MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Artwork van Karton - Ergernis & Oplossingen

zoeken in:
Over het algemeen gesproken vind ik artwork van karton een heel stuk mooier dan die plastic doosjes. Het is in de meeste gevallen moeilijk om het boekje er uit te krijgen, waardoor je plekken krijgt te zien waar je nagels aan het werk zijn geweest. Wat dat betreft is karton wel een stuk beter. Wel heeft karton een groot nadeel en dat is de cd zelf. Die komt net als de lp van vroeger in contact met de verpakking met krassen tot gevolg.

Zo kocht ik laatst het album 666 van Aphrodite's Child op cd. Het kleine artwork was wel even balen, maar mijn grootste ergernis waren de cd's zelf. De waren verpakt in iets wat me aan kleine boterhamzakjes deden denken. Hierbij bekroop mij al het gevoel en de vraag van hoelang zou ik hier van kunnen genieten? In gedachte zag ik dan ook een cd-speler die dienst zou weigeren. De cd's rippen naar de computer was voor mij de oplossing in deze kweste en het origineel verder met rust laten. Zonder te puzzelen bleek ook nog eens dat de 2 cd's die het album 666 rijk is prima paste op één cd wat nog eens de luister sesie naar een hoger plan tilt. Heerlijk 80 minuten lang non stop naar iets moois luisteren.

Gerards Dream schreef:
Over het algemeen gesproken vind ik artwork van karton een heel stuk mooier dan die plastic doosjes. Het is in de meeste gevallen moeilijk om het boekje er uit te krijgen, waardoor je plekken krijgt te zien waar je nagels aan het werk zijn geweest.

Heel eenvoudig: als je het boekje er niet uit kunt krijgen houd je het deksel met de inlay schuin naar beneden en klopt een paar keer tot ie er uitvalt. En anders even iet plats en smals (karton voor mijn part) tussen deksel en boekje schuiven en oplichten zodat 1 kant van het ding uit de nokjes flipt. No problemo. Leve de juwelcase.

De Duitse band Reamonn heeft voor hun laatste cd overigens een leuk compromis bedacht. Een uitschuifbare plastic cd houder met spil in een kartonnen sleeve. De enige plek waar een cd thuis hoort en geen gedoe met aftermarket hoesjes.

Mag er dan helemaal niks meer van plastic zijn? Nog even en de cd's zijn nog van karton ook!

Bedankt voor de tip Bluebird. Daarnaast is het hoesontwerp van de cd Communication van Karl Bartos grappig te noemen. Het geheel is vepakt in bijna karton alleen. Als je rechts aan een lipje trekt, schiet de cd op een plastic tray er aan de linkerkant er uit. Het boekje met de benodigde informatie is te vinden in een vakje aan de rechter kant wat gelijk met de cd naar buiten komt.

Stijn_Slayer
Shit, ik kom er net achter dat dit soort hoesjes inderdaad voor krassen op de CD's zorgt. Ik heb alle CD's eruit gehaald en in zo'n plastic hoesje gedaan en deze vervolgens tussen het kartonnen hoesje.

(Het ''dicht klaprandje'' van het plastic hoesje vouw ik in de gleuf waar eerst de CD in zat, zodat alles een beetje op z'n plaats blijft)

DreamHead
Die plastic hoesjes zijn ook niet bestand tegen het krassen. Ik heb een keer van die plastic hoesjes gehaald bij de V&D, maar na een paar maanden zag ik allemaal van die kringetjes verschijnen op de cd, net of de cd begon te roesten. Als je goed kijkt zie je naar een tijdje op het plastic hoesje zelf allemaal krasjes verschijnen. Blijkbaar komt dat door het in en uitschuiven van de cd. Ik raad je aan gewoon de papieren enveloppen te gebruiken, die zijn wat mij betreft beter bestand tegen krassen.

Nog even een vraagje. Wat doen jullie met artwork zoals die bij 10.000 days van Tool, die groter is dan een gewoon formaat en dus niet in een gewoon CD-rekje past? Hoe bewaren jullie die dan?

Stijn_Slayer
Die zet ik, samen met boxsets, in de kast waar ik m'n LP's heb. Ik zie ook geen betere oplossing....

Devoo schreef:
Nog even een vraagje. Wat doen jullie met artwork zoals die bij 10.000 days van Tool, die groter is dan een gewoon formaat en dus niet in een gewoon CD-rekje past? Hoe bewaren jullie die dan?

Ik heb in mijn CD kast een aparte plank voor alle boxjes, longboxen etc etc

De liggen bij mij op een plank in de kast waarin de stereo staat. Het past nog net.

Oké, bij mij ligt het er gewoon boven op de kast, maar het toont zo rommelig.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:32 uur

geplaatst: vandaag om 19:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.