MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Ontdek verborgen pareltjes! (topic voor de melomane omni-oor)

zoeken in:
Soms gebeurt het dat er bij een album alleen maar 1 hoge stem staat. Een parel die blijkbaar niemand anders hier schijnt te kennen dan die ene muziekliefhebber, die het ongetwijfeld lekker voor zichzelf zit te koesteren. Maar uiteindelijk is het toch veel fijner om al dat onbekend moois te delen.

De opzet van dit topic is een beetje zoals het Jazz- en Metal Album van de week, maar hier mag het dus eender welk genre zijn.

En er zijn nog wel enkele andere spelregels.

-De albums mogen alleen jouw stem van minstens 4.5* hebben en die moet voor vandaag geplaatst zijn.
-Meerdere albums mag maar maximum 5 en ze moeten minstens twee jaar geleden verschenen zijn.
-De periode loopt voor een hele maand zodat er genoeg tijd is om te ontdekken.

Ik plaats in de volgende posting meteen vijf albums voor de periode 15 maart - 15 april en dat is mij een genoegen. Maar ik hoop vooral over een maandje verrast te worden met andere verborgen pareltjes waar ik zoekend tussen de overvloed aan troep die op de muziekmarkt verschijnt overheen heb gekeken.

Bij sommige van de albums heb ik al wat geschreven (als je op de afbeeldingen klikt kom je daar) en hier hou ik het bij een kort commentaar. Muziek is er toch vooral om naar de luisteren.

(afbeelding)

Een broeierige melange van tango en jazz die zo de grootstad voor je geestesoog tovert. Wie hier eenmaal de smaak van te pakken heeft wil nooit meer zonder.

(afbeelding)

Jacques Loussier doet al heel veel jaren alsof Bach jazzmuziek schreef en komt daar wondermooi mee weg. De klasse van de grootmeester blijft behouden maar danst lichtvoetig langs de luidsprekers je woonkamer binnen.

(afbeelding)

Iva Bittová is voor liefhebbers van avantgarde misschien geen onbekende dame, maar met de band Dunaj blijkt dat zij ook prima haar mannetje kan staan in rockmuziek. Geen alledaagse rock uiteraard, maar met hooks waar menig rocksterretje zijn broek aan zou scheuren.

(afbeelding)

Er zijn meerdere artiesten die Gigi heten, maar deze is hier de enige echte. Een mooie vrouw uit Ethiopië op dit album in samenwerking met grote namen als Bill Laswel, Herbie Hancock en Wayne Shorter. Haar stem behoort tot de allermooiste van deze wereld, tenminste als ze van deze wereld is.

(afbeelding)

En als laatste deze Chinese parel. Zonder de rijke traditie te verloochenen weet Ma Xiaohui te vernieuwen en muziek te maken die je zowel middenin het mysterieuze Chinese landschap plaatst als je meevoert op een innerlijke reis van emoties met kleuren die je misschien nooit eerder zag.

Wie zoekt maar niet vindt mag me altijd een berichtje sturen.

Wie nog opmerkingen of voorstellen heeft, laat maar horen.

Wie doet er mee?

Dankzij de vermelding van dit topic in dat andere topic, metal album van de week, hier terechtgekomen....

Tsja, stem moet geplaatst zijn voor 15 maart 2009; dat is al wel heel lang geleden... Dus eerste voorstel, update deze regel naar 1-1-2010.

Ik stem sowieso al niet veel, dus kom ik ook niet veel kanidaten voor dit topic tegen.

Ik weet nog wel dat ik bij dit album als enige een stem heb geplaatst van 4,5, bij nader inzicht bleek dit op 3 maart geweest te zijn.

(afbeelding)

Stevige electro met roots in de EBM, een aanrader voor wie bv. The Prodigy wel kan diggen. (klik op de afbeelding voor meer info)
Let op. Dit album wijkt erg af van de eerdere albums van Insekt, en vooral ook van de latere.

En nu ga ik die drie laatste in de post van Kronos eens opzoeken, te beginnen met Gigi.

Cabeza Borradora schreef:
Dus eerste voorstel, update deze regel naar 1-1-2010.

Akkoord.

En aangezien jij een album voorstelt aan het begin van een nieuwe maand, loopt de periode vanaf nu telkens van de eerste tot de laatste dag van de maand.

Intussen loopt Ohrwürmer van Insekt hier binnen.

Kronos schreef:

Wie doet er mee?

Ik doe wel mee

Moet alleen nog even snappen hoe het werkt. Verzint iedere maand iemand anders zijn verborgen parels?

