MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Godspeed, commercie, en the industry

zoeken in:
Bij Godspeed You Black Emperor! - F# A# (Infinity) (1998):

fastpulseboy schreef:

kijk maar naar z'n top 10 alleen maar retecommerciele vieze drek! (als dat je referentiekader is)

Muziek kan alleen commercieel zijn als het gewardeerd wordt door een grote groep mensen... Dat is precies waar 'sommige mensen' een uitweg voor zoeken en die uitweg vinden die mensen in dit soort wazige platen. Ik geloof niet dat zij dit persée mooi vinden vanwege de mooie muziek maar eerder omdat ze zich op deze manier meer "one of a kind" vinden, ze vinden zichzelf speciaal.

Aan de andere kant, er zijn ook mensen die dit soort muziek componeren... Het kan best zijn dat ik het hier goed mis heb hoor. Maar ik kan er met mijn "gezonde" verstand niet bij wat een mens aan dit soort muziek kan waarderen. En dan te bedenken dat iemand in zijn comment schrijft... "dit nadert perfectie" of iets dergelijks.

fastpulseboy
SiSsY bOY schreef:
(quote)

Muziek kan alleen commercieel zijn als het gewardeerd wordt door een grote groep mensen... Dat is precies waar 'sommige mensen' een uitweg voor zoeken en die uitweg vinden die mensen in dit soort wazige platen. Ik geloof niet dat zij dit persée mooi vinden vanwege de mooie muziek maar eerder omdat ze zich op deze manier meer "one of a kind" vinden, ze vinden zichzelf speciaal.

Aan de andere kant, er zijn ook mensen die dit soort muziek componeren... Het kan best zijn dat ik het hier goed mis heb hoor. Maar ik kan er met mijn "gezonde" verstand niet bij wat een mens aan dit soort muziek kan waarderen. En dan te bedenken dat iemand in zijn comment schrijft... "dit nadert perfectie" of iets dergelijks.

zo wazig is het niet.....(als je tenminste veel van dit soort muziek luistert) en het is ook geen uitweg. Het is gewoon een ander soort muziek, net zoals (niet zulke standaard) electronica, dance, pop.....whatever.... Ik kan me voorstellen dat je het niks vind, zeker als je alleen van gewone popliedjes houd. Maar als muziekliefhebber ga je verder dan de platgetreden paden en kom je bij experimentelere dingen uit die wat mij betreft een stuk leuker zijn. (al kan ik een goed/origineel popliedje ook heel goed waarderen)

SiSsY bOY schreef:
(quote)

Je zit er nu wel ontzettend ver naast. Muziek als deze moet het hebben van een bepaalde spanning en geladenheid die andere muziek -en zeker bijvoorbeeld de muziek uit jouw top10- totaal niet biedt. Het kan dat je daar totaal niet naar op zoek bent, wat ik best kan begrijpen, maar dat maakt dit niet minder muziek. Zoals eerder gezegd, je hebt muziek die bestaat uit liedjes, en muziek die bestaat uit grote stukken. Ik kan hieruit opmaken dat jij klassieke-muziek's werken van lange tijdsduur ook geen muziek noemt?

Ik vind dit nog niet eens zo'n fantastisch album (wel gewoon goed, overigens), maar je kijkt wel erg beperkt tegen de muziekwereld aan om alleen de dingen die jij waardeert 'muziek' te noemen, simpelweg omdat ze veel gemakkelijker te verteren zijn en ze minder van de luisteraar vragen. Je moet voor albums als deze nu eenmaal in de stemming zijn, en er even goed de tijd voor nemen.

Allereerst vind ik dat deze discussie niet hier thuishoort, want dat verdient dit goede album niet. Het is duidelijk dat Sissy Boy postrock in het algemeen niet kan waarderen, dus kan het beter bijv. naar een forumtopic verhuisd worden.
SiSsY bOY schreef:

Die mensen zullen vast en zeker bestaan, maar het merendeel hier behoort daar niet toe, dat is zeker.

