MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Beroemde platenhoezen

zoeken in:
Zeg dat wel. Wat Depeche Mode en Black Sabbath in dit topic doen is me een raadsel. Natuurlijk wel grote namen, maar die hoezen zijn echt totaal niet bekend.

wat een non-topic is dit.

Sietse
orbit schreef:
(quote)

Het lijkt me sterk dat een beetje platenkenner nog nooit de hoes van Violator, The Doors of David Bowie is tegengekomen.
Wereldberoemd? Tsja, dan kunnen we wellicht alléén Thriller noemen oid? Velvet Underground is ook verre van wereldberoemd en valt in het rijtje dat ik opsomde

Het gaat niet om of de artiest bekend is maar of de hoes bekend is.
Iedereen van pak'em beet 20 jaar en ouder in (in niet onderontwikkelde landen) kent dat schilderij van die banaan. En daarmee dus ook die hoes van VU. Dat ze de muziek niet kennen is een ander verhaal.
Het gaat hier niet om wat platenkenners kennen, maar om wat de leek kent.

En idd dit topic is zeer onzinnig.

Het gaat hier niet om favoriete albums maar om beroemde hoezen. Ik twijfel sterk of velen de hoezen van My Bloody Valentine of Aphex Twin kennen.
Wel een beroemde hoes is zeker deze :

(afbeelding)

Sietse schreef:

Het gaat niet om of de artiest bekend is maar of de hoes bekend is.
Iedereen van pak'em beet 20 jaar en ouder in (in niet onderontwikkelde landen) kent dat schilderij van die banaan. En daarmee dus ook die hoes van VU. Dat ze de muziek niet kennen is een ander verhaal.
Het gaat hier niet om wat platenkenners kennen, maar om wat de leek kent.

En idd dit topic is zeer onzinnig.

Ik kende wel de soepblikken van Warhol, maar die banaan heb ik pas een jaar of wat voor het eerst gezien, sorry.. lang na mijn 20e dus.

LucM schreef:
Het gaat hier niet om favoriete albums maar om beroemde hoezen. Ik twijfel sterk of velen de hoezen van My Bloody Valentine of Aphex Twin kennen.
Wel een beroemde hoes is zeker deze :
(afbeelding)

Die van Aphex ben ik anders al in heel wat uitverkoopbakken tegengekomen MBV is ook een stevige blijver in de alternatieve platenbak. Maargoed, als je alléén maar kijkt naar de uitgekauwde ouwelullenrock kom je natuurlijk andere hoezen tegen..

(afbeelding)
Dit meer wat je bedoelt?

Die bananenhoes van Velvet Underground is toch wereldberoemd, Orbit, deze band wordt hierdoor vaak geassocieerd met een banaan en mede door die hoes hebben velen - terecht - het debuut van Velvet Underground leren kennen.
Nog een beroemde hoes :

(afbeelding)
Op LP was dit een gulp met ritssluiting-hoes.

Een hoes dat erg opviel en bewees dat de heren van Pink Floyd naast inventiviteit ook gevoel hadden voor humor. Pink Ployd besteedde veel aandacht aan de hoezen, ze werden meestal ontworpen door Storm Thorgerson .

(afbeelding)

LucM schreef:
Die bananenhoes van Velvet Underground is toch wereldberoemd, Orbit, deze band wordt hierdoor vaak geassocieerd met een banaan en mede door die hoes hebben velen - terecht - het debuut van Velvet Underground leren kennen.
Nog een beroemde hoes :
(afbeelding)
Op LP was dit een gulp met ritssluiting-hoes.

Niet geheel toevallig ook van Warhol?

Inderdaad, ook deze hoes is door Andy Warhol ontworpen, hij ontwierp tevens het al even beroemde tong-logo voor the Stones.

LucM schreef:
Een hoes dat erg opviel en bewees dat de heren van Pink Floyd naast inventiviteit ook gevoel hadden voor humor. Pink Ployd besteedde veel aandacht aan de hoezen, ze werden meestal ontworpen door Storm Thorgerson .
(afbeelding)

Dit valt desalniettemin weer onder het gevalletje anoniem.. denk dat weinig mensen weten waar dit van is, en eerder Jan Smit zullen zeggen dan Pink Floyd

Dit is op zich geen onzinnig topic, maar het begint wel een beetje maf te worden. Ik denk dat je eerst een goede definitie van 'wereldberoemde hoes' moet zien vast te stellen, want nu bakt iedereen er het zijne van, gekoppeld aan zijn muzikale voorkeur.

Een wereldberoemde hoes is wat mij betreft in elk geval níet hetzelfde als de hoes van een wereldberoemde plaat (hoewel een behoorlijke populariteit en dus verkoop eigenlijk wel een voorwaarde is voor algemene bekendheid). Het is ook niet de hoes van een elpee die vroeger waanzinnig veel verkocht en die je 'dus' tegenwoordig in alle tweedehandsbakken bij de kringloopwinkel tegenkomt. En zelfs niet de hoes van een album dat een blijvertje is in wat voor muziekcategorie dan ook.

Waar het mij om gaat - maar ik sta open voor discussie - is dat je de zeggingskracht van een hoes los gaat zien van de muziek en dat de afbeelding op die hoes een zelfstandig leven is gaan leiden. Een 'wereldberoemde hoes' is een soort icoon geworden dat je overal in de samenleving (en dus niet alleen in het subcultuurtje waarin jij je toevallig bevindt) kunt tegenkomen. Zo'n afbeelding waarvan een gemiddelde voorbijganger zegt: ja, dat heb ik eerder gezien, ook al weten ze niet direct bij welke plaat die hoes past. Het gaat dus om de kennis van de gemiddelde 'man in de straat', niet om de serieuze muziekliefhebber.

