MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Het Nederlandse radioklimaat

zoeken in:
Een aantal maanden geleden heb ik een weblog geschreven over hoe ik tegen het Nederlandse radiokimaat aan kijk. Nog langer bleef bij mij deze vraag rondhangen: hoe bepaald een muziekstation hun muziekkeuze?

Als ik een blik werp op enkele reacties op het forum, merk ik dat meer mensen zich irriteren aan de beperkte muziekkeuze van bepaalde radiostations. Hoe denken de DJ's van die bewuste zenders hier nou over? Het is toch ongelooflijk en bijna schrijnend dat een DJ met zoveel enthousiasme een nummer aan kan kondigen ("Wat een geweldig nummer is/was dat toch!") dat iedere dag twee maal wordt gedraaid, al wekenlang.

Wordt de muziekkeuze van een radiostation bepaald door geld? Waarom draaien muziekzenders slechts drie singles van een bepaalde band, terwijl er ook andere singles zijn uitgebracht die net zo lekker klinken? Hoe denkt een DJ hier nou over? En zijn er uberhaupt radiostations (zowel binnen als buiten de Benelux) die oprecht goede, gevarieerde muziek draaien en daar ook serieus mee bezig zijn? Luister ik verkeerd naar een radiozender, neem ik muziek te serieus om naar een radiozender te luisteren en moet ik mijn visie op muziek op de radio bijstellen? Of ben ik niet gek en heb ik een punt?

Als ik zo vrij mag zijn, geef ik hier de link naar het bewuste weblogstukje, dat het een en ander zal verduidelijken:

Nachtzorgen

Wel eens van 'pluggen' gehoord?

Je zit trouwens mis met 'easy listening', dat is toch wel een vastomlijnde muziekstijl geloof ik (jaren '60/70, Carpenters en zo) en is inmiddels wel zo'n beetje uitgestorven.

Ik mis een programma als Stompin van begin jaren negentig bij de VPRO. Daar werd je nog lekker gemaakt met obscure Blues, zwetende Soul en zoete Doo-wop. Paste natuurlijk niet meer in de horizontale programmering of hoe dat schijtexcuus genoemd werd om die eenheidsbagger op de radio te krijgen. Verder had je nog bijv. Krapuul-de-Lux en Nozems a Gogo waar je lekker voor ging zitten om je te laten verrassen. Nou die verrassing is er voor de "afwijkende" radio-luisteraar niet meer bij

tnf
Er is nog altijd Studio Brussel. Daarvan heb ik nog redelijk het gevoel dat ze serieus met muziek bezig zijn.

3fm is ook niet zo slecht, vind ik, alleen mogen ze van mij wat minder kleurloze standaard-rocknummers programmeren. In hun verticale tijd (ik heb de laatste anderhalf jaar ervan bewust meegemaakt) vond ik ze spannender, met die lappendeken aan totaal verschillende programma's + elke dag een andere omroep, maar ik snap waarom ze zo programmeren zoals ze nu doen. In het verticale tijdperk hadden ze qua popmuziek bijna alleen concurrentie van Radio 2, dus werd er toch wel geluisterd. 3fm had toen ongeveer 25 % marktaandeel. Nu zijn er tig anderen en zitten ze op ongeveer 7 %. Wegzappen is zóóó makkelijk als er een geluidje te horen is wat je niet bevalt...

En het is een illusie dat je in Nederland luisteraars trekt door heel duidelijk 'anders' te zijn. Daar kunnen de mensen die een paar jaar geleden achter Id&T Radio zaten je vast alles over vertellen. Zeker tussen 9 en 17 uur moet het gewoon een veilig behangetje zijn dat probleemloos aan kan op het werk. En voor een eenduidig imago ga je tussen 17 uur en 9 uur ook maar niet al te raar programmeren.

Verder zal je interessante playlists voornamelijk op internet moeten zoeken.

titan (crew)
Er wordt ook vandaag de dag nog wel goede en interessante radio gemaakt, je moet alleen wat beter zoeken.

Op de commerciële zenders is het armoe troef. Door de etherveiling van een paar jaar geleden hebben de commerciële zenders miljoenen euro's uitgegeven. Dit geld moet natuurlijk terugverdiend worden en dit denken ze het best te kunnen doen met een risicoloze muziekprogrammering. Vrijwel alle commerciële zenders vissen hierdoor in dezelfde vijver (die van de grootste gemene deler), waardoor ze onderling te weinig verschillend zijn en een verschraling van het Nederlandse radiolandschap is ontstaan.

