Muziek / Algemeen / De edele (?) kunst van het samplen
zoeken in:
0
geplaatst: 3 september 2007, 14:16 uur
Bij The Beatles - Abbey Road (1969):
Jah goed,het zal best een creatief proces zijn,maar er word meer bedoeld van wees eens origineel en verzin je eigen intro,en ga niet de hele tijd uit andere nummers iets nieuws opbouwen
DJFreez schreef:
Jammer, maar zo'n soort reactie had ik wel verwacht. Eerlijk gezegd vind ik een cover een makkelijkere weg dan samplen. En als ik samplen zeg, denk ik niet aan Puff Daddy-samplen, dus een heel of half nummer klakkeloos kopiëren en daar een beat onder zetten. Ik bedoel echt een fragment uit een nummer pakken, vaak zelfs meerdere fragmenten en vaak ook uit meerdere nummers, en daar dan weer iets nieuws uit opbouwen. Noem het reconstrueren, noem het knippen en plakken, maar het is creatiever dan de meesten van jullie zo gemakkelijk denken.
Wat in dit nummer erg fijn is, is dat de sfeer van "Because" in dit nummer terechtkomt. Dat je niks hebt met de muzike, ala, maar zo makkelijk oordelen over samplen vind ik getuigen van een weinig open instelling.
(quote)
Jammer, maar zo'n soort reactie had ik wel verwacht. Eerlijk gezegd vind ik een cover een makkelijkere weg dan samplen. En als ik samplen zeg, denk ik niet aan Puff Daddy-samplen, dus een heel of half nummer klakkeloos kopiëren en daar een beat onder zetten. Ik bedoel echt een fragment uit een nummer pakken, vaak zelfs meerdere fragmenten en vaak ook uit meerdere nummers, en daar dan weer iets nieuws uit opbouwen. Noem het reconstrueren, noem het knippen en plakken, maar het is creatiever dan de meesten van jullie zo gemakkelijk denken.
Wat in dit nummer erg fijn is, is dat de sfeer van "Because" in dit nummer terechtkomt. Dat je niks hebt met de muzike, ala, maar zo makkelijk oordelen over samplen vind ik getuigen van een weinig open instelling.
Jah goed,het zal best een creatief proces zijn,maar er word meer bedoeld van wees eens origineel en verzin je eigen intro,en ga niet de hele tijd uit andere nummers iets nieuws opbouwen
0
geplaatst: 3 september 2007, 14:21 uur
DJFreez schreef:
(quote)
Tuurlijk is coveren makkelijker, alleen laat je het dan wel min of meer in de orginele staat. Als je het gaat sampelen, verander je het en dat moet je niet doen, dan doe je geen recht aan de mensen die het hebben gemaakt.Dat zou hetzelfde zijn als iemand die Mona Lisa in zijn eigen schilderij gaat schilderen, alleen veranderd hij bijvoorbeeld haar glimlach. Dat zou toch ook onteerend zijn tegen over Da vinci. Ze moeten der eigen muziek maar schrijven. En als ze het dan zo'n mooi nummer vinden moeten ze het in de orginele staat coveren. Maar dat is mijn mening...
Edit:
schizodeclown je neemt me de woorden uit de mond.
0
geplaatst: 3 september 2007, 14:25 uur
frankieman schreef:
Dat zou hetzelfde zijn als iemand die Mona Lisa in zijn eigen schilderij gaat schilderen, alleen veranderd hij bijvoorbeeld haar glimlach. Dat zou toch ook onteerend zijn tegen over Da vinci.
(quote)
Dat zou hetzelfde zijn als iemand die Mona Lisa in zijn eigen schilderij gaat schilderen, alleen veranderd hij bijvoorbeeld haar glimlach. Dat zou toch ook onteerend zijn tegen over Da vinci.
Of hij samplet alleen haar glimlach met een sample van de bloemen van Vincent van Gogh,en een beetje Dali hier en daar

