Muziek / Algemeen / Artwork van Karton - Ergernis & Oplossingen
zoeken in:
0
geplaatst: 8 februari 2009, 15:02 uur
N.a.v. de discussie bij Working On A Dream van Bruce Springsteen over het irritante kartonnen artwork van CD's dit topic.
Welke oplossingen kiest men om beschadiging van CD's te voorkomen.
Zelf maak ik gebruik van geplastificeerde papersleeves die zeer goedkoop zijn. Knip de hoekjes er af en de sleeves (met CD) passen vaak feilloos in het kartonnen hoesje.
Welke oplossingen kiest men om beschadiging van CD's te voorkomen.
Zelf maak ik gebruik van geplastificeerde papersleeves die zeer goedkoop zijn. Knip de hoekjes er af en de sleeves (met CD) passen vaak feilloos in het kartonnen hoesje.
0
Sietse
geplaatst: 8 februari 2009, 16:51 uur
ik heb nooit problemen met beschadigde cd's in kartonnen hoesjes die zie niet echt in wat het probleem is.
0
geplaatst: 8 februari 2009, 17:15 uur
Sietse schreef:
ik heb nooit problemen met beschadigde cd's in kartonnen hoesjes die zie niet echt in wat het probleem is.
Ik ook niet.
Overigens zijn mooi verzorgde verpakkingen zoals Working on a Dream voor mij nog steeds de reden om CD's te blijven kopen, en niet legaal te gaan downloaden.
0
geplaatst: 8 februari 2009, 17:32 uur
Als ik bang ben om het artwork of de cd te beschadigen doe ik de cd in een apart dun plastic doosje. Ik heb er al een heel rijtje van in mijn cd-kast.
0
geplaatst: 8 februari 2009, 17:59 uur
veerle schreef:
Als ik bang ben om het artwork of de cd te beschadigen doe ik de cd in een apart dun plastic doosje. Ik heb er al een heel rijtje van in mijn cd-kast.
Dat vind ik dan weer wel een beetje overdreven... Zelf vind ik het juist vaak mooi, zo'n kartonnen hoesje.. een stuk leuker dan zo'n doorsnee platic gevalletje in ieder geval.. Ik accepteer gewoon dat er wel eens een hoekje een beetje gevouwen raakt, hoort er ook een beetje bij..
0
geplaatst: 8 februari 2009, 18:06 uur
Een aantal erg mooi verpakte albums:
- Bruce Springsteen - Working on a dream - special edition
- Pearl Jam - Vitalogy (PJ is een band die sowieso erg op artwork let)
- U2 - The Joshua Tree - 25th edition boxset
- U2 - Reissues van Boy, October en War
- Paul McCartney - Memory almost full - special edition
- Coldplay - Viva la Vida (originele versie)
- Blof - Omarm - speciale editie
- Special editions van bijna elk R.E.M. album sinds Out of time
En over het algemeen de meeste boxsets zoals Tracks van Springsteen, boxen van Genesis en Michael Jackson - The Ultimate Collection.
Zoals eerder gezegd: voor mij nog steeds de reden om CD's te blijven kopen.
En over het algemeen de meeste boxsets zoals Tracks van Springsteen, boxen van Genesis en Michael Jackson - The Ultimate Collection.
0
geplaatst: 8 februari 2009, 18:18 uur
rkdev schreef:
Weet je ik ben het helemaal met je eens maar daar gaat het hier niet over. Ik voeg nog toe aan de rij de prachtige blues box van Chris Rea en de box Love is the Song We Sing.
Alleen als je die CD's er vaak in en uit haalt dan raken ze door het veelal ruwe karton meestal stevig beschadigd. Neem je dat dan voor lief of doe je daar iets aan?
0
geplaatst: 8 februari 2009, 18:37 uur
The Scientist schreef:
Dat vind ik dan weer wel een beetje overdreven... Zelf vind ik het juist vaak mooi, zo'n kartonnen hoesje.. een stuk leuker dan zo'n doorsnee platic gevalletje in ieder geval.. Ik accepteer gewoon dat er wel eens een hoekje een beetje gevouwen raakt, hoort er ook een beetje bij..
Ja, juist omdat het mooi is wil ik het zo houden. Maar ik weet best dat bijna iedereen het onzin vindt.
0
geplaatst: 8 februari 2009, 18:43 uur
Running On Empty schreef:
Neem je dat dan voor lief of doe je daar iets aan?
Neem je dat dan voor lief of doe je daar iets aan?
Ik neem dat voor lief, maar ben wel erg zuinig op mijn spullen.
Wel doe ik vaker in de eerste weken (wanneer je meestal de CD het intensiefst gebruikt) de CD in een blanco hoesje voor het meenemen in de auto.
0
geplaatst: 8 februari 2009, 19:57 uur
veerle schreef:
Ja, juist omdat het mooi is wil ik het zo houden. Maar ik weet best dat bijna iedereen het onzin vindt.
ach.. onzin is een groot woord.. ik zou het zelf alleen niet zo snel doen

