menu

Mijn Updates +
Muziek / Algemeen / Vernieuwende muziek

zoeken in:
LucM schreef:
Radicaal vernieuwend is een te groot woord, iedere band zonder uitzondering is door een vorige beïnvloed. Maar dat the Beatles bv. tot de meest vernieuwende bands behoorden is een feit.

The Beatles waren zeker niet het eerste Britse bandje dat zich begin jaren zestig met beat en rock & roll bezighield. Ten tijde van hun eerste albums klonken ze net zoals veel van hun tijdgenoten, alleen beter, en - wat wel weer tamelijk bijzonder was voor die tijd - ze schreven vrijwel al hun nummers zelf.

Ik denk dat The Beatles vooral vernieuwend waren in de tweede helft van hun carrière. Met name op Sgt. Pepper en The White Album experimenteerden ze heel veel met aparte songstructuren, geluidseffecten etc. De psychedelica hebben ze niet uitgevonden, maar ze speelden er wel een belangrijke rol in. En met een beetje fantasie kun je zeggen dat ze met nummers als A day in the life een voorstudie maakten van wat zich later zou ontwikkelen tot symfonische rock.

LucM schreef:
Red Hot Chili Peppers vind ik ook vernieuwend in die zin dat ze rock met funk vermengden, weliswaar twee bestaande stijlen maar dan in een eigen en nieuwe vorm gegoten.

Hmm, daar waren Mother's Finest, Wild Cherry (al in de 70's) en Prince al wat langer mee in de weer, dus in die zin waren ze niet echt vernieuwend. Wel gaven ze er een metalig randje aan mee - en het moet gezegd: ze deden het beter als menig ander.

Datzelfde geldt voor Michael Jackson: ik zie niet in wat er vernieuwend was aan zijn muziek. Het was een voortzetting van de disco en funk die we toen al een aantal jaren hadden. Maar ook voor Michael geldt: hij deed het beter dan anderen, soms zelfs met een griezelige neiging tot perfectie.

kaztor schreef:
Motorhead is 'snelle' hardrock', maar Metallica was de band die thrash introduceerde. Het verschil is duidelijk.

Mee eens, hoe hard Motörhead ook tekeer ging, er is een duidelijk verschil tussen hardrock, heavy metal en thrash. Metallica - hoe je verder over hen mag denken - komt de eer toe dat ze een nieuwe variant, thrash metal, hebben grootgemaakt. Misschien niet uitgevonden (ik was er niet bij in de Bay Area rond '82) maar ze hebben het zeker naar een hoger plan getild en er wereldwijd bekendheid aan gegeven. Absoluut een vernieuwende band.

In het algemeen moet mij van het hart dat de dance- en electronische muziek sinds de jaren zeventig zich nadrukkelijker en met grotere sprongen heeft ontwikkeld dan rockmuziek in het algemeen. En dat zeg ik als rockliefhebber.

gaucho schreef:
The Beatles waren zeker niet het eerste Britse bandje dat zich begin jaren zestig met beat en rock & roll bezighield. Ten tijde van hun eerste albums klonken ze net zoals veel van hun tijdgenoten, alleen beter, en - wat wel weer tamelijik bijzonder was voor die tijd - ze schreven vrijwel al hun nummers zelf.

Ik denk dat The Beatles vooral vernieuwend waren in de tweede helft van hun carrière. Met name op Sgt. Pepper en The White Album experimenteerden ze heel veel met aparte songstructuren, geluidseffecten etc. De psychedelica hebben ze niet uitgevonden, maar ze speelden er wel een belangrijke rol in. En met een beetje fantasie kun je zeggen dat ze met nummers als A day in the life een voorstudie maakten van wat zich later zou ontwikkelen tot symfonische rock.

