MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Tijdig splitten...

zoeken in:
EVANSHEWSON
Ik ben wel eens nieuwsgierig naar wat jullie vinden over bands die gewoon te lang samen spelen, zo lang dat hun muziek... euh... een beetje genant begint te worden.

Welke bands splitten tijdig, of welke splitten nèt voordat het bergaf begon te gaan, en welke bands zijn veel te lang blijven bestaan...

En bij welke bands zijn de personeelswissels bij het belachelijke af ?

Lees graag de meningen hieromtrent.

xx

Zelf vind ik dat The Beatles zowat in alles echte KEIEN waren, zelfs in het tijdig splitten.

The Rolling Stones vind ik dan... tja, die waren misschien ook beter iets vroeger gesplit.

Led Zeppelin splitte noodgedwongen na het overlijden van hun drummer John Bonham. Ze hadden het fatsoen om niet met een andere drummer onder de naam Led Zeppelin verder te gaan.

The Who daarentegen... Keith Moon ging dood en met Kenny Jones maakten ze Face Dances dat toch niet echt aanhoorbaar is ? Behalve You Better You Bet dan, natuurlijk.

En dan YES, daar zijn zoveel personeelswissels, welke mens kan daar nog aan uit ? Ook van Yes vind ik dat ze beter na de seventies bijvoorbeeld definitief waren gesplit, al brachten ze ons nog het gave rocknummer Owner of A Lonely Heart, maar dat kan niet meer dan een goedklinkende stuiptrekking geweest zijn...

Bobiej
Metallica doet hier wel een belletje rinkelen, ze dwalen al 15 jaar rond in metalland zonder ook maar 1 noot metal te spelen waar ze ooit beroemt mee zijn geworden.

...maar ze kicken nog steeds onmundig ass met hun oude nummers en live shows!!

Een band die ik altijd een schoolvoorbeeld vond van het tijdig splitten (en waarvoor ik dan ook een diep respect had) waren de Pixies. Toen die weer bij elkaar kwamen heb ik ze het voordeel van de twijfel gegeven, maar achteraf vind ik het zó zonde.

Een andere band die zichzelf al jaren herhaald en waarbij ik allang de hoop heb opgegeven dat die nog één noot relevante muziek gaan maken is Placebo.

En ik vind dat Sonic Youth (waarvan ik overigens een zeer groot fan ben) zich ook wel eens achter de oren mag gaan wrijven. Ook al zijn die nog elegant oud aan het worden in vergelijking met de Stones...

Het verschil tussen The Rolling Stones en Sonic Youth is dat Sonic Youth nog steeds mooie platen afleverd, terwijl The Rolling Stones vanaf pakweg 1980 alleen maar aan het trendhoppen waren, en vrijwel niks fatsoenlijks hebben afgeleverd.

Verder had The Velvet Underground hun laatste plaat niet meet hoeven maken, alleen al vanwege het feit dat Cale en Reed er niet meer bij waren.

titan (crew)
Suede is een band die er op tijd mee stopte. Ze komen pas weer bij elkaar als ze iets wezenlijks weten toe te voegen hebben ze gezegd. Een nobel streven waar best wel meer bands een voorbeeld aan hadden moeten nemen. Bands die al jaren te lang door gaan: Oasis, The Cure, The Rolling stones, Enya, Genesis, The chemical brothers, Ash, The smashing pumpkins, Clan of xymox, Queen, Enigma, Inxs, Live, Deacon blue, Simple minds en Simply red

Spijtoptant
Een band waarvan ik lange tijd dacht dat ze te lang door gingen:

Tröckener Kecks.

Tot en met Eén Op Eén Miljoen vond ik ze erg goed, maar Met Hart En Ziel al beduidend minder. Vervolgens kwamen er drie redelijk waardeloze platen, waar na ze na 11 jaar heel sterk terugkwamen met TK.
Dat ze meteen hierna wel gestopt zijn lijkt me een heel sterk voorbeeld van tijdig stoppen.
Alhoewel je niet weet wat ze nog hadden kunnen maken.

Moraal van het verhaal:
Je kunt pas zeggen dat een band tijdig gestopt is of te lang is doorgegaan als ze 'echt' gestopt zijn. Misschien maken Metallica, The Cure, The Stones etc. volgend jaar wel een wereldcomeback!

