Muziek / Algemeen / Bespreek je top 10 in een notendop
zoeken in:
0
fredpit
geplaatst: 24 juli 2007, 00:02 uur
Als jouw gevoel of dat wat je er over kwijt kan, bij je tien favoriete albums enkel "mooi" is dan heeft het idd weinig zin om met een bijdrage te komen.
"A man with a good car needs no justification"

0
geplaatst: 24 juli 2007, 00:08 uur
dat is cut en paste vanuit 10 verschillende plaatdraadjes ... in een notedop?
maar vooruit:
1. bijtend als salpeter
2. kamerbreed
3. zo leef ik - persoonlijker kan het niet
4. voor sommige stemmen val je als een blok
5. fantastisch bombastisch
6. belgen zijn gewoon beter in nederlands
7. drank en slechte seks - het leven zelf
8. er moet iets Noors bij
9.... en de film is nog beter
10. mijn eerste podium-shock
maar vooruit:
1. bijtend als salpeter
2. kamerbreed
3. zo leef ik - persoonlijker kan het niet
4. voor sommige stemmen val je als een blok
5. fantastisch bombastisch
6. belgen zijn gewoon beter in nederlands
7. drank en slechte seks - het leven zelf
8. er moet iets Noors bij
9.... en de film is nog beter
10. mijn eerste podium-shock
0
geplaatst: 24 juli 2007, 00:20 uur
neu
het is dat James Last koperwerk dat deze release zo ... smøhig maakt.
het is dat James Last koperwerk dat deze release zo ... smøhig maakt.
0
geplaatst: 24 juli 2007, 00:45 uur
no·ten·dop (de ~ (m.))
1 houtachtige schaal van een noot
2 klein schip
0
SelmaDuim
geplaatst: 24 juli 2007, 01:48 uur
Onder het mom "ik ben de flauwste niet" hadden jullie deze nog van me te goed: mijn serieuze bijdrage in dit topic:
10. Incubus - S.C.I.E.N.C.E. (1997)
Heerlijk, Zeer afwisselend album gespeeld door mensen die hun instrumenten erg goed beheersen. De stem van Brandon Boyd vind ik erg mooi (niet alleen de stem
) Een van mijn hoogtepunten is toch wel "A Certain Shade Of Green". Ik ken niet veel bands die echt serieus te vergelijken zijn met Incubus op dit album. Helaas ook het eerste en laatste album van Incubus wat echt interessant is om naar te luisteren. Na dit album is de spanning, afwisseling en de funk stukje bij beetje ingezakt en is er niet veel meer overgebleven dan een 'wel geinig' rockbandje.
9. This Beautiful Mess - Temper the Wind to the Shorn Lamb (2003)
Een prachtig intiem album met stuk voor stuk pareltjes van nummers. Ik word echt week als ik deze muziek luister. De gevoeligheid en de stem van Arjan spreken me heel erg aan. "Up The Barricades" en "For Me Ten Others" zijn twee fantastische nummers die je echt gehoord moet hebben.
8. JJ72 - JJ72 (2000)
"JJ72 moet je echt een keer proberen!" kreeg ik regelmatig te horen van mijn broer Starbright Boy. Door de instelling 'acht dat komt wel een keer, het zal allemaal wel' heb ik dit album toch nog geruime tijd laten liggen, totdat ik er niet echt meer omheen kon, dit album werd immers erg vaak opgezet door SB en ineens op een dag was er een soort van vonk die oversprong. Wat een geweldig album is dit toch, waarom heb ik dit niet eerder willen horen? Wat een heerlijke, zeurderige, maar o zo lekkere stem! Ik had ze zo graag nog eens live willen zien, maar helaas.. JJ72 is niet meer.
7. Face Tomorrow - The Closer You Get (2004)
Wat mij betreft toch wel de beste Nederlandse band van dit moment. Een band waarvan ik al geruime tijd wist van hun bestaan, maar er 'gewoon' nog niet echt aandacht aan geschonken had, tot een kleine twee jaar geleden. Vanaf de eerste keer draaien ben ik er ook maanden niet meer mee gestopt (nu doseer ik het wat beter
). Ik vind dit een heerlijk album om je gevoel en agressie bij kwijt te kunnen. Of je nu verdrietig bent of kwaad, even meeschreeuwen met The Closer You Get (Feeeeeel Freeeeeeee!) en je voelt je weer een stuk lichter. Hier wil ik nog veel meer van horen en zien.
6. Yonderboi - Splendid Isolation (2005)
Ja Yonderboi..... Op Yonderboi ben ik (net als op Yak) ook altijd een beetje verliefd geweest.
Na zijn ijzersterke debuut was ik heb wat uit het oog verloren totdat ik op dit album gewezen werd (thanks aERo!). Bij de eerste tonen begonnen de vlinders meteen weer te fladderen. Wat een heerlijk sfeervol album is dit. Ik heb hem dan ook avond na avond na avond gedraaid. Dit album heeft een beetje de sfeer van een roerige stad bij nacht. Een sfeer die smaakt naar meer.
5. Ben Folds - Songs for Silverman (2005)
Na Rockin' The Suburbs kon Ben Folds gewoonweg niet nog zo'n goed album maken. Toen ik dit album hoorde was ik er ook niet meteen kapot van. Om mijzelf er toch toe te dwingen dit een kans te geven zette ik hem op mijn iPOD waar ik naar luisterde op weg van werk naar huis. Op een hele vroege morgen, ik zat op de fiets viel ineens het kwartje. Ik hoorde "Prison Food" wat me ineens erg ontroerde en vanaf dat moment wilde ik het album van voor tot achter en terug helemaal doorspitten. Dit bleek echt een album te zijn waar ik in moest groeien. Nadat ik Ben Folds live heb mogen meemaken kan hij al helemaal niet meer stuk. Wat een groot artiest is het toch! Hij heeft trouwens vrijwel elk instrument op zijn albums eigenhandig ingespeeld. Ben is echt een held!
4. Placebo - Meds (2006)
Na de vier geweldige albums van Placebo was ik als de dood dat dit een ongelooflijke tegenvaller zou gaan worden, maar niets bleek minder waar! Echt vanaf de eeste noot was ik helemaal verliefd op dit album. Niet vreemd ook dat het vrij snel een plek in mijn top 10 heeft weten te veroveren. De opener Meds is wel zo geweldig, ze hadden het album niet beter kunnen beginnen.En ook hier weer de fantastische, grappige teksten (Drag, Song To Say Goodbye). Absoluut geen tegenvaller, Na Sleeping With Ghosts is Placebo weer helemaal terug! Meer dan dat zelfs.
3. The Frames - Burn the Maps (2005)
Ik ben via HiLL aan dit plaatje gekomen en het was meteen een schot in de roos. Een heerlijk warm gevoel krijg ik als ik Burn The Maps hoor. Mijn hoogtepunten op dit album zijn Het lekkere Finally, het boze Underglass waarmee ik heerlijk kan meeschreeuwen, en het ontroerende Keepsake. Echt een van de beste ontdekkingen die ik via musicmeter heb gedaan.
2. Suede - Coming Up (1996)
Met de hulp van dit album heb ik een hele moeilijke periode weten te doorstaan. Coming Up is echt heilig voor mij en met name "By The Sea" De eerste keer dat ik dat nummer hoorde was tijdens "Twee Meter Sessies" van de VPRO. Ik was op dat moment net ontslagen uit het ziekenhuis na een erg zwaar ongeluk en eigenlijk kwam deze videoband, opgenomen door mijn broer, vrij toevallig aan mij voorbij. Suede kende ik al wel van nummers als Animal Nitrate en Trash enzo, maar By The Sea Is wat mij betreft echt het allermooiste nummer wat ze ooit gemaakt hebben. Wie me tot tranen wil roeren hoeft alleen maar dit nummer aan te zetten, voor mij is het zo speciaal, By The Sea zal altijd een bijzondere plek in mijn hart hebben. Verder is dit een heerlijk album, met fantastische poppy songs met een lekker scherp geluid, en over de heerlijke dandyness van Brett maar niet te spreken.
1. Placebo - Black Market Music (2000)
Wat een heerlijke, opwindende albums maakt deze band toch! Ik heb deze muziek echt nodig, moet er echt om de zoveel tijd een flinke doses van nemen, anders gaat het niet goed. Placebo ken ik eigenlijk al vanaf hun debuut, maar toch heeft het een paar jaar geduurd voordat ik me er echt een beetje in ben gaan verdiepen. En ineens pakte het me en heeft het me nooit meer los weten te laten. Een heerlijke charismatische band is het, die ik helaas nog maar 2 keer live heb mogen aanschouwen (1997 en 2006). Ik ben net wat meer van de up tempo nummers van Placebo en dus daarom kan mijn lol behoorlijk op met dit album.Echt een hoogtepunt voor mij is "Special K" (padapapapaadaadaaaa!). Verder vind ik Black Eyed geweldig en Passive Agressive prachtig mooi.Placebo heeft echt alles voor mij: Het is mooi, grappig, lekker, opwindend... Echt de beste band die er bestaat!
