MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Bands/artiesten met geen enkel slecht of minder album

zoeken in:
Stijn_Slayer schreef:
Black Sabbath heeft wel Technical Ecstasy en Never Say Die gemaakt, en zonder Ozzy nog wel wat zooi.

Led Zep heeft Presence (die ik wel aardig vind) en In Through the Outdoor (die ik wat matigjes vind).

En dan lijken veel mensen deze te vergeten: The Doors - Other Voices (1971) en The Doors - Full Circle (1972). En eventueel nog: The Doors - The Soft Parade (1969)

gaucho schreef:
Stijn heeft gelijk: de eerste zes Led Zeppelin-albums zijn zeer goed tot geniaal, maar vanaf Presence vind ik het allemaal onder de maat.
Black Sabbath heeft ook enkele wisselvallige albums afgeleverd en van The Clash herinner ik mij de miskoop Cut the crap, wat een ronduit slecht album is. Zonder Mick Jones weliswaar, maar goed, zo zijn de spelregels van degene die dit topic startte.

The Oath schreef:
(quote)

Technical Ecstacy?
Never say Die!?
Born Again?
Dehumanizer?
Forbidden?

Nou, daar gaan we dan:

* Van Sabbath bedoel ik de Ozzy-albums, dus ook de zeer ondergewaardeerde Technical Ecstacy en Never Say Die. Dus shoot me.

* Cut The Crap heeft voor mij niets met The Clash te maken, ook al roepen Strummer en co. het nog zo hard.

* The Doors zonder Jim zijn géén Doors.

* Presence vind ik het beste Zep-album ooit gemaakt en ook In Through The Outdoor vind ik geen slecht album.

@ Kaztor. Ik ben het eens met jouw stelling dat "The Doors zonder Jim géén Doors zijn", maar een van de spelregels luidt: " Geen gesteggel over wisselende formaties, de bandnaam die op de plaat staat telt".

Zelf was ik er nog eentje vergeten, te weten:

Songs:Ohia - Magnolia Electric Co - Jason Molina

Stijn_Slayer
Ik heb expres voor die spelregel gekozen om het wat moeilijker te maken. Door het wat lastiger te maken hoop ik mensen wat meer te prikkelen om ook verder te denken dan alleen de meest voor de hand liggende voorbeelden (zoals The Doors).

Verder zou het bij bijvoorbeeld een band als Deep Purple anders heel lastig worden. Deep Purple zonder Ian Gillan is geen Deep Purple, Deep Purple is alleen DP met Blackmore etc.

Yann Samsa
Was deze nog vergeten:

* Savatage
* Eloy
* Porcupine Tree

Poa
Biosphere
Boards of Canada
The Smiths

Yann Samsa
Sigur Rós

De laatste al gehoord? Wat mij betreft toch stukken minder dan wat daarvoor kwam.

Yann Samsa
herman schreef:
De laatste al gehoord? Wat mij betreft toch stukken minder dan wat daarvoor kwam.

Natuurlijk niet van het niveau als de vorige drie platen.
En misschien zelfs minder dan het debut.
Maar toch vind ik het nog een pakkende plaat, vol emotie en 'Fly Me Away To Another Planet' parts.

LucM schreef:
Interessant topic, ik heb de artiesten opgezocht die aan die voorwaarden voldoen en waarvan ik alle reguliere albums bezit waarbij geen enkele onder de 3,5*. Singles en EP's reken ik ook niet mee. Dat zijn :

ABBA
Bruce Springsteen
Coldplay
Crowded House
dEUS
Dire Straits
Jimi Hendrix (Experience)
Pixies
Radiohead
Roxy Music
Sigur Rós
Simon & Garfunkel
T.C. Matic
The Beatles
The Doors (met Jim Morrison)
The Police
The Smiths
U2

De meeste bands hebben slechts een kort bestaan gekend waardoor ze geen zwak album konden uitbrengen, of zijn nog recent (Coldplay, Radiohead, Sigur Rós). Opmerkelijke uitzonderingen zijn Bruce Springsteen en U2.

Voeg ik bij dit lijstje:

Absynthe Minded
Boudewijn De Groot
Massive Attack

geen slechte of mindere albums ook : Johan

geen slechte of (echt)mindere albums ken ik van :

nick drake
spinvis
slayer ( deze is wel iets dubieus , slecht of minder vind ik toch nog zeer behoorlijk van ze )

Er is de mogelijkheid reeds geplaatste berichten te wijzigen of zelfs te verwijderen.

Dat zijn dus zo weinig bands:

Opeth
Radiohead

2 dus..

Sammael
Dead Can Dance.

Zeven studio-albums, en alle zeven top. Al gingen ze op hun laatste platen meer de kant op van de wereldmuziek en was dat niet een richting die iedereen lag, toch vind ik ook die albums fantastisch.

Al hun albums scoren bij mij vier sterren of hoger, behalve het debuut en Aion, die 'slechts' 3,5* krijgen. Wat mij betreft echter nog geen reden om die twee platen te zien als 'slecht of minder', maar waar die grens ligt moet iedereen maar voor zichzelf bepalen.