De publieke zenders zijn een gunstge uitzondering, al kunnen ze wat mij betreft nog wel wat vooruitstrevender. Naar het verticale tijdperk wil ik helemaal niet terug. Dat was een bonte lappendeken, waarin geen enkele continuïteit zat.

Het is de politiek die verantwoordelijk is voor het gebrek aan afwisseling in het huidige radioaanbod. In plaats van frequenties toewijzen aan zenders met een specifiek profiel wilde men blijkbaar liever flink verdienen aan de frequentieveiling.

Casartelli (moderator)
Internetradio is me te ingewikkeld (moet ik een pc gaan aanzetten om naar de radio te luisteren). Het gemak van de radio is juist dat hij even snel aankan in een ledig momentje. Echter verkies ik tegenwoordig steeds vaker de stilte in dat ledige moment en dat is wel in arren moede.

Persoonlijk zou ik best een paar tientjes per jaar willen betalen voor een 'abonnement' op een (bij voorkeur reclamevrije) radiozender die wel een interessant muziekaanbod heeft (wat bovenal neerkomt op: meer gevarieerd). Ik gok dat ik daar niet de enige in ben, maar ik heb verder ook geen idee wat voor bedragen een radiozender minimaal moet omzetten om in elk geval quitte te kunnen spelen. Vermoedelijk zijn die bedragen te hoog...

T.O. schreef:
Wel eens van 'pluggen' gehoord?

Nee... Wat is dat?

Het vermoede dat ik al had is denk ik al bevestigd... Geld is de grote boosdoener. Studio Brussel heb ik een paar keer opgezet, maar mijn collega's vinden het Vlaams niet om aan te horen. Whatever ze daar dan ook eigenlijk mee bedoelen.

Wat mij onder andere aanspreekt aan Studio Brussel is dat die zender geen last heeft van het 'MTV gevoel''; hippe mensen die snel praten over iets en niets, snel snel wat spelletjes doen, interviewtjes en opmerkingen maken, afgewisseld met hedendaagse en "tijdloze" (ik noem het liever geen 'oudere') muziek. Ik krijg een sterk gevoel van onrust en daar ben ik erg gevoelig voor. Ik snak na een werkdag naar adem onderhand.

Ik zat er onlangs nog aan te denken of er een mogelijkheid is om digitale radio op grote schaal te ventileren, maar dat zal een investering zijn waar mijn werkgever niet om staat te springen. Internetradio vind ik erg makkelijk; vooral iTunes is een prachtprogramma. Maar ja, als je dan steeds de computer (laptop in mijn geval) aan moet zetten als je wilt luisteren...

fastpulseboy
platen worden geplugd door grote platenmaatschappijen die dus groot geld neertellen om het plaatje gedraaid te krijgen. (dus je raadde het al). Zo gaat het ook met de grotere muziekbladen....dus neem de positieve recensies en de opgewekte radiostem die een "briljante" plaat gaat draaien dus niet te serieus. Jammer dat het zo is eigenlijk. we leven in een halve schijnwereld en een hele hoop mensen hebben het nog niet door ook niet! Ze kunnen wel acteren bij de radio....soms geloof ik ze bijna....of ze hebben idd een ruk smaak (en dat zal voor zeker 50% ook echt wel zo zijn, anders ga je niet voor zo'n klotestation werken).

Dus toch... Dat is jammer. Waar is de oprechtheid gebleven? De professionaliteit? (In mijn reacties baseer ik mijn uitspraken overigens op mijn ervaringen met 3FM.) Dat platenmaatschappijen grof geld neerleggen om hun plaatje gedraaid te krijgen had ik wel gedacht, en van die enthousiaste radiostem wordt ik dermate moe dat ik daar uberhaupt geen waarde (meer) aan hecht, maar dat journalisten die positieve recensies schrijven direct beinvloed zijn door dat pluggen, dat vind ik wel heel erg. Dus een OOR of iets dergelijks kan ik moeilijk meer vertrouwen? Ik denk dat de burgerjournalistiek voor deze ene keer uitkomst biedt; MusicMeter is wat dit alles betreft de meest betrouwbare informatiebron over muziek, niet?

Platen pluggen en 'corrupte' muziekjournalistiek zijn niet bepaald nieuwe fenomenen hoor.

Ik denk juist dat je blij moet zijn met deze tijd: internet heeft juist voor een doorbraak gezorgd.