Ik ben niet zo'n goede recensieschrijver, maar hier zullen jullie het mee moeten doen.
10. Incubus - S.C.I.E.N.C.E. (1997)
Heerlijk, Zeer afwisselend album gespeeld door mensen die hun instrumenten erg goed beheersen. De stem van Brandon Boyd vind ik erg mooi (niet alleen de stem
) Een van mijn hoogtepunten is toch wel "A Certain Shade Of Green". Ik ken niet veel bands die echt serieus te vergelijken zijn met Incubus op dit album. Helaas ook het eerste en laatste album van Incubus wat echt interessant is om naar te luisteren. Na dit album is de spanning, afwisseling en de funk stukje bij beetje ingezakt en is er niet veel meer overgebleven dan een 'wel geinig' rockbandje.9. This Beautiful Mess - Temper the Wind to the Shorn Lamb (2003)
Een prachtig intiem album met stuk voor stuk pareltjes van nummers. Ik word echt week als ik deze muziek luister. De gevoeligheid en de stem van Arjan spreken me heel erg aan. "Up The Barricades" en "For Me Ten Others" zijn twee fantastische nummers die je echt gehoord moet hebben.
8. JJ72 - JJ72 (2000)
"JJ72 moet je echt een keer proberen!" kreeg ik regelmatig te horen van mijn broer Starbright Boy. Door de instelling 'acht dat komt wel een keer, het zal allemaal wel' heb ik dit album toch nog geruime tijd laten liggen, totdat ik er niet echt meer omheen kon, dit album werd immers erg vaak opgezet door SB en ineens op een dag was er een soort van vonk die oversprong. Wat een geweldig album is dit toch, waarom heb ik dit niet eerder willen horen? Wat een heerlijke, zeurderige, maar o zo lekkere stem! Ik had ze zo graag nog eens live willen zien, maar helaas.. JJ72 is niet meer.
7. Face Tomorrow - The Closer You Get (2004)
Wat mij betreft toch wel de beste Nederlandse band van dit moment. Een band waarvan ik al geruime tijd wist van hun bestaan, maar er 'gewoon' nog niet echt aandacht aan geschonken had, tot een kleine twee jaar geleden. Vanaf de eerste keer draaien ben ik er ook maanden niet meer mee gestopt (nu doseer ik het wat beter
). Ik vind dit een heerlijk album om je gevoel en agressie bij kwijt te kunnen. Of je nu verdrietig bent of kwaad, even meeschreeuwen met The Closer You Get (Feeeeeel Freeeeeeee!) en je voelt je weer een stuk lichter. Hier wil ik nog veel meer van horen en zien.6. Yonderboi - Splendid Isolation (2005)
Ja Yonderboi..... Op Yonderboi ben ik (net als op Yak) ook altijd een beetje verliefd geweest.
Na zijn ijzersterke debuut was ik heb wat uit het oog verloren totdat ik op dit album gewezen werd (thanks aERo!). Bij de eerste tonen begonnen de vlinders meteen weer te fladderen. Wat een heerlijk sfeervol album is dit. Ik heb hem dan ook avond na avond na avond gedraaid. Dit album heeft een beetje de sfeer van een roerige stad bij nacht. Een sfeer die smaakt naar meer.5. Ben Folds - Songs for Silverman (2005)
Na Rockin' The Suburbs kon Ben Folds gewoonweg niet nog zo'n goed album maken. Toen ik dit album hoorde was ik er ook niet meteen kapot van. Om mijzelf er toch toe te dwingen dit een kans te geven zette ik hem op mijn iPOD waar ik naar luisterde op weg van werk naar huis. Op een hele vroege morgen, ik zat op de fiets viel ineens het kwartje. Ik hoorde "Prison Food" wat me ineens erg ontroerde en vanaf dat moment wilde ik het album van voor tot achter en terug helemaal doorspitten. Dit bleek echt een album te zijn waar ik in moest groeien. Nadat ik Ben Folds live heb mogen meemaken kan hij al helemaal niet meer stuk. Wat een groot artiest is het toch! Hij heeft trouwens vrijwel elk instrument op zijn albums eigenhandig ingespeeld. Ben is echt een held!
4. Placebo - Meds (2006)
Na de vier geweldige albums van Placebo was ik als de dood dat dit een ongelooflijke tegenvaller zou gaan worden, maar niets bleek minder waar! Echt vanaf de eeste noot was ik helemaal verliefd op dit album. Niet vreemd ook dat het vrij snel een plek in mijn top 10 heeft weten te veroveren. De opener Meds is wel zo geweldig, ze hadden het album niet beter kunnen beginnen.En ook hier weer de fantastische, grappige teksten (Drag, Song To Say Goodbye). Absoluut geen tegenvaller, Na Sleeping With Ghosts is Placebo weer helemaal terug! Meer dan dat zelfs.
3. The Frames - Burn the Maps (2005)
Ik ben via HiLL aan dit plaatje gekomen en het was meteen een schot in de roos. Een heerlijk warm gevoel krijg ik als ik Burn The Maps hoor. Mijn hoogtepunten op dit album zijn Het lekkere Finally, het boze Underglass waarmee ik heerlijk kan meeschreeuwen, en het ontroerende Keepsake. Echt een van de beste ontdekkingen die ik via musicmeter heb gedaan.
2. Suede - Coming Up (1996)
Met de hulp van dit album heb ik een hele moeilijke periode weten te doorstaan. Coming Up is echt heilig voor mij en met name "By The Sea" De eerste keer dat ik dat nummer hoorde was tijdens "Twee Meter Sessies" van de VPRO. Ik was op dat moment net ontslagen uit het ziekenhuis na een erg zwaar ongeluk en eigenlijk kwam deze videoband, opgenomen door mijn broer, vrij toevallig aan mij voorbij. Suede kende ik al wel van nummers als Animal Nitrate en Trash enzo, maar By The Sea Is wat mij betreft echt het allermooiste nummer wat ze ooit gemaakt hebben. Wie me tot tranen wil roeren hoeft alleen maar dit nummer aan te zetten, voor mij is het zo speciaal, By The Sea zal altijd een bijzondere plek in mijn hart hebben. Verder is dit een heerlijk album, met fantastische poppy songs met een lekker scherp geluid, en over de heerlijke dandyness van Brett maar niet te spreken.
1. Placebo - Black Market Music (2000)
Wat een heerlijke, opwindende albums maakt deze band toch! Ik heb deze muziek echt nodig, moet er echt om de zoveel tijd een flinke doses van nemen, anders gaat het niet goed. Placebo ken ik eigenlijk al vanaf hun debuut, maar toch heeft het een paar jaar geduurd voordat ik me er echt een beetje in ben gaan verdiepen. En ineens pakte het me en heeft het me nooit meer los weten te laten. Een heerlijke charismatische band is het, die ik helaas nog maar 2 keer live heb mogen aanschouwen (1997 en 2006). Ik ben net wat meer van de up tempo nummers van Placebo en dus daarom kan mijn lol behoorlijk op met dit album.Echt een hoogtepunt voor mij is "Special K" (padapapapaadaadaaaa!). Verder vind ik Black Eyed geweldig en Passive Agressive prachtig mooi.Placebo heeft echt alles voor mij: Het is mooi, grappig, lekker, opwindend... Echt de beste band die er bestaat!

Ik ben niet zo'n goede recensieschrijver, maar hier zullen jullie het mee moeten doen.

0
geplaatst: 25 juli 2007, 18:58 uur
Fijn om te lezen al deze stukjes! Na SelmaDuim's superleuke bijdrage (en terechte revanche na die grap
) moet ik er natuurlijk ook aan geloven. 
10. Smog - Wild Love
De tamelijk onnavolgbare Smog is de hekkesluiter van mijn top-10. Had Julius Caesar al wat draaibeurten nodig voordat mijn mening verschoof van 'dreinerige zeurmuziek' naar 'wonderlijk wrange pracht', het korte en kale Wild Love is nog iets ondoorgrondelijker. Na meerdere draaibeurten beet het me onherroepelijk in de nek, en in al zijn spaarzaamheid en verbitterdheid wist Bill Callahan me glashard te raken. Hoe mooi is toch een nummer als 'Bathysphere', 'Sleepy Joe' of het geheimzinnige 'Prince Alone in the Studio'?
9. The Delgados - Peloton
Door de Tour de France natuurlijk weer helemaal actueel, al doet dat voor deze plaat en bandnaam nauwelijks ter zake. De Delgados koester ik al sinds ik hun debuutplaat voor een knaak in een dumpbak aantrof. Die was geweldig, maar hoe onmogelijk het ook leek walst Peloton er nog even overheen. Op momenten nóg gejaagder, op andere momenten juist nóg gevoeliger; en het is juist dit voortdurende contrast wat ik zo mooi vind aan de Delgados. 'Pull the Wires from the Wall' is onweerstaanbaar.