@Jazper, leuk dat je meedoet.

Het idee is dat iedere deelnemer aan het begin van een nieuwe maand 1 tot 5 pareltjes van albums voorstelt waar totnogtoe alleen hij (of zij) op gestemd had, met 4.5 of 5 sterren.

Gevraagd wordt enkel dat die stem er al eerder stond. Als dat maar voor vandaag is is het al goed. Ik wilde met die regel maar voorkomen dat er met dit topic in gedachten nog op een album gestemd zou worden om het dan hier te kunnen voorstellen. Dat lijkt me de kar voor het paard spannen.

Maar op 1 augustus is het dus aan jou. (Als je zo geen enkel album hebt waar jij alleen op gestemd hebt lappen we de regels wel even aan onze laars.)

Intussen staan er al zes pareltjes om te ontdekken en misschien heeft Cabeza nog wel iets om de komende dagen voor te stellen voor de maand juli?

Enorm veel albums die aan de eisen voldoen heb ik trouwens niet zie ik.

Maximaal 2 stemmen zou al wat schelen...
Maar a la. Er is nog altijd wel wat te kiezen gelukkig.

Even een lijstje maken.

juni: Kronos
juli: Cabeza Borradora
augustus: Jazper

@Kronos: Is een max. van 5 albums per maand niet wat veel? Ik zou denken dat met bv. 3 albums per maand je al heel wat om handen hebt, als je ze echt wil ontdekken. Maar terwijl ik dit schrijf, denk ik dan weer dat er altijd wel bij zullen zijn die helemaal niet in je smaak vallen en je er dus niet veel tijd voor dient uit te trekken.

Kronos schreef:
[...]
Intussen staan er al zes pareltjes om te ontdekken en misschien heeft Cabeza nog wel iets om de komende dagen voor te stellen voor de maand juli?

Ja, ik heb niet echt nagedacht of opzoekwerk verricht, gewoon gepost wat me meteen te binnen schoot. Ik zal wel wachten tot de volgende ronde met meer te posten, we hebben er al 6 voor deze maand, meer dan genoeg me dunkt...

Ik heb ondertussen Gigi enkele malen beluisterd, en deze is voor mij meteen gecatalogeerd tussen de beste van mijn Afrikaanse wereldmuziek albums. Een mooie combinatie van traditionele Afrikaanse invloeden in een modern jasje. Een zeer mooie stem en goed afwisselend met meer uptempo en enkele intiemere songs. Inderdaad een aanrader!

@Cabeza,

Vijf albums is inderdaad wel redelijk veel, maar zoals je zelf al schrijft bevallen sommige misschien inderdaad in het geheel niet waardoor ze geen tijd kosten. Zelfs alleen afgaand op de omschrijving kan men het ook al links laten liggen. En het hoeven er uiteraard geen vijf te zijn.

september: Gajarigon

Laat de grens maar op 1 stem liggen, da's lekker plezant.

Sir Spamalot (crew)
Lap, nog een topic om in het oog te houden . En op mijn leeftijd nu nog aan electronic beginnen . Give it a shot and see what you've hit!

oktober: Paap

Ik ben bang dat ik niet verder kom dan 4*. Mijn 4,5en zijn nogal zeldzaam.

Ik ga in ieder geval dat Chinese album eens opzoeken. Dat album van Gigi staat overigens gewoon bij m'n vader in de kast, vreemd dat die zo onbekend is.

Leuk, nog meer (bekend) volk.

@Sir, ik zet je gewoon op de lijst. Als je het toch niet ziet zitten kan je jezelf er gewoon weer afhalen.

november: Sir Spamalot

@Gajarigon, de grens op 1 stem lijkt mij ook het plezantst. En het was eigenlijk ook daardoor dat ik goesting kreeg om dit topic te starten; omdat het wel speciaal is bij een album dat je geweldig vindt als enige gestemd te hebben, maar toch wil je het dan nog liever delen met anderen.

@Koenr, als je toch wil meedoen kunnen we voor jou wat mij betreft wel een uitzondering maken.

Intussen staat Insekt hier op en hoewel ik met electronic niet zoveel heb gaat dit er wel in. Er zit zeker een hoop rockgevoel in. Het doet inderdaad wat denken aan The Prodigy (The Fat of the Land) maar het lijkt me wat minder nerveus en meer groove te hebben.

Ik heb het eens even nagekeken, en als ik de regels vrij interpreteer, heb ik er nog eentje die ik jullie niet wil onthouden. Eén stem had dit album, vóór ik er het mijne bijgezet had.

