MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / De edele (?) kunst van het samplen

zoeken in:
DeMeine schreef:
In het begin gaat het al mis; de zinsnede 'Could we get much higher'.... die ken ik,.... Jon Anderson .... album van Mike Oldfield,... Crises, ... track In High Places,...

Ik haak af; jatwerk ten behoeve van eigen belang? Nee, voor mij geen Twisted Fantasy,... Beautiful niet in de verste verte!

Dat heeft een sample, DeMeine, en dat is iets heel anders dan jatwerk. Oldfield wordt ook netjes in de lijst songwriters genoemd. Maar die Oldfield blijkt zelf ook niet vies te zijn van wat naar jouw maatstaven jatwerk is.

DeMeine
Zodra ik hoor dat een artiest een zgn sample gebruikt knap ik af. Geef mij maar originele composities met echte musici. Met evt zelfbedachte tunes/samples...

Ieder zijn meug...

Vind het als Oldfield-liefhebber juist ontzettend gaaf dat het nummer door Kanye gesampled wordt. Het is een soort van muzikale intertekstualiteit. Niks mis mee.

DeMeine schreef:
Zodra ik hoor dat een artiest een zgn sample gebruikt knap ik af. Geef mij maar originele composities met echte musici. Met evt zelfbedachte tunes/samples...

Ieder zijn meug...

Zal ik 'm dan maar maken? Komt ie:

OK Boomer.

DeMeine schreef:

Ieder zijn meug...

Nogmaals: zeg je Mike Oldfield-albums dan maar gedag, want hij samplet ook: Tracks Sampled by Mike Oldfield | WhoSampled

Confirmed Mike Oldfield was klaarblijkelijk een Hip-hopartiest avant la lettre.

DeMeine
Slowgaze schreef:
(quote)

Nogmaals: zeg je Mike Oldfield-albums dan maar gedag, want hij samplet ook: Tracks Sampled by Mike Oldfield | WhoSampled

Ik heb geen Mike Oldfield albums. Wel ooit 1 gehad vanaf 1983. Album Crises. Goed album, ... enne ... geen samples hierop.... toch? Verder geen fan van hem.

DeMeine schreef:

Ieder zijn meug...

Verlaag je stemmen voor Rammstein dan maar. En Radiohead. En Run the Jewels.

DeMeine schreef:

Ieder zijn meug...

Ik denk dat je Endtroducing..... van DJ Shadow eens moet proberen. Zelf heb ik namelijk ook een hele tijd ook negatief tegenover samples gestaan, maar dat album heeft die blik volledig veranderd. Endtroducing... bestaat volledig uit samples en bevat prachtige eigen composities, ook al zijn ze uit ''bestaand'' materiaal voortgekomen.

DeMeine
Heb op zich niets tegen samples, mits ik hoor dat bijv gedeeltes van het nummer Break on Trough van The Doors tegen kom als sample bij een electronic artiest.

James Blake gebruikt ook samples, maar creëert ze zelf.

Radiohead, Rammstein en RtJ ook samples, maar vnl betreft het eigen creaties.

De albums waarop ik 4.5 heb gegeven zijn (bijna) zonder uitzondering artiesten zonder sampling. Er was een tijd dat bijv Queen met trots op hun albumhoezen de term 'No Synthesizers Used' liet noteren.

Fysieke instrumenten Gitaar, Drums, Piano, Klarinet, etc.etc. ... Prachtig gewoon. Functionele elektronica vind ik ook te verhapstukken om sfeer e.d. te creëren.

DeMeine schreef:
Heb op zich niets tegen samples, mits ik hoor dat bijv gedeeltes van het nummer Break on Through van The Doors tegen kom als sample bij een electronic artiest.

Grappig dat je Break on Through (To the Other Side) noemt, die bossanova-stijl beat in het begin van die track zou een fantastische fundering zijn voor een track van een electronic-artiest.

DeMeine
Ik ga zometeen ff DJ Shadow opzoeken. Ben benieuwd.

En vielleicht Kanye nog n kans geven....

Bij Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy:

DeMeine schreef:
Er was een tijd dat bijv Queen kleinzielig op hun albumhoezen de term 'No Synthesizers Used' liet noteren.

Fixed that for you.

DeMeine
Slowgaze schreef:
(quote)

Fixed that for you.

Aha,... Shouldering your loneliness/Like a gun that you will not learn to aim...

Zoek ook maar Paul's Boutique van de Beastie Boys op dan. Die en DJ Shadows Entroducing zijn voor mij (van degene die ik ken) echte enorme creatieve platen opgebouwd uit samples waar iets nieuw en prachtig mee wordt gemaakt. En Since I left You van The Avalanches ook natuurlijk

DeMeine schreef:

Ieder zijn meug...

Jammer. Je weet niet wat je mist. Gelukkig zijn er nog veel andere genres dan hiphop.

Maar sorry: stellen dat je afknapt op samples en bepaalde hiphop dan weer wel goed vindt, dat gaat er bij mij moeilijk in. Dat genre is zowat geboren uit samplen.

Het gebruik van samples staat niet haaks tegenover zelfbedachte composities. De sample is namelijk een onderdeel van je compositie, net als een gitaarriff dat bijv. is. Impliceren dat door het samplen van 'can we get much higher' de compositie van Dark Fantasy niet zelfbedacht is, vind ik een erg vreemde redenatie.

Bovendien, de samplende producer is ook een échte musicus. Je kan niet een nepmusicus zijn ofzo, je maakt muziek of niet. En dat doet een Kanye wel degelijk. Of ie nou gitaar speelt of gitaar samplet.

Het is juist erg gaaf om stukjes uit een nummer te halen en dat in totaal andere context te plaatsen waardoor het een nieuwe betekenis krijgt.

Fijn om door sommigen bevestigd te zien dat ik tóch echt een muzikant ben...

Gast
geplaatst: vandaag om 05:42 uur

geplaatst: vandaag om 05:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.