Je kunt natuurlijk balen van die corrupte muziekwereld. Maar je kunt er ook mee leren leven en er je eigen draai aan geven. Als beginnende band kun je een plugger goed gebruiken, dus zul je ook niet schromen om er gebruik van te maken. En zoals T.O. zegt, het is niet nieuw ofzo en we hebben een nieuwe medium; internet

Internet gaat verder waar radio en tv stoppen. Bands die nu doorbreken hebben meestal bijna alles te danken aan hun myspace of youtube.

Ik vind je ergenis volkomen terecht, maar wel een beetje nutteloos. We kunnen maar beter voorbeelden erbij pakken van hoe het wél moet, dat verspreiden over het net en zo een nieuwe stijl neerzetten van muziekpromotie en recreatie.

Ja precies, in die zin is het ook wel nutteloos om me daar druk over te maken. Maar toch blijf ik bij mijn mening dat muziek veel te ondergewaardeerd wordt op de gewone radio. Internet is de toekomst (nee, internet is eigenlijk niet de toekomst meer, maar de tegenwoordige tijd) en zelfs ik moet toegeven dat er uitermate nuttige websites en applicaties zijn om muziek te ontdekken. En da juich ik alleen maar toe. (Als men maar muziek ook gewoon op cd uit blijft brengen. Maar dat terzijde.)

Ach radio vind ik weinig aan. Er is één echt vet radioprogramma voor mij en dat is 3VOOR12 XL wat ik 1 a 2 jaar geleden regelmatig luisterde. Ik weet eigenlijk niet eens of dat programma er nog is.

Het zegt al genoeg als ze ruimtereizen gaan weggeven. Sowieso is de herverdeling van de etherfrequenties contra-productief gebleken.

tnf
Weirdo Wizzy schreef:
Ach radio vind ik weinig aan. Er is één echt vet radioprogramma voor mij en dat is 3VOOR12 XL wat ik 1 a 2 jaar geleden regelmatig luisterde. Ik weet eigenlijk niet eens of dat programma er nog is.

Dat wordt opgeheven, of is zojuist opgeheven. Het zou in ieder geval ergens in deze periode gaan gebeuren, las ik.

Lost Highway
In Muziek > Algemeen > De verschraling van het radiolandschap:

Bij Snow Patrol - Eyes Open (2006):

EVANSHEWSON schreef:
Ik hoorde daarnet een vraag in Blokken over deze band, en ik hoorde het donderen in Keulen, ik had er nog nooit van gehoord, kijk zo kan televisie toch educatief zijn...

Welke soort muziek mag ik verwachten van deze band????

Het is zeker niet denigrerend ofzo, maar je bent een Belg, en je kent Snow Patrol niet, dat kan toch gewoon niet?
Zijn er überhaupt nummers die dit jaar meer airplay hebben gekregen dan Chasing Cars en Shut your eyes?
Ik meen eens gelezen te hebben dat je Radio1 luisteraar bent, dan moet je dit toch kennen, ik neem dan aan dat je de legendarische Sper de kerst cover ook niet kent?
Nu, de muziek, die lijkt vooral op Coldplay, dus ik denk dat je het niets zal vinden.
Ze hebben twee erg mooie nummers, eentje daarvan staat op de voorganger ( Run ) en de andere staat hier op : Set the fire to the third bar. Geen slechte muziek hoor Snow Patrol, maar nogal braafjes en doorsnee.

EVANSHEWSON
Lost Highway, het spijt me zeer, ik had van deze band nog nooit gehoord, echt niet!

Wat radio 1 betreft, daar ben ik ook flink afgehaakt, men vaart een andere, meer commerciële koers, die me niet meer zint.

Ik behoor wat radioluisteraars betreft geheel tot de UNSERVED AUDIENCE, ik kan me werkelijk in geen enkele zender nog vinden.

Dus; neen, heb dit nooit gehoord, ik leer nog ontzettend weinig nieuwe bands kennen en speel haast constant ceedees in de truck, helaas van ouwe ballen vaak!

Erger me dood aan 90 procent van alle nieuwe muziek, eindelijk, ja, eindelijk ben ik een ouwe bal aan het worden, het zal me véél geld beginnen besparen, zoveel is zeker!

Lost Highway
Het radio-aanbod in België is inderdaad van een bedroevend niveau, vooral Studio Brussel is de laatste jaren een klein drama geworden, maar ik vind de nieuwe Radio 1 nog zo slecht niet.