Dat was ik En dat meen ik uit de grond van mijn hart. Trouwens, mocht je twijfelen aan mijn (en die van anderen) oprechtheid, geloof wat je wilt. Een beetje meer inlevingsvermogen zou je niet misstaan.
Jij bent overduidelijk slechts één soort muziek gewend, namelijk pop/rock nummers van rond de 3/4 minuten met zang en standaard instrumenten. Als iets daarbuiten valt, bestempel je het als vreemd, en je gaat zelfs eel ver door te zeggen dat het geen muziek is. Het aloude spreekwoord is hier erg gepast:
Wat de boer niet kent, dat vreet-ie niet.

Jouw soort muziek is erg makkelijk te consumeren, als luisteraar hoef je nauwelijks moeite te doen. Zoals bij veel dingen: in het begin is het misschien wat moeilijker, want onbekend -> raar.
Maar als je het eenmaal weet te begrijpen/waarderen, gaat er vaak een nieuwe wereld voor je open.

Het is duidelijk dat jij daar nog niet (of misschien nooit) zin in zal hebben, maar dat is een ander verhaal.

Wellicht ten overvloede:

ik kan er met mijn "gezonde" verstand niet bij wat een mens aan dit soort muziek kan waarderen.

Jouw '"gezonde" verstand' is een bepaald soort muziek gewend, en doet daarom alles dat daar buiten valt, per definitie af als onmuziek of slechte muziek.
Dat is een totaal verkeerde instelling.

Ik zeg niet dat je het album geen 0,5* mag geven, of dat ik niet geloof dat je het slecht vind. Er zullen zeker mensen zijn die het slecht vinden, een hoop zelfs.
Maar je argumentatie geeft duidelijk aan dat de oorzaak ergens anders ligt dan puur dit album.

BlueVelvet schreef:
Dit bericht is bijna het tegenovergestelde van wat je vorige keer schreef, gelukkig
Aan de ene kant zeg ik: jammer, want er zit zóveel in deze muziek! Aan de andere kant heeft iedereen bepaalde voorkeuren en genres, zodat hij niets 'mist' maar het gewoon elders vindt.

Er zit in deze muziek niet meer dan in wat voor muziek dan ook. Jij voelt dat zo, dat is alles. Overigens is deze band ook commercieel, alleen op een kleinere schaal en het trekt ander publiek.

SiSsY bOY schreef:
(quote)

Er zit in deze muziek niet meer dan in wat voor muziek dan ook. Jij voelt dat zo, dat is alles. Overigens is deze band ook commercieel, alleen op een kleinere schaal en het trekt ander publiek.

Altijd grappig wanneer mensen van alles gaan beweren over artiesten waarin ze zich verder totaal niet verdiept hebben. Ik kan je melden dat GYBE niet commercieel is en dat de leden een grote aversie hebben tegen vrijwel alles wat met commercie en kapitalisme te maken heeft. Het is bijvoorbeeld zo dat de vinyl-versie van deze plaat nog steeds gewoon te bestellen is via constellation om te voorkomen dat deze tegen exorbitante prijzen als collectors-item doorverkocht wordt.

Ja, ik heb het ook nog even onderstreept. Als één band niet van commercie/kapitalisme is, dan is dat Godspeed.

Inderdaad, zoals ik al eerder schreef
ik schreef:
Als één band ver, ver van commercialiteit staat, is het GY!BE wel.

Ze zijn uitgesproken tegen alles wat met commercie en kapitalisme te maken heeft. Luister naar de teksten (gesproken) en lees wat over de band voor je dingen gaat beweren, a.u.b.

