natuurlijk om dat het iets toevoegt, en niet als afleiding werkt. En dat is een smaakkwestie, net zoals sommige clips een nummer net even beter kunnen maken of geweld aan kunnen doen.
0
geplaatst: 5 maart 2007, 17:15 uur
Ik vind het juist altijd wat weghebben als ze zich bescheiden gedragen,dus niet zo theatraal,omdat dan de muziek beter naar voren komt.
Ik luister sowiezo bijna altijd alleen de muziek,maar met bescheiden bedoel ik dus geen overdreven glitter glammer divashit a la Kiss ofzo,of noem het maar op.
Bijvvoorbeeld Jimi Hendrix vindt ik wel weer cool,dat past perfect bij zijn muziek en feel.
Ik luister sowiezo bijna altijd alleen de muziek,maar met bescheiden bedoel ik dus geen overdreven glitter glammer divashit a la Kiss ofzo,of noem het maar op.
Bijvvoorbeeld Jimi Hendrix vindt ik wel weer cool,dat past perfect bij zijn muziek en feel.
0
luisteraart
geplaatst: 5 maart 2007, 17:43 uur
Het moet inderdaad wel bij de muziek passen, die verkleedpartijtjes en de rest van de show.
Maar als dat dan ook past is er geen probleem. Ik heb één keer Rammstein live gezien, en dat vuurwerk en de uitdossingen passen gewoon goed bij de muziek, maakt er een leuker totaal van. Sterker: zonder die show zou ik er beduidend minder aan vinden, want de muziek op zich, daarvoor zou ik er niet heen zijn gegaan. Ook iemand als Robert Smith, die zich zo wonderlijk uitdost met zijn haar en lipstick is gewoon niet weg te denken van een live concert.
Het zo gewoon mogelijk uitdossen, dat kan anderzijds ook weer als vorm van theater worden opgevat: zie ons eens gewoon zijn.
Sowieso speelt dit toch alleen tijdens concerten, want op cd heb je er geen benul van. En een concert mag best wat extra's geven op gebied van visueel. Kan net even wat meer sfeer geven, maar kan inderdaad ook sfeerverlagend werken. Allemaal toch wel erg band/muziek en persoonlijke smaak afhankelijk.
Maar als dat dan ook past is er geen probleem. Ik heb één keer Rammstein live gezien, en dat vuurwerk en de uitdossingen passen gewoon goed bij de muziek, maakt er een leuker totaal van. Sterker: zonder die show zou ik er beduidend minder aan vinden, want de muziek op zich, daarvoor zou ik er niet heen zijn gegaan. Ook iemand als Robert Smith, die zich zo wonderlijk uitdost met zijn haar en lipstick is gewoon niet weg te denken van een live concert.
Het zo gewoon mogelijk uitdossen, dat kan anderzijds ook weer als vorm van theater worden opgevat: zie ons eens gewoon zijn.
Sowieso speelt dit toch alleen tijdens concerten, want op cd heb je er geen benul van. En een concert mag best wat extra's geven op gebied van visueel. Kan net even wat meer sfeer geven, maar kan inderdaad ook sfeerverlagend werken. Allemaal toch wel erg band/muziek en persoonlijke smaak afhankelijk.
0
geplaatst: 5 maart 2007, 18:05 uur
Je kan dit tweeledig opvatten trouwens, theatrale muziek (waarbij een vorm van uiterlijk theater vaak best past) of redelijk standaard muziek door een theatrale artiest. Vooral het laatste vind ik meestal niet zo'n succes..
* denotes required fields.