MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Bands/artiesten met geen enkel slecht of minder album

zoeken in:
Stijn_Slayer
De uitspraak dat geen enkele band alleen maar goede albums heeft gemaakt komt regelmatig langs, maar eens kijken welke bands hier zullen opduiken.

De volgende 'spelregels':

- De artiest/band moet minstens vier albums gemaakt hebben.
- Best of's, rarities en postuum verschenen albums tellen niet mee
- Een soundtrack telt alleen mee indien er nieuwe nummers op staan.
- Geen gesteggel over wisselende formaties, de bandnaam die op de plaat staat telt.

Natuurlijk is een minder album niet meteen een slecht album, dit wordt een beetje een gevoelskwestie. Ga er vanuit dat 'mwah, gaat wel' niet goed genoeg is, je moet het echt een 'goed' album vinden.

Stijn_Slayer
Het was moeilijker dan ik dacht:

Jimi Hendrix
Death
Mercyful Fate
Simon & Garfunkel

Nirvana was een twijfelgeval, maar ik vind 'Incesticide' uiteindelijk niet goed genoeg. Dat geldt ook voor 'Let's Make Up And Be Friendly' van The Bonzo Dog Band.

The Sound

sxesven
Stijn_Slayer schreef:
Nirvana was een twijfelgeval, maar ik vind 'Incesticide' uiteindelijk niet goed genoeg.

Geen regulier album, dus lekker boeiend?

Stijn_Slayer
sxesven schreef:
(quote)

Geen regulier album, dus lekker boeiend?

Daarin heb je gelijk, dat was me even ontschoten.

Interessant topic, ik heb de artiesten opgezocht die aan die voorwaarden voldoen en waarvan ik alle reguliere albums bezit waarbij geen enkele onder de 3,5*. Singles en EP's reken ik ook niet mee. Dat zijn :

ABBA
Bruce Springsteen
Coldplay
Crowded House
dEUS
Dire Straits
Jimi Hendrix (Experience)
Pixies
Radiohead
Roxy Music
Sigur Rós
Simon & Garfunkel
T.C. Matic
The Beatles
The Doors (met Jim Morrison)
The Police
The Smiths
U2

De meeste bands hebben slechts een kort bestaan gekend waardoor ze geen zwak album konden uitbrengen, of zijn nog recent (Coldplay, Radiohead, Sigur Rós). Opmerkelijke uitzonderingen zijn Bruce Springsteen en U2.

Stijn_Slayer
Simon & Garfunkel voeg ik inderdaad ook toe aan m'n lijstje!

Van The Doors vind ik The Soft Parade toch iets minder, om over de twee albums zonder Jim maar te zwijgen (zoals je al aangaf). Wat betreft The Beatles vind ik Please Please Me, Beatles For Sale en Yellow Submarine (al staat George Martin daar ook op) iets minder.

Van Simon & Garfunkel vind ik zelfs geen enkel album onder de 4*. The Soft Parade en Yellow Submarine vind ik ook de minste van respectievelijk the Doors en the Beatles maar halen nog 3,5*.

MDV
De eerste en voorlopig enige band die me te binnen schiet is X Japan.

Yann Samsa
Persoonlijk zou ik zeggen
* The Doors
* Iron Maiden
* Pain Of Salvation
* Tool

Hoewel ik er waarschijnlijk enkele over het hoofd zie

Leuk topic, ik merk dat bij veel bands de koek na 3 of 4 albums wel op is. A Silver Mt. Zion had 4 prachtige albums, maar de laatste (de 5e) is niet zoveel soeps. dEUS was ook aardig onderweg met 4 mooie albums, maar Vantage Point is mijns inziens ook een grote stap terugwaarts.

LucM schreef:
Sigur Rós

Sigur Ros' is na 2002 een stuk minder geworden, vind ik persoonlijk. Hun laatste album vond ik eigenlijk niets meer aan, heb hem zelden gedraaid. Als je dat vergelijkt met hun magische ep's uit de beginjaren...

Ik kan verder alleen de volgende bedenken:

GYBE! (maar dan moet je wel smokkelen, want het is eigenlijk 3 albums + 1 lange EP)
Pixies (al is Trompe Le Monde wel minder dan de rest)

Radiohead is ook een twijfelgeval: geen enkel zwak album, maar toch wel duidelijke niveauverschillen. Zelf vind ik Amnesiac heel wat minder dan de rest, maar nog steeds 3,5* waard.

Moeilijke opdracht, leuk topic.

Seam

4 albums, 2 x 4,5*, 2 x 5*

Dat scoort geen enkele andere band bij mij.

