MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Het Nederlandse radioklimaat

zoeken in:
orbit schreef:
Ach, dat gezeik op de radio.. het verbaasd me dat mensen nog zitten te tunen op hun kastje Laat die ellende toch gewoon uit.

Tsja, was het maar zo makkelijker. Ik luister thuis eigenlijk alleen maar een minuut of 10 naar 3FM, 's ochtends als ik wakker word, maar op werk is het toch wel 538 wat de klok slaat. Ik zet hem soms wel 's op een andere zender, maar meestal staat ie dan de volgende dag weer terug op 538.

Als het aan mij lag, luisterde ik ook de hele dag naar Radio 1 (op werk)....

@Titan: nu je het zegt, Overpowered heb ik een paar maanden geleden wel 's langs horen komen op 3FM inderdaad.

herman schreef:
op werk is het toch wel 538 wat de klok slaat. Ik zet hem soms wel 's op een andere zender, maar meestal staat ie dan de volgende dag weer terug op 538.

Ik deel die nachtmerrie. En dan nog commentaar van collegaas op de koop toe.
Zucht...

gewoon even een metallica cd'tje erin en knallen op maximaal volume@!!

Bij mij op m'n werk (bijbaan) staat altijd 3fm op, draaien ze wel leuke muziek, zeker tijdens de top 2000 heb ik af en toe nog een beetje mee zitten rocken daar.. het is natuurlijk wel dramatisch wat er op de meeste zenders in Nederland gedraaid wordt, en dan dat commentaar van die DJ's nog, dat is toch niet te geloven, daar erger ik me nog het meeste aan, dat geschreeuw van wat geweldige muziek het is...

mathieudc
'Be One' (België) vond ik in het begin ook héél goed. Veel oudere liedjes en klassiekers, maar 'tegenwoordig' (na een tijdje zeg maar) is het ook wat verminderd. Nja, ik ben toch niet zo'n radioluisteraar, ik steek tegenwoordig gewoon een cd'tje op.

Kink FM en shoutcast radiostations en de andere kleine 'doelgroep'-stations bewijzen dat er nog weldegelijk met liefde voor muziek radio wordt gemaakt.

Ik houd het dus ook lekker daar bij. Scheelt dat ik meestal werk doe waarbij oordopjes niet verboden zijn, of in de buitenlucht bivakkeer, dan moet je het doen met wat er langskomt.

Nou, morgen na 2 weken vakantie weer lekker op het werk luisteren naar 538 of Veronica, omdat m'n collegaas dat zo leuk vinden...

s'morgens een uurtje Arrow. Ondanks een overdosis Coldplay en Golden Earring wel de beste zender wat mij betreft. Het verdwijnen van Gerrie Jungen doet de zender echter geen goed.

Casartelli (moderator)
Ik vind Rinse het eigenlijk helemaal niet zo slecht doen. Heeft wat minder uitgekauwde 'grappen' dan Gerrie.

Alleen ging hij afgelopen week nogal door het ijs toen hij ter ere van Peter Greens verjaardag een nummertje draaide.

Hij doet het inderdaad best aardig en maakt af en toe foutjes. Volgens mij had hij het vanmorgen over de nieuwe CD Face The Promise van Bob Seger. Ik dacht dat die echter al ruim een jaar geleden was verschenen.

Marisa Heutink vind ik wel irritant. Ze heeft een namaak semi-Amerikaanse uitspraak van de nummers en artiesten die zo overdreven is dat je je gewoon gaat lopen ergeren. En over Manuela Kemp zal ik verder mijn mond maar over houden.

Ik hoor toch liever Gerry Jungen of Jos Bergen Henegouwen (maar die laatste hoor je alleen tijdens de Rock 500).

Casartelli (moderator)
Running On Empty schreef:
Marisa Heutink vind ik wel irritant. Ze heeft een namaak semi-Amerikaanse uitspraak van de nummers en artiesten die zo overdreven is dat je je gewoon gaat lopen ergeren.

Daar kan ik het alleen maar volledig mee eens zijn.

Bij Animal Collective - Merriweather Post Pavilion (2009):

de hele Kink 40 komt voor het grootste gedeelte ook gewoon op 3fm of MTV voorbij.

