MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de top 40 - 2009

zoeken in:
Je kunt wel stellen dat de beste singles de meeste punten hebben gekregen.

(behalve de recente MJ dan, persoonlijk)

Week 48.

#27. Lady Gaga - Bad Romance
Inderdaad alweer haar 6de hit van dit jaar. Moet zeggen dat ik dit samen met Pokerface wel haar leukste nummer vind. Meestal hinken dit soort pophits op een enkele leuke vondst, maar hier waren ze niet snel tevreden, getuige de stofzuiger-sound (nagespeeld van Human Resource' Dominator, een Nederlandse pre-hardcore plaat uit 1990), het stukje Franstalige zang en de markante stukjes tekst. Melodieus is dit sowieso dik in orde, erg pakkend nummer.
Cijfer: 8

#30. Bob Taylor featuring Inna - Deja Vu
Na Hot, dat stiekem wel een guilty pleasure was, alweer een single van Inna. Leuk frivole dancepop met een vleugje minimal. Lekker lichtvoetig, aardig plaatje.
Cijfer: 6,5

#31. David Guetta featuring Estelle - One Love
Behoorlijk commerciële plaat en sowieso sound natuurlijk, maar kwalitatief toch wel erg hoogstaande plaat van Guetta, die ook wel een van de popsterren van het jaar is geworden (hij zat ook achter een paar van de singles van Black-Eyed Peas). Estelle is niet de beste zangeres, maar in dit nummer werkt het wel.
Cijfer : 6,5

#35. Laura Jansen - Use Somebody
Zouteloze cover van toch al een waardeloos nummer. De laatste 2 albums van Kings of Leon zijn niet om aan te horen (daarvoor vond ik ze nog wel enigszins verfrissend), vind het echt van die vervelende testosteron-rock voor mensen die aan 1 Pearl Jam nog niet genoeg hebben... Maar deze mevrouw Jansen presteert het om zelfs een vervelend nummer nog om zeep te helpen.
Cijfer : 1

#36. Armin van Buuren featuring Van Velzen - Broken Tonight
Ik vind Armin wel een sympathieke kerel, maar zijn muziek heb ik bijzonder weinig mee. Dit is trance die zo van de lopende band gerold komt, voor mij muziek zonder eigen smoel. Van Velzen is ook nog eens een artiest wiens stem me niet echt weet te roeren, dus ook daar weet dit nummer zich niet te onderscheiden van soortgelijke muziek.
Cijfer : 2

Het nummer van Lady Gaga heb ik nu verschillende keren gehoord en ik vind het hoe langer hoe leuker (haar beste nummer tot nu toe), zowat mijn guilty pleasure van dit jaar.

herman schreef:
van toch al een waardeloos nummer. De laatste 2 albums van Kings of Leon zijn niet om aan te horen (daarvoor vond ik ze nog wel enigszins verfrissend), vind het echt van die vervelende testosteron-rock voor mensen die aan 1 Pearl Jam nog niet genoeg hebben

Week 52 (en laatste week).

#29. AnnaGrace - Love Keeps Calling
Dit is een te doorsnee dancepopnummer dat mijn aandacht niet weet vast te houden, het is voor mij gewoon behangmuziek.
Cijfer : 3

#32. Jay Sean featuring Lil Wayne - Down
Het zoveelste banale en gelikte R&B-nummer dat ik dit jaar in de top-40 heb gehoord met - cliché der clichés - vervormde stemmen. Het is vrij catchy maar daar is alles mee gezegd.
Cijfer : 3,5

#34. David Deejay featuring Dony - Sexy Thing
Dit nummer is gewoon te vlak en te tam om te beklijven, het wil niet echt swingen en het verveelt snel. Goede dance blijkt toch moeilijk te zijn.

#36. Caro Emerald - A Night Like This
Dit zal niet onder 'dance' geklasseerd worden maar het swingt meer dan de 3 vorige nummers. Bewijs dat men eerst voor een goed ritme moet zorgen. Zwoele en aangename jazzy popsong.
Cijfer : 8

#38. Wildboyz featuring Ameera - The Sound of Missing You
Dit nummer mag er ook best wezen, dit heeft een degelijke baslijn en ritme, al vind ik de melodie en zang niet zo bijzonder.
Cijfer : 6

#39. Rigby - One Song
Toepasselijke titel voor het laatste nummer dat ik dit jaar uit de top-40 beluister. Het nummer doet mij wat denken aan Wonderwall van Oasis ook al vanwege de zang. Niet slecht met mooi piano-intro, maar het nummer en de band missen toch wat eigenheid om in het geheugen te blijven.