Ach ja dat kan net zo goed een verkoop praatje zijn... maar dat is jullie niet aan het verstand te brengen dat begrijp ik. Als ze echt niet om geld gaven hadden jullie hun muziek waarschijnlijk nooit gehoord. En als jullie het dan wel gehoord hadden dan niet voor de prijs van 21,49 maar gewoon netjes als een prijs van 7,99 voor een cdtje van muse. (bron bol.com)

Trouwens, van bijna elke band is het vynil nog te bestellen dus dat is ook een behoorlijk slap argument. Vraag je beter af waarom ze hun plaat nog op vynil uitgeven, in het tijdperk van compact disc en downloads. Vast niet omdat omdat mesen die fan zijn toch wel 20 euro neertellen voor een dergelijk collectible.

Ik zeg, dit is een bullshit-band en een grootse ook. Maar aan mijn mening heeft niemand die van deze muziek houdt iets dat begrijp ik dan ook wel weer. En waarschijnlijk kijken hier alleen mensen die dit album wel kunnen waarderen waarom zou je er anders enige energie aan besteden...

Het feit dat jullie er zo op gehaaid zijn dat deze band niet commercieel is bevestigd eigenlijk al wat ik eerder zei.
SiSsY bOY schreef:

SiSsY bOY schreef:
waarom zou je er anders enige energie aan besteden...

Waarom doe je dat dan?

oww voorspelbare comment. simpel ik heb niks beters te doen. Explosions in the sky trouwens zelfde verhaal.

SiSsY bOY schreef:
Ach ja dat kan net zo goed een verkoop praatje zijn...

Zoals HammerHead als zei.. *zucht* Ga je eerst een beetje in de band verdiepen. Maargoed, ik zal verder op je in gaan..

SiSsY bOY schreef:
Als ze echt niet om geld gaven hadden jullie hun muziek waarschijnlijk nooit gehoord. En als jullie het dan wel gehoord hadden dan niet voor de prijs van 21,49 maar gewoon netjes als een prijs van 7,99 voor een cdtje van muse. (bron bol.com)

Dan hadden ze niet eens muziek kunnen maken inderdaad. En dat de prijs zo hoog ligt komt doordat het geen grote massaproductie is met een gigantische oplage. Om toch in (bijna) ieder land verkocht te kunnen worden is een hoge prijs noodzakelijk. Kijk ook even naar het aantal bandleden die er hun tijd en moeite in hebben gestoken. Ze hebben een broodje nodig, maar geen commerciel succesje, a la MTV, living in the fast lane, grote platenlabel etc.. DAAR zetten ze zich tegenaf. Verkoop van je werk zonder de intentie winst te willen maken is heel anders.

SiSsY bOY schreef:

Trouwens, van bijna elke band is het vynil nog te bestellen dus dat is ook een behoorlijk slap argument.

Niet in beperkte oplage als collectorsitem, wat wél vaak voorkomt.

SiSsY bOY schreef:

Vraag je beter af waarom ze hun plaat nog op vynil uitgeven, in het tijdperk van compact disc en downloads. Vast niet omdat omdat mesen die fan zijn toch wel 20 euro neertellen voor een dergelijk collectible.

Gast, dat ontkrachten we! Géén collectible, ze stellen je voor de keus om een CD te kopen, OF een vinyl. Aan jezelf de keus toch. En wat maakt de tijd uit waarin we leven? Waarom zou ik me dat afvragen als je eerst zegt dat "van bijna elke band nog wel een vinyl te bestellen is".. Misschien wist je het nog niet, maar er zijn nogsteeds vinylliefhebbers op aarde, en misschien wist je dit ook niet, maar vinyl kwaliteit is nog altijd voller dan CD. (44KHZ vs 96 KHZ) voor meer info: Google!

SiSsY bOY schreef:
Ik zeg, dit is een bullshit-band en een grootse ook.

Ok man!

SiSsY bOY schreef:

Maar aan mijn mening heeft niemand die van deze muziek houdt iets dat begrijp ik dan ook wel weer.

Natuurlijk hebben we er wat aan. Iedere mening telt op Musicmeter.

