menu

Muziek / Algemeen / Ontdek verborgen pareltjes! (topic voor de melomane omni-oor)

zoeken in:
avatar van Kronos
Haha, heerlijk zo'n stapeltje te luisteren muziek Jazper. Van France Gall ken ik wel al wat. De rest is mij totaal onbekend. Ik zit al te popelen om het te horen.


Wilde_Frans, leuk dat je ook meedoet. En je mag nog een maand vroeger want Sir Spamalot doet (nog even) niet mee.

juni: Kronos
juli: Cabeza Borradora
augustus: Jazper
september: Gajarigon
oktober: Paap
november: Benno
december: wilde_frans

avatar van Jazper
Trouwens, de plaatjes die Kronos en Cabeza Borradora hebben voorgesteld heb ik, op Jacques Loussier na, allemaal minimaal 1x beluisterd. Echter mijn computer waarop ik mijn mp3'tjes beluister, heeft er niet altijd even veel zin in. Een verdere beluistering zit er dus nog wel aan te komen later.

Wat ik nog wel weet is dat ik de plaat van Insekt vreselijk vond, maar dat is dan ook echt mijn stijl niet.
De Chinese deed me niet heel veel, maar dat zou nog kunnen veranderen als ik het nog eens hoor.
Die van Galliano vond ik denk ik de leukste uit de rij.
Het Tsjechische Dunaj kende ik al, maar deze band verdient beslist meer aandacht dan het hier nu krijgt.
Gigi, moet ik bekennen, staat me niet meer zo bij.

avatar van Kronos
Ik heb al naar The Lights Are on But No-One's Home van A Bad Diana geluisterd. Zeker niet doorsnee, valt meteen op. Of ik het ook goed vind weet ik nog niet.

avatar van Cabeza Borradora
Jazper schreef:
[...]
Nou, komt ie dan
[...]


Ik ken er geen 1 van. Naar de beschrijvingen te beoordelen geen echte zomermuziekjes. , dus maar beginnen met France Gall.


Van de plaatjes van Kronos moet ik die van Dunaj nog opsnorren. Ma Xiaohui is me na 1 poging nog TE chinees gebleken. De overige drie zijn ook voor mij pareltjes, al heeft Jacques Loussier me meer tijd gekost om boven het behangpapiermuziek-etiketje uit te stijgen.
Absolute favoriet en aanrader is toch wel New York Tango van Richard Galliano.

avatar van Cabeza Borradora
Ha, France Gall, da's die van Poupée de cire poupée de son, dat ken ik natuurlijk wel

avatar van Jazper
Cabeza Borradora schreef:
Naar de beschrijvingen te beoordelen geen echte zomermuziekjes. , dus maar beginnen met France Gall.


O shit ja, het is natuurlijk zomer...

avatar van Cabeza Borradora
Hier (in Barcelona) momenteel wel, ik weet niet hoe het er daar voor de moment bij staat?

avatar van Kronos
Hier in het Antwerpse de hele dag frisjes en regen. Nu (dankzij France Gall?) breekt eindelijk de zon nog even door. Tot zover het weerbericht.

Cabeza Borradora schreef:
Ha, France Gall, da's die van Poupée de cire poupée de son, dat ken ik natuurlijk wel

Ik ken haar eigenlijk het best van het erg leuke Ella elle l'a.

avatar van Cabeza Borradora
Dat ken ik ook natuurlijk, maar dat lijkt me al wat recenter.

Muzikaal heeft het er niets mee te zien, maar bij mij roept die vroege jaren 60 France Gall een beetje hetzelfde gevoel op dan bij de jonge Astrud Gilberto. Het wat naiefe kinderlijk onschuldige stemmetje, de vrolijke melodietjes.... Of ik het ook zo goed ga vinden als Astrud is nu nog een open vraag (het tropische en de jazz bij Astrud spreekt me iets meer aan dan het franse van France), maar hier ga ik zeker meer van opzoeken!
Weeral een verrijking dankzij dit topic! L've it!

avatar van Kronos
Ik heb deze twee latere albums op vinyl. Maar de EP Laisse Tomber les Filles spreekt me nu al meer aan.