(afbeelding)

(klik op de afbeelding)

Toch een speciaal geval dit, voor vele redenen.

1.) Dit album heeft 4x platium verkocht, de opvolger 8x, maar is buiten de Latijnse landen en hier op MuMe toch bijna onopgemerkt gebleven. (Ook bij de opvolger maar 2 stemmen.)

2.) Iedereen kent waarschijnlijk de groep reeds, maar blijkbaar kent (bijna) niemand de albums. (Stonden op de soundtrack van Amores Perros met Sí Señor)

3.) Ik heb persoonlijk, op een enkele uitzondering daar, niks met hip hop. Mijn hip hop albums kun je op 1 hand tellen, maar voor mij zijn de eerste Control Machete albums voor hiphop wat Bob Marley voor Reggae is.

Kippevel krijg ik van dit album. Die agressie, die power, die stemmen, die groove.... Ik kan hier echt niet stil bij blijven zitten. Dit geeft dezelfde mokerslag in je gezicht als Rage against the Machine, maar met dit verschil dat Rage gaat over de shit, en Control Machete recht uit die shit komt. Die authenticiteit!

Nu dat spaans meer en meer populair wordt in de popmuziek, misschien een tweede kans voor dit album buiten de Latijnse regionen? Allee, toch op zijn minst hier op Mume

Zo, zoals bekend ben ik geen (veel)stemmer hier, dus bij deze kan ik al passen voor de volgende rondes. Mijn kruid is reeds verschoten.... Misschien zijn tegen dan "albums die minstens 4 verdienen, maar nog niet op Mume staan" toegelaten, dan ken ik er nog een paar...

Benno
november: Sir Spamalot
december: Benno

Eén album lijkt me goed te doen

Hm, ik ken maar 5 releases die aan de gestelde eisen voldoen, maar dat zijn op 1 na allemaal EP's en geen "gewone" albums. En heb er sowieso geen zin in om tot januari 2011 te wachten

@Benno, leuk dat je meedoet. Zo is het hier al volgeboekt tot het eind van het jaar.

@Cabeza, schitterende inzending lijkt me. Ik ken Sí Señor van de soundtrack van Amores Perros en dat is een dijk van een nummer, maar ik heb verder nooit naar iets van hen gezocht. Ik ga er meteen achteraan.

@GrafGantz, EP's mogen natuurlijk ook. Maar jammer dat je geen zin hebt om te wachten. Intussen valt er natuurlijk wel wat te beluisteren.

Ik zit nu ook te twijfelen of er platen zijn met slechts 1 stem van mij, die hoger is dan 4*

Vooralsnog zeker 1, maar die heb ik per ongeluk al getipt van de week aan GrafGantz, dus als die het wil laten om te stemmen

Een maand is trouwens wel erg lang? Twee weken misschien beter?

Ik moet hem nog luisteren maar dat zal dit weekend vast wel gebeuren.

Sir Spamalot (crew)
Heer Graf, u mag gerust mijn plaats innemen, ik wacht wel even af.

GrafGantz schreef:
Ik moet hem nog luisteren maar dat zal dit weekend vast wel gebeuren.
Het heeft toch geen haast? Je hebt vast nog een metershoge stapel to-listens..?
Toch?

Paap_Floyd schreef:
Een maand is trouwens wel erg lang? Twee weken misschien beter?

Dat hangt er van af of er 1 of 5 albums ingediend worden. In dat laatste geval is een maand zeker niet lang. En rustig de tijd nemen lijkt me leuker dan overladen te worden. In het topic Metal Album van de Week blijkt 1 album per week in de praktijk toch wel een hoog tempo.

Paap_Floyd schreef:
(quote)
Het heeft toch geen haast? Je hebt vast nog een metershoge stapel to-listens..?
Toch?

Toch niet nee. Verder dan een handvol kom ik niet op het moment.

GrafGantz schreef:
Toch niet nee. Verder dan een handvol kom ik niet op het moment.

Maar hier staan intussen ook alweer zeven albums om te beluisteren.

Kronos schreef:
(quote)

Dat hangt er van af of er 1 of 5 albums ingediend worden. In dat laatste geval is een maand zeker niet lang. En rustig de tijd nemen lijkt me leuker dan overladen te worden. In het topic Metal Album van de Week blijkt 1 album per week in de praktijk toch wel een hoog tempo.
Heb je gelijk in, maar je geeft nu wel maar een beperkt aantal users de gelegenheid hun onbekende parels te presenteren.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:17 uur

geplaatst: vandaag om 16:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.