SiSsY bOY schreef:

En waarschijnlijk kijken hier alleen mensen die dit album wel kunnen waarderen waarom zou je er anders enige energie aan besteden...

Toch wel een redelijk mooi eind van je bericht. Er komen hier wel degelijk mensen die dit album totaal niet kunnen waarderen. SiSsY bOY bijvoorbeeld.

Ik zet F# A# ∞ nog maar een keertje op. Heerlijk.

SiSsY bOY schreef:
oww voorspelbare comment. simpel ik heb niks beters te doen. Explosions in the sky trouwens zelfde verhaal.

Zelfs zo weinig te doen dat je zelfs nog tijd hebt mijn top 10 te bestuderen?

SiSsY bOY schreef:
Ach ja dat kan net zo goed een verkoop praatje zijn... maar dat is jullie niet aan het verstand te brengen dat begrijp ik. Als ze echt niet om geld gaven hadden jullie hun muziek waarschijnlijk nooit gehoord. En als jullie het dan wel gehoord hadden dan niet voor de prijs van 21,49 maar gewoon netjes als een prijs van 7,99 voor een cdtje van muse. (bron bol.com)

Trouwens, van bijna elke band is het vynil nog te bestellen dus dat is ook een behoorlijk slap argument. Vraag je beter af waarom ze hun plaat nog op vynil uitgeven, in het tijdperk van compact disc en downloads. Vast niet omdat omdat mesen die fan zijn toch wel 20 euro neertellen voor een dergelijk collectible.

Jij begrijpt geloof ik niet helemaal hoe de muziekindustrie werkt, met je 7,99 voor een Muse CD'tje bij Bol. De grap is dat juist CD's als deze bij Bol belachelijk duur zijn, en dat ligt toch echt niet aan GYBE.

Oh, en de vinyl oplage van deze plaat was ooit gelimiteerd tot 500 stuks. Pas later is ie weer in persing gegaan om belachelijke prijzen te voorkomen.

Uiteindelijk doet niet allemaal natuurlijk helemaal niet ter zake, het gaat immers gewoon om de muziek en die is ronduit geweldig. Dat jij dat niet hoort en er niet voor open wil staan is je eigen gemis.

cd wow amazon

Ook lager dan bol. Dat ze iets duurder zijn heb ik al verklaard. Lesje afzetmarkt.

Haha, die laatste regel ("Ik zet F# A# ∞ nog maar een keertje op. Heerlijk") is eigenlijk misschien wel kinderachtig te noemen. Het doet mij bulderen van de lach. Ik ben zelf ook een vynil liefhebber en verzamelaar inderdaad.

En ik waardeer het dat je zo naief bent dat je ervan uitgaat dat ze hun geld alleen aan noodzakelijke levensvoorzieningen besteden.

Nogmaals, deze band is net zo commercieel als elke andere band, maar op een ander vlak van de verzadigde markt.

Cygnus schreef:
(quote)

Zelfs zo weinig te doen dat je zelfs nog tijd hebt mijn top 10 te bestuderen?

ja, mijn top 10 was al luttele malen aangehaald, dus dit is eigenlijk ook weer een bijzonder slappe inbreng. Dit wil ik nog een keer aanhalen want dat ging net niet helemaal goed...

Het feit dat jullie er zo op gehaaid zijn dat deze band niet commercieel is bevestigd eigenlijk al wat ik eerder zei.
sissy boy schreef:

Oja en aan alle mensen die nu aan alle albums die in mijn top 10 een 0,5 gaan geven, ik heb je door.

SiSsY bOY schreef:
Haha, die laatste regel ("Ik zet F# A# ∞ nog maar een keertje op. Heerlijk") is eigenlijk misschien wel kinderachtig te noemen.

Eigenlijk misschien wel? Waarom trouwens?

SiSsY bOY schreef:
En ik waardeer het dat je zo naief bent dat je ervan uitgaat dat ze hun geld alleen aan noodzakelijke levensvoorzieningen besteden.