Precies, begin jaren '60 waren er tal van Britse rock'n roll-bandjes zoals ook the Searchers, Johnny Kidd & the Pirates, Gerry & the Pacemakers, Freddy & the Dreamers, the Fourmost, Swinging Blue Jeans ... Dat the Beatles legendarisch zijn geworden en de andere bands in de vergetelheid zijn geraakt komt doordat the Beatles:
1. Meteen hun nummers zelf schreven waar dat de andere bands voornamelijk bleven coveren.
2. Meer uitstraling hadden en het best sfeer konden brengen zowel live als op plaat.
3. Zich verder bleven ontwikkelen waar dat de andere bands de nieuwe (psychedelische) ontwikkelingen niet konden bijbenen.

Michael Jackson is ook nooit echt vernieuwend geweest, hij heeft zelf ook veel te danken aan James Brown die zowat de pionier van de funk/dance moet worden beschouwd. Maar Michael Jackson was wel technisch zowat de meest perfecte in de dance en had veel uitstraling.
Metallica vind ik ook wel vernieuwend als pioniers van de speed/trashmetal al zijn ze ook door eerdere bands beïnvloed (o.a. Motorhead).

LucM schreef:
Michael Jackson is ook nooit echt vernieuwend geweest, hij heeft zelf ook veel te danken aan James Brown die zowat de pionier van de funk/dance moet worden beschouwd. Maar Michael Jackson was wel technisch zowat de meest perfecte in de dance en had veel uitstraling.

Nu ik erover nadenk: eigenlijk hoeft goeie muziek voor mij lang niet altijd vernieuwend te zijn. Elke band heeft wel voorbeelden en invloeden waar ze op doorborduren. Het gaat er ook om wat je ermee doet. En vooral: doe je het - zoals Michael Jackson - beter dan de rest? Al geef ik direct toe dat dat natuurlijk ook weer heel subjectief is...

gaucho schreef:
[
Nu ik erover nadenk: eigenlijk hoeft goeie muziek voor mij lang niet altijd vernieuwend te zijn.

Daarom luister ik als 18-jarige bijna alleen maar naar Beatles, Eric Clapton, U2, Bruce Springsteen, Aerosmith, Guns 'N Roses etc.

In Genres > Rock > welke band heeft echt de beste geheel nieuwe style van muziek ontwikkelt:

voor mij is ray charles een goed voorbeeld die kwam keer op keer met nieuwe populaire soort muziek aanzetten die nog inmens populair werd ook

Father McKenzie
Welke band heeft een nieuwe stijl ontwikkeld

graag ontwikkeld met een d aub, dat er dt fouten zàt staan op de site, mij niet gelaten - al wordt het me ook soms te veel - maar als zelfs forumtitels er niet van gespaard blijven, jullie moderatoren moeten dat toch onmiddellijk zien????

Father McKenzie
Laat me maar The Beatles als typevoorbeeld geven; Ze zijn pioniers op velerlei gebieden. Héél de Britpop is eigenlijk wat op hun manier van liedjes maken gebaseerd, vind ik toch...

Dat lijkt me een "no brainer" inderdaad. The Sex Pistols lijken me ook een uitstekend voorbeeld. Hoewel het verre van begenadigde muzikanten waren zijn sindsdien het belang van een gezonde dosis felheid en agressiviteit in muziek in stromingen als metal, hardrock en natuurlijk punk gehandhaafd.

The Oath
Black Sabbath

My Bloody Valentine
Dead Can Dance
Cocteau Twins
Gridlock
Massive Attack

Best wat namen uit mijn top10 eigenlijk..

The Oath
orbit schreef:
My Bloody Valentine
Dead Can Dance
Cocteau Twins
Gridlock
Massive Attack

Best wat namen uit mijn top10 eigenlijk..

Welke stijlen hebben die dan ontwikkeld?

Frank Zappa heeft zowel met The Mothers Of Invention, met orkesten en solo iets geheels unieks achtergelaten als zijnde zijn muzikale erfenis...

Dat zelfde kun je zeggen over Captain Beefheart, die misschien nog wel unieker was dan zijn oude jeugdvriend Zappa !

Van beide kun je glashard beweren dat ze hun eigen muzikale stroming hebben ontwikkeld, die volstrekt uniek is.