0
geplaatst: 3 september 2007, 14:47 uur
Of je jat een melodietje van Beethoven en speelt het achterstevoren af.
0
geplaatst: 3 september 2007, 14:55 uur
Brain Stew schreef:
Dat is tenminste nog inventief jatten,want die melodie is nog nooit te horen geweest

0
geplaatst: 4 september 2007, 13:39 uur
Ik had ook niet verwacht dat jullie zouden staan juichen hier. Jammer, ik vind dat jullie jezelf beperken, maar ieder zijn mening en laten we dat alsjeblieft ook zo houden
.
Back on topic: ik vind een gemiddelde van 4,33* (4 september 2007) wel laag voor dit legendarische en fantastische album...
.Back on topic: ik vind een gemiddelde van 4,33* (4 september 2007) wel laag voor dit legendarische en fantastische album...
0
geplaatst: 4 september 2007, 18:13 uur
DJFreez schreef:
Ik had ook niet verwacht dat jullie zouden staan juichen hier. Jammer, ik vind dat jullie jezelf beperken, maar ieder zijn mening en laten we dat alsjeblieft ook zo houden
.
Back on topic: ik vind een gemiddelde van 4,33* (4 september 2007) wel laag voor dit legendarische en fantastische album...
.Back on topic: ik vind een gemiddelde van 4,33* (4 september 2007) wel laag voor dit legendarische en fantastische album...
Ik houd mijn mind open voor alles hoor

0
geplaatst: 5 september 2007, 09:03 uur
Lennonlover schreef:

Ow... Dat vind ik hier anders niet echt uit blijken:
Lennonlover schreef:
Ik hoop het maar...
Maar ik heb inderdaad iets tegen die Amerikaanse muziekdoders.
Ik hoop het maar...
Maar ik heb inderdaad iets tegen die Amerikaanse muziekdoders.

0
geplaatst: 5 september 2007, 12:47 uur
Akkoor, maar ik kén het wel. Ik luister af en toe ook naar die muziek om op de hoogt te blijven. Ik luister naar verschillende stijlen. Net om mijn wereld open te houden. Het is niet omdat ik het niet goed vind dat ik mijn mind niet open hou.
0
geplaatst: 5 september 2007, 14:16 uur
schizodeclown schreef:
Of hij samplet alleen haar glimlach met een sample van de bloemen van Vincent van Gogh,en een beetje Dali hier en daar
(quote)

