MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wereldhits die in Nederland relatief laag scoorden

zoeken in:
Antonio
kaztor schreef:
Scar Tissue van The Red Hot Chili Peppers.
Haalde nummer 9 in Amerika en nummer 15 in Engeland en hier kwam het, geloof ik, niet verder dan de tipparade.

Weer is de smaak van het Nederlandse klootjesvolk in mijn optiek minimaal in aanzien gestegen, want wat is dat een onnoemelijk treurig nummer...

Antonio schreef:
(quote)

Weer is de smaak van het Nederlandse klootjesvolk in mijn optiek minimaal in aanzien gestegen, want wat is dat een onnoemelijk treurig nummer...

Ja, wat heet; 10 jaar later luisteren we massaal naar Frans Duijts en de Toppers!

KISS:

Crazy, Crazy Nights (oa #4 UK)
God Gave Rock And Roll To You (oa #4 UK)
Forever (oa #7 US)
Beth (oa #6 US)
Rock And Roll All Nite (oa #9 US)
Psycho Circus (oa #1 Zweden)
Shandi (oa #1 Australië)
New York Groove (oa #11 US)
Talk To Me (oa #1 Duitsland)
Lick It Up (oa #8 UK)

Blij om mijn favoriet Vincent Price op een Avatar te zien. Ik vermoed dat je ook een groot gebruiker bent van Moviemeter, maar dit even terzijde

RobbyT schreef:
Ik moest ook denken aan het nummer "Walking on sunshine" van "Katrina and the waves":

Nummer 8 in de UK
Nummer 4 in Australie
Nummer 3 in Canada
Nummer 9 in Amerika

In Nederland niet verder gekomen dan de tipparade!

Volgens mij is dat nummer het meest gedraaide nummer op de Nederlandse radio dat nooit de top40 haalde, het komt nu nog steeds regelmatig voorbij.

Ik draaide gisteravond weer eens het album Off the wall van MJ en bedacht me dat het eigenlijk heel opvallend is dat Rock with you nooit een hit geweest is in Nederland.

Als ik me goed herinner was dat destijds de 2e single van het album, na Don't stop 'til you get enough. In Amerika en Engeland, en waarschijnlijk in vele andere landen, is het nummer een grote hit geweest, maar bij ons heeft het helemaal niets gedaan. Gek, vooral als je bedenkt dat daaropvolgende singles als Off the wall en She's out of my life weer wél de Nederlandse en Vlaamse top 40 haalden.

flebbie
Pink Floyd - Money

Scoorde behoorlijk in de USA, deed hier helemaal niets!

gaucho schreef:
Ik draaide gisteravond weer eens het album Off the wall van MJ en bedacht me dat het eigenlijk heel opvallend is dat Rock with you nooit een hit geweest is in Nederland.

Als ik me goed herinner was dat destijds de 2e single van het album, na Don't stop 'til you get enough. In Amerika en Engeland, en waarschijnlijk in vele andere landen, is het nummer een grote hit geweest, maar bij ons heeft het helemaal niets gedaan. Gek, vooral als je bedenkt dat daaropvolgende singles als Off the wall en She's out of my life weer wél de Nederlandse en Vlaamse top 40 haalden.

ik vermoed dat dit met vertraagheid te maken heeft - iets dat mij vaker opvalt over de jaren met heel veel andere artiesten.

in deze geval zal Don't stop 'til you get enough later een hit zijn geworden dan in andere landen en toen de rest al klaar waren voor de 2de single was Don't stop 'til you get enough nog steeds "new" in NL? Dus die tweede singe moesten ze hier overslaan.
Volgens mij komt dat vaker voor

@TerryA: zoiets zou best kunnen hoor. Als ik me goed herinner, stond Off the wall (de derde single dus) eind '79 in elk geval vrij kort na Don't stop... in de Nederlandse hitparade. Misschien dat DJ's, pluggers e.d. wat in verwarring raakten en daardoor RWJ maag gewoon oversloegen.

Rock with you is overigens wél op single uitgebracht hier. Ik heb zelf nog de originele NL persing.

