Muziek / Algemeen / 1000 albums to hear before you die
zoeken in:
0
geplaatst: 30 november 2007, 23:13 uur
Alweer een lijstje, soort van, maar wel een hele leuke dit keer. Want van The Guardian (een krant die ik wel enige kwaliteit toedicht) en de lijst is heerlijk eclectisch (ik geloof dat het een muziekjournalistieke doodzonde is dit woord te gebruiken, maar het is hier wel van toepassing).
Valt verder weinig over te zeggen, maar wel heel leuk om 's door heen te bladeren, lezen, etc.
Zie hier: http://music.guardian.co.uk/1000albums/0,,2211598,00.html
Valt verder weinig over te zeggen, maar wel heel leuk om 's door heen te bladeren, lezen, etc.
Zie hier: http://music.guardian.co.uk/1000albums/0,,2211598,00.html
0
fredpit
geplaatst: 30 november 2007, 23:52 uur
Even snel bekeken...aardig lijstje toch? staat aardig wat "anders" in
0
geplaatst: 30 november 2007, 23:57 uur
Alleen de U even aangeklikt. War Stories van UNKLE ?
Die is in de NL pers neergesabeld....overigens ten onrechte
Die is in de NL pers neergesabeld....overigens ten onrechte
0
djeffibrelich
geplaatst: 1 december 2007, 00:16 uur
sorry maar ik kan gerust sterven zonder dat ik stripped van christina aguilera heb gehoord, dank u.
maar er zitten wel een paar leuke titels tussen en ook een hele hoop artiesten die wel ontbreken, jammer.
maar er zitten wel een paar leuke titels tussen en ook een hele hoop artiesten die wel ontbreken, jammer.
0
geplaatst: 1 december 2007, 00:22 uur
Ze pikken wel interessante en onverwachtse titels uit van artiesten zo nu en dan. Best aardig 

0
geplaatst: 1 december 2007, 00:32 uur
Ja, precies. Stripped van Aguilera is wel een van de beste commerciele popplaten van de laatste jaren. Natuurlijk hoef je er niet rouwig om als je die nog niet gehoord hebt, maar het is ook wel leuk om 's verder te kijken dan je obscure indieplaatjes. 

0
geplaatst: 1 december 2007, 00:33 uur
In dat geval daalt mijn waardering voor de lijst al meteen enkele gradaties.. Een plaat die in ieder essentiele lijst in de hoogste regionen moet prijken, anders is er gewoon niets van muziek begrepen.
0
djeffibrelich
geplaatst: 1 december 2007, 00:39 uur
herman schreef:
Ja, precies. Stripped van Aguilera is wel een van de beste commerciele popplaten van de laatste jaren. Natuurlijk hoef je er niet rouwig om als je die nog niet gehoord hebt, maar het is ook wel leuk om 's verder te kijken dan je obscure indieplaatjes.

ik ben geen snob, ik luister meer dan genoeg.
aannemen dat ik geen interrese heb in mainstream muziek hoeft niet.
ik luister trouwens vooral naar heel erg commerciele en populaire muziek en het minst naar obscure ''indie'' plaatjes.
mn opmerking sloeg op dat ik gok dat de kwaliteit van christina aguilera's album niet hoog is.
maar ik zou het niet weten, en ik zal het ook nooit weten.
dit berichtje kan je trouwens gerust negeren herman als die laatste zin niet perse voor mij alleen bedoeld was.
0
geplaatst: 1 december 2007, 01:05 uur
Tja, als er ergens een lijst is van 1000 albums is en je niet zelf de opsteller bent, dan zal er allicht iets tussen zitten wat je niet interesseert. Wat ik er van ken, vind ik ook behoorlijk tot heel erg goed en er zitten af en toe interessante keuzes bij. Ik vind The Guardian sowieso een behoorlijke krant. Ik ga nog eens kijken wat ik van het lijstje kan opstoken. 

0
geplaatst: 1 december 2007, 02:00 uur
djeffibrelich schreef:
dit berichtje kan je trouwens gerust negeren herman als die laatste zin niet perse voor mij alleen bedoeld was.
Dat klopt, het was meer een algemene opmerking. Ik weet dat jij van MBV houdt, maar ik heb verder niet zo'n goed beeld van je smaak, dus dan zou ik nooit opmerking op de man richten. Voor hetzelfde geld heb je alles van Aguilera in huis en ben je juist bij Stripped afgehaakt.

Loveless had er van mij ingemogen (hij zou in mijn top 1000 staan), maar ik vind een plaat als Psychocandy essentieler voor het genre. Ik vind Loveless (ondanks mijn 4,5*) ook geen buitencategorie eigenlijk. Maar goed, er is zoveel goede muziek, ik kan me voorstellen dat als je het zo breed wilt houden dit soort albums sneuvelen.
0
geplaatst: 1 december 2007, 02:49 uur
Can - Tago Mago zit er in ieder geval in, dat valt me eigenlijk echt reuze mee, zelfs bij zo'n top1000 albums van een gemiddelde Piet zou ik dat niet snel verwachten 