LucM je mag weer aan de slag want ook deze week is er een nieuwe top 40 , het is weliswaar week 53 maar deze lijst telt mee voor de Top 100 van 2010 want hij is gedateerd voor 2 januari 2010

de nieuwe binnenkomers zijn;

32 NE 1 KANE - Love Over Healing
28 NE 1 JEROEN VAN DER BOOM - Weer Geloven
26 NE 1 DE FROGERS - Zo Heppie (Kerst)

(dat worden weer mooie lage cijfers I guess ha ha maar troost je het gaat goed met Pearl Jam
15 24 4 PEARL JAM - Just Breathe )

Zo Heppie De titel alleen al... Het nummer heb ik (gelukkig) niet gehoord.

Week 53 maar gedateerd voor 2 januari 2010? Waarom dan niet week 1 van 2010, als die telt voor de top-100 van 2010? Nu ja, ik heb die 3 nummers toch beluisterd en ze zijn alle 3 niets.
Momenteel beluister ik een aantal nummers opnieuw om dan mijn definitieve toplijst te geven van de hits van 2009.

herman schreef:
Ik hoop trouwens dat Rock That Body ook nog op single wordt uitgebracht.

Wordt de volgende voor Europa.

Hij wordt genummerd als week 1 , sinds 2005 wordt er wekelijks tussen Kerst en Nieuw weer een Top 40 samengesteld. in de periode 1978-2004 was dat niet het geval (vanwege gedrukte exemplaar en vele platenzaken in het panel waren met Kerstreces ) tussen 1965 en 1978 weer wel . De top 40 wordt al 45 jaar gedateerd op zaterdag is en wordt altijd op maandag bekend gemaakt

Misschien is voor jullie ook een idee om de binnenkomers in de Tipparade te beluisteren en te beoordelen ??

Alle commentaren en cijfers heb ik nog eens nagekeken. Meestal sta ik er nog steeds achter, soms was ik zelfs nog wat te mild en enkele nummers weet ik nu meer te waarderen met name Pokerface (cijfer wordt 6) en vooral Bad Romance (cijfer: 7), beiden van Lady Gaga, het zijn zowat mijn guilty pleasures van 2009 geworden. Russian Roulette van Rihanna vind ik ook wat minder slecht dan toen (cijfer: 4) vanwege de toch wel mooie melodie.

Na herbeluistering van de betere nummers is dit mijn top-10 van de top 40-hits van 2009 (de re-releases van Michael Jackson en Ramses Shaffy heb ik niet opgenomen).

1. Lily Allen - Not Fair
2. Duffy - Stepping Stone
3. Milow - You Don't Know
4. Editors - Papillon
5. Empire of the Sun - Walking on a Dream
6. The Tamper Trap - Sweet Disposition
7. Caro Emerald - A Night Like This
8. U2 - Magnificent
9. Gossip - Heavy Cross
10. Robbie Williams - You Know Me

De verwachtingen van de top-40 van 2009 waren laag - ik had mij allang verzoend dat de top-40 niet meer het niveau zal halen van de jaren '70-'80 laat staan de jaren '60 toen hitsingles nog relevant waren - en inderdaad kwam er vooral wegwerppop in voor maar gelukkig nog een aantal prima songs, enkele ontdekkingen zoals Caro Emerald, The Tamper Trap bv. en een paar leuke jazzy nummers. Met 4 songs die alle 4 prima waren was Lily Allen voor mij de beste hitleverancier dit jaar.

Voor het grootste deel echter was het herkauwen geblazen met vooral die gelikte R&B met vervormde stemmen (waar is de soul gebleven?), veel slechte clichématige rock en de dance is ook aan herbronning toe. De Nederlandstalige muziek was ook meestal van laag niveau maar dat is nooit anders geweest.

Frankly schreef:
Misschien is voor jullie ook een idee om de binnenkomers in de Tipparade te beluisteren en te beoordelen ??

Dat gaat mij persoonlijk wat ver, maar als jij daar zin hebt moet je het vooral doen. Ik lees het graag in ieder geval.

Zelf zou ik er liever een alternatieve hitlijst naast bijhouden. Ik had dit jaar naast deze ook het Nieuw in de Kink 40 topic geopend, maar kwam er niet aan toe beide topics bij te houden. Wellicht volgend jaar een herkansing?