http://www.digischool.nl/ckv2/bevo/kunstvakken2_2006/dada/mona_lisa.htm
Ik vind sampelen trouwens niet 'jatten'. Om er even bij te vermelden.
0
geplaatst: 5 september 2007, 15:42 uur
wolf schreef:
(quote)
Dat deed Duchamp dus omdat hij vond dat kunst te duur en te elitair was geworden.Met een boodschap erbij dus.
Muziek daarentegen kan je al met de kleinste middelen iets van maken,en samplen is wel iets jatten,je neemt andermans werk en stopt het in je eigen werk.
0
Nicci
geplaatst: 5 september 2007, 16:53 uur
ah, je mag jatten als je een boodschap hebt? vreemde redenering.
er is helemaal niets mis met samplen. wat zou er tegen kunnen zijn? het gaat om het resultaat. een goed nummer, met of zonder sample, is een goed nummer.
er is helemaal niets mis met samplen. wat zou er tegen kunnen zijn? het gaat om het resultaat. een goed nummer, met of zonder sample, is een goed nummer.
0
geplaatst: 5 september 2007, 17:09 uur
Nicci schreef:
Van mij mag je jatten wat je wilt,het blijft gewoon jatwerk.
En nummers kunnen best goed zijn met samples,maar het blijft jatwerk.
Je kan blijkbaar niet met je eigen shit komen,jah gebaseerd op andermans werk,dat vind ik jammer.
0
Nicci
geplaatst: 5 september 2007, 17:14 uur
wat is dat nu voor dooddoener: "je kan blijkbaar niet met je eigen shit komen".
soms bestaat een sample uit slechts de snare van een drumtrack uit een nummer. de muzikant hoorde het geluid; wist dat het perfect in zijn nummer paste en gebruikt het. daar wordt de muzikant op geen enkele manier minder creatief van.
soms bestaat een sample uit slechts de snare van een drumtrack uit een nummer. de muzikant hoorde het geluid; wist dat het perfect in zijn nummer paste en gebruikt het. daar wordt de muzikant op geen enkele manier minder creatief van.
0
geplaatst: 5 september 2007, 18:04 uur
Nicci schreef:
Maar het is niet origineel en dat is voor mij een dooddoener als je niet je eigen melodie kan maken maar het moet jatten uit andermans nummer.
En ik heb al eerder aangegeven,het kan best een creatief proces zijn,maar het is niet origineel.
0
Nicci
geplaatst: 5 september 2007, 18:48 uur
je gaat er van uit dat iemand niet zijn eigen melodie kan maken (die wordt overigens vrij weinig gesampeld) als hij sampled. misvatting.
ik vind Madonna niet een buitengewoon brilliant componist, maar ze kan liedjes verzinnen. als zij het voor een bepaald nummer mooi vind om een stukje te 'jatten' van een Abba-nummer, dan is dat prima en wordt ze er zeker niet minder creatief door. ik zou niet weten waarom.
het is ook nogal voorbarig om te veronderstellen dat ze dat doet, vanwege een gebrek aan eigen ideeen.
ik vind Madonna niet een buitengewoon brilliant componist, maar ze kan liedjes verzinnen. als zij het voor een bepaald nummer mooi vind om een stukje te 'jatten' van een Abba-nummer, dan is dat prima en wordt ze er zeker niet minder creatief door. ik zou niet weten waarom.
het is ook nogal voorbarig om te veronderstellen dat ze dat doet, vanwege een gebrek aan eigen ideeen.
0
geplaatst: 5 september 2007, 19:04 uur
Nicci schreef:
je gaat er van uit dat iemand niet zijn eigen melodie kan maken (die wordt overigens vrij weinig gesampeld) als hij sampled. misvatting.
Maar ik heb ook nooit gezegd dat niemand zijn eigen melodie kan maken als hij sampled,maar dat het niet origineel is om met andermans poep te komen.
Helaas,heb je weer niet goed gelezen.

En voor de 2e keer,ik heb al eerder aangegeven dat het best creatief kan zijn,maar dat hoeft dan niet altijd origineel te zijn.
En ik heb liever gewoon iets echt nieuws van jezelf,dan met andermans melodieen te komen.
0
geplaatst: 5 september 2007, 19:50 uur
Een van het beste gebruik van samples is zonder twijfel Sing for the moment van Eminem.
Dit leent het refrein en wat muzikaals van 'Dream on' van Aerosmith.
Wat die sample zo goed gebruikt maakt is dat het het nummer perfect aanvult.
Je hebt daar die steengoede lyrics van Eminem, en dan in het refrein die break, opnieuw ingezongen door Tyler, prachtig
Dit leent het refrein en wat muzikaals van 'Dream on' van Aerosmith.
Wat die sample zo goed gebruikt maakt is dat het het nummer perfect aanvult.
Je hebt daar die steengoede lyrics van Eminem, en dan in het refrein die break, opnieuw ingezongen door Tyler, prachtig

0
Sietse
geplaatst: 5 september 2007, 20:11 uur
ik ben heel erg pro samplen, als het maar op een inventieve manier gebeurd.
0
geplaatst: 5 september 2007, 22:16 uur
Sietse schreef:
Eens

