MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Een maand zonder nieuwe muziek

zoeken in:
Een maand zonder nieuwe muziek lijkt mij niet bepaald een straf waar ik onder gebukt zou gaan. Wel zou je dit consequent moeten doen. Dus goed kijken wanneer het uit is gekomen en vanaf die datum gaan rekenen. Dus muziek die vanaf het begin van dit jaar is uitgekomen in de ban doen.

Binnen mijn muziek-collectie zit voldoende variatie, dat ga ik wel trekken zonder geen enkel probleem of afkickverschijnselen. Wat ik wel ga missen, als je het strikt doorvoer het nieuws en daarmee ook die uit de muziekwereld. Heeft een artiest naast de pot een plas gedaan of iets anders wat choquerend is. Dergelijk nieuws neem ik over het algemeen niet zo serieus, maar het is wel smakelijk om te horen.

Wel zou ik wel moeten wennen aan zoveel goeie muziek om me heen die ik eigenlijk maar half heb gehoord. Anders geformuleerd, eindelijk worden de details duidelijk waar je langs luistert en die eigenlijk ergens een plaats hebben in je geheugen die niet klopt. Dat is eigenlijk mijn enige "angst" als ik het maand zonder nieuwe muziek zou moeten stellen. Dit kan ik gelukkig relativeren met de gedachte dat een maand zonder de MusicMeter wel enige consequentie heeft, want dan mis je echt iets belangrijks.

T.O. schreef:
(quote)

Ok, maar dan zou voor mij de lol er al snel af zijn. Wat vind je nu leuker, muziek luisteren en er van genieten of zoveel mogelijk muziek 'kennen' for the sake of it?

Dat zal iedereen wel met je eens zijn, maar zo rationeel zit ons gedrag helaas niet altijd in elkaar. Dat is nu juist het probleem.

Ik ben ook iemand die ontzettend veel nieuwe dingen luistert. Als ik kijk naar mijn stemmen: afgelopen vier dagen alweer achttien nieuwe albums beluisterd (Is er iemand die nog meer nieuwe muziek luistert dan mij? Het verklaart ook deels mijn hoge aantal stemmen denk ik). Dat komt ook wel omdat ik iemand ben die vaak veel tijd heeft, de enige 'verplichting' waar ik me mee moet bezig houden is mijn studie, die niet eens zoveel tijd in beslag neemt. Ik heb gewoon heel veel vrije tijd, dus luister ik veel muziek (eigenlijk de hele dag - indien mogelijk ), waaronder dus heel veel platen die ik nog niet ken. Ik vind dat ik genoeg tijd heb om te genieten van zowel platen die ik al heb geluisterd maar nog niet goed genoeg ken, als mijn favoriete artiesten (en mijn muziek draai ik overigens op mijn computer en mijn ipod (die ik elke dag gebruik!)).

Tja, ik behoor nu eenmaal tot de downloadgeneratie, ik heb een onweerstaanbare drang om zoveel mogelijk dingen te leren kennen, ik wil altijd nieuwe dingen ontdekken. Ja, soms denk ik wel eens; zou ik nu niet eens voor een tijdje stoppen met nieuwe dingen te ontdekken en de muziek die ik wel al ken meer beluisteren? Maar het lukt me gewoon niet (in ieder geval niet lang). Ik heb soms wel van die dagen dat ik amper nieuwe dingen luister, maar als je op het internet zit krijg je automatisch zin om nieuwe dingen te luisteren door bepaalde websites of door contact met mensen. Sinds ik op musicmeter en vooral last.fm zit is de manier waarop ik muziek luister, evenals de hoeveelheid muziek die ik luister, sterk veranderd. Ik luister nu meer muziek dan pakweg drie jaar geleden. Vind ik niet erg, er is nu eenmaal een overvloed aan muziek (en niet alleen aan muziek, maar ook andere interesses zoals bv. film, of informatie in het algemeen), iedereen springt daar op zijn eigen manier mee om. Je moet altijd bepaalde keuzes maken, sommigen kiezen ervoor om veel muziek links te laten liggen, anderen willen gewoon zoveel mogelijk luisteren (of moet ik zeggen: horen?) Zo lang ik plezier heb in het luisteren van zoveel nieuwe muziek is daar niks mis mee. Ik kan ook genieten van het ontdekken van nieuwe muziek, en ik wissel dat evenwichtig af met het luisteren naar muziek die ik wel al ken. En wie weet geraak ik ooit nog wel verzadigd .