Week 49:

#14. Owl City - Fireflies
Dit nummer hoor ik voor het eerst. Had al wel gehoord dat het heel erg op The Postal Service lijkt en dat klopt wel, het is zowat een regelrechte kopie van de sound van die band. Helaas is dit nummer niet zo briljant als TPS en heeft het al helemaal niet zulke mooie teksten.
Cijfer: 4

#32. Ralf - Click Clack
Ik vind hier niet zoveel aan. Het is wel een aardig nummer, maar als je het twee keer hoort is al het leuke er wat mij betreft vanaf. Als je het afzet tegen de meeste andere Nederlandse artiesten in de hitlijsten, heeft Ralf wel een goede toekomst in het vooruitzicht, denk ik, want het zit wel goed in elkaar. Het is alleen een beetje flauwtjes.
Cijfer: 3

#34. Jason Mraz - Butterfly
Dit zit echt heel erg goed in elkaar, die Mraz kan wel een liedje schrijven. Helaas heb ik niet zoveel met dit soort gladde jazzpop/popjazz, het mag van mij wel wat meer ballen hebben.
Cijfer: 5

#35. The Tamper Trap - Sweet Disposition
Een rocknummer met een lekkere drive, weer eens wat anders. Klinkt een beetje als U2 dat een nummer van Fleet Foxes covert. Vind het zeker niet onaardig, al ben ik dit type rock door de jaren heen wel beu gehoord.
Cijfer: 6

#39. Timbaland featuring Nelly Furtado & Soshy - Morning After Dark
De hitsingles van Nelly Furtado met Timbaland van een paar jaar terug behoren wat mij betreft tot de beste popsingles van de jaren '00. Dit nummer haalt dat niveau helaas niet: het is wel lekker geproduceerd met syncopische Timba-beats, maar het nummer mist een echt goede melodie of hook. Vind de zang van die kerel ook maar vervelend. Ik zoek Promiscuous Girl maar weer eens op...
Cijfer: 5

Frankly schreef:
LucM je mag weer aan de slag want ook deze week is er een nieuwe top 40 , het is weliswaar week 53 maar deze lijst telt mee voor de Top 100 van 2010 want hij is gedateerd voor 2 januari 2010

de nieuwe binnenkomers zijn;

32 NE 1 KANE - Love Over Healing
28 NE 1 JEROEN VAN DER BOOM - Weer Geloven
26 NE 1 DE FROGERS - Zo Heppie (Kerst)

(dat worden weer mooie lage cijfers I guess ha ha maar troost je het gaat goed met Pearl Jam
15 24 4 PEARL JAM - Just Breathe )

Haha, niet geheel toevallig in een soort van reserve-week binnengekomen...

Erg jammer dat er nog geen album uit is van Caro Emerald.
Heerlijke muziek!

Antonio
herman schreef:

#32. Ralf - Click Clack
Ik vind hier niet zoveel aan. Het is wel een aardig nummer, maar als je het twee keer hoort is al het leuke er wat mij betreft vanaf. Als je het afzet tegen de meeste andere Nederlandse artiesten in de hitlijsten, heeft Ralf wel een goede toekomst in het vooruitzicht, denk ik, want het zit wel goed in elkaar. Het is alleen een beetje flauwtjes.
Cijfer: 3

Geef mij deze versie maar van Kapitein Bieflap

Week 50.

#27. Ramses Shaffy - Laat Me
Ramses Shaffy kende ik vooral via mijn moeder die wel het een en ander aan platen en cd's van hem heeft. Zelf ken ik eigenlijk maar een paar nummers van hem, waaronder deze. Dit vind ik een erg mooi nummer. Mooie persoonlijke tekst, mooie melodie en fantastisch gezongen. Op basis van wat ik van hem ken inderdaad wel één van de beste Nederlandse zangers, vooral ook omdat hij op een bepaalde manier wat meer Europees (Frans?) klinkt.
Cijfer: 8,5

#29. Pearl Jam - Just Breathe
Van Pearl Jam heb ik alles tot aan Binaural, maar eigenlijk vond ik er na No Code al weinig meer aan. Het is leuk voor ze dat ze nog eens een hit weten te scoren, maar dit nummer doet me niet zoveel, evenals het laatste album. Ene oor in, andere oor...
Cijfer: 4,5

#35. Jason Derülo - Whatcha Say
Beetje standaard R&B-nummer. Qua vorm klopt het wel: alle muzikale ingrediënten zijn aanwezig, maar het nummer heeft wat mij betreft nauwelijks inhoud. Bezieling is ver te zoeken.
Cijfer: 2,5

#38. Armand van Helden + A-Track present Duck Sauce - Anyway
Aardige dance-funk; grappig projectje van AvH en A-Track die zich normaal meer met dance bezighouden. Alhoewel het geen supertrack is, vind ik het toch best vermakelijk. De aan- en afkondiging is wel een beetje veel van het goede.