Ook daar worden jammer genoeg de übercommerciële singles van Roisin Murphy en Justin Timberlake opgedrongen maar al bij al is er nog plaats voor kwaliteit. Volt? Exit?
Het is wel zo dat de nadruk nu meer ligt op recente muziek tegenover vroeger, achja Belgische radio daar kan je zo een boek overschrijven.

Tussen Kerst en Nieuw kan je afstemmen op onze Top 1000 hé.

Roison Murphy uebercommercieel? Dan kan het nog wel goed zijn? Editors ed. vind je wel goed en dat is nog veel commerciëler volgens mij...

Lost Highway
Waarom zou Editors in hemelsnaam commerciëler zijn dan Roisin Murphy? Misschien staan ze op gelijke voet.
Niemand spreekt hier over goed of slecht.

EVANSHEWSON schreef:
Erger me dood aan 90 procent van alle nieuwe muziek, eindelijk, ja, eindelijk ben ik een ouwe bal aan het worden, het zal me véél geld beginnen besparen, zoveel is zeker!

Mag ik je er dan toch nog even, vriendelijk dat wel, op wijzen dat je dan echt heel veel misloopt?

Ik noem een Andrew Bird, dat vind ik wel iets voor jou!

Lost Highway schreef:
(quote)

Waarom zou Editors in hemelsnaam commerciëler zijn dan Roisin Murphy? Misschien staan ze op gelijke voet.
Niemand spreekt hier over goed of slecht.

Heb je wel 's gezien hoe dit soort bands zichzelf de markt inkopen? Dat doet voor mij verder niets af aan de muziek - Shut Your Eyes wordt nu al een half jaar stuk gedraaid op de radio en ik vind het nog steeds een prachtig nummer - maar om dan te zeggen dat Roisin Murphy zoveel commercieler is... ik denk ook dat ze op gelijke voet staan.
Je had het trouwens over dat er 'gelukkig nog plaats is voor kwaliteit', daar lijkt me toch wel enigszins een waardeoordeel uit te spreken...

Lost Highway
Ach een waardeoordeel, ik vind dat er veel betere muziek is dan Roisin Murphy ( ook dan Editors trouwens maar die krijgen veel minder airplay en worden dus op één of andere manier toch niet als commercieel interessant gezien ). Waar mijn opmerking vooral opdoelde is dat er zoveel éénheidsworst is, als mensen graag R.Murphy horen prima hoor, maar ze draaien dat al op Radio Donna, Radio 2, Studio Brussel, waarom dan ook nog op Radio 1?
Het is allemaal zo een bedroevende éénheidsworst geworden, alsof mensen die niet van Murphy, Timberlake etc. houden ( en die zijn er ook genoeg ) geen recht meer hebben om radio te luisteren.

EVANSHEWSON zegt dat er geen enkel radiostation nog aan zijn verwachtingen voldoet, en zo zijn er nog voldoende mensen. In België is Radio 1 het enige station waar je al die mainstream muziek kan ontlopen en er nog plaats is voor genres die elders niet aan bod komen, moeten ze dat daar dan ook persé doordringen zodat het laatste stukje eigen identiteit verdwijnt?

Je kan er niet onderuit dat bepaalde muziek ons echt wordt opgedrongen, of je het mooi vindt of niet, ernaar luisteren zal je, terwijl andere muziek doodgezwegen wordt en alles maar meer en meer op elkaar begint te lijken.
Je zal nu vast opnieuw zeggen dat je tijdens de werkuren geen behoefte hebt aan avant-garde toestanden, wel ik ook niet, maar er is voldoende kwalitatief hoogstaande radiovriendelijke muziek die je niet hoort. Aan op elk station dezelfde singles meermaals per dag horen heb ik immers ook geen boodschap.
Is dat een waarde-oordeel over artiesten als Snow Patrol of Roisin Murphy? Nee, niet echt. Een waarde-oordeel over het bedroevend niveau van Belgische radio? Ja zeker.

Hmm, ik luister meer radio dan me lief is en ik heb Roisin Murphy dus nog nooit langshoren komen. Editors dan weer wel. Maar da's Nederlandse radio, wellicht een verschil.

Ik vind zowel Editors als Roisin wel hoogwaardige commerciele radiovriendelijke muziek en hoor het best graag. Wellicht zou het al een hoop schelen als radiozenders (ik denk dat de Nederlandse daarin niet verschillende van de Belgische) een wat uitgebreidere playlist zouden hanteren. Dan kun je al veel meer verschillende muziek langs laten komen.