Ik kijk geen MTV, maar luister wel veel 3FM (op werk) en kan je verzekeren dat bijna geen van de platen uit de Kink 40 daar regelmatig gedraaid wordt. Het enige wat je er veel hoort zijn White Lies, Franz Ferdinand en U2...

herman schreef:
(quote)

Ik kijk geen MTV, maar luister wel veel 3FM (op werk) en kan je verzekeren dat bijna geen van de platen uit de Kink 40 daar regelmatig gedraaid wordt. Het enige wat je er veel hoort zijn White Lies, Franz Ferdinand en U2...

Snow Patrol, de Staat, Kings of Leon, Kaiser Chiefs, Cold Play, Metro Station (megahit op 3fm!!!!), Empire of the sun (ex megahit!!!), m.i.a., fleet foxes, enz. Komt ook allemaal uit de kink 40 en is allemaal op 3fm gedraaid. De meeste zelfs regelmatig. Anderen misschien maar 1x per week of zo, maar het word wel gedraaid. En dat zijn nog alleen maar voorbeelden uit de huidige kink40...

De Staat heb ik nog nooit op 3FM gehoord, wordt niet of nauwelijks overdag gedraaid volgens mij... die andere inderdaad wel.

Maar van de huidige Kink 40 hoor ik maar een plaat of 10 op 3FM... Natuurlijk zullen er heus wel een hoop instaan die een keertje per week worden gedraaid, maar om nou te zeggen dat ze continu langskomen...

De Staat heb ik nog nooit op 3FM gehoord, wordt niet of nauwelijks overdag gedraaid volgens mij... die andere inderdaad wel.

Die komt toch wel regelmatig voorbij.

Dan zal het wel aan mij liggen (ik let ook niet altijd op de radio). Heb hun album nota bene hier...

BoordAppel schreef:
(quote)

Die komt toch wel regelmatig voorbij.

Sterker nog: de Staat heeft al eens live bij 3fm gespeeld (bij Giel) en is week cd geweest.

Misschien ben ik iets overdreven geweest in het aantal kink40-platen wat op 3fm gedraaid wordt.
Eigenlijk wil ik alleen maar zeggen: het verschil tussen de playlist van 3fm en kink fm is veel kleiner dan de meeste denken.
Mensen lijken hier zo gauw te zeggen: "Ik luister veel liever naar Kink fm, want alles wat op 3fm gedraaid wordt is commerciele troep."
En als ze eens goed naar beide zenders gaan luisteren blijken er veel dezelfde platen gedraaid te worden, of ze het nu leuk vinden of niet.
Ik zal het eens moeten turven, maar misschien dat ik niet eens
overdrijf als ik zeg dat er op 3fm meer zogenaamde festivalacts worden gedraaid dan niet festivalacts.

Ik luister te weinig Kink (ik luister momenteel alleen de Kink 40) om iets over hun gewone programmering te zeggen, maar het verschil zit hem volgens mij in het feit dat Kink vrij veel gitaarbandjes draait. 3FM draait ook nog wel wat gladdere en veilige dingen als Jason Mraz, Rihanna, etc.

Vind de programmering van Kink eigenlijk ook veel te veilig... maar ik snap wel dat ze wat minder gedurfd draaien dan een jaar of 10 geleden.

Dat klopt inderdaad.
Kink FM speelt steeds meer op safe.
Zo had je 10 jaar voor het onstaan van Kink FM juist op 3FM zeer veel kwaliteit bij bijvoorbeeld de VARA (2 Meter De Lucht In, VARA's Vuurwerk en De Verrukkelijke 15), en volgens mij zond de VPRO toen nog de Moordlijst uit.
Dat soort programma's mis ik wel.

Sietse
Yep, niets van dat alles meer.
Wil je nog kwaliteit radio dan moet je tegenwoordig naar Radio 6 toe.
Erg jammer allemaal.

tnf
De strakke formats remmen de spontaniteit. Op Radioforum.nl zag ik mensen zeuren dat de disco-classics van Corné Kleijn 'zo'n eilandje vormen in de 3fm-programmering'. Kom op, wees blij dat er érgens nog een beetje afgeweken wordt van het gebruikelijke geluid van de zender. Dat toch al een stuk gladder klinkt dan jaren terug.

