Muziek / Algemeen / Een maand zonder nieuwe muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 28 mei 2008, 12:05 uur
Het viel me op dat ik in het jaar 2008 al zowat 200 stemmen heb geplaatst. Een absurd aantal, als je het mij vraagt. Nu zitten daar ook wel wat verzamelaars en platen die ik was vergeten te bestemmen bij, maar het komt er op neer dat ik elke dag een nieuw album luister.
Belachelijk eigenlijk...
Het wordt dus tijd voor bezinning. Tijd om de muziek die ik al heb wat meer te laten bezinken. Weg met de vluchtige beleving, hier met de diepgang!
Daarom heb ik mezelf voorgenomen in juni geen enkele nieuwe muziek te beluisteren, maar enkel dingen die ik al in huis heb her te beluisteren. Even pas op de plaats... Het zal wel moeilijk worden, aangezien het horen en ontdekken van nieuwe muziek een soort tweede natuur - een verslaving zelfs... - is geworden.
Ben dus benieuwd of ik het volhoud. Willen er mensen meedoen? Samen staan we sterk.
Belachelijk eigenlijk...
Het wordt dus tijd voor bezinning. Tijd om de muziek die ik al heb wat meer te laten bezinken. Weg met de vluchtige beleving, hier met de diepgang!
Daarom heb ik mezelf voorgenomen in juni geen enkele nieuwe muziek te beluisteren, maar enkel dingen die ik al in huis heb her te beluisteren. Even pas op de plaats... Het zal wel moeilijk worden, aangezien het horen en ontdekken van nieuwe muziek een soort tweede natuur - een verslaving zelfs... - is geworden.
Ben dus benieuwd of ik het volhoud. Willen er mensen meedoen? Samen staan we sterk.

0
geplaatst: 28 mei 2008, 12:08 uur
Leuk idee, maar ik pas, ik heb een goede balans gevonden: overdag op het werk herbeluister ik de dingen die ik al ken op de mp3-speler, 'savonds en het weekeind is voor nieuwe muziek (behalve heel laat/'s nachts).
0
geplaatst: 28 mei 2008, 12:17 uur
Ik heb het vorig jaar al een paar weken gedaan, alleen maar dingen herluisteren. Maar de drang om nieuwe muziek te ontdekken blijft toch wel heel (te) groot.
Succes in ieder geval.
Succes in ieder geval.

0
geplaatst: 28 mei 2008, 12:30 uur
Mijn belangrijkste constraint is simpelweg mijn budget. Ik luister enkel naar wat ik in de kast heb staan. Op die manier voorkom ik nog enigszins die vluchtige beleving. Mocht van die 200 stemmen die je noemt het merendeel gedownload zijn, doe jezelf dan een lol en flikker al die download troep direct van je computer. Van muziek moet je genieten, het is geen checklist die je moet afwerken, downloaden werkt dat laatste vaak al snel in de hand.
Maar goed, hoe dan ook, veel succes.
Maar goed, hoe dan ook, veel succes.

0
geplaatst: 28 mei 2008, 13:09 uur
Nouja, de 'checklist' is nog veel langer. Als ik die daadwerkelijk af zou werken... kom alleen op MuMe al 5 platen per dag tegen waar ik wel benieuwd naar ben.
Misschien moet ik mezelf een limiet op leggen qua nieuwe platen, maar dat zal niet voor juli zijn.
Misschien moet ik mezelf een limiet op leggen qua nieuwe platen, maar dat zal niet voor juli zijn.