Volgensmij heb je het nogsteeds niet door. Natuurlijk zullen ze iets meer kunnen aanschaffen dan droog brood, maar dat zegt nog niets over het feit dat ze zich afkeren tegen commercie.

Nogmaals, deze band is net zo commercieel als elke andere band, maar op een ander vlak van de verzadigde markt.

Leg dan uit.

Verder hoef je niet steeds jezelf aan te halen met je "niet omdat ze het persee mooi vinden"

KampF schreef:
Verder hoef je niet steeds jezelf aan te halen met je "niet omdat ze het persee mooi vinden"

dat is te makkelijk, ga er eerst maar eens grondig op in.

SiSsY bOY schreef:
(quote)

dat is te makkelijk, ga er eerst maar eens grondig op in.

Ik vind het persee mooi
Dude, echt...

RobertJ
Wat leuk zeg dat we allemaal in de marketingstricks van GYBE trappen. Ik dacht echt dat ze oprecht waren, maar gelukkig, of helaas, heeft SiSsY bOY me overtuigd. Het zijn gewoon kapitalistische zwijnen! En ik zie nu ook in dat de muziek eigenlijk heel slecht is, ik heb het eigenlijk altijd maar mooi gevonden omdat anderen dat ook doen. Ik ga ze nu meteen uit me top 10 gooien, zal ze leren.

Wellicht moet SiSsy bOY eens de site van constellation records bezoeken, bekijken en lezen:

http://www.cstrecords.com/aboutcst_index.html

Ik heb daar een GYBE cd besteld, en ook alle zilver mt. zions. Per stuk 13 euro, inclusief verzendkosten (vanuit Canada). Je krijgt er nog een handgeschreven bedank briefje bij. Super commercieel natuurlijk!

Het is trouwens echt de moeite om ze te kopen want de behuizing is vaak prachtig!

Mojo Pin
Ik kan er ook weinig mee, te pretentieus vooral.

Sietse
ik vind dit soort discussies altijd zo grappig.

Meneer sissy boy, ik sta hier al een lange tijd bekend als iemand die nogal veel dingen koopt die nogal "obscuur" en vaag zijn (dus...). We spreken hier over maandelijkse bedragen van ongeveer 100 to 150 euro per maand die worden uitgegeven.
Denk jij nu werkelijk dat ik 100 tot 150 per maand uit geef, puur alleen om het feit dat

een uitweg voor zoeken en die uitweg vinden die mensen in dit soort wazige platen. Ik geloof niet dat zij dit persée mooi vinden vanwege de mooie muziek maar eerder omdat ze zich op deze manier meer "one of a kind" vinden, ze vinden zichzelf speciaal.

En denk je dat, om die zelfde reden ik dagelijks, echt gewoon keer na keer weer die zelfde muziek op zet, niet omdat ik het mooi vind, want nee, dat vind ik het niet. Maar puur en alleen zodat ik mij zelf speciaal voel.
Alleen daarom doe ik dagelijks mij weer die marteling aan, want stel je eens voor ik hoor bij de massa....

Gast, wordt eens wakker.

Om verder in te gaan op een van je andere opmerkingen.

Muziek kan alleen commercieel zijn als het gewardeerd wordt door een grote groep mensen...

Ik heb ooit eens een zeer goede vraagstelling hier omtrent gehoord.

Komt populaire muziek op de radio omdat mensen het leuk vinden, of vinden mensen muziek leuk omdat het op de radio komt.

Godzijdank hebben wetenschappers met te veel vrije tijd hier ook onderzoek naar gedaan. Er is gebleken dat het laatste waar is. Mensen, die zich niet uit zich zelf in iets verdiepen, nemen genoegen met wat ze wordt voorgeschoteld.
Hier uit blijkt dus duidelijk dat muziek die door veel mensen wordt gewaardeerd een nogal vergankelijk product is en derhalve eigenlijk niet serieus moet worden genomen (om het ff heel erg ongenuanceerd te zeggen).
Hierop bestaan natuurlijk wel uitzonderingen, echter deze zijn schaars.