8. Neutal Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea
De platen die in mijn top-10 zijn beland zijn zelden albums die ik meteen goed vond. Dat geldt ook voor Neutral Milk Hotel: mein Gott, hoe die zang voortdurend op, en soms genadeloos óver de rand ging. Die zaaaaagende, jankerige gitaren. En dat vind ik nog steeds, met als voornaamste verschil dat waar ik eerst met de haren overeind naar de volumeknop greep, ik er nu sprakeloos van bewondering naar luister. 'The King of Carrot Flowers' is meteen een meedogenloze emmer water in je gezicht, hierna is het afhaken of met kippenvel op de armen doorluisteren.
7. Modest Mouse - This Is a Long Drive for Someone with Nothing to Think About
Vaak dicht in de buurt, maar zo grandioos als hun debuut is het bij Modest Mouse niet meer geworden. Een album van een uur en een kwartier lang, zonder ook maar een seconde in te zakken en met een hele trits van de meest verbazingwekkende sfeerverschuivingen binnen de nummers. En nee, we hebben het hier niet over bombastische sympho: dit is gruizige, venijnige, ruw geproduceerde gitaarmuziek met schreeuwerige quasi-zang en onbegrijpelijke teksten (Ground sure don't like the way it's treated, so now it's moving back to the sea). Misschien wel mijn favoriete band aller tijden.
6. Low - Things We Lost in the Fire
Tergend langzame, tranenplengende en bloedstollend mooie muziek maakte Low al enige albums lang, maar op Things We Lost in the Fire zijn ze op hun best en gaan ze nóg een stapje dieper dan het bijna niet te overtreffen Secret Name. De teksten zijn grimmig en onheilspellend als nooit tevoren: "When they found your body, giant X's on your eyes" opent het album. Low verpakt hun dood en verderf in onwaarschijnlijk mooie, zowaar zelfs hoopvol klinkende muziek.
5. dEUS - Worst Case Scenario
De brutale jonge honden van dEUS veroorzaakten met dit album een terechte schokgolf die we, gezien de vele navolgers, nog altijd niet te boven zijn. Zelden kwam een debuutplaat zo onvoorzien en met zulke brute kracht als Worst Case Scenario, en dan niet alleen met de onweerstaanbare bezopenheid van bijvoorbeeld een 'Suds & Soda' of 'Morticiachair', maar ook uiterst gevoelig in bijvoorbeeld 'Jigsaw You' en 'Hotellounge'. Pretentious art wanks werden ze in sommige bladen genoemd, zal best zo zijn maar naast terecht pretentieus zijn ze op dit (en hun volgende) album ook ijzer-, ijzersterk.
4. Tortoise - TNT
Hoeveel gevoel, swing en sexyness je op elke vierkante centimeter van een instrumentaal album kwijt kunt bewijst Tortoise. Ik heb al meerdere keren geprobeerd een samenhangend stukje te schrijven bij het album zelf, maar het lukt me niet. Deze band lijkt gewoon echt té onnavolgbaar. Dartele xylofoons, dissonante melodica's, verschuivende maatsoorten en vooral een stuwende kracht, een geldingsdrang die uit elk nummer vloeit.
3. Stereolab - Peng!
Het begint nog tamelijk kalm met 'Super Falling Star', daarna is het bijna drie kwartier gas op de plank op z'n Stereolabs. Oftewel: pompende motorik, iele, vlakke maar o zo mooie vocalen van Laetitia en natuurlijk brullend doorzagende farfisa's, mellotrons, en moog-synthesizers. En dit alles op voortdurende repeat: heb je er één gehoord dan heb je ze allemaal gehoord, maar in plaats van verveeld te raken door de zoveelste farfisa-drone krijg ik er écht geen genoeg van. Een uniek album met een niet te weerstane gejaagdheid en drive. Wanneer het op een spaarzaam moment even tot rust komt is het meteen onvoorstelbaar mooi en heet het 'K-Stars', het allereerste nummer wat ik van Stereolab hoorde.
2. Plaid - Not For Trees
The Black Dog ging met bijkans slaande ruzie uit elkaar en de derde man Ken Downie ging er met de naam en alle apparatuur vantussen. Ed Handley en Andy Turner gingen niet met een pruillip zitten zeuren, maar namen revanche met Not For Threes. Sowieso al roemenswaardig, maar om dan met zo'n plaat te komen gaat elk verstand te buiten. Grauw en grofkorrelig op 'Prague Radio', venijnig op 'Extork'] en 'Ol' en wonderlijk op bijvoorbeeld 'Ladyburst' en 'Rakimou'. Met voortdurend een onderhuidse spanning en een fantastische gelaagdheid in de nummers. Én met een sterrencast, want om hen bij te staan trommelden Ed en Andy ondermeer Björk en Nicolette op. De beste electronic plaat ooit gemaakt.
1. Sparklehorse - Vivadixiesubmarinetransmissionplot
En dan de onbetwiste nummer één: supertalent Mark Linkous, een zonderling figuur, die houdt van motoren en het Amerikaanse boerenland. Tegelijk is elke zin die hij bij interviews uitkraamt er eentje om in te lijsten, en cheft hij bijna helemaal in zijn uppie in een lekkende en door insecten belaagde studio dit zeldzaam mooie album in elkaar. Twee, drie, misschien wel tien draaibeurten waren nodig voordat ik erdoor geraakt werd, en dat was dan meteen ook een voltreffer als nooit tevoren, een klap met platte hand in het gezicht. Want het is niet makkelijk wat Linkous je hier voorschotelt, en je moet over een flinke hindernis klimmen voordat het zich als het ware openbaart. Maar dan heb je ook een album wat me diep, ontzettend diep heeft getroffen.
) moet ik er natuurlijk ook aan geloven. 
10. Smog - Wild Love
De tamelijk onnavolgbare Smog is de hekkesluiter van mijn top-10. Had Julius Caesar al wat draaibeurten nodig voordat mijn mening verschoof van 'dreinerige zeurmuziek' naar 'wonderlijk wrange pracht', het korte en kale Wild Love is nog iets ondoorgrondelijker. Na meerdere draaibeurten beet het me onherroepelijk in de nek, en in al zijn spaarzaamheid en verbitterdheid wist Bill Callahan me glashard te raken. Hoe mooi is toch een nummer als 'Bathysphere', 'Sleepy Joe' of het geheimzinnige 'Prince Alone in the Studio'?
9. The Delgados - Peloton
Door de Tour de France natuurlijk weer helemaal actueel, al doet dat voor deze plaat en bandnaam nauwelijks ter zake. De Delgados koester ik al sinds ik hun debuutplaat voor een knaak in een dumpbak aantrof. Die was geweldig, maar hoe onmogelijk het ook leek walst Peloton er nog even overheen. Op momenten nóg gejaagder, op andere momenten juist nóg gevoeliger; en het is juist dit voortdurende contrast wat ik zo mooi vind aan de Delgados. 'Pull the Wires from the Wall' is onweerstaanbaar.
8. Neutal Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea
De platen die in mijn top-10 zijn beland zijn zelden albums die ik meteen goed vond. Dat geldt ook voor Neutral Milk Hotel: mein Gott, hoe die zang voortdurend op, en soms genadeloos óver de rand ging. Die zaaaaagende, jankerige gitaren. En dat vind ik nog steeds, met als voornaamste verschil dat waar ik eerst met de haren overeind naar de volumeknop greep, ik er nu sprakeloos van bewondering naar luister. 'The King of Carrot Flowers' is meteen een meedogenloze emmer water in je gezicht, hierna is het afhaken of met kippenvel op de armen doorluisteren.
7. Modest Mouse - This Is a Long Drive for Someone with Nothing to Think About
Vaak dicht in de buurt, maar zo grandioos als hun debuut is het bij Modest Mouse niet meer geworden. Een album van een uur en een kwartier lang, zonder ook maar een seconde in te zakken en met een hele trits van de meest verbazingwekkende sfeerverschuivingen binnen de nummers. En nee, we hebben het hier niet over bombastische sympho: dit is gruizige, venijnige, ruw geproduceerde gitaarmuziek met schreeuwerige quasi-zang en onbegrijpelijke teksten (Ground sure don't like the way it's treated, so now it's moving back to the sea). Misschien wel mijn favoriete band aller tijden.
6. Low - Things We Lost in the Fire
Tergend langzame, tranenplengende en bloedstollend mooie muziek maakte Low al enige albums lang, maar op Things We Lost in the Fire zijn ze op hun best en gaan ze nóg een stapje dieper dan het bijna niet te overtreffen Secret Name. De teksten zijn grimmig en onheilspellend als nooit tevoren: "When they found your body, giant X's on your eyes" opent het album. Low verpakt hun dood en verderf in onwaarschijnlijk mooie, zowaar zelfs hoopvol klinkende muziek.