0
max en joep
geplaatst: 28 mei 2008, 13:15 uur
ik reis dagelijks tussen Utrecht en Rotterdam en ik maak de reis dragelijk door muziek te luisteren.
En ik steek die reistijd heel bewust in het beluisteren van nieuw en oud materiaal.
Ik zet meestal bijv. 3 nieuwe CD's op mijn mp3 speler en 2 oudere ofzo.
Zo heb ik in de laatste maanden eigenlijk heel stelselmatig de ouevres van Marduk, Dark Funeral en Darkthrone leren kennen.
En dan dus altijd met een lekker over bekend Iron Maiden plaatje ernaast, of Metallica of weet ik veel.
Vaak ook zet ik er ook bewust nog een stuk klassieke muziek bij, of filmmuziek.
Werkt prima, jezelf zeer actief aan "breed luisteren" laten doen.
En ik steek die reistijd heel bewust in het beluisteren van nieuw en oud materiaal.
Ik zet meestal bijv. 3 nieuwe CD's op mijn mp3 speler en 2 oudere ofzo.
Zo heb ik in de laatste maanden eigenlijk heel stelselmatig de ouevres van Marduk, Dark Funeral en Darkthrone leren kennen.
En dan dus altijd met een lekker over bekend Iron Maiden plaatje ernaast, of Metallica of weet ik veel.
Vaak ook zet ik er ook bewust nog een stuk klassieke muziek bij, of filmmuziek.
Werkt prima, jezelf zeer actief aan "breed luisteren" laten doen.
0
titan (crew)
geplaatst: 28 mei 2008, 14:47 uur
Als je het per se wilt doen moet je juli of december kiezen, want dat zijn maanden waarin weinig nieuwe albums uitkomen. Dan heb je achteraf ook niet het knagende gevoel dat je iets gemist hebt.
0
geplaatst: 28 mei 2008, 14:59 uur
Ah, luxe problemen! Wel, ik heb ook wel dat als je veel tegelijk leert kennen of koopt, niet alles even goed ´binnen komt´. Lijkt me logisch.
Truuk in de problematiek lijkt me wel dat je niet een soort fobie moet hebben dat je iets misloopt want dat doe je TOCH. Als je als ik in (echt) alle muzieksoorten wel leuke dingen ontdekt is het leed al helemaal niet te overzien. Laat een troost zijn dat vaststaat dat het ´inlopen´ van kenisachterstand een fluitje van een cent is. Naarmate de tijd meer verstreken is is duidelijker wat je nog ´moet´ horen. Evident is de kans dan wel weer groot dat je iets heel moois mist dat niemand kent, maar je hebt er geen last van omdat je het niet weet.
Truuk in de problematiek lijkt me wel dat je niet een soort fobie moet hebben dat je iets misloopt want dat doe je TOCH. Als je als ik in (echt) alle muzieksoorten wel leuke dingen ontdekt is het leed al helemaal niet te overzien. Laat een troost zijn dat vaststaat dat het ´inlopen´ van kenisachterstand een fluitje van een cent is. Naarmate de tijd meer verstreken is is duidelijker wat je nog ´moet´ horen. Evident is de kans dan wel weer groot dat je iets heel moois mist dat niemand kent, maar je hebt er geen last van omdat je het niet weet.
0
geplaatst: 28 mei 2008, 15:01 uur
Het is ook weer niet zo dat het per se de nieuwe dingen zijn die ik wil horen. Mijn stemmen op 2008-albums zijn nog te overzien (stuk of 40 ofzo).
edit: Ik besef me dat ik niet alles kan horen, maar het probleem is inderdaad een beetje dat ik teveel dingen leuk vind. Misschien is een maand 'adempauze' wel goed om te ontdekken wat ik ook alweer 'echt' de moeite waard vind.
Het laatste half jaar ben ik voor mijn gevoel een beetje doorgeschoten in mijn expansiedrift, dat zal ook wel komen doordat ik eerst op werk continu dezelfde albums draaide en die goed leerde kennen, terwijl ik nu die beperking niet meer heb en tijdens werk alles kan draaien wat ik wil.
Tijd voor pas op de plaats dus.
edit: Ik besef me dat ik niet alles kan horen, maar het probleem is inderdaad een beetje dat ik teveel dingen leuk vind. Misschien is een maand 'adempauze' wel goed om te ontdekken wat ik ook alweer 'echt' de moeite waard vind.
Het laatste half jaar ben ik voor mijn gevoel een beetje doorgeschoten in mijn expansiedrift, dat zal ook wel komen doordat ik eerst op werk continu dezelfde albums draaide en die goed leerde kennen, terwijl ik nu die beperking niet meer heb en tijdens werk alles kan draaien wat ik wil.
Tijd voor pas op de plaats dus.