Ergo - geen Depeche Mode en Aphex Twins e.d. En okee, ook geen Eagles, want die hoes associeert menigeen toch met de plaat die erbij hoort. Die hoezen van VU, de Stones en Coltrane vind ik er dan weer wel bijhoren, want die zie je best vaak in het openbare leven en in tijdschriften e.d.
Atom heart mother vind ik dan weer niet zo'n sterk voorbeeld, maar Dark side of the moon weer wel. Zelf zou ik bijv. ook The Joshua Tree ertoe rekenen, want die foto van Anton Corbijn staat ook op zichzelf.

En dat beeld van die hoes van Joy Division is ijzersterk, vind ik zelf. Staat veel op t-shirts zonder dat veel mensen weten waar het bij hoort (de drager weet 't zelf wel uiteraard) en heeft zo iconische waarde.

Vooruit, met een beetje fantasie kun je de hoes van Master of Puppets er ook nog bij rekenen, want die zie je heel veel op T-shirts en dus in het openbare leven. Maar ook echt alleen op T-shirts, geloof ik. Van Iron Maiden vind ik dat weer niet, want er is niet een bepaalde hoes van die groep die eruit springt, al kun je best volhouden dat Eddie zelf een wereldberoemd icoontje genoemd mag worden. Heel veel mensen zullen daarvan zeggen: hé, dat heb ik eerder gezien, ook al weten ze niet waar het bij hoort.

Allemaal 'in my opinion' natuurlijk - discussieer er maar op los.

stuart
Ik bekeek dit topic ongeveer net zo als Gaucho; kent iemand de afbeelding van de hoes zonder referentiekader van de band of de muziek. Die van Joy Division kende ik jaren geleden op die manier; er staat verder ook geen albumtitel/bandnaam op.

Stijn_Slayer

(afbeelding)

(afbeelding)

Deze lijken me toch ook aardig beroemd.

gaucho schreef:
heel verhaal

Allemaal 'in my opinion' natuurlijk - discussieer er maar op los.

Prima hoor, maar jammer dan dat je mijn hoezen eruit pikt.
Want wil je serieus beweren dat Bruce Springsteen met een zakdoek in zijn achterzak een icoon is? Simon & Garfunkel? The Wall? Die voorkant van The Stones (los van de plaat van de Stones is dat echt helemaal NIKS hoor)..
Ik vind dan echt dat 95% van de voorbeelden tot dusver nergens op slaat!
Alleen die van Dark Side Of The Moon, Abbey Road, Sgt Peppers en misschien de banaan (alhoewel ik erbij blijf dat het niet zo wereldschokkend beroemd is als Sietse beweert.. de gewone man in de straat heeft die afbeelding echt nog nooit gezien).
Dat symbool van Aphex Twin zie ik dus wel vaak op t-shirts terug en zou net zo'n effect kunnen hebben als die voorkant van Joy Division, mensen vinden het intrigerend, maar weten niet waarvan het is.

orbit schreef:
Want wil je serieus beweren dat Bruce Springsteen met een zakdoek in zijn achterzak een icoon is? Simon & Garfunkel? The Wall? Die voorkant van The Stones (los van de plaat van de Stones is dat echt helemaal NIKS hoor)..

Dat wil ik niet. Het waren ook geen voorbeelden die IK genoemd heb.

orbit schreef:
Alleen die van Dark Side Of The Moon, Abbey Road, Sgt Peppers

Hè, die waren dan weer wel van mij. We zijn het kennelijk meer eens dan je denkt - alleen niet over de Rolling Stones en de Aphex Twins.

Ik wil er maar mee gezegd hebben dat er volgens mij maar heel weinig hoezen zijn die ALS HOES wereldberoemd zijn. De meeste voorbeelden in dit topic gaan volgens mij ook niet op - Thriller mag dan de best verkochte plaat ever zijn, de hoes zou ik niet als 'wereldberoemd' willen typeren. Daar is meer voor nodig.

Je moet het ook niet teveel als tegenstelling zien tussen de classic rock-hoezen en de dance- of electronic-hoezen. Genres doen niet terzake, al is het wel zo dat hoe ouder een plaat is, hoe langer die in het onderbewustzijn van de massa kan inzinken. Maar volgens mij is het aantal hoezen met 'icoonwaarde' echt op de vingers van twee handen te tellen.

Stijn_Slayer
Ik denk dat die van King Crimson en Queen wel in aanmerking komen, maar bij de rest heb ik zo m'n twijfels.

Lukk0
Volgens mij valt die van U2 (The Joshua Tree) hier sowieso wel onder en Electric Ladyland van Jimi Hendrix waarschijnlijk ook wel, hoewel ik denk dat Are You Experienced? bekender is als hoes. Het probleem met The Joshua Tree is dat er ook gelijk de associatie is met de muziek, bij Unknown Pleasures zal dat veel minder het geval zijn.

Van Iggy kan ik me overigens nog wel voorstellen dat hij erg bekend is, maar die is duidelijk voor mijn tijd, maar ik denk niet dat die andere twee hoezen echt een lichtje laten branden bij de gemiddelde Nederlander.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:17 uur

geplaatst: vandaag om 14:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.