5. dEUS - Worst Case Scenario
De brutale jonge honden van dEUS veroorzaakten met dit album een terechte schokgolf die we, gezien de vele navolgers, nog altijd niet te boven zijn. Zelden kwam een debuutplaat zo onvoorzien en met zulke brute kracht als Worst Case Scenario, en dan niet alleen met de onweerstaanbare bezopenheid van bijvoorbeeld een 'Suds & Soda' of 'Morticiachair', maar ook uiterst gevoelig in bijvoorbeeld 'Jigsaw You' en 'Hotellounge'. Pretentious art wanks werden ze in sommige bladen genoemd, zal best zo zijn maar naast terecht pretentieus zijn ze op dit (en hun volgende) album ook ijzer-, ijzersterk.
4. Tortoise - TNT
Hoeveel gevoel, swing en sexyness je op elke vierkante centimeter van een instrumentaal album kwijt kunt bewijst Tortoise. Ik heb al meerdere keren geprobeerd een samenhangend stukje te schrijven bij het album zelf, maar het lukt me niet. Deze band lijkt gewoon echt té onnavolgbaar. Dartele xylofoons, dissonante melodica's, verschuivende maatsoorten en vooral een stuwende kracht, een geldingsdrang die uit elk nummer vloeit.
3. Stereolab - Peng!
Het begint nog tamelijk kalm met 'Super Falling Star', daarna is het bijna drie kwartier gas op de plank op z'n Stereolabs. Oftewel: pompende motorik, iele, vlakke maar o zo mooie vocalen van Laetitia en natuurlijk brullend doorzagende farfisa's, mellotrons, en moog-synthesizers. En dit alles op voortdurende repeat: heb je er één gehoord dan heb je ze allemaal gehoord, maar in plaats van verveeld te raken door de zoveelste farfisa-drone krijg ik er écht geen genoeg van. Een uniek album met een niet te weerstane gejaagdheid en drive. Wanneer het op een spaarzaam moment even tot rust komt is het meteen onvoorstelbaar mooi en heet het 'K-Stars', het allereerste nummer wat ik van Stereolab hoorde.
2. Plaid - Not For Trees
The Black Dog ging met bijkans slaande ruzie uit elkaar en de derde man Ken Downie ging er met de naam en alle apparatuur vantussen. Ed Handley en Andy Turner gingen niet met een pruillip zitten zeuren, maar namen revanche met Not For Threes. Sowieso al roemenswaardig, maar om dan met zo'n plaat te komen gaat elk verstand te buiten. Grauw en grofkorrelig op 'Prague Radio', venijnig op 'Extork'] en 'Ol' en wonderlijk op bijvoorbeeld 'Ladyburst' en 'Rakimou'. Met voortdurend een onderhuidse spanning en een fantastische gelaagdheid in de nummers. Én met een sterrencast, want om hen bij te staan trommelden Ed en Andy ondermeer Björk en Nicolette op. De beste electronic plaat ooit gemaakt.
1. Sparklehorse - Vivadixiesubmarinetransmissionplot
En dan de onbetwiste nummer één: supertalent Mark Linkous, een zonderling figuur, die houdt van motoren en het Amerikaanse boerenland. Tegelijk is elke zin die hij bij interviews uitkraamt er eentje om in te lijsten, en cheft hij bijna helemaal in zijn uppie in een lekkende en door insecten belaagde studio dit zeldzaam mooie album in elkaar. Twee, drie, misschien wel tien draaibeurten waren nodig voordat ik erdoor geraakt werd, en dat was dan meteen ook een voltreffer als nooit tevoren, een klap met platte hand in het gezicht. Want het is niet makkelijk wat Linkous je hier voorschotelt, en je moet over een flinke hindernis klimmen voordat het zich als het ware openbaart. Maar dan heb je ook een album wat me diep, ontzettend diep heeft getroffen.
0
geplaatst: 2 november 2007, 08:25 uur
De platen in mijn top 10 zijn eigenlijk sinds ik ben ingeschreven op mume, nu iets meer dan een jaar geleden, op 1 uitzondering na niet meer gewijzigd. Het zijn dan ook allemaal platen die ik ervoor al kende. Ik vraag me de laatste tijd af of dit nog wel strookt met wat ik nu werkelijk top vind. Ik ga ze hier in de huidige vorm toelichten en wie weet ik daarna eindelijk eens een vernieuwing aanbrengen.
10. The Gourds - Dem's Good Beeble
Mijn enige wijziging sinds het begin. Deze staat erin als vertegenwoordiger van Americana en country. De liedjes zijn een voor een prachtig. Verder is deze band eigenlijk zo goed als niet bekend op mume en hoop ik er op deze manier een klein beetje reclame voor te maken.
9. Sebadoh - Bakesale
De eerste "indie" band waar ik fan van ben geweest. Ik leerde ze kennen door het nummer "Soul and fire" op een verzamelaar. Daarna direct Bakesale aangeschaft en fan gebleven tot aan Harmacy. Hierna was de fut er wat uit. Lou Barlow echter nooit uit het oog verloren en sindsdien al wat concerten van hem gezien. Heeft me ook doen inzien dat voor mij muziek niet zuiver gespeeld moet worden zolang er maar ziel in zit. De andere lo-fi helden Guided by voices komen later nog terug.
8. Sophia - Fixed Water
Heerlijk melancholische muziek van een fantastische songwriter. Eigenlijk mijn introductie tot slowcore (gebruik ik als verzamelnaam voor melancholische gitaarmuziek), ik herinner me nog heel duidelijk hoe verstomd ik was nadat ik "So Slow" op de radio had gehoord op weg naar werk. Veel later eigenlijk pas door mume heel wat meer bands leren kennen in mischien wel mijn favoriete genre.
7. Bonnie 'Prince' Billy - I See a Darkness
Mijn eerste kennismaking met de grootmeester van slowcore (zie mijn definitie hierboven). Sindsdien alles van de man aan het verzamelen en nog nooit teleurgesteld. Vind dit echter nog steeds zijn beste, meest consistente werk.
6. Counting Crows - August and Everything After
Dit is een raar geval. Ik geeft grif toe dat ik van deze CD slechts de eerste 5 nummers echt goed vind. De reden hiervoor is simpelweg dat deze eerste 5 nummers tot het geniaalste horen wat ik ken. Ik ben normaal geen tekst-freak, het kan me gestolen blijven over wat bands zingen (behalve blasfemische teksten) zolang het gevoel dat de tekst oproept de muziek verbeterd of tenminste niet stoort. Maar bij deze nummer wordt ik toch vooral door de magie van de teksten gevat. Elke tekst brengt telkens weer een speciaal gevoel naar boven. Begrip voor een mens met levensmoeheid in Round here. Prachtig zomergevoel van twee levenslustige loosers in een grootstad (Mr. Jones). Omdat ik deze magie van teksten nog nergens anders ben tegengekomen heeft deze een plaats in mijn top10.
5. Tori Amos - Little Earthquakes
Mijn eerste muziek-liefde. Een live concert in Brussel waarin ik samen met haar in de spotlights stond (in mijn gevoel dan) heeft dit vast verankerd. Later deze CD gedurende zeker een half jaar dagelijks voor het slapengaan opgezet (1 random nummer). Heeft ook een plaats in mijn top10 als enige vrouw. Wat eigenlijk contradictorisch is omdat ik vrouwenstemmen liever hoor dan mannenstemmen. Of is me dat pas tijdens het mume tijdperk opgevallen?
4. Crowded House - Woodface
Gewoonweg fantastische pop. Elk nummer is perfect en "Fall at your feet" buitenaards. Toch vraag ik me nu af waarom deze zo hoog staat.
3. Guided By Voices - Alien Lanes
Lo-fi meesterwerk, kleine composities die andere bands zouden gebruiken om twee a drie langspelers vol te proppen.
2. Tindersticks - Tindersticks
Originele band met een heel speciale zanger. Een concert video op Duitsland 3 heeft me helemaal doen verknocht geraken aan deze band. Eigenlijk is dit pas de derde CD die ik van ze ken. De eerste waren Curtains en het tweede titelloze album. Waarom deze? Alleen al vanwege de hoes.
1. Red House Painters - Red House Painters (I)
Gewoon bij toeval gekocht omdat de hoes me erg aansprak. Wist ik veel dat ik de plaat had uitgekozen die mijn muzikale zienswijze voorgoed zou veranderen. Mijn keuze als nummer 1 omdat het erg speciale muziek is die ik hiervoor nooit had gehoord en erna ook nog slechts zelden in vergelijkbaar pure vorm heb gehoord.
Bij nader inzien zijn misschien Sebadoh, Sophia en Crowded house wat achterhaald top10 materiaal. Eens kijken of ik er wat voor in de plaats zet... maar het moet alvast minstens 1 bijkomende vrouwelijke vertegenwoordiger zijn.