0
geplaatst: 28 mei 2008, 15:10 uur
Ok. Maar voor het ´inlopen´ van oudere muziekkennis ( geldt zeker voor mij ook; mn periode 1993-2003) is het misschien toch ook een beetje hetzelfde.
Van veel muziek weet je dan dus eventjes voorlopig alleen dat het waarschijnlijk wel ´iets voor je is´ en waarom zou dat niet kunnen zonder beluisteren. Vroeger (ahem) was dit (bij mij iig) veel algemener omdat er een natuurlijke rem zat op nieuwluisteren. Veel leren kennen ging gepaard met een goede relatie met je platenboer; daar kon je dan luisteren zonder meteen te kopen. Daarnaast ging je dan tweemaal per week naar de platenbieb, maar ook dat is allemaal weinig in vergelijking met wat je nu tot je kan nemen.
Van veel muziek weet je dan dus eventjes voorlopig alleen dat het waarschijnlijk wel ´iets voor je is´ en waarom zou dat niet kunnen zonder beluisteren. Vroeger (ahem) was dit (bij mij iig) veel algemener omdat er een natuurlijke rem zat op nieuwluisteren. Veel leren kennen ging gepaard met een goede relatie met je platenboer; daar kon je dan luisteren zonder meteen te kopen. Daarnaast ging je dan tweemaal per week naar de platenbieb, maar ook dat is allemaal weinig in vergelijking met wat je nu tot je kan nemen.
0
geplaatst: 28 mei 2008, 15:17 uur
Ziedaar de oplossing! Wat minder op MuMe zitten.

Maar een ganse maand... ik ga toch ook passen
0
geplaatst: 28 mei 2008, 15:31 uur
Waarom zou je jezelf één of andere gestapo maatregel opleggen om een maand geen nieuwe muziek te luisteren?
Je ziet je eigen probleem, dan kun je toch gewoon oudere plaatjes op gaan zetten. En geen nieuwe. Zonder jezelf te kwellen.
Volgens mij maak je hier een probleem die er niet is en ga je er een soort van wedstrijd tegen jezelf van maken.
Ik raad je aan om gewoon van je oudere cd`s te gaan genieten.
En oh ja, ik doe niet mee.
Je ziet je eigen probleem, dan kun je toch gewoon oudere plaatjes op gaan zetten. En geen nieuwe. Zonder jezelf te kwellen.
Volgens mij maak je hier een probleem die er niet is en ga je er een soort van wedstrijd tegen jezelf van maken.
Ik raad je aan om gewoon van je oudere cd`s te gaan genieten.
En oh ja, ik doe niet mee.

0
geplaatst: 28 mei 2008, 16:03 uur
Tip tip tip tip tip
Eerste hulp bij Hermans syndroom.
1. Alle artiesten waarvan je ooit eénmaal iets hoort van ´het is wel goed maar het raakt me niet echt´ minstens een paar jaar laten liggen - zelfs als dat het eerste nummer is dat je hoort.
2. Volg niet te lang alle verrichtingen van artiesten die je echt geweldig vindt, maar na een zeker moment niks meer brengen (speelde bij mij nogal in de jaren 80).
3. Ga een tijdje alleen achter dingen aan die je echt WOW vindt omdat je dat zelf ergens hebt opgepikt en beluister van elke ´gouden tip´ van anderen in beginsel niet meer dan twee nummers tenzij dat ook WOW is natuurlijk.
4. Wacht lang met stemmen op een album. Liefst zo lang totdat je denkt ¨hoe was- ie ook al weer¨. Als je geen zin hebt om het album dan op te zetten zie vervolgens tip 1.
5. Ga in geen geval iets luisteren omdat je het ´moet kennen´. Dat bestaat helemaal niet. Ik ken nauwelijks iets van Frank Zappa omdat zijn oeuvre te groot is en een klerezooi bovendien. Ik hoorde nog nooit Sgt Pepper helemaal want dat is van voor mijn tijd en de meeste nummers ken ik toch al wel. De nieuwe REM heb ik nog niet gehoord vanwege tip 2. De nieuwe Nick Cave heb ik nog niet gehoord vanwege tip 1. Ik kan een lijst maken van 10 artiesten waarvan ik vind dat iedereen ze moet kennen waarbij weinig users boven de 3 zullen komen. Ik denk dat jij dat ook kan.