Je weet dat Ramses Shaffy ook uit Frankrijk komt?

Ja en dat is te horen, vind ik.

Is het trouwens ook de Frans/Nederlandse versie die in de top 40 staat? Dat heb ik nou altijd een mooi nummer gevonden van Ramses Shaffy, ik ken niet veel van hem - en dat hou ik maar zo - maar dat nummer heeft overtuiging en kracht. Ik zou het zelf een 8 geven.

Ik ken alleen de volledig Nederlandstalige versie...

Het is de 2005 versie die in de top 40 staat maar ze hebben de downloads van de1978 versie erbij opgeteld het gaat tenslotte om hetzelfde liedje maar de ALderliefste versie met Ramses en Liesbeth is weer meer geschikt voor de reguliere radiostations zo werkt dat nowadays ;-S

LoveStoned
Hoeveel Déjà Vu-nummers hebben we het afgelopen decennia niet gehoord? Krijg er zowel een Déjà Vu van

LoveStoned
kaztor schreef:
Je kunt wel stellen dat de beste singles de meeste punten hebben gekregen.

(behalve de recente MJ dan, persoonlijk)

Ja, maar dat is een geval apart. Die is geen hit geworden omdat ze goed is, maar omdat Michael Jackson simpelweg dood is.

LoveStoned schreef:
(quote)

Ja, maar dat is een geval apart. Die is geen hit geworden omdat ze goed is, maar omdat Michael Jackson simpelweg dood is.

Death sells.

Week 51.

#22. Miss Montreal - Being Alone at Christmas
Miss Montreal heb ik al vaak gehoord, maar dit soort 3FM-fähige poprock blijft bij mij nooit hangen. Met dit nummer heb ik ook helemaal niets. Een kersthit die wat mij betreft snel weer vergeten wordt.
Cijfer : 4

#26. The Opposites featuring Gers & Sef - Broodje Bakpao
Erg vermakelijk nummer weer van The Opposites, die altijd wel pakkende nummers hebben in mijn optiek. Dit nummer gaat natuurlijk nergens over, maar dat maakt het juist wel amusant. De clip geeft ook wel aan dat je het een beetje met een knipoog moet nemen. Het stukje gabber aan het einde is ook wel grappig. Van mij mag dit wel een hele grote hit worden.
Cijfer: 7,5

#33. Thirty Seconds to Mars - Kings and Queens
Dit nummer heb ik de laatste tijd wel vaker gehoord en eigenlijk kan ik de schaamteloze bombast wel waarderen: het is zo erg dat het weer leuk wordt. Ik kan het eigenlijk meer waarderen dan een quasi-verantwoorde band als The Killers. Geen topnummer dit, maar best vermakelijk.

#35. P!nk - I Don't Believe You
De Anouk van de VS, vind ik haar een beetje... Oersaaie ballad waar ik echt helemaal niets mee kan. Ik hoor liever haar uptempo-nummers.
Cijfer: 1

elrayo
Sorry herman, maar Broodje Bakpao vind ik echt verschrikkelijk. Volgens mij hebben de meeste mensen ook niet door dat het met een knipoog is bedoeld. Laatst op het station werd een hele aflevering van de serie nagespeeld... (en het waren niet alleen maar jongeren, ook de veertigplussers deden volop mee.)

Zo, de laatste week. Hehe.

Week 52:

#29. AnnaGrace - Love Keeps Calling
Lopende band eurohouse met zogenaamd diepe zang. Onderscheid zich in niets van vergelijkbare muziek in het genre, of het moet de matige zang zijn. Ik heb twee buurvrouwen en het zou me verbazen als er niet tenminste eentje van hen beter zingt dan AnnaGrace.

#32. Jay Sean featuring Lil Wayne - Down
Oervervelende r&b-nummer met een house-achtige begeleiding eronder. De zang is echt verschrikkelijk. Ik kan hier echt niet naar luisteren, wat een ellende.
Cijfer : 1

#34. David Deejay featuring Dony - Sexy Thing
Dit is een soort gelijk nummer als het vorige: dance met r&b-vocalen. Dit nummer is wel wat serieuzer/ingetogener en heeft een stijlvol gitaartje, maar dat maakt het nog niet genietbaar. Daarvoor is het domweg te saai. Zit ook niet echt een fijne melodie in.
Cijfer : 2,5

#36. Caro Emerald - A Night Like This
Caro Emerald is een van Nederlands nieuwe 'jazz'-helden. Haar vorige single is wel leuk en deze ook weer. Gewoon degelijke pop met een flinke scheut jaren '50 ballroom jazz. In deze contest (de top 40) een verademing, maar ik vind het toch iets te gelikt voor echt een hoog cijfer.