0
Sietse
geplaatst: 8 februari 2009, 19:59 uur
cd kopen, op computer rippen, terug stoppen in de hoes en nooit meer naar om kijken...kan ie zeker niet beschadigen...
ja ik rip alles, maar pak er vrij vaak de cd's nog ff bij om nog ff de hoes te bekijken enzo.
ja ik rip alles, maar pak er vrij vaak de cd's nog ff bij om nog ff de hoes te bekijken enzo.
0
Sietse
geplaatst: 8 februari 2009, 20:01 uur
veerle schreef:
Ik heb nog wel een paar honderd plastic hoesjes voor je liggen als je wil...niet die slimcases die je gebruikt, maar de echt dunne plastic inschuif dingen. Dezelfde als dat meestal om digipacks zitten.
0
geplaatst: 8 februari 2009, 20:06 uur
Sietse schreef:
cd kopen, op computer rippen, terug stoppen in de hoes en nooit meer naar om kijken...kan ie zeker niet beschadigen...
Ik kwam eens bij een vriend van me thuis, en daar werd ruzie gemaakt over wie de afwas moest doen... Terwijl ze gewoon een afwasmachine hadden staan... Wat bleek, van zijn moeder mochten ze niet alles zomaar in de afwasmachine zetten want dan raakte het putje verstopt, dus moesten ze eerst alles met de hand doen... Daar doet het me een beetje aan denken

0
Sietse
geplaatst: 8 februari 2009, 20:10 uur
hahaha, duidelijk ja.
Dat is het bij mij dan ook niet hoor. Ik rip gewoon alles omdat ik te lui ben om voor ieder album iedere keer weer naar de kast te lopen terwijl ik ze ook goed van de computer kan spelen...En als ik dan zin heb pak wel eens een keer die hoes erbij...
En het hebben van zo'n echte cd of plaat is natuurlijk wel veel leuker (en platen draai ik trouwens wel heel vaak).
Dat is het bij mij dan ook niet hoor. Ik rip gewoon alles omdat ik te lui ben om voor ieder album iedere keer weer naar de kast te lopen terwijl ik ze ook goed van de computer kan spelen...En als ik dan zin heb pak wel eens een keer die hoes erbij...
En het hebben van zo'n echte cd of plaat is natuurlijk wel veel leuker (en platen draai ik trouwens wel heel vaak).
0
geplaatst: 8 februari 2009, 20:16 uur
Mijn tip tegen krassen van een kartonnen hoes: doe het boekje in het karton en dan de cd in het boekje, dat scheelt krassen. Alleen niet te hard aanduwen: iemand kreeg een cd niet meer los uit het boekje waar die muurvast inzat..... 