EVANSHEWSON
Om er zelf ook eens op terug te komen.

Ik ben een grote U2 fan, maar ik vrees dat we het allerbeste al hebben gehoord van ze.

De twee laatste studioplaten waren best platen op niveau, maar erg vernieuwend waren die allerminst.
Het was gewoon een terugkeer naar hun vertrouwde oudere sound, na het niet al te gesmaakte POP album.

Ik vrees dat een band zich niet eeuwig kan blijven HERUITVINDEN,

U2 is na zijn vaandelzwaaierij uit de eighties er anderhalve keer in geslaagd zich erg te VERNIEUWEN, namelijk met Achtung Baby en onmiddellijk erna met het erg experimentlele en mooie Zooropa.

Maar dat truukje kun je geen tien keer herhalen natuurlijk.

Ik zou graag de band zient splitten, het is als een huwelijk dat eens O zo mooi was, maar dat eigenlijk al lang gedaan is. De kinderen zijn het huis uit en de relatie die toch al dood is, wordt nodeloos gerekt/gerokken.

Ik hoop dat U2 nooit DRAKEN van albums zal maken zoals mijn andere idolen The Stones dat wel al deden (Undercover, Still Life en Bridges to Babylon om de allerergste MISKLEUNEN maar meteen op te sommen).

Dus ofwel komen ze nog één keer terug met een prachtig album om kort daarna hun SPLIT af te kondigen, ofwel splitten ze al eerder, het zal als fan even pijn doen, maar misschien zou dat het beste zijn, toch ???

Met pijn in mij hart moet ik toch weezer zeggen. Het laaste album was gewoon rampzalig en sinds pinkerton is er niks boven de middelmaat verschenen.

U2 en de Stones idd, Killing Joke is ook een band die mij te binnen schiet...

Casartelli (moderator)
ik heb enige vrees dat ik na hun volgende release R.E.M. moet gaan noemen

Volgens mij ook nog niet genoemd: Iron Maiden. In de jaren '80 een band van statuur die werkelijk in muzikaal opzicht iets te vertellen hadden en er enige tijd in slaagden hun grenzen steeds wat op te schuiven. Thematisch had het toen af en toe ook al een vrij hoog gimmickgehalte, maar op de meeste jaren '90 en '00 releases is dat laatste sowieso het enige wat nog over is.

Spijtoptant
EVANSHEWSON schreef:

Ik vrees dat een band zich niet eeuwig kan blijven HERUITVINDEN,

Toch is dat nu net hetgene dat de Einstuerzende Neubauten al 27 jaar lang aan het doen zijn.

Het kan zeker wel, als je er als band maar voor zorgt dat de individuele leden ook regelmatig met andere projecten bezig zijn, zodat je nieuwe input krijgt, ideeën opdoet en fris blijft.

(Ik merk overigens op dat UB40 nog niet genoemd is)

Pearl Jam is ook een band waarvan ik geen noot meer wil horen, was allemaal heel leuk en aardig met Ten enzo, maar die maken toch allang geen opzienbarende muziek meer.
Red Hot Chili Peppers mogen nu ook absoluut met pensioen van mij, slaapverwekkende muziek inmiddels
Verder mogen oude dwazen zoals Lou Reed inmiddels ook wel eens hun huis gaan schilderen ofzoiets, muzikaal is dat allang overleefd inmiddels.

Oja, Deep Purple schijnt ook nog steeds te bestaan

Laat The Cure maar stoppen

Oh gut, weer op een teen gaan staan? Erg makkelijke reactie weer.. bovendien zijn die al een paar keer genoemd

Casartelli (moderator)
Iets andersoortig geval:

De wegen van Neal Morse en de rest van Spock's Beard splitten ook tijdig, of eigenlijk net wat te laat. Na steeds meer van hetzelfde gemaakt te hebben en uiteindelijk zelfs een lamlendige The Lamb Lies Down On Broadway-pastiche over de wereld te hebben uitgestort, scheidden eindelijk de wegen. Inmiddels is (het restant van) de band drie albums verder en zie eens hoe fris en goed het stukje bij beetje is gaan klinken.

orbit schreef:
Oh gut, weer op een teen gaan staan? Erg makkelijke reactie weer.. bovendien zijn die al een paar keer genoemd

Ja, orbitje. Als fan van zo'n band doet dat altijd zeer. Gelukkig weet ik dat jij het bent. Het is jouw genre niet gezien de afzeikberichten die je altijd plaatst bij bands als PJ en LZ. Maar wie PJ in 2006 en 2007 heeft zien optreden weet dat deze band nog hoeft te stoppen. Dat hun laatste 2 studio albums wat minder zijn ga ik mee akkoord. Maar welke band maakt er geen mindere albums?