(afbeelding)


(afbeelding)

avatar van Cabeza Borradora
Ik veronderstel dat ze daar geen yé-yé muziek meer zingt? Weeral een gat in mijn muzikale bagage gevuld:
Yé-yé

Zijn we nu vieze oude mannetjes als we dit goed vinden

avatar van Cabeza Borradora
Jazper schreef:

Sanjah - Musen / Is

Dit album deed mij de wondere wereld van de Japanse troubadour Kan Mikami betreden. De wereld waarin ik nog steeds graag verblijf. Kan Mikami is in Sanjah zanger/gitarist. Hij wordt hier bijgestaan door trommelaar Toshi Ishizuka en Masayoshi Urabe die onder andere een aantal blaasinstrumenten ter hand neemt.
Resultaat is een intens, puur en rauw plaatje, waar deels improviserend heen en weer gegaan wordt van subtiel/zacht naar hectisch/scheurend. Mij grijpt het bij de keel



Na enkele beluisteringen begin ik het eerste nummer wel wat te waarderen. Maar vooral bij de volgende twee is het mij toch (nog) wat te abstract. Vooral wanneer de vocals biijna gesproken worden voel ik het toch als een groot gemis dat ik er de ballen van begrijp.
Omdat het eerste nummer me dus wel begint te intrigeren, laat ik de rest ook nog maar eens enkele keren tot mij komen, zien of het wat wordt.

avatar van Cabeza Borradora
Kronos schreef:
Ik heb al naar The Lights Are on But No-One's Home van A Bad Diana geluisterd. Zeker niet doorsnee, valt meteen op. Of ik het ook goed vind weet ik nog niet.


Dat weet ik ook nog niet;
Als men sommige muziek als woonkamer-behang muziek kan omschrijven, dan zou ik dit na 1 beluistering catalogeren als museum-voor-moderne-kunst-behang muziek. Je weet wel, een soundtrack bij een tentoonstelling van een abstracte kunstenaar waarvan je zonder een begeleidende gids de ballen van zou begrijpen. Mij deed het ook denken aan de goede oude BRT tijd: het programma Kunstzaken, daar had men ook het talent om dit soort soundtrackjes op te sporen.
Ik vrees dat het niet echt mijn ding zal worden, maar het is toch alvast interessant genoeg om er wat dieper op in te gaan.

avatar van Jazper
Grappig, ik vind het juist altijd een voordeel als ik niks van de vocals kan verstaan. Dat geeft het voor mij lijkt wel meer zeggingskracht, misschien omdat je niet al een bepaalde richting geduwd wordt. Of gewoon omdat het dan wat mysterieus blijft. Zeker bij deze Japanner, je moet zijn gezicht eens zien. Die man hééft echt een gezicht. Fantastisch om die man onverstaanbare teksten te zien zingen

avatar van Cabeza Borradora
Dat geld voor mij ook bij veel muziek. En ook hier stoort het dikwijls niet. Maar ik heb het over de bijna gesproken stukken. Als ik iemand hoor spreken wil ik het toch wel graag verstaan, omdat het de indruk geeft dat de tekst toch belangelijker is dan de emotie erachter.

avatar van Jazper
Ah ok, dat kan ik me wel voorstellen.

avatar van Cabeza Borradora
Jazper schreef:
[...]Fantastisch om die man onverstaanbare teksten te zien zingen


Het plaatje was al niet makkelijk te vinden, eens zien of ik er wat op video van kan vinden...

avatar van Jazper



Dat is de zanger

avatar van Kronos
Ik ben nu voor het eerst naar Musen / Is van Sanjah aan het luisteren. Het eerste nummer bevalt mij meteen al wel. Die muziek, wat een lekker 'gerammel' is dat. I like.

avatar van Cabeza Borradora
en, valt er iets nieuws te verwachten voor september? Of gaan we hier met "rust"- maanden beginnen??

avatar van Kronos
't Is aan Gajarigon deze maand. Hij zal het vergeten zijn. Weinig leven in de brouwerij hier. Ik zit zo al tot over mijn oren in nog te beluisteren muziek dus zit er ook niet echt op te wachten.

avatar van Cabeza Borradora
Toch spijtig dat dit topic weer een stille dood is gestorven. Ik heb ondertussen ook Dunaj eens opgezocht, staat nu op en het bevalt me al meteen!

avatar van Kronos
Leuk dat Dunaj je bevalt. Ik vind het heel apart klinkende rock. Het hele album vind ik wel wat aan de lange kant en te weinig afwisseling hebben.