0
geplaatst: 8 februari 2009, 20:28 uur
Ik zie hier ook niet echt het probleem. Ik heb een heleboel kartonnen hoesjes, maar eigenlijk is alleen No Code van Pearl Jam een vervelend geval. Dat hoesje was slechtgelijmd, waardoor de CD op een gegeven moment vast zat geplakt in de kartonnen sleeve. Maar goed, die cd heb ik in '97 gekocht geloof ik, daarna nooit meer last gehad.
Agaetis Byrjun heeft ook wel een kwetsbaar hoesje, maar dat vind ik eigenlijk wel goed bij de muziek passen. Sowieso zie ik cd's als gebruiksvoorwerpen, dus mag een hoesje ook best wel 's een krasje of een deukje hebben.
Heb nog wel een ingewikkelde kartonnen uitvouwhoes van Motorpsycho's Trust Us, inclusief plastic en japans omslagje. Daarvan heb ik de CD's wel in een dubbelCDhoesje gedaan. Een beetje de Veerle-oplossing dus.
Agaetis Byrjun heeft ook wel een kwetsbaar hoesje, maar dat vind ik eigenlijk wel goed bij de muziek passen. Sowieso zie ik cd's als gebruiksvoorwerpen, dus mag een hoesje ook best wel 's een krasje of een deukje hebben.
Heb nog wel een ingewikkelde kartonnen uitvouwhoes van Motorpsycho's Trust Us, inclusief plastic en japans omslagje. Daarvan heb ik de CD's wel in een dubbelCDhoesje gedaan. Een beetje de Veerle-oplossing dus.
0
pretfrit
geplaatst: 8 februari 2009, 20:49 uur
die plastic doosjes zien er na een paar jaar vaak rattiger uit dan karton. Zijn natuurlijk wel te vervangen. Maar ik vind dat plastic gewoon vervelend aanvoelen...en dat geluid 
eventuele beschadigingen aan een kartonnen hoes zie ik als karaktervol patina. Ik heb er niet zo moeite mee
net zoiets als een tik op vinyl...vervelend, maar het is wel jouw tik op jouw plaat ...helemaal uniek

eventuele beschadigingen aan een kartonnen hoes zie ik als karaktervol patina. Ik heb er niet zo moeite mee
net zoiets als een tik op vinyl...vervelend, maar het is wel jouw tik op jouw plaat ...helemaal uniek

0
geplaatst: 8 februari 2009, 22:11 uur
Helaas kan ik mijn Pearl Jam cd door dat stomme hoesje niet meer fatsoenlijk afspelen (hij skipt de laatste 3 nummers nonstop door), maar verder ben ik het helemaal eens wat betreft het karaktervol patina. 

0
Father McKenzie
geplaatst: 9 februari 2009, 04:43 uur
Mijn oplossing; Haal één keer, héél voorzichtig, bij aankoop en thuiskomst de cd uit het kartonnen onding, stop de cd in een plat plastieken doosje, je weetwel, deze waar vaak singles in verkocht worden, dus iets platter dan "normale" cd doosjes, en plaats het ding op het schap net naast zijn kartonnen onding.
Dat houdt die Verschrikkelijke Krasman op afstand, klaar is kees.
Niemand verplicht je toch om die cd ooit nog terug in dat kartonnen onhandig rotding te stoppen??
Zo, dat is alvast één ergernis minder in het dagelijkse leven. Nu nog de zondagchauffeurs, de eeuwig op het derde rijvak kamperende BMW-rijders, de hondepoep-op-de-stoep en weet ik nog welke ergernissen je geestelijke gezondheid ondermijnen....

Dat houdt die Verschrikkelijke Krasman op afstand, klaar is kees.
Niemand verplicht je toch om die cd ooit nog terug in dat kartonnen onhandig rotding te stoppen??
Zo, dat is alvast één ergernis minder in het dagelijkse leven. Nu nog de zondagchauffeurs, de eeuwig op het derde rijvak kamperende BMW-rijders, de hondepoep-op-de-stoep en weet ik nog welke ergernissen je geestelijke gezondheid ondermijnen....