Over het afhankelijk zijn van internet voor interessante playlists, wat ik in 2007 nog beweerde in dit topic:

Ik moet zeggen dat ik, als ik gewone hitparademuziek wil horen, heel goed kan levan met 8fm Brabant en het Arnhemse/Nijmeegse Keizerstad FM (komen een beetje op hetzelfde neer). Er komt van alles door elkaar, inclusief totaal vergeten spul. Keizerstad FM is de standaard-zender op m'n wekkerradio en eigenlijk net een 24 uur per dag draaiende jukebox waar om de zoveel tijd wel iets aardigs uit komt.

Zolang die zenders blijven bestaan ga ik in ieder geval níet vrijwillig naar het veel berekender (en daardoor killer) klinkende Radio 538 luisteren.

dat de disco-classics van Corné Kleijn 'zo'n eilandje vormen in de 3fm-programmering

Dat snap ik ook niet helemaal, waarom krijgt de disco een voorkeursbehandeling? Elke week weer dezelfde nummers aanhoren gaat ook vervelen trouwens.

Ik denk overigens ook dat 3FM nog aardig wat muziek buiten de "makkelijke stroming" draait, alhoewel ik dat in deze tijden, waar Radio Veronica en 100% NL op mijn werk de boventoon voeren, niet meer zo goed kan beoordelen. Paul Rabbering draaide een aantal jaar geleden een aantal keer K-Os' Grabbuckit en Claudia de Breij waagde het eens om Protection van Massive Attack te draaien. In hoeverre dit tegenwoordig is weet ik niet. E-FM, een Eindhovense zender, heeft geheel tegen de verwachting in ook aardig wat acceptabele muziek. Ik ben echter nu in het stadium dat ik op mijn werk de stilte boven de muziek verkies. Ik krijg het idee dat als ik naar een fenomeen als 538 luister, ik naar een groot charmeloos prijzenfestival en reclameblok aan het luisteren ben.

Ik vind het enigszins verontrustend dat Kink FM wat veiliger aan het worden is, al moet gezegd worden dat ze nog heel veel interessante dingen doen en draaien (X-Rated, Oeverloos) die je nergens anders tegen komt. Hulde daarvoor. Des te jammer dat de podcasts niet meer verkrijgbaar zijn.

tnf
Maiky schreef:
Ik krijg het idee dat als ik naar een fenomeen als 538 luister, ik naar een groot charmeloos prijzenfestival en reclameblok aan het luisteren ben.

Je bent niet de enige. Op de momenten dat ik die zender hoor (hoe minder, hoe liever...) gaat m'n bloed zowat koken van al die reclame om de 20 minuten. Het zijn nog vrij lange blokken ook.

Ook al een voordeel van de regionale hitzenders die ik in m'n vorige post noemde: De reclame is er wat minder overheersend.

De keren dat ik nog wel eens naar radio wil luisteren is in de auto.. dan ben ik altijd blij als ik de Belgische grens nader en op Studio Brussel kan afstemmen. Nederlandse radio is Zoals de gemiddelde Nederlander gespeend van elke smaak of durf.

Morgen mag ik 10 voorkeuzezenders instellen op m'n werk omdat ik de monteur afgelopen week gevraagd heb om de kabel eindelijk eens naar de radio door te trekken en ik alleen schijn te weten hoe zenders moeten worden ingesteld. Hier ben ik zeker blij mee omdat nu overdag eindelijk 3FM is toegestaan (Thank you God!!!). Sky Radio programmeer ik uiteraard niet omdat ik dat niet over m'n hart verkrijg.

titan schreef:
Naar het verticale tijdperk wil ik helemaal niet terug. Dat was een bonte lappendeken, waarin geen enkele continuïteit zat.