10. The Gourds - Dem's Good Beeble
Mijn enige wijziging sinds het begin. Deze staat erin als vertegenwoordiger van Americana en country. De liedjes zijn een voor een prachtig. Verder is deze band eigenlijk zo goed als niet bekend op mume en hoop ik er op deze manier een klein beetje reclame voor te maken.
9. Sebadoh - Bakesale
De eerste "indie" band waar ik fan van ben geweest. Ik leerde ze kennen door het nummer "Soul and fire" op een verzamelaar. Daarna direct Bakesale aangeschaft en fan gebleven tot aan Harmacy. Hierna was de fut er wat uit. Lou Barlow echter nooit uit het oog verloren en sindsdien al wat concerten van hem gezien. Heeft me ook doen inzien dat voor mij muziek niet zuiver gespeeld moet worden zolang er maar ziel in zit. De andere lo-fi helden Guided by voices komen later nog terug.
8. Sophia - Fixed Water
Heerlijk melancholische muziek van een fantastische songwriter. Eigenlijk mijn introductie tot slowcore (gebruik ik als verzamelnaam voor melancholische gitaarmuziek), ik herinner me nog heel duidelijk hoe verstomd ik was nadat ik "So Slow" op de radio had gehoord op weg naar werk. Veel later eigenlijk pas door mume heel wat meer bands leren kennen in mischien wel mijn favoriete genre.
7. Bonnie 'Prince' Billy - I See a Darkness
Mijn eerste kennismaking met de grootmeester van slowcore (zie mijn definitie hierboven). Sindsdien alles van de man aan het verzamelen en nog nooit teleurgesteld. Vind dit echter nog steeds zijn beste, meest consistente werk.
6. Counting Crows - August and Everything After
Dit is een raar geval. Ik geeft grif toe dat ik van deze CD slechts de eerste 5 nummers echt goed vind. De reden hiervoor is simpelweg dat deze eerste 5 nummers tot het geniaalste horen wat ik ken. Ik ben normaal geen tekst-freak, het kan me gestolen blijven over wat bands zingen (behalve blasfemische teksten) zolang het gevoel dat de tekst oproept de muziek verbeterd of tenminste niet stoort. Maar bij deze nummer wordt ik toch vooral door de magie van de teksten gevat. Elke tekst brengt telkens weer een speciaal gevoel naar boven. Begrip voor een mens met levensmoeheid in Round here. Prachtig zomergevoel van twee levenslustige loosers in een grootstad (Mr. Jones). Omdat ik deze magie van teksten nog nergens anders ben tegengekomen heeft deze een plaats in mijn top10.
5. Tori Amos - Little Earthquakes
Mijn eerste muziek-liefde. Een live concert in Brussel waarin ik samen met haar in de spotlights stond (in mijn gevoel dan) heeft dit vast verankerd. Later deze CD gedurende zeker een half jaar dagelijks voor het slapengaan opgezet (1 random nummer). Heeft ook een plaats in mijn top10 als enige vrouw. Wat eigenlijk contradictorisch is omdat ik vrouwenstemmen liever hoor dan mannenstemmen. Of is me dat pas tijdens het mume tijdperk opgevallen?
4. Crowded House - Woodface
Gewoonweg fantastische pop. Elk nummer is perfect en "Fall at your feet" buitenaards. Toch vraag ik me nu af waarom deze zo hoog staat.
3. Guided By Voices - Alien Lanes
Lo-fi meesterwerk, kleine composities die andere bands zouden gebruiken om twee a drie langspelers vol te proppen.
2. Tindersticks - Tindersticks
Originele band met een heel speciale zanger. Een concert video op Duitsland 3 heeft me helemaal doen verknocht geraken aan deze band. Eigenlijk is dit pas de derde CD die ik van ze ken. De eerste waren Curtains en het tweede titelloze album. Waarom deze? Alleen al vanwege de hoes.
1. Red House Painters - Red House Painters (I)
Gewoon bij toeval gekocht omdat de hoes me erg aansprak. Wist ik veel dat ik de plaat had uitgekozen die mijn muzikale zienswijze voorgoed zou veranderen. Mijn keuze als nummer 1 omdat het erg speciale muziek is die ik hiervoor nooit had gehoord en erna ook nog slechts zelden in vergelijkbaar pure vorm heb gehoord.
Bij nader inzien zijn misschien Sebadoh, Sophia en Crowded house wat achterhaald top10 materiaal. Eens kijken of ik er wat voor in de plaats zet... maar het moet alvast minstens 1 bijkomende vrouwelijke vertegenwoordiger zijn.
0
geplaatst: 9 november 2007, 16:32 uur
1 Joy Division – Closer
Was bij mij als wijn. Naarmate ik ouder werd en dit album meerdere luisterbeurten kreeg begon ik in te zien wat een ware diamant dit album is. De gekwelde geest van Curtis zo schaamteloos goed op een album gezet. Hartverscheurend mooi!
2 Radiohead – OK Computer
Moeilijk te beschrijven wat precies ik er goed aan vind. Eerst brachten ze Paranoid Android uit als single en ik dacht bij mijzelf: “Wat is dit???” en moest ten tijde van de albumrelease erg wennen, maar hoe vaak ik daarna niet tijdens een luistersessie euforisch heb geroepen hoe briljant en ongelofelijk mooi dit album is, is niet op 10 handen te tellen.
3 The Chameleons – Script of the Bridge
Hoe snel kun je na 1 luisterbeurt helemaal verkocht zijn?
Ik kende deze band niet, en kreeg op een bandje van een vriend 2 nummers:
Up the Down Escalator en Home is Where the Heart is.
Sindsdien adoreer ik deze band en begon ik voor het eerst serieus dingen van een band te verzamelen als een meisje van 13. Het leverde mij mooi memorabilia op een een goed contact met zanger Burgess met als hoogtepunt samen Second Skin zingen in een vol Paradiso.
4 Oasis – Definitely Maybe
Met afstand het beste album van deze band. Het arrogante (of is het zelfbewuste) en brutale gecombineerd met rauwe muziek die mij in ongeloof bracht. “Dit kan niet waar zijn, een nieuw bandje en meteen al zo goed!!” Ik wist niet hoe snel ik mijn vrienden in moest lichten. Helaas waren die minder enthousiast en trokken ze later aardig bij. Voor mij het beste debuutalbum allertijden.
5 Arctic Monkeys- Whatever People Say I am, that’s what I’m not
Wederom ongeloof hier, alleen 12 jaar later dan mijn nummer 4: Dit kan niet waar zijn, een nieuw bandje en meteen al zo goed!! Lekkere hoekige nummers met een zanger die in heerlijk plat Engels prachtige verhaaltjes verteld.
6 The Sun and The Moon – The Sun and The Moon
In mijn verzameldrift van The Chameleons stuitte ik al snel op deze naam. Album natuurlijk nergens te krijgen, ja een enkele LP op platenbeurzen voor een bedrag waar ik teveel voor krom moest liggen. Totdat ik in een vergeten hoekje van een (te commerciële) platenzaak de CD vond!! Meteen gekocht en er was direct een klik. Mooie teksten, wat meer rockerig dan The Chameleons, maar desondanks toch erg sfeervol. Al een ‘miljoen’ keer geluisterd zonder dat het verveeld.
7 Killing Joke – Killing Joke 2003
Puur op basis van hele albums zou Killing Joke niet in mijn top 10 passen. Maar aangezien deze band toch mijn all time favourite is, moeten ze er toch in.
Waarom dan deze? Omdat de energie/agressie die van dit album afspat weergaloos is. Omdat ze na een paar, in mijn ogen, mindere albums hadden gemaakt hier keihard terugslaan (met Dave Grohl op drums) en omdat hier het beste nummer allertijden van KJ op staat, te weten Implant.
8 Joy Division – Unknown Pleasures
Alles hierover is al gezegd. Prachtige desolate sfeer.
9 The Verve – A Northern Soul
Dit album bevat nummers die bij mij het gevoel oproepen van rug recht, kin omhoog en wie maakt mij wat. Dat gebeurt mij zelden.
10 The Auteurs – New Wave
Briljante teksten gecombineerd met heerlijke muziek.
Dit album luisterde ik altijd in bed met koptelefoon op. Ogen dicht en genieten.
Was bij mij als wijn. Naarmate ik ouder werd en dit album meerdere luisterbeurten kreeg begon ik in te zien wat een ware diamant dit album is. De gekwelde geest van Curtis zo schaamteloos goed op een album gezet. Hartverscheurend mooi!
2 Radiohead – OK Computer
Moeilijk te beschrijven wat precies ik er goed aan vind. Eerst brachten ze Paranoid Android uit als single en ik dacht bij mijzelf: “Wat is dit???” en moest ten tijde van de albumrelease erg wennen, maar hoe vaak ik daarna niet tijdens een luistersessie euforisch heb geroepen hoe briljant en ongelofelijk mooi dit album is, is niet op 10 handen te tellen.
3 The Chameleons – Script of the Bridge
Hoe snel kun je na 1 luisterbeurt helemaal verkocht zijn?