Maar een maand zonder nieuwe muziek zou ik in feite wel kunnen als ik echt wil. Ik ken ondertussen genoeg muziek (met veel variatie) en ik heb toch nog veel platen die nog wat meer luisterbeurten verdienen (al probeer ik daar altijd wel aan te werken) .

Een maand zonder nieuwe muziek lijkt mij niet bepaald een straf waar ik onder gebukt zou gaan. Wel zou je dit consequent moeten doen. Dus goed kijken wanneer het uit is gekomen en vanaf die datum gaan rekenen. Dus muziek die vanaf het begin van dit jaar is uitgekomen in de ban doen.

Voor de duidelijkheid: met nieuwe muziek bedoel ik muziek die ik nog niet ken. Dus dat ken uit 2008 zijn, maar evengoed uit 1958.

Kos
Ik heb zovaak een periode dat ik een paar weken alleen oude cd's draai.

Is wel fijn hoor. .

Toon1 schreef:
afgelopen vier dagen alweer achttien nieuwe albums beluisterd .

En dan ook nog meteen stemmen?

oei. eng idee zeg. nee, ik heb toch constant de drang om weer andere en voor mij onbekende dingen te horen. Een week zit er wel es tussen, maar een maand? pfff

Ja, dat heb ik dus ook... die drang begon vormen aan te nemen waarmee ik niet helemaal gelukkig was, vandaar dit paardenmiddel.

Moest me vandaag wel inhouden, heb eigenlijk wel zin in de nieuwe Paul Weller. En ook de debuut-ep van de Yeah Yeah Yeahs had ik bijna binnengehengeld, maar die moet ook even in de wacht.

D-ark wilde trouwens wel meedoen, evenals Levenvergeten. Geldt dat aanbod nog steeds, heren?

herman schreef:
En ook de debuut-ep van de Yeah Yeah Yeahs had ik bijna binnengehengeld, maar die moet ook even in de wacht.

Oh die is echt onwijs gaaf!

ff testen

Ja, ik heb de YYYs vlak daarna ontdekt, met Fever to Tell. Maar ik houd me nog wel een paar weken in.

Kreeg net ook al zin in de Gerigerogegege. 's Kijken of dat over 4 weken nog zo is.

Ik was ook van plan om mee te doen....maar ik heb wel het jazz album van de week binnengehengeld....en foei ook nog beluisterd. Maar het is al 4 juni, en nog maar 1 nieuwe cd

Ik heb er nu bijna een week opzitten en vooralsnog houd ik me sterk. Het lijstje 'platen voor juli' begint zich al voorzichtig uit te dijen, maar ik denk dat ik daar aan het einde van de maand wel een paar uit weg kan strepen, omdat ik dan niet zo nieuwsgierig meer ben.

Luister vooral oude CD's en dat bevalt wel goed.

Hou je haaks Herman met je vaste actie op muziek gebied. Door mijn Rooms Katholieke opvoeding heb ik wel een bepaald idee wat je doormaakt.

In mijn jeugd moest ik de broodmaaltijden in de periode voor Pasen beginnen met een boterham met tevredenheid. Dit klonk mooi, maar was slechts een boterham met niets er op. Een kleffe hap dus, die met veel thee of koffie eindelijk de slokdarm bereikte. Verdere extra's in die tijd waren streng verboden. Niet snoepen, geen drank en zuinig aan doen met vlees.

Aan het einde van die periode was ik wat blij als de paasmis was geweest op zaterdag, want hierna mocht je weer lekker snoepen en die kleffe eerst boterham was nu lekker belegd, waardoor die heerlijk naar binnen gleed. Dus nogmaals, Herman toi toi.

herman schreef:
Ik heb er nu bijna een week opzitten en vooralsnog houd ik me sterk. Het lijstje 'platen voor juli' begint zich al voorzichtig uit te dijen, maar ik denk dat ik daar aan het einde van de maand wel een paar uit weg kan strepen, omdat ik dan niet zo nieuwsgierig meer ben.