Toegegeven, ze hebben beiden hun invloeden natuurlijk.
Maar de manier waarop ze die beiden verwerkt hebben tot iets volstrekt eigens en iets waar velen zich na al die jaren nog steeds het hoofd over breken, dat staat als een paal boven water

The Oath schreef:
(quote)

Welke stijlen hebben die dan ontwikkeld?

My Bloody Valentine - shoegaze
Dead Can Dance - etheral gothic
Cocteau Twins - dreampop
Gridlock - glitch electronic
Massive Attack - triphop

The Beatles hebben heel veel ontwikkelingen binnen de popmuziek in gang gezet of verder gestimuleerd. Ray Charles is ook absoluut een 'original', de man die aan de wieg stond van zowel de rhythm & blues als de soul. Andere pioniers die m.i. niet onvermeld mogen blijven:

- Little Richard - misschien niet de uitvinder, maar voor mij wel de belangrijkste vormgever van de rock & roll zoals we die nu kennen
- Black Sabbath - grondleggers van de heavy metal
- James Brown - godfather van de funk en aanverwante zwarte muziekstijlen
- Iggy Pop & the Stooges - voorlopers van de punk (al ver vóór de Sex Pistols)
- The Pixies en Sonic Youth - inspiratiebron voor veel 'noise'-bands en andere alternatieve muziek (zoals Pearl Jam & Nirvana)
- The Byrds (en dan vooral Gram Parsons) - gaven met Sweetheart of the rodeo de aanzet tot de country-rock
- Talk Talk - Spirit of Eden en Laughing stock gaven de aanzet tot wat we later 'post rock' zijn gaan noemen
- Kraftwerk, Tangerine Dream, Klaus Schulze - pioniers op het gebied van elektronische muziek
- Giorgio Moroder - in de jaren zeventig met electronische disco de grondlegger voor house en techno etc.
- The Last Poets - ben niet zo bekend met hun muziek, maar waren zij niet de eersten met rap en hiphop?
- Aerosmith - uitvinders van de rock ballad

gaucho schreef:

- Aerosmith - uitvinders van de rock ballad

Aerosmith zou in dit topic absoluut NIET genoemd mogen worden, stelletje Rolling Stones Wannabe's zijn het !

En dan te bedenken dat ik de Stones ook al niet hoog heb zitten...

Dr. Dre - G-Funk
Paul C/Large Professor - Boom Bap
Metallica - Manier van Metal
Grandmaster Flash - Scratchen
The Prodigy - Soort electronic/Dance vorm
Massive Attack - Triphop
King Crimson - Prog. Rock
Bob Dylan - Manier van schrijven

Kill_illuminati schreef:

Breakbeat.. alhoewel The Prodigy vast niet de eersten waren, maar wel een van de eersten en zeker een van de belangrijksten

Joy Division - Doom Wave
Depeche Mode - Electro/synth-pop
Brian Eno - Ambient
Biosphere - Ambient/Cross-over

@Orbit - vind eigenlijk dat je mede plaatsgenoten Portishead dan ook wel kunt noemen; debuut was gelijktijdig.

Kill_illuminati schreef:
Dr. Dre - G-Funk
Paul C/Large Professor - Boom Bap
Metallica - Manier van Metal
Grandmaster Flash - Scratchen
Massive Attack - Triphop
King Crimson - Prog. Rock
Bob Dylan - Manier van schrijven

Bij Metallica is het thrashmetal. En Pink Floyd was er al voor King Crimson. Crimson heeft wel een eigen stijl maar om het nu de eerste progrock band te noemen gaat wat ver.

Topics samengevoegd.

Kill_illuminati schreef:

orbit schreef:
Breakbeat.. alhoewel The Prodigy vast niet de eersten waren, maar wel een van de eersten en zeker een van de belangrijksten

Big Beat werd het destijds genoemd... Breakbeat is weer wat anders geloof ik. Die dance/rock-crossover is toen wel meer gedaan, door heel veel artiesten eigenlijk. Maar The Prodigy waren wel één van de weinige die ook nog wat sterke albums in zich hadden.

panjoe (moderator)
Ik ben aan het schrijven over het verdwijnen van genregrenzen, en over dat ik denk dat dat de afgelopen jaren steeds sneller gaat. Kunnen menschen mij hier helpen met wat voorbeelden van artiesten die de laatste jaren (2 decennia oid) succesvol elementen van vele genres samenvoegen (dan denk ik bijv. aan minstens 5 genres/subgenres op één album)?