Ben ik het niet mee eens. Specifieke programma's konden dieper ingaan op bepaalde soorten muziek. Nu is het vervlakt en eigenlijk vervelender geworden.

orbit schreef:
De keren dat ik nog wel eens naar radio wil luisteren is in de auto.. dan ben ik altijd blij als ik de Belgische grens nader en op Studio Brussel kan afstemmen. Nederlandse radio is Zoals de gemiddelde Nederlander gespeend van elke smaak of durf.

intersant discussie en ben met deze opmerking mee eens, al ben ik zelf te ver van Belgie om Studio Brussel met normale radio te ontvangen.
Ik hoor al jaren dat veel muziek liefhebbers meer voor deze zender iets hebben dan een Kink FM of 3Fm achtige zender hier in NL.
Aan de andere kant vind ik dat over recente jaren is zelfs KInk FM meer in de richting van de commercial zenders gegaan en op zich niet zo alternative meer is?

Ik denk dat de probleem ligt ook aan de cultuur hier in NL - loop bijna elke willekeurig bar of cafe binnen hier in NL en 95% van de tijd is de muziek die ze draaien (of via computer laten spelen) te triest voor worden ... zo slecht zelfs dat ongeveer 2 jaar geleden had ik een engels talig artikel geschreven voor expats in o.a. de Benelux regio.

Stuck in the 80's - Expatica

Als ik deze artikel nu terug leest is niet veel veranderd - het publiek zou het kunnen proberen te veranderen om te klagen maar de meeste zullen toch accepteren wat hun voorgeschoteld krijgen.
Intussen draait alles gewoon door en beschermem de radio DJs, de promoters, etc hun eigen posities.

internet heeft het over een periode van tijd nog saaier gemaakt omdat de meeste gaan zoeken wat een van de betaalde zenders of kranten hun hebben aangeraden, en gaan niet zo vaak zelf op zoek!

MTV en TMF in nederland is dezelfde programmer - en MTV in NL is alleen voor nederland (vroeger had je een MTV europa met alternative nation of andere shows) - op digital TV kon je tot begin 2008 nog MTV2 krijgen maar dat is intussen vervangen in nederland met een sort "we love the 80s" muziek kanaal

vorige week was het zo ver dat ik een andere artikel had geschreven over de music press, pluggers, OOR achtige tijdschriften die alleen bepaalde artiesten gaan promoten...

MUSIC NEWS: Some of you have contacted us to point out that there hasn`t been much "News" this month. Maybe this is because if you take away all the nonsense that most music publications have been writing about lately the simple truth is that there hasn`t been that much "news about the actual music" worth reporting about! - In fact, we would go as far as to say that since last summer the majority of press that has been spouted out by these pr companies getting paid by the record companies and artists is just predictable and in a word: boring. Too many bands who are sub standard but who keep getting their names mentioned in the mainstream press, or their drab uninspiring singles played on prime time radio shows in an attempt to con the public into thinking that they are the bright new things! It is absolute bollocks and ironic that in a time when internet allows people to search for the things that they like, too much time is spent using the internet to actually look up a lot of the crap that an NME or OOR (Dutch music magazine) tell people about. Some of these bands are worth checking out but far too often they are plugging bands who are fully paid up members of the press machine (how much is it these days to get the name of your band featured on the front cover of the NME?) and therefore the chance of you finding out about a lot of promising or exciting bands out there becomes more limited than before we took the internet for granted. When are people going to realize that the majority of stories or features out there are usually rehashed stories that all stem from the same source where it is obvious that nobody has even bothered to check the validity of that story?! - So rather than just follow all the other online publications and write about ... recycled drabness, we decided to list some of the current artists and bands who are out there and who have recently released a new album worthy of your attention, or are about to release a new album as 2009 gets under way. All we can say is, use your ears, use your head, give them a proper listen, and try not to be swayed by by what the paid press tell you! Here at AAPA we don`t get paid, we don`t get freebies, and we don`t accept bribes ... we just tell it as it is. Rather than go for image over content, the entire AAPA website is about the actual info and not just a pretty layout and copying and translating other peoples stories! Thankfully there are still plenty of decent and promising new bands out there (some new, some have been around for a while, some haven`t even got a record deal yet): BROKEN RECORDS - THE HUMAN VALUE (photo) - FILM NOIR WORLD - CHATELAINE - THE FUTUREHEADS - KID BRITISH - BAT FOR LASHES - THE WEEK THAT WAS - ENTER SHIKARI - DOLPHIN BOY - WHITE LIES - THE COURTEENERS - PASSION PIT - LAURA MARLING - iLiKETRAiNS - PARIS MOTEL - KARIMA FRANCIS - RED LIGHT COMPANY - PEARL AND THE PUPPETS and THE BEEP SEALS just to name a few, but are all worth checking out. Some were already featured in our NEW BANDS section months, if not years, ago, while others have already been included ages ago in our MONTHLY PLAYLIST of which some are now finally beginning to break through! Better still, don`t just take our word for it. You can also listen to selected tracks by the majority of these artists by going through our MySpace to their own sites.