@gaucho: Als een meer recent voorbeeld, kijk naar de singles die uit kwamen hier in NL tegenover de rest van de wereld van de album The Ting Tings - We Started Nothing (uit 2008), en zie mijn opmerking en reacties tussen 13 oktober 2008, 16:29 uur tot 14 oktober 2008

The Ting Tings - We Started Nothing (2008)

zie ook mijn opmerking van 14 augustus 2007, 17:20 uur over de singles die afkwamen van "Fur and Gold", de debut album van Bat For Lashes (wat al in 2006 was uitgekomen in GB) - er zijn intussen meer stemmen en reacties op haar 2de album dan haar debut, al zijn ze nu intussen allerbij genomineerd voor de Mercury Music Prize in 2007 en dan nu in 2009!

Bat for Lashes - Fur and Gold (2006)

sinds de mid tot eind jaren 70 lopen de DJs en pluggers hier in NL vaak achter de feiten aan ... het is net of ze eerst zitten te wachten wat in andere landen eerst afspeelt (lekker veilig doen) of in de jaren 90 was het net of ze eerst de "goedkeuring" moesten krijgen van hun amerikaanse puppetmasters

Behalve Het Machtige KinkFM lopen alle Nederlandse pluggers achter. Het lijkt de NS wel...

Todd Rundgren - I Saw The Light.

Top 10 in Amerika, top 20 in Engeland, hier een tipnotering in 1972.

Total eclipse of the heart van Bonnie Tyler is ook een voorbeeld van een relatief bescheiden hit in Nederland (nr.24), terwijl het in Engeland en de V.S. een nummer 1 hit was.
Een ander voorbeeld is Jump van Van Halen: in Nederland nr.29, in de V.S. nummer 1.
Beide nummers zijn mijn inziens destijds schromelijk onderschat door ons volkje. Jump revancheerde zich overigens later nog uitstekend, door een paar jaar later (onverwacht) in de top 100 aller tijden te verschijnen.

...en bovendien was de live-uitvoering van Jump ergens begin jaren negentig nog een redelijk grote hit in Nederland. De exacte notering weet ik niet, maar volgens mij kwam hij hoger dan de originele single.

gaucho schreef:
...en bovendien was de live-uitvoering van Jump ergens begin jaren negentig nog een redelijk grote hit in Nederland. De exacte notering weet ik niet, maar volgens mij kwam hij hoger dan de originele single.

Inderdaad: de live-versie kwam tot nr.17 in de top 40 en was hiermee een grotere hit dan de studio-versie.

Allemaal Sex Pistols-singles, Engelse hitnoteringen:
"God Save the Queen" 2
"Pretty Vacant" 6
"Holidays in the Sun" 8
"No One Is Innocent"/"My Way" 7
"Something Else" 3
"Silly Thing" 6
"C'mon Everybody" 3

Hebben de Pistols in Nederland weleens een hits gehad?

Verder mogen we best stellen dat Nederland gemiddeld gezien echt een kutsmaak heeft. Hoe konden fantastische bands als The Jam, The Smiths en Suede in Nederland compleet genegeerd worden?

Reint schreef:
Allemaal Sex Pistols-singles, Engelse hitnoteringen:
"God Save the Queen" 2
"Pretty Vacant" 6
"Holidays in the Sun" 8
"No One Is Innocent"/"My Way" 7
"Something Else" 3
"Silly Thing" 6
"C'mon Everybody" 3

Hebben de Pistols in Nederland weleens een hits gehad?

Verder mogen we best stellen dat Nederland gemiddeld gezien echt een kutsmaak heeft. Hoe konden fantastische bands als The Jam, The Smiths en Suede in Nederland compleet genegeerd worden?

Sex Pistols hebben nooit een hit gehad in Nederland. Suede ook niet.

The Jam daarentegen scoorde in 1982 een top 10 hit in Nederland met A town called Malice, daarnaast was Beat Surrender in 1983 een bescheiden hit.

The Smiths hadden een aantal bescheiden hits: in 1986 met Big mouth strikes again en Panic en 1987 met Girlfriend in a coma.

Niet alles wat in Engeland een hit is, wordt door Nederland opgepikt: soms ligt het aan de promotie door label en discjockeys, soms klinkt het blijkbaar net even te "engels". Datzelfde geldt uiteraard ook voor amerikaanse nummers (soms te amerikaans klinkend). Maar met die k*tsmaak valt het allemaal reuze mee lijkt me zo, zeker in de jaren 80.

Dat laatste vind ik ook. Natuurlijk kun je je opwinden over alle klassenummers die het elders wel en in Nederland niet tot de hitparade schopten. Aan de andere kant hebben wij als klein landje genoeg eigenzinnigheid om zowel van 'grote' als van beginnende artiesten nummers in de hitparade te hebben die nergens anders een succes werden.