Animal Collective moet ik direct aan denken. Die mixen rock, pop, folk, electronic, techno en funk ineen. Ook The Flashbulb gebruikt veel genres, hoewel electronic/IDM de hoofdmoot blijft, zijn jazz, klassiek, rock, folk en drum&bass ook erin verweven...

panjoe (moderator)
Zeer nice The Flashbulb ga ik gebruiken als lichtend (ha-ha) voorbeeld omdat daar mooie Hoog en Laag gewaardeerde stijlen in samensmelten. Bedankt!

sxesven
Leuke vraag, even mental note to self. In ieder geval valt bepaalde John Zorn (en aanverwante projecten en artiesten) ook wel onder de noemer, je hebt van die platen met jazz, noise, rock, surf, klezmer en noem maar op door elkaar heen. Elite Gymnastics, bijvoorbeeld met Ruin, is ook wel zoiets (hoewel het niet zo'n manisch resultaat geeft als de premisse je doorgaans zou doen verwachten): ambient, shoegaze, triphop, dance, breakbeat, synthpop.

Beck heeft er ook een handje van om meerdere stijlen op één album te verwerken: rock, dance, hiphop, funk, folk, etc.

OldRottenhat schreef:
Beck heeft er ook een handje van om meerdere stijlen op één album te verwerken: rock, dance, hiphop, funk, folk, etc.

+ (bonus) noise, electronica

Echt een knip- en plakartiest.

The Go Team schiet me ook nog te binnen. Rock, hiphop, electronica, score, etc. Echt een mengelmoesje. Animal Collective is inderdaad ook een mooi voorbeeld. Gezien in 2009 en toen speelden ze nog gewoon 'liedjes', twee jaar later speelden ze diep in de nacht op Primavera en toen waren het lange hallucinante trips waarin geen liedjes meer te onderscheiden waren, ik denk dat ze gedurende het optreden maar een paar keer stil zijn gevallen. Echt een band die alles in de blender gooit, van Beach Boys-achtige sunshine pop tot acid house. Zou er geen specifiek genre op vast kunnen pinnen.

Caribou is wellicht ook een voorbeeld: exotica, electronica, dance, rock, wereldmuziek, psychedelica, etc.

Wel een leuk vraagstuk.

panjoe schreef:
Ik ben aan het schrijven over het verdwijnen van genregrenzen, en over dat ik denk dat dat de afgelopen jaren steeds sneller gaat. Kunnen menschen mij hier helpen met wat voorbeelden van artiesten die de laatste jaren (2 decennia oid) succesvol elementen van vele genres samenvoegen (dan denk ik bijv. aan minstens 5 genres/subgenres op één album)?

Wellicht moet je het ook eens zoeken in de Crunkcore scene die momenteel populair is in Amerika.
Bekende bands zijn o.a. BrokenCyde en Eskimo Callboy. Dit muziekgenre mengt voornamelijk Trance, HipHop, Dubstep, Pop en NuMetal etc. Zal me niks verbazen als het lijstje met stijlen nog verder zal gaan uitbreiden in de toekomst.

Ik vind het in ieder geval een verschrikking en een belediging voor ieder genre anzich!
Maar hopelijk heb je er iets aan

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=V_EvhxynAdY

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

sxesven schreef:
Leuke vraag, even mental note to self. In ieder geval valt bepaalde John Zorn (en aanverwante projecten en artiesten) ook wel onder de noemer, je hebt van die platen met jazz, noise, rock, surf, klezmer en noem maar op door elkaar heen.

Zorn is inderdaad ook een goed voorbeeld. Zijn album Xu Feng klinkt iig als jazz vermomd als Chinese death metal.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:47 uur

geplaatst: vandaag om 22:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.