Verder wil ik je nog als tip geven om je voor de lol gewoon eens iets meer in muziek theorie te verdiepen, en misschien ook maar eens praktijk voor dat je zulke gewaagde uitspraken wilt doen als het beweren dat dit een "bullshit-band" is.

En nu nog het verschil tussen commerciële muziek en niet-commerciële muziek.

Commerciële muziek wordt op de markt gebracht met maar een intentie, nl. verkopen. Het kan zijn dat de artiesten ooit in een ver verleden met een oprecht hart zijn begonnen, echter zijn na verloop van tijd dollar tekens in de ogen verschenen en draait het nog om het geld verdienen (denk eens aan de ontelbare bands die onderlinge strubbelingen hebben en toch doorgaan in dezelfde bezetting). Als de bands op den duur niet meer hot zijn, wordt er veel al gekozen voor een aanpassing van de muziek die meer past bij de moderne tijden, of de bands verdwijnen gewoon in de vergetelheid der tijden.

Niet-commerciële muziek wordt gemaakt met als intentie de gevoelens van de muzikant te uiten. Uit een liefde voor muziek. Deze muzikanten kan het vaak dan ook niet zoveel schelen of ze veel verkopen of niet. Zo lang ze maar kunnen spelen en daarbij veel plezier hebben. Het kan uiteindelijk gebeuren dat deze mensen toch meer dan gemiddeld gaan verdienen met muziek, maar duidelijk is dat alles toch nog om de muziek draait. Onderlinge strubbelingen komen in dit soort bands nooit voor, en als wel dan gaan ze vaak gewoon uit elkaar als het niet meer werkt. Echter, zie je die muzikanten dan ook vaak weer in andere projecten op komen en spelen.

Er is gebleken dat het laatste waar is.

Ik neem aan dat die conslusie wat uitgebreider was. Ik geloof er namelijk niets van dat als er op de radio de hele dag Merzbow of Anal Cunt gedraaid zou worden ineens iedereen dat kei gaaf vind.

Sietse
das natuurlijk waar. Het is idd uitgebreider. Maar uit het onderzoek bleek dat in de meer gangbare muziek dat het geen drol uitmaakte wat het was.

Er was echter wel gewoon een verschil tussen wat de een groep mensen tof en hip vond en de andere groep. De precieze ins-and-outs weet ik niet qua gebruik van muziek enzo.

Yak
Zooitje berichten weggehaald, laten we deze discussie wel gewoon *serieus* blijven voeren.

handsome_devil
lol Tja, leuk om te zien hoe iemand iets niet al te subtiel verwoord en meteen iedereen daarmee op de kast jaagt. Wees allemaal eens niet zo emo, maar laat dat lekker aan mij over.

Sietse
juist, das veel meer wat voor onze aantrekkelijke duivel...

Commerciële muziek is de muziek die men van een band kent en ook in 'contact' brengt met de band.
Ikzelf kijk vrijwel altijd verder dan de commerciële kant, want ookal is een hit van een band nog zo goed, alsnog kan de rest bagger zijn, of andersom. Vandaar dat ik bij een band altijd kijk: Wat hebben ze nog meer, en als dat ene commerciele nummer het enige goede is, niks aan te doen.

Daarbij komt het zelden voor, maar wel eens, dat echt goede en krachtige nummers als commerciëel nummer uitgebracht gaan worden. Om die reden, zoals hierboven al gezegd, kijk ik altijd verder dan de commercie.

Heel vaak worden bands ook niet ontdekt omdat hun commerciele nummers de mensen niet aanspreken, terwijl ze toch andere, noncommerciële nummers hebben die die mensen WEL aan zouden spreken.

Mijn mening ligt dus in het midden voor zover.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:39 uur

geplaatst: vandaag om 03:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.