0
geplaatst: 9 februari 2009, 09:07 uur
Ik hanteer ongeveer dezelfde oplossing: zeker de eerste weken, bij intensief gebruik, gaat de CD of de CD's in een apart slimline doosje naast de originele verpakking op de plank. Die originele verpakking gaat bij mij altijd direct na aanschaf in zo'n plastic hoesje, en daar blijft-ie dan gewoon in. Daarmee voorkom je heel veel slijtage en beschadigingen.
Overigens behoor ik tot de minderheid die zijn CD's het liefst in een een doorsnee jewelcase geleverd ziet. Bij nieuwe CD's die in eerste instantie alleen als digipak verkrijgbaar zijn, wacht ik vaak even met de aanschaf. Soms zijn ze na een paar maanden ook gewoon in jewelcase-verpakking leverbaar.
Let wel: dit geldt alleen voor afzonderlijke, reguliere CD's. Boxsets zijn een ander verhaal. Die zijn vaak prachtig uitgevoerd, al blijven de verpakking én de CD's daardoor juist kwetsbaarder.
Overigens behoor ik tot de minderheid die zijn CD's het liefst in een een doorsnee jewelcase geleverd ziet. Bij nieuwe CD's die in eerste instantie alleen als digipak verkrijgbaar zijn, wacht ik vaak even met de aanschaf. Soms zijn ze na een paar maanden ook gewoon in jewelcase-verpakking leverbaar.
Let wel: dit geldt alleen voor afzonderlijke, reguliere CD's. Boxsets zijn een ander verhaal. Die zijn vaak prachtig uitgevoerd, al blijven de verpakking én de CD's daardoor juist kwetsbaarder.
0
fastpulseboy
geplaatst: 9 februari 2009, 09:49 uur
pfffffff wat een gedoe zeg!
prachtig, hoe meer mooie kartonnen hoesjes hoe beter.
gewoon normaal mee doen, niks aan de hand.
prachtig, hoe meer mooie kartonnen hoesjes hoe beter.
gewoon normaal mee doen, niks aan de hand.
0
geplaatst: 9 februari 2009, 10:53 uur
Ja, ik geef ook wel de voorkeur aan kartonnen hoesjes boven jewelcases. 