Klumpie schreef:
(quote)

Ja, orbitje. Als fan van zo'n band doet dat altijd zeer. Gelukkig weet ik dat jij het bent. Het is jouw genre niet gezien de afzeikberichten die je altijd plaatst bij bands als PJ en LZ. Maar wie PJ in 2006 en 2007 heeft zien optreden weet dat deze band nog hoeft te stoppen. Dat hun laatste 2 studio albums wat minder zijn ga ik mee akkoord. Maar welke band maakt er geen mindere albums?

Nounounou, afzeikberichten die ik altijd plaats.. ik heb welgeteld één keer iets bij LZ geplaatst en misschien een paar berichtjes bij Ten. Ik zit die bands echt niet als hobby af te zeiken, dus je overdrift wel een beetje. Mijn muziek is het niet nee, en qua vernieuwingsdrift zal ik er ook nooit naar gaan luisteren, want daar hoef ik niet voor aan te komen.
En live is The Cure toevallig ook ongenaakbaar strak, dus wat dat betreft hoeven die nog lang niet te stoppen hoor. Ik hou ook niet van hun laatste paar platen, maar wat je zegt: wie kan er allemaal nog wel met een meesterwerk op de proppen komen na 30 jaar

orbit schreef:
(quote)

Nounounou, afzeikberichten die ik altijd plaats.. ik heb welgeteld één keer iets bij LZ geplaatst en misschien een paar berichtjes bij Ten. Ik zit die bands echt niet voor de lol af te zeiken, dus je overdrift wel een beetje. Mijn muziek is het niet nee, en qua vernieuwingsdrift zal ik er ook nooit naar gaan luisteren, want daar hoef ik niet voor aan te komen.
En live is The Cure toevallig ook ongenaakbaar strak, dus wat dat betreft hoeven die nog lang niet te stoppen hoor. Ik hou ook niet van hun laatste paar platen, maar wat je zegt: wie kan er allemaal nog wel met een meesterwerk op de proppen komen na 30 jaar

In principe zijn we het erover eens dat beide bands gewoon lekker moeten gaan touren en nieuw materiaal maar achterwege moeten laten. Tenminste als het niveau zo mager blijft als nu.
Wie er een meesterwerk maakt na 30 jaar? Ik kan nergens zo gauw opkomen. Er zijn wel bands geweest die weer een behoorlijk niveau haalden, maar een meesterwerk zat er zo gauw niet in.

Gridlock is één van die projecten die op hun hoogtepunt gestopt zijn.

Al is het voor zo'n projecten nooit met zekerheid te zeggen of ze nu tijdig gestopt zijn. Voor hetzelfde geld hadden ze nog 10 prachtalbums gemaakt en zijn ze veel te vroeg gestopt.

Even iets totaal anders:
Waarom gebruiken vrijwel alle Vlamingen de woorden "zo een" afgekort naar "zo'n" voor een meervoudsvorm? Ik zie het best vaak op deze site en het zijn vrijwel altijd Vlamingen die dit doen. Ongetwijfeld is dit gebruikelijk bij onze zuiderburen, maar ik vind het bijzonder lelijk klinken en eigenlijk gewoon foutief Nederlands.

Is gewoon dialect, en dialect is vaak "foutief Nederlands".

"zulke" klinkt te beleefd voor ons.

Ok, "zulke" beleefd.

Gridlock vond ik wel erg jammer ja.. maar achteraf bekeken weet ik ook niet hoe ze na Formless nu precies verder hadden moeten gaan.. Eigenlijk stond dat geluid gewoon en hadden ze 180 graden moeten keren om met iets nieuws te komen (denk aan Bitcrush.. nouja, doe maar liever niet ).
Soms is de koek gewoon op, dat kan. Blij dat er nog acts als Autoclav 1.1 en Keef Baker bestaan die op een inventieve wijze met de nalatenis van Gridlock omgaan

Bon Jovi is een band die na het album Keep the Faith gewoon stil is blijven staan kwa muziek,alle albums klinken het zelfde zit weinig variatie in.Maar ik weet dat de echte fans daar anders over denken.