Samplen hoeft sowieso niets met het jatten van melodieën te maken te hebben, dat is slechts één van de vele manieren. Hoe bv. Axel Willner zijn nummers uit samples opbouwt valt moeilijk niet-creatief te noemen.
0
yoeridedeygere
geplaatst: 8 september 2007, 18:27 uur
Ik heb het niet zo voor samples, ik zal het met een voorbeeld aantonen die hier al meerdere keren is gebruikt:
ik kan niet meer naar Gimme Gimme Gimme van ABBA luisteren zonder te denken aan Madonna, wat voor mij toch wel enige afbreuk doet aan het liedje ook al is het heel erg mooi
ik kan niet meer naar Gimme Gimme Gimme van ABBA luisteren zonder te denken aan Madonna, wat voor mij toch wel enige afbreuk doet aan het liedje ook al is het heel erg mooi
0
geplaatst: 9 september 2007, 20:37 uur
Grappig,zag net Kanye West op tv,die zei het volgende:
''Hiphop is nou eenmaal gebaseerd op jatwerk.Het is meestal gebaseerd op andermans werk..........................
Je neemt iets waar een ander jaren voor heeft geoefend.................
Maar jah,dat is hiphop''
''Hiphop is nou eenmaal gebaseerd op jatwerk.Het is meestal gebaseerd op andermans werk..........................
Maar jah,dat is hiphop''
0
Artifact
geplaatst: 9 september 2007, 20:45 uur
Vreemd, maar toch zit er ergens wel een kern van waarheid in.
0
geplaatst: 12 september 2007, 16:48 uur
schizodeclown schreef:
Maar jah,dat is hiphop''
Maar jah,dat is hiphop''
Is het nummer 'Hip hop is dead' van Nas dan in dit geval ironie?
Want Nas claimt in dat nummer dat hip hop, die waar West het over heeft, geen echte hip hop is en datzelfde nummer bevat overduidelijk samples van 'In a gadda da vida' van Iron Butterfly

0
geplaatst: 12 september 2007, 17:42 uur
Dat bedoelt Nas echt niet, zijn werk zit ook vol met samples. Hip Hop Is Dead bevat trouwens wel een sample van In-A-Gadda-Da-Vida, echter niet uit de versie van Iron Butterfly, maar uit de versie van de Incredible Bongo Band.
0
VB1
geplaatst: 17 september 2007, 18:16 uur
Als je van een sample iets heel nieuws kan maken is het tof, wat in veel hiphop maar ook in electronische muziek gebeurd. Een oude hit op-pitchen en er een dance-beat onder zetten vind ik altijd wel een beetje jammer.
0
rico-bballer
geplaatst: 17 september 2007, 21:32 uur
Samplen hoort bij hiphop maar zomaar gebruik maken van iets waar anderen jaren op heb geoefend doen ze ook niet. Kijk op youtube naar een pete rock fimplje ofzo dan zie je hoe "edel'' zijn samplewerk is.
0
DeMeine
geplaatst: 22 april 2020, 11:56 uur
Bij Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy:
Ik dacht, laat ik eens dit album proberen. Het 'beste' album van de Tens.
In het begin gaat het al mis; de zinsnede 'Could we get much higher'.... die ken ik,.... Jon Anderson .... album van Mike Oldfield,... Crises, ... track In High Places,...
Ik haak af; jatwerk ten behoeve van eigen belang? Nee, voor mij geen Twisted Fantasy,... Beautiful niet in de verste verte!
In het begin gaat het al mis; de zinsnede 'Could we get much higher'.... die ken ik,.... Jon Anderson .... album van Mike Oldfield,... Crises, ... track In High Places,...
Ik haak af; jatwerk ten behoeve van eigen belang? Nee, voor mij geen Twisted Fantasy,... Beautiful niet in de verste verte!
0
geplaatst: 22 april 2020, 12:05 uur
DeMeine schreef:
Nou doe je regenjas maar vast aan, zet je zonnebril op, een muts op je hoofd, want dit album heeft heel wat liefhebbers hier. Vind Kanye West - zag hem op NSJ (met violistes etc) een voor dit tijdperk (postmodern/neoromantisch) uitermate relevant en boeiend. All of the Lights vind ik bijv prachtig. Maar goed, smaken verschillen.
En momenteel is de verste verte echt dichtbij en zit de afstand echt in het oor van de luisteraar en diens bereidheid

* denotes required fields.