Ik kende deze band niet, en kreeg op een bandje van een vriend 2 nummers:
Up the Down Escalator en Home is Where the Heart is.
Sindsdien adoreer ik deze band en begon ik voor het eerst serieus dingen van een band te verzamelen als een meisje van 13. Het leverde mij mooi memorabilia op een een goed contact met zanger Burgess met als hoogtepunt samen Second Skin zingen in een vol Paradiso.
4 Oasis – Definitely Maybe
Met afstand het beste album van deze band. Het arrogante (of is het zelfbewuste) en brutale gecombineerd met rauwe muziek die mij in ongeloof bracht. “Dit kan niet waar zijn, een nieuw bandje en meteen al zo goed!!” Ik wist niet hoe snel ik mijn vrienden in moest lichten. Helaas waren die minder enthousiast en trokken ze later aardig bij. Voor mij het beste debuutalbum allertijden.
5 Arctic Monkeys- Whatever People Say I am, that’s what I’m not
Wederom ongeloof hier, alleen 12 jaar later dan mijn nummer 4: Dit kan niet waar zijn, een nieuw bandje en meteen al zo goed!! Lekkere hoekige nummers met een zanger die in heerlijk plat Engels prachtige verhaaltjes verteld.
6 The Sun and The Moon – The Sun and The Moon
In mijn verzameldrift van The Chameleons stuitte ik al snel op deze naam. Album natuurlijk nergens te krijgen, ja een enkele LP op platenbeurzen voor een bedrag waar ik teveel voor krom moest liggen. Totdat ik in een vergeten hoekje van een (te commerciële) platenzaak de CD vond!! Meteen gekocht en er was direct een klik. Mooie teksten, wat meer rockerig dan The Chameleons, maar desondanks toch erg sfeervol. Al een ‘miljoen’ keer geluisterd zonder dat het verveeld.
7 Killing Joke – Killing Joke 2003
Puur op basis van hele albums zou Killing Joke niet in mijn top 10 passen. Maar aangezien deze band toch mijn all time favourite is, moeten ze er toch in.
Waarom dan deze? Omdat de energie/agressie die van dit album afspat weergaloos is. Omdat ze na een paar, in mijn ogen, mindere albums hadden gemaakt hier keihard terugslaan (met Dave Grohl op drums) en omdat hier het beste nummer allertijden van KJ op staat, te weten Implant.
8 Joy Division – Unknown Pleasures
Alles hierover is al gezegd. Prachtige desolate sfeer.
9 The Verve – A Northern Soul
Dit album bevat nummers die bij mij het gevoel oproepen van rug recht, kin omhoog en wie maakt mij wat. Dat gebeurt mij zelden.
10 The Auteurs – New Wave
Briljante teksten gecombineerd met heerlijke muziek.
Dit album luisterde ik altijd in bed met koptelefoon op. Ogen dicht en genieten.
0
geplaatst: 29 december 2007, 01:31 uur
Nog een keer gedaan, alleen nu met woorden. Ieder woord komt één keer voor.
1. My Bloody Valentine - Loveless (1991)
Muren, noise, zweven, staren, dromen, melodie.
2. Interpol - Turn on the Bright Lights (2002)
Melanchonie, zwart, wit, monotoon, strak.
3. Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999)
Engelen, hemel, slapen, verdrietig.
4. Godspeed You Black Emperor! - F# A# (Infinity) (1998)
Apocalyptisch, desolaat, onheil, strijd, lang, uitgerekt, tranmissie.
5. Slint - Spiderland (1991)
Sinister, vaag, harmonie, emotioneel, gemis.
6. Fennesz - Endless Summer (2001)
Ruis, zomer, zwoel, diep, intens, nano, glitch.
7. Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea (1998)
Oolog, anne frank, communisisme, akoestisch, dissonant, poezie, tragisch.
8. A Perfect Circle - Thirteenth Step (2003)
Drugs, verslaving, politiek, atmosfeer, licht, geladen.
9. DJ Shadow - Endtroducing... (1996)
Perfect, oldskool, ruw, samples, amerika, straat, relax, laat, chil.
10. Cordouan - Love (2003)
Troostvol, warm, klein, liefde, dekens, tranen.
1. My Bloody Valentine - Loveless (1991)
Muren, noise, zweven, staren, dromen, melodie.
2. Interpol - Turn on the Bright Lights (2002)
Melanchonie, zwart, wit, monotoon, strak.
3. Sigur Rós - Ágætis Byrjun (1999)
Engelen, hemel, slapen, verdrietig.
4. Godspeed You Black Emperor! - F# A# (Infinity) (1998)
Apocalyptisch, desolaat, onheil, strijd, lang, uitgerekt, tranmissie.
5. Slint - Spiderland (1991)
Sinister, vaag, harmonie, emotioneel, gemis.
6. Fennesz - Endless Summer (2001)
Ruis, zomer, zwoel, diep, intens, nano, glitch.
7. Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea (1998)
Oolog, anne frank, communisisme, akoestisch, dissonant, poezie, tragisch.
8. A Perfect Circle - Thirteenth Step (2003)
Drugs, verslaving, politiek, atmosfeer, licht, geladen.
9. DJ Shadow - Endtroducing... (1996)
Perfect, oldskool, ruw, samples, amerika, straat, relax, laat, chil.
10. Cordouan - Love (2003)
Troostvol, warm, klein, liefde, dekens, tranen.
0
geplaatst: 3 januari 2008, 01:37 uur
10. Santana – Caravanserai
Een plaat die ik het meest recent ontdekt heb. Na 2 dagen draaien wist ik het al. Wat een prachtplaat is dit toch. Mooie jazzy, atmosferische stukken. Voor je het weet zit je al in de helft want de nummers vloeien zo mooi door elkaar. Onverwacht dat ik Santana nog zo hoog ging inschatten.
9. Frank Zappa – Overnite Sensation
Een Zappa plaat kan niet ontbreken in mn top 10. Nu is het deze maar het kan eigenlijk even goed een andere zijn. Hierop staat voor mij de perfecte pop-song nl. Camarillo Brillo, trouwens ook de opener. Wat volgt is een geniale mix van muziek en humor.
8. Flaming Lips – The Soft Bulletin
Tsjah, deze ken ik nu al sinds hij uit was en verveelt nog geen seconde, mooie collectie van epische aandoende songs (Feeling Yourself Disintegrate, The Gash, A Spoonfull Weighs A Ton) en gewoon excellente pop-muziek.
7. Campag Velocet – Bon Chic Bon Genre
Een van mijn favoriete platen om ’s nachts te draaien als ik een beetje ‘murw’ ben. Zalig geluid.
6. Tortoise – TNT
Super!!
5. The Triffids – Born Sandy Devotional
Wat een mooi desolaat, intriest gevoel krijg ik hiervan, ik kan me bijna voelen staan op het strand wanneer David McComb The Seabirds aanroept. Machtig Prachtig van begin tot eind.
(check op de Humo-wildsite de mening van wijlen Marc Mijlemans)
4. Pink Floyd – Dark Side Of The Moon
Hier is al te veel over gezeverd, gewoon luisteren.
3. Dr. John – Gris Gris
Wondermooie plaat van deze blues-artiest. Nog nooit had ik iets dergelijks
gehoord en nog steeds niets dergelijks tegengekomen. Magnifieke plaat die je wegvoert naar een rokerig hol in New Orleans en je weer thuis afzet met een voodoo curse op je hoofd.
2. Marvin Gaye – What’s Going On
Ultieme soul-muziek. What’s Happening Brother en Inner City Blues bezorgen me nog steeds koude rillingen…..
1. The Clash – London Calling
Toen was het / nu is het nog steeds een perfecte samenvatting van pop-muziek in al zijn varianten, heerlijk gewoon. Van reggea tot jazz, van rockabilly tot punk. Deze plaat heeft werkelijk alles!!!!
(redelijk erg ondergewaardeerd hier, naar mn meningkje)
Een plaat die ik het meest recent ontdekt heb. Na 2 dagen draaien wist ik het al. Wat een prachtplaat is dit toch. Mooie jazzy, atmosferische stukken. Voor je het weet zit je al in de helft want de nummers vloeien zo mooi door elkaar. Onverwacht dat ik Santana nog zo hoog ging inschatten.
9. Frank Zappa – Overnite Sensation
Een Zappa plaat kan niet ontbreken in mn top 10. Nu is het deze maar het kan eigenlijk even goed een andere zijn. Hierop staat voor mij de perfecte pop-song nl. Camarillo Brillo, trouwens ook de opener. Wat volgt is een geniale mix van muziek en humor.
8. Flaming Lips – The Soft Bulletin
Tsjah, deze ken ik nu al sinds hij uit was en verveelt nog geen seconde, mooie collectie van epische aandoende songs (Feeling Yourself Disintegrate, The Gash, A Spoonfull Weighs A Ton) en gewoon excellente pop-muziek.