Ik noem maar enkele voorbeelden die me zo te binnen schieten:

Jonathan Richman - Egyptian reggae
Iggy Pop - Lust for life
Nils Lofgren - Shine silently
Blondie - I'm gonna love you too
Stan Ridgway - Camouflage
Deep Purple - Child in time
Alice Cooper - Halo of flies
Queen - Tie your mother down
Deniece Williams - It's your conscience
David Bowie & Tina Turner - Tonight
Sinéad O 'Connor - Troy
Blondie - Denis
Kiss - Magic touch
Nick Lowe - Half a boy and half a man
Supertramp - School (ook al was dat pas in 1990)
Tom Petty - A face in the crowd

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Je zult zien dat deze nummers vaak ook ontbreken op verzamelalbums van de betreffende artiest, vooral vanwege het feit dat ze soms (vrijwel) nergens anders ter wereld in de hitlijsten hebben gestaan. Zie ook het interessante topic Internationale nummers die ....

Natuurlijk staat er ontzettend veel troep in de hitparades, maar dat is overal ter wereld zo. En trouwens, ook op dat punt volgen we onze eigen traditie. Onze paling- en zultpop scoort vrijwel nergens anders ter wereld en de house- en trancehits die onze hitlijsten in de jaren negentig in zijn greep hielden, sloegen ook bijna nergens zo aan als in Nederland. In Amerika en Engeland snappen ze niet eens waar je het over hebt als je zegt dat de jaren negentig gedomineerd werden door dat genre. Daar waren het in die tijd vooral de rap, R&B en grunge, maar géén house en trance. Dat is veeleer een Europees en vooral Nederlands fenomeen.

Of je er in dit geval blij mee moet zijn is een ander verhaal, maar enige eigenzinnigheid kun je het Nederlandse platenkopend publiek niet ontzeggen.

Reint schreef:
Verder mogen we best stellen dat Nederland gemiddeld gezien echt een kutsmaak heeft.

Sinds pakweg de dood van Hazes kunnen we eigenlijk wel stellen dat Nederland op muzikaal gebied het nieuwe Duitsland is. Of - triest genoeg- erger, want de Duitsers hadden tenminste nog Krautrock...

Nederland heeft Moss, Bettie Serveert, C-Mon & Kypski, etc. etc.

Zo slecht is het ook weer niet.

Geen van allen acts die de Top 40 beroerden...

Nee, maar de Duitse krautrockers deden dat toch ook niet? Ben het wel eens met de stelling hoor, trouwens.

She plays hard to get, she smiles from time to time
It only takes a camera to change her mind

Misterfool
en vergeet niet nederland heeft op zich een vrij sterke (goth/prog)metal scene. epica,ayreon,after forever,the gathering

Misterfool schreef:
en vergeet niet nederland heeft op zich een vrij sterke (goth/prog)metal scene. epica,ayreon,after forever,the gathering

Wat zulke dingen met gothic te maken hebben heb ik nog nooit gesnapt...

Maar over gothic gesproken, uit NL komen natuurlijk ook grote bands als Clan of Xymox en The Legendary Pink Dots (voor een deel nederlands).

pompompom schreef:
(quote)

De sprookjesjurken

Misterfool
pompompom schreef:
(quote)

Maar over gothic gesproken, uit NL komen natuurlijk ook grote bands als Clan of Xymox en The Legendary Pink Dots (voor een deel nederlands).

ach ja ik gebruik ook maar de termen die andere mensen er bij gebruiken. ik denk dat tegenwoordig iedere metalband met vrouwelijke zanger haast als gothmetal bestempeld wordt. allemaal genreaanduidingen die er bij mij niet echt toe doen.

punt is wel dat het allemaal bands zijn waarvan ik minstens een album van hun wel goed vind.

GrafGantz schreef:
(quote)

De sprookjesjurken

Ik vind van die juffrouws in een soort van Nazi-stewardessenpakjes stukken aantrekkelijker.

(ik werd ook een keer een beetje boos aangekeken toen ik, net iets te hard, tegen een vriend zei: "kijk, daar heb je er weer ééntje van Laibach Airlines ")

Gast
geplaatst: vandaag om 21:03 uur

geplaatst: vandaag om 21:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.