Lost Highway
Wat dat eerste betreft, ik heb ook al gemerkt dat daar best wat verschillen zijn, zo was bij jullie bijvoorbeeld ook Fratelli's een behoorlijke hype terwijl dat hier echt niets heeft gedaan.

Het is trouwens niet dat ik Roisin Murphy slechte muziek vind, alleen doet het me niets en vind ik het een beetje muzikaal behang.
Maar je hebt gelijk als je zegt dat het hoogwaardige radiovriendelijke muziek is, als je er de playlists van een Radio Donna bijneemt dan is Roisin Murphy beslist bij de vijf beste singles die ze in hun playlist hebben ( is natuurlijk ook niet moeilijk met Tokio Hotel, Rihanna of die gozer met zijn beautiful girls ).

Ook ik pleit voor veel meer variatie in de playlists, maar dat is commercieel niet interessant genoeg en dus heeft men daar geen boodschap aan. Het Radiobeleid is conservatiever dan onze vorige Paus, en eerlijk gezegd denk ik dat het in België nog erger gesteld is als in Nederland, want zelfs Editors of Fratelli's worden hier niet gedraaid op een commercieel station. Zelfs dat is niet veilig genoeg.

titan (crew)
herman schreef:
Hmm, ik luister meer radio dan me lief is en ik heb Roisin Murphy dus nog nooit langs horen komen. Editors dan weer wel. Maar da's Nederlandse radio, wellicht een verschil.

Dan luister je zeker nooit naar 3FM, daar komt Roisin regelmatig voorbij.

Ach, dat gezeik op de radio.. het verbaasd me dat mensen nog zitten te tunen op hun kastje Laat die ellende toch gewoon uit. Is misschien leuk als je aan een wereldreis bezig bent en door je eigen verzameling mp3s heen bent. Verder is radio één pot nat geworden. En als ik StuBru met om het even welke nederlandse radiozender vergelijk kan ik niet anders zeggen dat er nog hoop is in Belgie. Nederland is al decennia lang opgegeven gebied! Het land van "hoi doei en best wel"..

In Nederland is er nog maar één zender die kwalitatief goeie nieuwe muziek uitzendt en dat is KinK FM. Dat is dan thuis ook de enige radiozender die ik nog beluister want daar steek je tenminste nog wat van op als muziekminnend persoon. Van de commerciële zenders is er maar één die nog wat leuke muziek draait en dat is 3FM. Van de overige zenders heeft Radio 2 nog wel 'ns wat te bieden, maar de rest kan zo door de plee.

Overdag luister ik eigenlijk alleen nog naar Radio 1(NL) , gewoon voor de achtergrond informatie. Muziekzenders geven alleen maar ergernis dus daar ben ik maar mee gestopt.

tnf
Lost Highway schreef:
maar er is voldoende kwalitatief hoogstaande radiovriendelijke muziek die je niet hoort.

Dat is het grootste probleem. Verleden jaar was er onder andere een album van Alex Gopher (iemand met een danceverleden die meer naar de poprock-kant is gegaan) met een puur qua sound behoorlijk '3fm-proof' single 'Brain leech'. Bovendien een bovengemiddeld leuk nummer. Het sprankelt wat meer dan de wél grijsgedraaide tracks van Keane of zo, om nog maar te zwijgen van 'onze' Kane en Di-Rect. Het aantal keren dat ik die track daar heb gehoord is echter 0.

Helaas moet ik er dan bij toeval achter komen dat dat nummer uberhaupt bestaat (het scheelde wel dat ik iets heb met sommige van z'n oude danceproducties, voor mij was het een bekende naam). Bij obscure ambient is het logisch dat dat zo is, maar bij een nummer wat met gemak op de radio kan is het zonde. Waarschijnlijk was het een kwestie van geld, contacten, op het verkeerde label zitten of iets dergelijks. Hoe iets klinkt is maar een deeltje van of iets op de radio mag of niet.

--> Ik heb bovengenoemd nummer ten tijde van de release trouwens gemaild naar een van de muzieksamenstellers van 3fm, die een programma had/heeft op Kx, en op de Kx-site stond toen de mededeling dat je nieuwe liedjes naar die persoon mocht mailen. Ik kreeg een mailtje terug dat het 'een leuk nummer' was. Dus die persoon is er wel mee in aanraking gebracht.

Misschien heeft die persoon het mp3-tje thúis stiekem zowat kapot gedraaid, maar dat zullen we nooit weten.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:18 uur

geplaatst: vandaag om 16:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.