#38. Wildboyz featuring Ameera - The Sound of Missing You
Alweer een dance-nummer. Iets beter dan de vorige dance-platen, maar even goed nog wel een hoop hapslikweg-gehalte.
Cijfer: 3,5

#39. Rigby - One Song
Beetje Oasis-esque britpop, maar het Nederlandse accent is hier wel vervelend aanwezig, vind ik. Verder geen heel pakkend nummer ook, iets te overdreven gebracht. Die piano-riedel hadden ze net zo goed achterwege kunnen laten of in ieder geval wat meer kunnen doseren.
Cijfer: 4,5

Laat ik me dan ook maar eens aan een jaaroverzicht wagen. Ik heb de rereleases van Michael Jackson en Ramses Shaffy er tussenuit gelaten.

Beste nummers:

1. The Veronicas - Untouched
2. Lily Allen - Not Fair
3. Mika - Rain
4. Duffy - Stepping Stone
5. Lily Allen - Fuck You
6. Madonna - Celebration
7. Lady Gaga - Bad Romance
8. Black-Eyed Peas - Boom Boom Pow
9. Lady Gaga - Poker Face
10. Robbie Williams - Bodies

11. Michel Cleis ft Toto La Momposina - La Mezcla
12. Adele - Hometown Glory
13. Beyonce - Sweet Dreams
14. Lily Allen - The Fear
15. Ciara ft. Justin Timberlake - Love Sex Magic
16. Editors - Papillon
17. Dio ft. Sef - Tijdmachine
18. Lily Allen - 22
19. Deadmau5 + Kaskade - I Remember
20. Dio ft. Sef - Aye

21. Inna - Hot
22. Gossip - Heavy Cross
23. Empire of the Sun - Walking on a Dream
24. Shakira - She Wolf
25. Cascada - Evacuate The Dancefloor
26. Alesha Dixon - The Boy Does Nothing
27. The Opposites featuring Gers & Sef - Broodje Bakpao
28. Mando Diao - Dance With Somebody
29. Krezip - Sweet Goodbyes
30. Metro Station - Shake It

Een paar van de allerallerallerslechtste:

Gebroeders Ko - Nie Prate Nie & Nie Zinge Nie
David Guetta featuring Akon - Sexy bitch
Nick & Simon - Het Masker
Nickelback - Never Gonna Be Alone
Laura Jansen - Use Somebody

Wat me verder opviel:

-Erg veel platte zogenaamd serieus bedoelde eurohouse/trance met vrouwenvocalen. De iets diepere (Inna) of luchtigere (Cascade) varianten bevallen me een stuk beter.

-Een kleine terugkeer naar de jaren '50 swing met Caro Emerald en Alesha Dixon.

-Opmerkelijk weinig engelstalige hiphop & r&b: sommige mensen willen je doen geloven dat de hitlijsten hier vol mee staan, maar dat valt dus wel mee. Heb wel gemerkt dat ik de Nederlandstalige hiphop (Dio, Opposites) vaak best leuk vind en met bijna geen enkel r&b nummer uit de voeten kan. Die muziek is echt niet aan mij besteed.

-Veel nummers die makkelijk in een hokje is te stoppen (eurohouse, hiphop, nederlandstalig) en maar weinig hits die niet van de lopende band komen (Haus Am See is wel het mooiste voorbeeld).

herman schreef:
#26. The Opposites featuring Gers & Sef - Broodje Bakpao
Erg vermakelijk nummer weer van The Opposites, die altijd wel pakkende nummers hebben in mijn optiek. Dit nummer gaat natuurlijk nergens over, maar dat maakt het juist wel amusant. De clip geeft ook wel aan dat je het een beetje met een knipoog moet nemen. Het stukje gabber aan het einde is ook wel grappig. Van mij mag dit wel een hele grote hit worden.
Cijfer: 7,5
Ik dacht al dat ik de enige was hier, ik vind het ook een prima nummer. Vooral het refrein, die bas (?) daaronder!

Gast
geplaatst: vandaag om 05:33 uur

geplaatst: vandaag om 05:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.