1. Alle artiesten waarvan je ooit eénmaal iets hoort van ´het is wel goed maar het raakt me niet echt´ minstens een paar jaar laten liggen - zelfs als dat het eerste nummer is dat je hoort.
2. Volg niet te lang alle verrichtingen van artiesten die je echt geweldig vindt, maar na een zeker moment niks meer brengen (speelde bij mij nogal in de jaren 80).
3. Ga een tijdje alleen achter dingen aan die je echt WOW vindt omdat je dat zelf ergens hebt opgepikt en beluister van elke ´gouden tip´ van anderen in beginsel niet meer dan twee nummers tenzij dat ook WOW is natuurlijk.
4. Wacht lang met stemmen op een album. Liefst zo lang totdat je denkt ¨hoe was- ie ook al weer¨. Als je geen zin hebt om het album dan op te zetten zie vervolgens tip 1.
5. Ga in geen geval iets luisteren omdat je het ´moet kennen´. Dat bestaat helemaal niet. Ik ken nauwelijks iets van Frank Zappa omdat zijn oeuvre te groot is en een klerezooi bovendien. Ik hoorde nog nooit Sgt Pepper helemaal want dat is van voor mijn tijd en de meeste nummers ken ik toch al wel. De nieuwe REM heb ik nog niet gehoord vanwege tip 2. De nieuwe Nick Cave heb ik nog niet gehoord vanwege tip 1. Ik kan een lijst maken van 10 artiesten waarvan ik vind dat iedereen ze moet kennen waarbij weinig users boven de 3 zullen komen. Ik denk dat jij dat ook kan.
0
geplaatst: 28 mei 2008, 16:21 uur
Bij mij verloopt het nieuwe dingen luisteren/bekende dingen herbeluisteren eigenlijk altijd wel vrij natuurlijk. Ik heb nu nauwelijks school en ben hele dagen vrij, dus spendeer ik nogal wat tijd achter de computer/musicmeter/soulseek om nieuwe (of oude nieuwe) muziek te ontdekken.
Van de winter was ik hier een stuk minder te vinden. Ik had het toen druk zat met een tijdrovende stage en andere beslommeringen. Dan herbeluister ik dus vooral, want als ik dan nog eens van alles nieuws ga luisteren...
Van de winter was ik hier een stuk minder te vinden. Ik had het toen druk zat met een tijdrovende stage en andere beslommeringen. Dan herbeluister ik dus vooral, want als ik dan nog eens van alles nieuws ga luisteren...
0
Spijtoptant
geplaatst: 28 mei 2008, 16:57 uur
Ik hoor bijna dagelijks op de radio wel muziek die ik nog niet ken, maar echt gericht luisteren naar nieuwe muziek komt bij mij hooguit zo'n cd of tien per jaar voor.
Eigenlijk ben ik voortdurend bezig mij al bekende muziek te ontdekken, en ik kan geen album dat ik heb bedenken dat ik ondertussen helemaal verteerd heb, als dat ueberhaupt mogelijk is.
Eigenlijk ben ik voortdurend bezig mij al bekende muziek te ontdekken, en ik kan geen album dat ik heb bedenken dat ik ondertussen helemaal verteerd heb, als dat ueberhaupt mogelijk is.
0
geplaatst: 28 mei 2008, 17:16 uur
sq schreef:
Tip tip tip tip tip
........
5. Ga in geen geval iets luisteren omdat je het ´moet kennen´. Dat bestaat helemaal niet.
Tip tip tip tip tip