Ik ga bijna mee met Sammael: Dead Can Dance is idd van doorgaans hoog nivo. En ik zeg 'bijna' omdat alleen de laatste van hen, 'Spirit Chaser', mij minder kan bekoren. En toch zelfs dat is een album dat goed in elkaar zit. En ik ben er nu achter waarom ik er mijn draai niet in kan vinden: ik mis de intensiteit, de passie in de muziek die in hun eerdere werken die magische sfeer wist te scheppen.
Maar er is ook een andere band waarin ik geen slecht nummer vinden kan: the Godmachine. Ze hebben maar twee (lange!) cd's gemaakt, maar ieder nummer, maar dan ook écht onuitgezonderd, is van topnivo. Zelfs de verschrikkelijke afsluiter van 'One Last Laugh in a Place of Dying' die zo vals is dat je er neurotisch van wordt. Maar het besef dat 'The sunday song' met opzet lelijk is gemaakt brengt me direct naar een andere vorm van waardering, in het besef van wat The Godmachine was toen.
Maar dan is er ook iets als U2. Ik vind er tegenwoordig geen ruk meer aan. Echter alle albums tot en met 'Zooropa' vind ik grandioos met 'Boy' t/m 'The Joshua Tree' de reeks in 24-karaats.

Yann Samsa
Pain Of Salvation

Opeth, Slayer, Kreator, Dream Theater, Emperor, Bruce Dickinson komen zo het eerst in me op.

mathieudc
Xavier Rudd heeft wel albums die minder goed zijn dan andere, maar slechte...geen enkele! Ze zijn gewoon allemaal (ontzettend) goed! Ondanks het feit dat The Kooks m'n favoriete band is hebben ze met Konk licht teleurgesteld en misschien kijk ik dit jaar wel het meeste uit naar het nieuwe album van Xavier Rudd. Wat een artiest, respect!

Verder ook nog Coldplay die toch altijd wel knappe albums in elkaar toveren.

Bijna een band vergeten, Tool

Persoonlijk natuurlijk maar ik zeg The Sound.

Coldplay verdwijnt uit mijn lijst door hun tegenvallende laatste album. Ook ABBA, debuut-album is toch wat minder al verscheen die aanvankelijk niet onder de naam 'ABBA'.

Antony & the Johnsons en Elbow moet ik wel aan de lijst toevoegen.

Misterfool
Ik heb een beetje een ambigu gevoel over dit topic. Aan de ene kant kun je zeggen dat een artiest moet doen aan quality control; een artiest moet zorgen dat alleen waardevol materiaal uitgebracht wordt. Aan de andere kant een artiest moet ook experimenteren. Veel van mijn favoriete artiesten zoals Frank Zappa, King crimson, Mike oldfield, etc hebben in hun carriere zo uiteenlopende albums gemaakt dat een missen hier en daar onvermijdelijk is. Als ik dan toch artiesten moet noemen die geen enkel slecht studioalbum uitgebracht hebben:

- Talk Talk
- Godspeed you! black emperor
- Gazpacho
- Tool
- Ash ra tempel

Nog wat meer namen en natuurlijk geen bands die maar 2 albums hebben uitgebracht:

- Rory Gallagher (een zeer groot oeuvre maar er zit geen misser tussen)
- Nick Drake
- Arcade Fire
- Deftones
- The Dillinger Escape Plan
- Elbow
- Machine Head
- System Of A Down

Opeth en Radiohead had ik al eerder genoemd.

- Opeth
- Godspeed You! Black Emperor
- Sigur Ros
- Radiohead
- Arcade Fire
- Editors
- dEUS
- The Smiths
- Porcupine Tree

En dan nog wat latere ontdekkingen als Bon Iver en The Tallest Man on Earth.

Aangepaste lijst (alle reguliere albums beluisterd en geen enkele onder 3,5*):

Absynthe Minded
Antony and the Johnsons
Arcade Fire
Boudewijn de Groot
Cream
Crowded House
dEUS
Dire Straits
Elbow
Eva De Roovere
Massive Attack
Radiohead
Roxy Music
Simon & Garfunkel
Talking Heads
T.C. Matic
The Beatles
The Jam
The Police
The Smiths
Yevgueni

Zie hier nergens The National voorbij komen. Is voor mij de eerste band die in me opkomt.

Cured
Die zijn er niet, tenzij ze maar één goed album hebben gemaakt.

LucM schreef:
Crowded House
Dire Straits
Dat waren de eerste twee namen die bij mij direct te binnen schoten.

Verder:
Boxer Rebellion
Explosions in the Sky
Muse
Simon & Garfunkel

Vooral acts met weinig albums

8 Reguliere albums en geen één onder de 3,5*: PJ Harvey !

Led Zeppelin
The Doors
16 Horsepower
Creedence Clearwater Revival (ook Mardi Gras)
White Stripes
Dead Can Dance

The Doors

Voor een brombeer als ik bestaat dit niet helaas. Eerste wat bij me opkwam was Joy Division, maar die hebben maar twee albums uitgebracht en UP is iets minder dan Closer. Als de nieuwe GY!BE niet was uitgekomen een tijdje terug had ik die band kunnen zeggen. En andere favoriet Modest Mouse heeft het debuut als een mindere broeder. Wie weet ga ik ooit nog een band tegenkomen die aan de voorwaarden voldoet.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:16 uur

geplaatst: vandaag om 00:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.