0
geplaatst: 1 december 2007, 10:27 uur
psychonaatje schreef:
Tja, als er ergens een lijst is van 1000 albums is en je niet zelf de opsteller bent, dan zal er allicht iets tussen zitten wat je niet interesseert.
Juist Tja, als er ergens een lijst is van 1000 albums is en je niet zelf de opsteller bent, dan zal er allicht iets tussen zitten wat je niet interesseert.
.
0
geplaatst: 1 december 2007, 13:45 uur
Leuke lijst, in ieder geval weer eens wat anders. Meest opvallende platen zijn toch wel Sleep - Jerusalem en Sunn O))) - Black One.
Enige grote minpunt zijn de tientallen verzamelaars onder Various. Voegen niet zoveel toe wat mij betreft.
Enige grote minpunt zijn de tientallen verzamelaars onder Various. Voegen niet zoveel toe wat mij betreft.
0
geplaatst: 1 december 2007, 19:25 uur
Ik vind het een zeer goede lijst. Ik kan me eigenlijk niet herinneren ooit zo´n gevarieerde lijst te hebben gezien met zo veel kwaliteit er in. En ook nog alle decennia, alle genres vertegenwoordigd, met vaak nog hele rake ´onverwachte´ keuze´s ook. Beter dan de onlangs gepresenteerde Oorlijst. Beter ook, wat mij betreft, dan de MuMe top 250.
0
geplaatst: 1 december 2007, 19:37 uur
Ach ik vind dat de MuMe lijst zo zijn charmes zeker heeft. Ik heb ook eenderde van de lijst dus mag zeker niet zeuren. Maar de variatie van deze lijst heeft ie bij lange na niet.
0
geplaatst: 1 december 2007, 19:39 uur
Er zit flink wat onbekends tussen ook... niet elke dag zie je ook platen als Scorch Trio - Luggumt in zulke lijstjes staan
0
geplaatst: 2 december 2007, 10:46 uur
sq schreef:
Ach ik vind dat de MuMe lijst zo zijn charmes zeker heeft. Ik heb ook eenderde van de lijst dus mag zeker niet zeuren. Maar de variatie van deze lijst heeft ie bij lange na niet.
Da's ook logisch natuurlijk, want deze lijst is geen gemiddelde van...

0
geplaatst: 2 december 2007, 11:31 uur
Slayer - Reign in Blood (1986)
It's easy to forget how controversial this record was: a satanic metal band that signed to a hip-hop label (Def Jam), took the visceral blur of hardcore punk as their starting point, and opened the album with a song "documenting" the atrocities of Josef Mengele. Nothing since has rocked the boat quite like it. Not even Slayer themselves.
Klinkt natuurlijk niet echt aannemelijk als je nog nooit van dit album gehoort hebt, Toch wordt het aanzien als het geniaalste Metalalbum naast Master Of Puppets.
Gewoon ongezien en nooit meer evenaart.
Deze moest er wel in staan, ja.
Judas Priest - British Steel (1980)
Heavy metal existed before 1980, but British Steel, released just as British metal was rising, codified it. Priest brought the leather and studs (contributed by their gay singer, Rob Halford), the combination of brute riffs with big hooks (exemplified on Living After Midnight), and the pride in being heavy. Not for nothing was there a song entitled Metal Gods.
Ik vraag me toch af wat deze er in te doen staat. Britisch steel was wel een 'mijlpaal', een nieuw tijdperk, maar Painkiller is toch echt wel het van het van Judas Priest. (En behoort volgens mij wel tot de 5 beste metal-albums)
Lijkt me anders wel een zeer goede lijst!
It's easy to forget how controversial this record was: a satanic metal band that signed to a hip-hop label (Def Jam), took the visceral blur of hardcore punk as their starting point, and opened the album with a song "documenting" the atrocities of Josef Mengele. Nothing since has rocked the boat quite like it. Not even Slayer themselves.
Klinkt natuurlijk niet echt aannemelijk als je nog nooit van dit album gehoort hebt, Toch wordt het aanzien als het geniaalste Metalalbum naast Master Of Puppets.
Gewoon ongezien en nooit meer evenaart.
Deze moest er wel in staan, ja.
Judas Priest - British Steel (1980)
Heavy metal existed before 1980, but British Steel, released just as British metal was rising, codified it. Priest brought the leather and studs (contributed by their gay singer, Rob Halford), the combination of brute riffs with big hooks (exemplified on Living After Midnight), and the pride in being heavy. Not for nothing was there a song entitled Metal Gods.
Ik vraag me toch af wat deze er in te doen staat. Britisch steel was wel een 'mijlpaal', een nieuw tijdperk, maar Painkiller is toch echt wel het van het van Judas Priest. (En behoort volgens mij wel tot de 5 beste metal-albums)
Lijkt me anders wel een zeer goede lijst!
0
geplaatst: 10 december 2007, 15:00 uur
Best wel een aardige lijst maar ik vind het erg vreemd dat er geen album van GYBE! bij staat..
0
geplaatst: 10 december 2007, 15:19 uur
Misschien willen ze het moment 'to die' niet teveel bespoedigen 

0
geplaatst: 10 december 2007, 18:04 uur
Van Der Graaf Generator
Pawn Hearts (1971)
Those who think of 70s prog as being largely a kind of cosy muso fantasy world are politely directed towards the forbidding gothic edifice of Pawn Hearts. Peter Hammill's convulsive, nightmarish songs are orchestrated with abrasive electric sax and keyboards, and the results are gloriously over the top.

Pawn Hearts (1971)
Those who think of 70s prog as being largely a kind of cosy muso fantasy world are politely directed towards the forbidding gothic edifice of Pawn Hearts. Peter Hammill's convulsive, nightmarish songs are orchestrated with abrasive electric sax and keyboards, and the results are gloriously over the top.

0
_2M
geplaatst: 11 december 2007, 20:58 uur
Leuk om te bekijken inderdaad. Kritiek uiten op zo'n lijst vind ik trouwens een beetje dubieus, het blijft een pure kwestie van smaak. Ik vind het zelf bijvoorbeeld belachelijk dat Mezzanine, OK Computer en Substrata er niet instaan, terwijl ik me niet zo kan ergeren aan het ontbreken van Loveless.
* denotes required fields.