........
5. Ga in geen geval iets luisteren omdat je het ´moet kennen´. Dat bestaat helemaal niet.
Ik zal hier een van de weinige users zijn die Radiohead's O.k. Computer nog nooit uitgeprobeerd heeft. De singles ken ik en vind ik best te pruimen, maar de lust om een hele Radiohead-cd uit te proberen ontbreekt bij mij totaal.
Aan de ene kant zeg ik tegen mezelf 'je bent een cultuurbarbaar' (er moet toch iets zijn met een cd die zó extreem geliefd is...), aan de andere kant: je hebt wel gelijk.
0
Spijtoptant
geplaatst: 28 mei 2008, 17:40 uur
tnf schreef:
Ik zal hier een van de weinige users zijn die Radiohead's O.k. Computer nog nooit uitgeprobeerd heeft. De singles ken ik en vind ik best te pruimen, maar de lust om een hele Radiohead-cd uit te proberen ontbreekt bij mij totaal.
Aan de ene kant zeg ik tegen mezelf 'je bent een cultuurbarbaar' (er moet toch iets zijn met een cd die zó extreem geliefd is...), aan de andere kant: je hebt wel gelijk.
(quote)
Heel herkenbaar. Ik heb verschillende keren Radiohead geprobeerd, en dan ook echt de kans gegeven, maar hoewel ik best hoor dat het kwaliteit is lukt het me niet om me te laten pakken.
Na de zomer zal ik het wel weer eens gaan proberen, het blijft voor mij wel najaarsmuziek.
0
Sietse
geplaatst: 28 mei 2008, 18:31 uur
tsja, ik hou mijn mond met mijn koop driften van de afgelopen 1 1/2 maand. Ik ben nog lang niet door al de nieuwe aankopen heen...
0
geplaatst: 28 mei 2008, 19:48 uur
Believe it or not: een kennis van mij heeft op het moment professionele hulp omdat hij al zijn tijd stak in het bijhouden en beluisteren van nieuwe releases. Hij is er zijn baan door kwijtgeraakt, ziet zelfs nog lijkbleek na een tropisch hogedrukgebied van drie weken en is ook een ondermaatse gesprekspartner als het niet over muziek gaat.
Shit happens
Shit happens

0
geplaatst: 28 mei 2008, 20:05 uur
platedraaier schreef:
Hmm, zo zie ik het niet. Zie het meer als een soort van muzikale loutering. Maar misschien verklaar ik mezelf over twee weken wel voor gek.
sq schreef:
Die regel zou ik wel wat strenger kunnen hanteren.
sq schreef:
Dat doe ik al wel. Zo heb ik bv. de laatste platen van R.E.M. niet meer geluisterd, terwijl ik ze t/m Reveal (die kreeg ik dan nog cadeau) allemaal in de kast heb staan.
Mooie post sq

tnf schreef:
Lekker laten liggen dan. Al moet je Subterranean Homesick Alien natuurlijk wel een keertje luisteren.