Luister vooral oude CD's en dat bevalt wel goed.

Ik zit nu ook breed op een week.

Mijn poging is niet gelukt.....heb overigens wel veel cd's herbeluisterd.

edris.
Iemand die meedoet met een maand alleen maar nieuwe muziek?

Hmm, volgens mij heb ik dat al wel een paar keer gedaan.

Vooralsnog gaat het goed hier, maar het wordt wel steeds moeilijker. Ik mis toch wel de spanning van het muziek voor de eerste keer horen. De eerste luisterbeurt is vaak toch wel de beste.

herman schreef:
De eerste luisterbeurt is vaak toch wel de beste.

Dat heb ik werkelijk nog nooit gehad.

luc011190 schreef:
(quote)

Dat heb ik werkelijk nog nooit gehad.

Ik ook heel weinig eigenlijk, komt omdat we veel groeiplaten luisteren denk ik.

herman schreef:

D-ark wilde trouwens wel meedoen, evenals Levenvergeten. Geldt dat aanbod nog steeds, heren?

Zoals je kan zien heb ik al sinds mei niet meer gestemd, en sinds ik een platenspeler heb aangeschaft luister ik voornamelijk naar mijn lp-collectie. Ik doe dus nog mee (en heb me moeten bedwingen onder andere het nieuwe album van NERD niet te luisteren).

Heb er verder weinig moeite mee, het tweede deel van David Bowie's Low klonk gisteravond mooier dan ooit tevoren.

schizodeclown schreef:
Ik ook heel weinig eigenlijk, komt omdat we veel groeiplaten luisteren denk ik.

Volgens mij luister ik ook wel veel platen die anderen groeiplaten noemen. De eerste keer Can horen was ook fantastisch, bv.

herman schreef:

Volgens mij luister ik ook wel veel platen die anderen groeiplaten noemen. De eerste keer Can horen was ook fantastisch, bv.

Dan zal het voor jouw wel geen groeiplaten zijn he
En toch Can eens geprobeerd?

Ja, Ege Bamyasi. Toffe plaat.

Was overigens in mei al.

Bon, het concept leek me wel leuk, en ik ben dus ook begonnen. Op 2 occasionele Toto's na (en wat een rommel waren die zeg!) zit ik aan 3 weken. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle 3,5* en hoger te herbeluisteren, en ze in een top 100 te gieten (nu ja, top 80, er moeten nog wat albums bijkomen).

levenvergeten schreef:
(quote)

Zoals je kan zien heb ik al sinds mei niet meer gestemd, en sinds ik een platenspeler heb aangeschaft luister ik voornamelijk naar mijn lp-collectie. Ik doe dus nog mee (en heb me moeten bedwingen onder andere het nieuwe album van NERD niet te luisteren).

Heb er verder weinig moeite mee, het tweede deel van David Bowie's Low klonk gisteravond mooier dan ooit tevoren.

Hier ook. En ook ik heb heel toevallig low herondekt. Warsawa

Nog 10 dagen te gaan.

Het kost me steeds meer moeite om me in te houden. Was van de week in A'dam en ging met 10 CD's naar huis die ik nog niet allemaal kan luisteren... Het was maar goed dat ze de nieuwe Sigur Ros nog niet hadden bij Concerto.

Maar ik weer me kranig...

Als ik jou was Herman zou ik het met een maand verlengen

Herman, hou vol en verstop de cd's die je niet mag draaien op een plek die zo geheim is dat je ze haast niet meer kan terug vinden. Dusdanig dus dat je ze bij een grote schoonmaak beurt als een geschenk uit de hemel tegen komt.

Tot die tijd, sterkte en ik duim wel voor je.

Donny Tourette
Ik probeer het aantal downloads tegenwoordig ook een beetje binnen de perken te houden. Genoeg te beluisteren nog de komende tijd.

sq
Ik was wel benieuwd welke albums Herman nu zoal beluistert in zijn maand onthouding. Wat blijkt: heeft-ie (momenteel?) geen rotatielijkst!

Enfin: Hup Herman!

Gast
geplaatst: vandaag om 19:18 uur

geplaatst: vandaag om 19:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.