7. Campag Velocet – Bon Chic Bon Genre
Een van mijn favoriete platen om ’s nachts te draaien als ik een beetje ‘murw’ ben. Zalig geluid.
6. Tortoise – TNT
Super!!
5. The Triffids – Born Sandy Devotional
Wat een mooi desolaat, intriest gevoel krijg ik hiervan, ik kan me bijna voelen staan op het strand wanneer David McComb The Seabirds aanroept. Machtig Prachtig van begin tot eind.
(check op de Humo-wildsite de mening van wijlen Marc Mijlemans)
4. Pink Floyd – Dark Side Of The Moon
Hier is al te veel over gezeverd, gewoon luisteren.
3. Dr. John – Gris Gris
Wondermooie plaat van deze blues-artiest. Nog nooit had ik iets dergelijks
gehoord en nog steeds niets dergelijks tegengekomen. Magnifieke plaat die je wegvoert naar een rokerig hol in New Orleans en je weer thuis afzet met een voodoo curse op je hoofd.
2. Marvin Gaye – What’s Going On
Ultieme soul-muziek. What’s Happening Brother en Inner City Blues bezorgen me nog steeds koude rillingen…..
1. The Clash – London Calling
Toen was het / nu is het nog steeds een perfecte samenvatting van pop-muziek in al zijn varianten, heerlijk gewoon. Van reggea tot jazz, van rockabilly tot punk. Deze plaat heeft werkelijk alles!!!!

(redelijk erg ondergewaardeerd hier, naar mn meningkje)
0
geplaatst: 3 januari 2008, 15:22 uur
London Calling ondergewaardeerd? 
Met die score? En een plek in de top 250? Neuh..

Met die score? En een plek in de top 250? Neuh..
0
geplaatst: 3 januari 2008, 18:09 uur
@Hill
met die score misschien niet ja maar deze plaat verdient toch op zijn minst een plaats bij de eerste 20? neen?
maar ja we kunnen zo bezig blijven over welke platen nu toch thuishoren in de echt hoogste regionen, voor mij is dat deze
met die score misschien niet ja maar deze plaat verdient toch op zijn minst een plaats bij de eerste 20? neen?
maar ja we kunnen zo bezig blijven over welke platen nu toch thuishoren in de echt hoogste regionen, voor mij is dat deze

0
geplaatst: 13 november 2008, 22:21 uur
Ik gooi het eens over een andere boeg.
-Aantal landen in mijn top 10: 6
Verenigd Koninkrijk: 5 keer
IJsland, Finland, West-Duitsland, Duitsland en Verenigde Staten: 1 keer
-Onderverdeling per decennia:
60's: 2 keer
70's: 2 keer
80's: 1 keer
90's: 1 keer
00's: 4 keer (2 keer 2006)
-Onderverdeling per genre:
Rock: 7 keer
Dance: 3 keer
Electronic: 1keer
Avant-Garde: 1 keer
-Stemgemiddelde op MuMe:
(gemiddeldes bij elkaar opgeteld en gedeeld door 10)
4,045
-Obscuurste top 10 album:
Kiki - Boogy Bytes Vol. 1/Ellen Allien - Stadtkind - ieder 25 stemmen
-Bekende top 10 album:
Sigur Ros - ( ) - 671 stemmen
Verenigd Koninkrijk: 5 keer
IJsland, Finland, West-Duitsland, Duitsland en Verenigde Staten: 1 keer
90's: 1 keer
00's: 4 keer (2 keer 2006)
Rock: 7 keer
Dance: 3 keer
Electronic: 1keer
Avant-Garde: 1 keer
-Stemgemiddelde op MuMe:
4,045
Kiki - Boogy Bytes Vol. 1/Ellen Allien - Stadtkind - ieder 25 stemmen
-Bekende top 10 album:
Sigur Ros - ( ) - 671 stemmen
0
geplaatst: 13 november 2008, 22:32 uur
-Aantal landen in mijn top 10: 3
Verenigde Staten: 5 keer
Verenigd Koninkrijk: 3 keer
Canada: 2 keer
60's: 1 keer
70's: 1 keer
80's: 2 keer
90's: 5 keer
00's: 1 keer
Rock: 10 keer
-Stemgemiddelde op MuMe:
3,976
Rex - C: 7 stemmen
-Bekende top 10 album:
Godspeed You Black Emperor! - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven: 334 stemmen
Verenigde Staten: 5 keer
Canada: 2 keer
70's: 1 keer
00's: 1 keer
Rock: 10 keer
-Stemgemiddelde op MuMe:
3,976
Rex - C: 7 stemmen
-Bekende top 10 album:
Godspeed You Black Emperor! - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven: 334 stemmen
0
geplaatst: 13 november 2008, 22:34 uur
Ik doe mee:
-Aantal landen in mijn top 10: 4
Verenigd Koninkrijk: 4 keer
Verenigde Staten: 4 keer
IJsland: 1 keer
Australië: 1 keer
60's: 0 keer
70's: 0 keer
80's: 4 keer
00's: 1 keer (en eigenlijk hoort Sigur Ros daar ook wel bij)
Rock / Funk: 1 keer
Rock: 5 keer
Pop / Folk: 1 keer
Pop: 1 keer
Pop / Rock: 2 keer
-Stemgemiddelde op MuMe:
4.043
Marc Almond - Mother Fist and Her Five Daughters (25 stemmen)
-Bekendste top 10 album:
Radiohead - OK Computer (2443 stemmen)
Verenigd Koninkrijk: 4 keer
Verenigde Staten: 4 keer
IJsland: 1 keer
Australië: 1 keer
80's: 4 keer
00's: 1 keer (en eigenlijk hoort Sigur Ros daar ook wel bij)
Rock / Funk: 1 keer
Rock: 5 keer
Pop / Folk: 1 keer
Pop / Rock: 2 keer
-Stemgemiddelde op MuMe:
4.043
Marc Almond - Mother Fist and Her Five Daughters (25 stemmen)
-Bekendste top 10 album:
0
geplaatst: 13 november 2008, 22:51 uur
Verenigde Staten: 7½ keer
België, Nederland: 1 keer
Verenigd Koninkrijk: ½ keer
40's: 1 keer (Woody Guthrie)
50's: 1 keer
90's: 2 keer
00's: 4 keer
Folk: 4 keer
Pop: 3 keer
Roots: 2 keer
Rock: 1 keer
-Stemgemiddelde op MuMe:
4,023
Kadril - De Andere Kust (9 stemmen)
-Bekende top 10 album:
Bob Dylan - Blonde on Blonde (459 stemmen)
Verenigde Staten: 7½ keer
België, Nederland: 1 keer
Verenigd Koninkrijk: ½ keer
40's: 1 keer (Woody Guthrie)
50's: 1 keer
Folk: 4 keer
Pop: 3 keer
Roots: 2 keer
Rock: 1 keer
-Stemgemiddelde op MuMe:
4,023
Kadril - De Andere Kust (9 stemmen)
-Bekende top 10 album:
Bob Dylan - Blonde on Blonde (459 stemmen)
0
geplaatst: 13 november 2008, 23:09 uur
Verenigde Staten: 5½ keer
Ierland: 1 keer
Canada: ½ keer
40's: 0 keer
50's: 0 keer
60's: 3 keer
90's: 3 keer
00's: 0 keer
Pop / Rock: 3 keer
Rock: 4 keer
Rock / Folk: 1 keer
Pop / Wereld: 1 keer
-Stemgemiddelde op MuMe:
4,084
Paul Simon - Graceland (306 stemmen)
-Bekende top 10 album:
Verenigde Staten: 5½ keer
Canada: ½ keer
60's: 3 keer
Pop / Rock: 3 keer
Rock: 4 keer
Rock / Folk: 1 keer
Pop / Wereld: 1 keer
-Stemgemiddelde op MuMe:
4,084
Paul Simon - Graceland (306 stemmen)
-Bekende top 10 album:
0
sxesven
geplaatst: 13 november 2008, 23:16 uur
Japan: 5 keer
Verenigde Staten: 4½ keer
Zwitserland: ½ keer
80's: 0 keer
00's: 7 keer
Rock: 2½ keer
Avant-Garde: 1½ keer
Jazz: 1½ keer
Roots: 1 keer
Folk: 1 keer
R&B: ½ keer
Punk: ½ keer
Metal: ½ keer
-Stemgemiddelde op MuMe:
4,217 (ongewogen dus)
Gaji - 9PM at GFM (1 stem)
-Bekendste top 10 album:
Joanna Newsom - The Milk-Eyed Mender (122 stemmen)
Japan: 5 keer
Verenigde Staten: 4½ keer
Zwitserland: ½ keer
Rock: 2½ keer
Avant-Garde: 1½ keer
Jazz: 1½ keer
Roots: 1 keer
Folk: 1 keer
R&B: ½ keer
Punk: ½ keer
Metal: ½ keer
-Stemgemiddelde op MuMe:
4,217 (ongewogen dus)
Gaji - 9PM at GFM (1 stem)
-Bekendste top 10 album:
Joanna Newsom - The Milk-Eyed Mender (122 stemmen)
0
geplaatst: 13 november 2008, 23:31 uur
Oeh leuk.