HammerHead schreef:
Ok, "zulke" beleefd.

Je kan het ook "stijver" noemen. De meeste plaatsen in Vlaanderen hebben hun eigen dialecten die nog steeds enthousiast gesproken worden.

"zulke" is nu niet meteen een woord dat een taal sappiger maakt, lijkt meer op z'n plaats in een aula. Daardoor ook erg dialect ongeschikt

titan schreef:
Suede is een band die er op tijd mee stopte.

Suede is wat mij betreft zelfs iets te laat gestopt. Ik zag ze voor het laatst op lowlands en zag toen echt een uitgebluste band. En de laatste twee platen waren weinig memorabel. Ook bijvoorbeeld Pulp en Orbital gingen net wat te lang door.

Op achteraf mooie momenten gestopt zijn onder andere Lamb, The Smiths en At the Drive In.

Sommige bands (maar het zijn uitzonderingen) zijn op een gegeven moment het stadium van te lang doorgaan weer voorbij. Die mogen wat mij betreft eeuwig doorgaan, niet altijd omdat het nou mijn smaak is, maar gewoon omdat ze mooi oud worden ofzo. Ik heb dat bij The Cure, Sonic Youth, Motorhead, De Dijk en bij soloartiesten als Tom Waits, Nick Cave, David Bowie en Morrissey.

Wat mij betreft zit REM net op die grens. Hangt van het volgende album af, als dat net zo gezapig wordt als Around the Sun dat is stoppen de beste optie. Maken ze plotseling een parchtig bevlogen tijdloos album dan kunnen ze ineens in de bovenstaande categorie uitkomen.

Dan zijn er ook veel reunies die niet plaats hadden moeten vinden. Ik noem Blondie, The Smashing Pumpkins, Rage Against the Machine, The Sex Pistols, Inxs, Genisis, The Doors en als foutste voorbeeld toch wel Queen.

Al heel ver over de datum zijn bands als Korn (dat is een uitbuikende zelfparodie geworden), The Prodigy (idem), Guns n Roses, Bon Jovi, Underworld, Weezer, Limp Bizkit, Oasis, Simple Minds, The Chemical Brothers, Garbage, Dog Eat Dog (jaja, die bestaan nog), Life of Agony, The Cardigans, Faithless, Air, Krezip, Live, De Heideroosjes, Osdorp Posse, Bloodhound Gang, Daft Punk, Jamiroquai, Heather Nova, Manic Street Preachers, Counting Crows en Cake om er maar een aantal te noemen.

EVANSHEWSON
Spijtoptant schreef:
(quote)

Toch is dat nu net hetgene dat de Einstuerzende Neubauten al 27 jaar lang aan het doen zijn.

Het kan zeker wel, als je er als band maar voor zorgt dat de individuele leden ook regelmatig met andere projecten bezig zijn, zodat je nieuwe input krijgt, ideeën opdoet en fris blijft.

(Ik merk overigens op dat UB40 nog niet genoemd is)

Tot scha en schande moet ik bekennen dat de Einstürzende Neubauten één van die bands is die ik enkel ken van naam - door die naam al eens te lezen, en ik er waarschijnlijk nog nooit een halve noot van gehoord heb, ik heb dan ook een half leven naar The Beatles, Pink Floyd, Led Zeppelin en U2 zitten luisteren, ik beken!

Misschien kan ik de E.N. de volgende 27 jaar proberen te ontdekken ??

EVANSHEWSON
Tekh schreef:
Bon Jovi is een band die na het album Keep the Faith gewoon stil is blijven staan kwa muziek,alle albums klinken het zelfde zit weinig variatie in.Maar ik weet dat de echte fans daar anders over denken.

Ik zal het nooit ofte nooit kunnen laten, maar Bon Jovi is gewoon een vloek, die band had niet eens mogen OPGERICHT worden, zo verdomd slechte muziek vind ik dat, en dat zeg ik niet zo gauw zwart op wit, dat moet zowat de enige band zijn waar ik dat helaas moet van verkondigen. Kompleet te mijden. Helaas.

Te vroeg of te laat?

Gast
geplaatst: vandaag om 17:02 uur

geplaatst: vandaag om 17:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.