Ik denk dat het inbouwen van een soort tijdsfilter al wel een goed selectiecriterium is: Heb nu ook een waslijst met tips waarvan ik van een groot deel al niet eens meer weet waarom ik er ooit naar wilde luisteren. Die zal ik maar schrappen dan.
0
geplaatst: 28 mei 2008, 23:12 uur
Ik heb hier helemaal niet zo'n moeite mee, eigenlijk. Het lijkt ook alsof veel muziek voor jullie een beperkte houdbaarheidsdatum heeft zo.
0
geplaatst: 29 mei 2008, 10:43 uur
Het lijkt me meer iets als: Zoveel willen leren kennen dat er per cd te weinig tijd over blijft om je in verdiepen, al wíl je het eigenlijk liever wel. En dan ga je zappen om alles te kunnen horen, en krijg je het grootste gedeelte maar half mee.
Vergelijk het eens met een taart. De totale tijd die je dan hebt om te luisteren is de hele taart, de afzonderlijke nieuwe liedjes (of hele albums) die je hebt ontdekt zijn de verschillende punten waarin je hem kunt verdelen. Op een gegeven moment heb je zoveel piepkleine taartpuntjes dat het niet meer werkbaar is.
Het fenomeen 'beperkte houdbaarheidsdatum' zie ik meer als iets voor oppervlakkige pubers waarbij muziek niet ouder mag zijn dan drie maanden, want dan is het niet cool meer.
Vergelijk het eens met een taart. De totale tijd die je dan hebt om te luisteren is de hele taart, de afzonderlijke nieuwe liedjes (of hele albums) die je hebt ontdekt zijn de verschillende punten waarin je hem kunt verdelen. Op een gegeven moment heb je zoveel piepkleine taartpuntjes dat het niet meer werkbaar is.
Het fenomeen 'beperkte houdbaarheidsdatum' zie ik meer als iets voor oppervlakkige pubers waarbij muziek niet ouder mag zijn dan drie maanden, want dan is het niet cool meer.
0
geplaatst: 29 mei 2008, 11:06 uur
Toevallig heb ik me voorgenomen om een aantal platen die ik nog moet luisteren uit te horen en dan een tijdje rust nemen wat betreft het ontdekken van nieuwe muziek, alhoewel de drang om weer een pareltje te ontdekken altijd wel zal blijven denk ik.
Maar ik heb nou al zoiets van:
Ik heb zoveel goede muziek ontdekt wat ik na de laatste serieuze luisterbeurt laat liggen(om een eerlijke stem hier op MuMe uit te kunnen brengen), zodat ik gelijk weer op kan om de volgende te ontdekken, nou wil ik wel ff goed van mijn ''jachtbuit'' genieten
Er valt ook nog zoveel te ontdekken, en er zijn al zoveel platen dat ik soms echt niet weet welke ik moet kiezen omdat ik er wel meerdere wil luisteren
En we lijken te weinig tijd te hebben in ons leven om eens goed van alles te kunnen genieten maar goed dat is eigenlijk een luxe probleem
Maar ik heb nou al zoiets van:
Ik heb zoveel goede muziek ontdekt wat ik na de laatste serieuze luisterbeurt laat liggen(om een eerlijke stem hier op MuMe uit te kunnen brengen), zodat ik gelijk weer op kan om de volgende te ontdekken, nou wil ik wel ff goed van mijn ''jachtbuit'' genieten

Er valt ook nog zoveel te ontdekken, en er zijn al zoveel platen dat ik soms echt niet weet welke ik moet kiezen omdat ik er wel meerdere wil luisteren
En we lijken te weinig tijd te hebben in ons leven om eens goed van alles te kunnen genieten maar goed dat is eigenlijk een luxe probleem

0
geplaatst: 29 mei 2008, 23:39 uur
tnf schreef:
Het lijkt me meer iets als: Zoveel willen leren kennen dat er per cd te weinig tijd over blijft om je in verdiepen, al wíl je het eigenlijk liever wel. En dan ga je zappen om alles te kunnen horen, en krijg je het grootste gedeelte maar half mee.
Ok, maar dan zou voor mij de lol er al snel af zijn. Wat vind je nu leuker, muziek luisteren en er van genieten of zoveel mogelijk muziek 'kennen' for the sake of it?
Trouwens wel heel erg het 'probleem' van de downloadgeneratie, dit

0
geplaatst: 29 mei 2008, 23:51 uur
Wat bij mij altijd goed werkt is een periode de i-Pod op shuffle te gooien en als er dan iets voorbij komt dat je tijden niet gehoord hebt en wat heel goed valt na al die tijd het album opzoeken en draaien.
Heerlijk.
Heerlijk.
0
geplaatst: 29 mei 2008, 23:55 uur
Een maand zonder nieuwe muziek...........
Ik moet er niet aan denken...... dan ben ik waarschijnlijk binnen 3 weken rijp voor het gekkenhuis...... (als ik daar al niet hoor te zitten
)
Ik moet er niet aan denken...... dan ben ik waarschijnlijk binnen 3 weken rijp voor het gekkenhuis...... (als ik daar al niet hoor te zitten
)* denotes required fields.