-Aantal landen in mijn top 10: 8
Finland: 2
België: 2
Canada: 1
Verenigde Staten: 1
IJsland: 1
Noorwegen: 1
Tsjechië: 1
Denemarken: 1
-Onderverdeling per decennium:
Folk: 3
Rock: 3
Avant-garde: 1,5
Pop: 1
Wereld: 0,5
Roots: 0,5
Electronic: 0,5
-Stemgemiddelde op MuMe:
3,987
Half Asleep - (We Are Now) Seated in Profile (2 stemmen)
Ambrozijn - Naradie (2 stemmen)
-Bekende top 10 album:
Sigur Rós - ( ) (671 stemmen)
-Aantal landen in mijn top 10: 8
Finland: 2
België: 2
Canada: 1
Verenigde Staten: 1
IJsland: 1
Denemarken: 1
Folk: 3
Avant-garde: 1,5
Pop: 1
Wereld: 0,5
Roots: 0,5
Electronic: 0,5
-Stemgemiddelde op MuMe:
3,987
Half Asleep - (We Are Now) Seated in Profile (2 stemmen)
Ambrozijn - Naradie (2 stemmen)
-Bekende top 10 album:
Sigur Rós - ( ) (671 stemmen)
0
geplaatst: 14 november 2008, 03:20 uur
VS: 6
Groot Brittannie: 1
Ierland: 1
Zweden: 1
90's: 4 keer
Folk: 2
Avant-garde: 2
Jazz: 2
Electronic: 2
Punk: 1
-Stemgemiddelde op MuMe:
3,99
Hulk - Silver Thread of Ghosts (2 stemmen)
-Bekende top 10 album:
King Crimson- In the Court of the Crimson King (312 stemmen)
VS: 6
Groot Brittannie: 1
Ierland: 1
Zweden: 1
90's: 4 keer
Folk: 2
Avant-garde: 2
Jazz: 2
Electronic: 2
Punk: 1
-Stemgemiddelde op MuMe:
3,99
Hulk - Silver Thread of Ghosts (2 stemmen)
-Bekende top 10 album:
King Crimson- In the Court of the Crimson King (312 stemmen)
0
Woutt
geplaatst: 14 november 2008, 10:01 uur
Verenigd Koninkrijk: 6 keer
Verenigde Staten: 3 keer
80's: 3 keer
Rock: 9 keer
Pop: ½ keer
Folk: ½ keer
-Stemgemiddelde op MuMe:
4,057
Spacemen 3 - Sound Of Confusion (16 stemmen)
-Bekendste top 10 album:
The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club band (959 stemmen)
Verenigd Koninkrijk: 6 keer
Verenigde Staten: 3 keer
80's: 3 keer
Rock: 9 keer
Pop: ½ keer
Folk: ½ keer
-Stemgemiddelde op MuMe:
4,057
Spacemen 3 - Sound Of Confusion (16 stemmen)
-Bekendste top 10 album:
The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club band (959 stemmen)
0
geplaatst: 14 november 2008, 10:22 uur
-Aantal landen in mijn top 10: 2
Japan: 1 keer
Verenigde Staten: 9 keer
00's: 8 keer
Hiphop: 9,5 keer
Jazz: 0,5 keer
-Stemgemiddelde op MuMe:
4,203
Felt - A Tribute to Lisa Bonet (23 stemmen)
-Bekendste top 10 album:
Madvillain - Madvillainy (197 stemmen)
Japan: 1 keer
Verenigde Staten: 9 keer
00's: 8 keer
Hiphop: 9,5 keer
Jazz: 0,5 keer
-Stemgemiddelde op MuMe:
4,203
Felt - A Tribute to Lisa Bonet (23 stemmen)
-Bekendste top 10 album:
Madvillain - Madvillainy (197 stemmen)
0
geplaatst: 14 november 2008, 10:50 uur
- Aantal landen in mijn top10: 3
VS: 7 keer
Groot-Brittanië: 2 keer
Canada: 1 keer
- Onderverdeling per decennia:
60s: 3
70s: 0
80s: 1
90s: 3
00s: 3
- Onderverdeling per genre:
Rock: 2½
Hiphop: 2½
Jazz: 1
Folk: ½
Electronic: 1½
Pop: 1½
Avantgarde: ½
-Stemgemiddelde:
4,058
(overigens zijn mijn nummers 6 t/m10 een stuk lager qua gem.)
-Obscuurste album:
edIT - Crying Over Pros for no Reason (52 stemmen)
-Bekendste album:
Velvet Underground & Nico (766 stemmen)
VS: 7 keer
Groot-Brittanië: 2 keer
Canada: 1 keer
60s: 3
70s: 0
80s: 1
00s: 3
Rock: 2½
Hiphop: 2½
Folk: ½
Electronic: 1½
Pop: 1½
Avantgarde: ½
-Stemgemiddelde:
4,058
(overigens zijn mijn nummers 6 t/m10 een stuk lager qua gem.)
-Obscuurste album:
edIT - Crying Over Pros for no Reason (52 stemmen)
-Bekendste album:
Velvet Underground & Nico (766 stemmen)
0
geplaatst: 14 november 2008, 11:34 uur
- Aantal landen in mijn top10: 6
Groot-Brittannië 4x
Verenigde Staten 2x
België 1x
Canada 1x
Denemarken 1x
Zweden 1x
60s: 2
70s: 4
80s: 0
90s: 0
00s: 4
Rock 5
Electronic 2
Folk 1
Dance ½
Pop ½
-Stemgemiddelde:
3,998
-Obscuurste album:
Comus - First Utterance (24 stemmen)
-Bekendste album:
Radiohead - Kid A (1125 stemmen)
Groot-Brittannië 4x
Verenigde Staten 2x
België 1x
Canada 1x
Denemarken 1x
Zweden 1x
70s: 4
80s: 0
90s: 0
00s: 4
Rock 5
Electronic 2
Folk 1
Dance ½
Pop ½
-Stemgemiddelde:
3,998
-Obscuurste album:
Comus - First Utterance (24 stemmen)
-Bekendste album:
Radiohead - Kid A (1125 stemmen)
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 14 november 2008, 12:11 uur
- Aantal landen in mijn top10: 4
Groot-Brittannië 6x
Nederland 2x
Canada 1x
Verenigde Staten 1x
60s: 1
70s: 2
80s: 3
90s: 4
Rock 6
Pop 2
Metal 1
Avant-garde ½
Electronic ½
-Stemgemiddelde:
4,000
-Obscuurste album:
Camel - Camel (53 stemmen)
-Bekendste album:
R.E.M. - Automatic for the People (889 stemmen)
Groot-Brittannië 6x
Nederland 2x
Canada 1x
Verenigde Staten 1x
60s: 1
70s: 2
80s: 3
Rock 6
Pop 2
Metal 1
Avant-garde ½
Electronic ½
-Stemgemiddelde:
4,000
-Obscuurste album:
Camel - Camel (53 stemmen)
-Bekendste album:
R.E.M. - Automatic for the People (889 stemmen)
0
geplaatst: 14 november 2008, 12:22 uur
- Aantal landen in mijn top10: 4
Groot-Brittannië 6x
Verenigde Staten 2x
België 1x
Zweden 1x
00s: 7
Rock 8
Metal 2
-Stemgemiddelde:
3,99
-Obscuurste album:
From The Sky - Like Crystal In A World Of Glass (16 stemmen)
-Bekendste album:
Pearl Jam - Ten (1379 stemmen)
Groot-Brittannië 6x
Verenigde Staten 2x
België 1x
Zweden 1x
00s: 7
Rock 8
Metal 2
-Stemgemiddelde:
3,99
-Obscuurste album:
From The Sky - Like Crystal In A World Of Glass (16 stemmen)
-Bekendste album:
0
geplaatst: 14 november 2008, 12:43 uur
- Aantal landen in mijn top10: 3
Verenigd Koninkrijk: 3x
Verenigde Staten: 6x
Ierland: 1x
70s: 1
80s: 2
00s: 1
Rock 6 ½
Pop 1
Metal 2 ½
-Stemgemiddelde:
4,114
-Obscuurste album:
Glassjaw - Everything You Ever Wanted to Know About Silence (15 stemmen)
-Bekendste album:
Verenigd Koninkrijk: 3x
Verenigde Staten: 6x
Ierland: 1x
70s: 1
80s: 2
00s: 1
Rock 6 ½
Pop 1
Metal 2 ½
-Stemgemiddelde:
4,114
-Obscuurste album:
Glassjaw - Everything You Ever Wanted to Know About Silence (15 stemmen)
-Bekendste album:
* denotes required fields.