Om dit topic nieuw leven in te blazen volstaat het wellicht Gajarigon even een berichtje te sturen.

avatar van Kronos
Intussen nog wat meer aangeschaft van France Gall.


(afbeelding)


(afbeelding)


(afbeelding)

Drie sterke albums moet ik zeggen. Babacar is als geheel wat minder, maar het titelnummer en zeker Ella, Elle L'a zijn onmisbaar goed.


't Is bijna weer een nieuwe maand. Ik zal Gajarigon eens een pb'tje sturen.

avatar van Gajarigon
Dit topic stond niet bij m'n updates, en dus was ik het helemaal uit het oog verloren. Met de nodige vertraging dus wat verborgen pareltjes. Om voor ieder wat wils te hebben, zal ik proberen om het qua genres zo gespreid mogelijk te houden. Bij de meeste albums heb ik wel al een berichtje geplaatst met gedetailleerdere beschrijving.


Prawn - False Institutions

(afbeelding)

Genre: post-hardcore, emo
Klinkt als: Moving Mountains, At the Drive-In, Brand New


The New Tony Williams Lifetime - Believe It

(afbeelding)

Genre: Jazz-fusion
Klinkt als: King Crimson meets Edgar Winter


She - Days

(afbeelding)

Genre: Electronic, IDM
Klinkt als: /


Equus - Eutheria

(afbeelding)

Genre: Instrumentale post-rock
Klinkt als: Explosions in the Sky, GY!BE


Elysian Fields - Dreams That Breathe Your Name

(afbeelding)

Genre: Zwoele pop
Klinkt: "sexy, afstandelijk, erotisch en hypnotiserend tegelijk". (dixit ToNe)

avatar van Cabeza Borradora
Ziet er inderdaad een gevarieerde keuze uit

Gajarigon schreef:
[...]Zwoele pop
Klinkt: "sexy, afstandelijk, erotisch en hypnotiserend tegelijk". (dixit ToNe)


Die ga ik dan maar eens eerst opzoeken, vraag me niet waarom

avatar van Gajarigon
Cabeza Borradora schreef:
Ziet er inderdaad een gevarieerde keuze uit

(quote)


Die ga ik dan maar eens eerst opzoeken, vraag me niet waarom


daarom?

Ik ga hem zelf ook nog eens beluisteren, uit mijn herinnering haal ik dat het begin van het album vrij prachtig is, maar dat het een beetje inzakt naar het einde.

avatar van Cabeza Borradora
Ik heb gisteren de eerste vier nummers beluisterd. Inderdaad erg mooi, maar ik had heel de tijd het gevoel dat ik die stem nog gehoord heb, ik kan maar niet plaatsen waar. Ik ga eens in mijn archief duiken en zien of ik het oppik.

avatar van Gajarigon
Wiki heeft een mooie lijst van cd's waar ze heeft aan meegewerkt, en ik dacht dat ze ook iets met Mike Patton heeft opgenomen.

avatar van Kronos
Van Elysian Fields heb ik Queen of the Meadow.

(afbeelding)

Inderdaad zwoele pop. De nodige ingrediënten zijn aanwezig maar ook dit album zakt na de eerste nummers nogal in. De sfeer is er wel, maar de sterke nummers blijven al snel uit.

Verder nog meer interessants zo te zien. Eens rustig in grasduinen de komende maand. Te beginnen met The New Tony Williams Lifetime.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:23 uur

geplaatst: vandaag om 19:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.