0
pretfrit
geplaatst: 9 februari 2009, 11:05 uur
meest ideale vind ik de 3-delige digipack zoals die b.v. door Van de steeg op de markt wordt gebracht (b.v. Impuls! heruitgaves)
stevige voorkant, cd zit veilig en stevig, makkelijk bereikbare ruimte voor boekwerkje, en het "uitpakken" van de cd voelt gewoon prettig..
niet dat ik er een natte broek van krijg maar het zijn de kleine details waardoor ik die Impuls! cd's toch iets speciaals vind hebben...en graag koop (niet onbelangrijk toch)
(edit: de laatste uitgaves in deze serie hebben overigens een slappe achterkant...vruguh was alles beter
)
stevige voorkant, cd zit veilig en stevig, makkelijk bereikbare ruimte voor boekwerkje, en het "uitpakken" van de cd voelt gewoon prettig..
niet dat ik er een natte broek van krijg maar het zijn de kleine details waardoor ik die Impuls! cd's toch iets speciaals vind hebben...en graag koop (niet onbelangrijk toch)
(edit: de laatste uitgaves in deze serie hebben overigens een slappe achterkant...vruguh was alles beter
)
0
geplaatst: 9 februari 2009, 11:13 uur
Ik (kartonnen doosjes-haatster bij uitstek) heb ooit bij een kartonnen doosje het geheel onder de scanner gelegd, en het uitgeprinte eindresultaat in een plastic doosje gedaan. Het origineel heb ik vervolgens weggegooid. Dat was dan wel bij een niet zo heel erg bijzonder uitziende verpakking, maar indien dat het geval is kan je het zo doen. Wel scannen & printen op hoge kwaliteit, uiteraard.
Bij m'n Hed Kandi's zou ik het wel zonde vinden. Maar toch jammer dat ze steeds lelijker worden, terwijl ze als porcelein behandeld worden.
(Waarschuwing: De teksten hieronder zouden sommige mensen pijn kunnen doen.)
Er zijn meer opties. In een ver en grijs verleden heb ik de verpakking van m'n cd Real things van 2 Unlimited, die in zo'n uitklapbaar *&%*#-ding zat, helemaal verknipt - lees: gemolesteerd - tot 'ie in een gewoon doosje kon. Binnen een dag al. De hele tafel lag vol losse, vierkante stukken karton. En de stukken met songteksten werden verwerkt tot een boekje, dat door de jaren heen overal heeft rondgeslingerd.
Met het singletje van No limit (m'n eerste singletje ooit), dat óók in een kartonnetje zat, heb ik ook al zitten kloten ("als je het schijfje er elke keer uit moet schuiven, schuurt 'ie toch kapot?"). Dat was ook in dit geval al binnen één dag. Ik kocht, samen met dat singletje, een singletje uit de graaibak voor bijna niets wat wél in een gewoon doosje zat. Schijfje weggesmeten, doosje gebruikt voor het verknipte artwork van 'No limit'.
Gelukkig werd een maand of twee later bekend dat cd-maxi's voortaan standaard in een normaal, plastic doosje zouden gaan zitten. Net op tijd, want de opvolger van No limit (die ik ook wilde hebben) zou alweer uitkomen *grijnst*.
Kijk, m'n kartonnen verpakkingen-haat dateert al uit 1993...
Bij m'n Hed Kandi's zou ik het wel zonde vinden. Maar toch jammer dat ze steeds lelijker worden, terwijl ze als porcelein behandeld worden.
(Waarschuwing: De teksten hieronder zouden sommige mensen pijn kunnen doen.)
Er zijn meer opties. In een ver en grijs verleden heb ik de verpakking van m'n cd Real things van 2 Unlimited, die in zo'n uitklapbaar *&%*#-ding zat, helemaal verknipt - lees: gemolesteerd - tot 'ie in een gewoon doosje kon. Binnen een dag al. De hele tafel lag vol losse, vierkante stukken karton. En de stukken met songteksten werden verwerkt tot een boekje, dat door de jaren heen overal heeft rondgeslingerd.
Met het singletje van No limit (m'n eerste singletje ooit), dat óók in een kartonnetje zat, heb ik ook al zitten kloten ("als je het schijfje er elke keer uit moet schuiven, schuurt 'ie toch kapot?"). Dat was ook in dit geval al binnen één dag. Ik kocht, samen met dat singletje, een singletje uit de graaibak voor bijna niets wat wél in een gewoon doosje zat. Schijfje weggesmeten, doosje gebruikt voor het verknipte artwork van 'No limit'.
Gelukkig werd een maand of twee later bekend dat cd-maxi's voortaan standaard in een normaal, plastic doosje zouden gaan zitten. Net op tijd, want de opvolger van No limit (die ik ook wilde hebben) zou alweer uitkomen *grijnst*.
Kijk, m'n kartonnen verpakkingen-haat dateert al uit 1993...
0
Sietse
geplaatst: 9 februari 2009, 11:41 uur
echt waar een mens zich al niet druk om kan maken zeg...en dan nog wel iets waar door de maker meer aandacht aan is besteed dan normaal.
0
geplaatst: 9 februari 2009, 11:51 uur
Sietse schreef:
echt waar een mens zich al niet druk om kan maken zeg...en dan nog wel iets waar door de maker meer aandacht aan is besteed dan normaal.
Eigenlijk heb je hartstikke gelijk, en toch werken kartonnen doosjes bij mij als een rode lap op een stier.
'Niet kopen' gaat echter weer te ver indien ik zowat in extase raak van hetgene wat erín zit.
0
geplaatst: 9 februari 2009, 12:45 uur
tnf schreef:
Die zit bij mij nog steeds netjes in de originele hoes. Ik heb destijds wel cassettesingles verknipt om ze in doosjes te kunnen doen...
0
geplaatst: 9 februari 2009, 19:48 uur
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 9 februari 2009, 20:16 uur
Ik heb er een van Dissection. Daarbij klap je het hoesje uit en dan zit de CD nog steeds in zo'n plastic houdertje zoals ook in de gewone hoesjes zit. Ook is dat karton vrij stevig dus daar is er niks aan de hand. Van Stephen Stills heb ik wel zo'n dunnere waar dus de CD echt in zo'n kartonnen gleuf zit. Tja.. onhandig, maar wel een heel mooi hoesje. De CD er gewoon maar voorzichtig uithalen en uitkijken dat ik het karton niet beschadig.
Ik zou het niet bij al m'n CD's willen (teveel gedoe), maar bij een enkeling vind ik niet erg. Het is tenminste wel mooier dan zo'n plastic ding.
Ik zou het niet bij al m'n CD's willen (teveel gedoe), maar bij een enkeling vind ik niet erg. Het is tenminste wel mooier dan zo'n plastic ding.
* denotes required fields.