tnf schreef:
(quote)

Je bent niet de enige. Op de momenten dat ik die zender hoor (hoe minder, hoe liever...) gaat m'n bloed zowat koken van al die reclame om de 20 minuten. Het zijn nog vrij lange blokken ook.

Het gaat dieper. Al ben ik er nog niet over uit of het paranoia van mijn kant is of dat het daadwerkelijk zo is. Als bekend is dat Bruce Springsteen op Pinkpop komt, hoor ik ineens opvallend veel Bruce Springsteen. Komt Tina Turner met een nieuw album, hoor ik ineens veel meer Tina Turner. Komt er een nieuw programma op de tv, dan heeft Giel Beelen daar weer een hoop telefoongesprekjes over. Er wordt op veel stations in de tijd dat de DJ aan het woord komt alleen maar gerept over prijsvragen. Win een prijs hier, win een prijs daar, prijswinnaar een minuutje in de show, op naar de volgende hit en alles is weer vergeten. In ieder woord dat de DJ zegt, lijkt een vorm van geld verdienen danwel promotie te spreken.

De electricien op mijn werk zei, na de klacht van zijn maat dat 'ie gek wordt van de boerenschlagers op radio Hollandia of iets dergelijks, dat je je er of de hele tijd aan kunt ergeren, of gewoon je werk blijft doen en de radio links laat liggen. Heeft 'ie gelijk in. Maar voor een idealist die de dingen vaak niet realistisch kan zien heb ik daar verdomd veel moeite mee. Het vergt een hoop schrijfwerk om het uit te leggen, maar mijn ideeën over de maatschappij, de mens, en muziek in het algemeen staan compleet haaks op wat ik op de radio hoor en hoe er daar met mensen en muziek wordt omgesprongen. Kort gezegd lijkt het erop dat de radio onze maatschappij weerspiegelt; de korte attention span van een volk die netjes tussen de lijntjes wil blijven. Daar valt over te discussiëren. Ik irriteer me er aan, maar aan de andere kant zie ik zoiets als voetbal ook maar als een spel waar iedereen veel te gewichtig over doet.

De conclusie moge duidelijk zijn denk ik, maar ik ben gefascineerd in het hoe en waarom van deze aanpak, en hoe er een mentaliteitsverandering kan worden ingezet om mensen zich open te laten stellen voor de onbekendere zaken op het gebied van muziek.

Een alternatieve (in al haar genres) radiozender commercieel overeind houden lijkt me bijna onmogelijk. Eigenlijk zou 3FM die taak op zich moeten nemen, maar goed he... dat verhaal kennen we. Die Belgen hebben het dan wel weer beter voor elkaar met Studio Brussel, maar ik moet toegeven, als ik twee onbekende alternatieve zeiknummers achter elkaar moet aanhoren zet ook ik een cdtje op.

Tot dan is het wachten op een revolutie op radiogebied. Dat hele ethergebeuren is natuurlijk allang achterhaald. Dat zou veel beter moeten kunnen. Dat je achter het stuur gaat zitten en WQXK 105 opzet ipv gebonden bent aan dat zenderpakketje wat nu op je FM band zit.

Misschien moet er een groep slimme MusicMeter-leden opstaan die, zoals GeenStijl dat nu doet met hun publieke omroep, een radiozender op gaan zetten met muziek waar wel mensen naar willen luisteren?

Gast
geplaatst: vandaag om 19:10 uur

geplaatst: vandaag om 19:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.