Ik heb bij dEUS juist dat ik het laatste album weer een stap voorwaarts vindt dan het tegenvallende Pocket Revolution. Maar Pocket Revolution is nog wel goed genoeg om dEUS tot deze categorie te rekenen wat mij betreft. Staan een paar geweldige nummers op.

Verder komt Radiohead inderdaad een heel eind, al ken ik hun debuut niet, en zijn ze toch best wisselvallig.

Placebo was een heel eind op weg, jammer van hun laatste plaat.

Verder vind ik van Bright Eyes alle albums minstens 4 sterren waard, alleen is ie solo toch een stuk minder. En twee bands die nog maar drie albums heebben uitgebracht, en er dus bijna zijn, zijn The Shins en Saybia.

Maar eigenlijk ken ik van veel artiesten gewoon te weinig.

Four Tet. Hoewel ik Dialogue niet geheel ken, durf ik er mijn hand wel voor in het vuur te steken. Drie albums die bijna de maximale score halen en met Steve Reid is hij onder zijn eigen naam ook niet onverdienstelijk bezig. Moet er nog wel bij aantekenen dat ik op Ringer na, geen enkele EP van hem ken en zijn verzamelaars (Late Night Tales, DJ Kicks, Remixes) ietsje minder vind. Maar wat betreft studioalbums onder zijn eigen naam komt hij eigenlijk alleen maar met kwaliteit op de proppen.

Goed voorbeeld.

Dialogue is ook prima, trouwens.

The Oath
Ferre Clabau schreef:

* Iron Maiden

The Oath
* The Doors
* The Jimi Hendrix Experience (al hebben die maar 3 albums gemaakt...)
* Mercyful Fate
* Motörhead

En verder kom ik niet. Omdat veel/de meeste artiesten wel altijd 1 slecht album(s) hebben gemaakt. Of omdat ik niet altijd alle albums ken...

sxesven
Ik weet niet of ik het zo'n kekke kwalificatie vind, zo'n 'foutloze' band c.q. artiest. Krijg dan een beetje het gevoel van een discografie zonder durf, zonder ballen. Mijn favoriete artiesten hebben ook kutplaten opgenomen, en stiekem waardeer ik ze daar wel een beetje voor (Oldham, Utada Hikaru, The Gerogerigegege, Molina).

Ik heb eens gezocht naar bands die aan de eisen voldoen (albums, geen EP's, ook; zodoende valt Orchid, verder een perfecte kandidaat, al af) en waarvan geen enkele plaat onder de 4* komt en als volgt de uitkomst:

Sawako (3 maal 4,5*, 2 maal 4*)

En that's it.

The Smiths
The Police
16 Horsepower
Madrugada
Gas
The Blue Nile
Tindersticks

Casartelli (moderator)
Talk Talk

En dat was het.

Hm, daar zat ik ook nog even mee in m'n hoofd maar heb ik op basis van het "mindere" debuut toch af laten vallen. Maar dat is wellicht relatief want het blijft een goed album...

lambf
sxesven schreef:
Mijn favoriete artiesten hebben ook kutplaten opgenomen, en stiekem waardeer ik ze daar wel een beetje voor.

Fanboy alert!

Ja, ik ben ook altijd reuzeblij als een nieuw album van een artiest die ik hoog heb zitten en waar ik met spanning op heb zitten wachten een kutplaat blijkt te zijn. Dan kan mijn dag echt niet meer stuk.

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Daarin heb je gelijk, dat was me even ontschoten.

Maar dan geldt Nirvana toch niet, omdat ze niet 4 reguliere albums hebben? Of ben ik nu gek

Modest Mouse (2 x 5*, 1 x 4,5*, 2 x 4* en bovendien nog een paar prachtige EP's)

Stijn_Slayer
Joren999 schreef:
(quote)

Maar dan geldt Nirvana toch niet, omdat ze niet 4 reguliere albums hebben? Of ben ik nu gek

Dat is wat sxesven zegt. Ik had even in m'n hoofd zitten dat Incesticide een regulier album is, maar dat is dus niet zo.

sxesven
GrafGantz schreef:
Ja, ik ben ook altijd reuzeblij als een nieuw album van een artiest die ik hoog heb zitten en waar ik met spanning op heb zitten wachten een kutplaat blijkt te zijn. Dan kan mijn dag echt niet meer stuk.

Niets zo heerlijk als vol frustratie na vijf minuten Showa afzetten en dan teruggrijpen naar Yasukuni Jinja

'Foutloze' bands, net zoiets als 'klassiekers'

sxesven
lambf schreef:
(quote)

Fanboy alert!

Nick Cave & The Bad Seeds

Social_Mask
Morphine toch zeker wel.
En binnen Hip-Hop, misschien niet uitermate boeiend, Atmosphere en Tweepak.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:27 uur

geplaatst: vandaag om 22:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.