MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Het associatieonderwerp

zoeken in:
Gisteren luisterde ik naar Set Fire to Flames' Signs Reign Rebuilder en dacht plotseling aan Ross Bleckner's Little Blue Star

(afbeelding)

Zou het geen interessant idee zijn om hier bepaalde beeldassociaties te posten die je soms ervaart bij muziek? Het kan werkelijk alles zijn:

b.v. Daft Punk's Discovery = snoepafdeling in een supermarkt

R.E.M.'s Automatic for the people = leeg, stoffig magazijn

Laten we 'ns proberen

Leuk topic, ik zal 's onthouden wat ik zie bij muziek en dat hier posten. Nu bij Paris van Patrick Wolf zie ik een compilatiefilmpje van Lance Armstrong voor me met fragmenten van een technische afdaling en versnellingen bergop.

Het nummer Slip van Autechre associeer ik met dit:

(afbeelding)

Da's nog eens een pracht van een foto

En inderdaad passend bij het Autechre werk

JonnieBrasco
Interpol - Hands Away klinkt wel ongeveer zo vind ik:

(afbeelding)

Laat ik snel verdergaan, de inspiratie is er vandaag

het sfeertje in het album "Twilight" (Lapsed):

(afbeelding)

Bathysphere van Smog:

(afbeelding)

Zachary Glass schreef:

b.v. Daft Punk's Discovery = snoepafdeling in een supermarkt

Je hebt dus een hekel aan snoep?

Ik zal ook eens een poging wagen:

Het 2e gedeelte van Abbey Road doet me altijd denken aan De Zonnebloemen van Van Gogh.

(afbeelding)

Lapsed ben ik niet met je eens Zach. Daar past de cover veel beter bij dan. Rustiger, mooier, minder hectisch

Kelly Joe Phelps - Doxology

(afbeelding)

gemaster schreef:
Je hebt dus een hekel aan snoep?

Integendeel

Maar de manier waarop sommige grootwarenhuizen hier hun snoepafdeling artificieel gezellig inkleden ... niet mijn kopje thee, mijn kopje thee van doden vliegen eigenlijk

Verkoop die snoephandel gewoon, meneer Colruyt.

Onderhond schreef

Lapsed ben ik niet met je eens Zach. Daar past de cover veel beter bij dan. Rustiger, mooier, minder hectisch

Nou, ik vind het niet echt hectisch.

Ik heb niet genoeg achtergrond informatie gegeven over de foto:
het betreft een in '97 Tokio gerealiseerd project (IO_dencies - questioning urbanity): allerlei gebruikers werden voorzien van kleine draagbare handmonitoren en terwijl ze zich door een ruimte bewogen, verschenen op de beeldschermen de verbindingen tussen die bewegingen. Het is een netwerk van menselijke bewegingen En daarom vind ik het iets mooi hebben

Guided By Voices - Alien Lanes

(afbeelding)

Coldplay - X&Y

(afbeelding)
Ja ik weet het, hij is flauw.

Goed topic! Probleem is echter plaatjes te vinden van beelden die ik bij bepaalde muziek in m'n hoofd heb zitten...

Zal eens m'n best doen.

Het concert van Autechre, onlangs in de Effenaar, deed me denken aan legendarische boksgevechten als die tussen Ali en Foreman in de jaren '70:

(afbeelding)

De beats lopen niet helemaal gelijk, maar er zit wel regelmaat in. Net als het voetenwerk van een bokser. De rest van de muziek associeer ik met de klappen die steeds harder aankomen.

Das een originele Herman! Rumble In The Jungle

Die ook inderdaad, maar daar zag ik niet zo snel geschikte plaatjes van. Moet de film nog steeds eens zien. Moet het nu doen met de herinneringen aan de video van het nummer van de Fugees.

Ik denk bij Trans-Europe Express van Kraftwerk nogal vaak aan de strakke architectuur van Mies van der Rohe. Dat uitgepuurde

(afbeelding)

Een geweldig topic is geboren

Dankzij Zachary moet ik bij 'The Man Machine' van Kraftwerk altijd hieraan denken: Oude tankstations:

(afbeelding)

ElMeroMero
Bij deze plaat denk ik aan een godsverlaten plek in de woestijn tijdens zonsondergang.

(afbeelding)

Hungry Ghosts - Alone, Alone

Speedy J - Patterns (remix)

(afbeelding)

dutch2
Zo'n mooie foto maakt wel nieuwsgierig naar de muziek.

Industriële techno, ga ervoor dutch2

dutch2
Hmm, ik denk dat ik het maar bij de foto hou

Yak
Three Mile Pilot - Bolivia

(afbeelding)

Neil Young - Tonight's the night

(afbeelding)

Richard Devine - Sigstop

(afbeelding)

dutch2
Hat aardige van dit topic is dat het twee kanten opwerkt. Jullie plaatsen een plaatje als associatie bij bepaalde muziek, maar als ik die muziek niet ken krijg ik weer andere muziekassociaties bij het plaatje. De foto van Brooklyn deed me denken aan Big Science van Lauri Anderson en het plaatje van Yak aan Rage Against the Machine. Maar dat plaatje hierboven doet me alleen maar denken aan nachtmerries waar je liever geen muziek bij hoort.

Dat laatste is dan ook heel aardig van toepassing op het oeuvre van mr. Devine, dus je denkt de juiste kant op

Gast
geplaatst: vandaag om 12:50 uur

geplaatst: vandaag om 12:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.