Muziek / Algemeen / Schaamteloos gejat / toeval of plagiaat?
zoeken in:
3
geplaatst: 26 september 2020, 11:20 uur
Even serieus, mensen: kan popmuziek iets anders zijn dan plagiaat? Immers, muziek (compositie) vergt een opleiding die geen enkele popmuzikant heeft gehad: het enige wat een popmuzikant kan is een deuntje naspelen. Als we naar de basis kijken, de oude blues, dan zien we dat de meeste muzikanten zelfs slechts één deuntje kunnen spelen zodat hun 'oeuvre' een en al zelfplagiaat is: een album bestaat dan uit één liedje dat de artiest tien keer speelt. En in onze tijd zien we dit fundament terug in de hiphop e.d. waar men 'samples' hanteert want dat kan de popmuzikant wel: bestaande muziek mixen waarbij de popmuzikant zelfs helemaal geen instrument hoeft aan te raken.
Aldus denk ik dat hier het verschil zit tussen serieuze ('klassieke') muziek en popmuziek: bij de eerste is de compositie primair en de uitvoering een afgeleide terwijl bij popmuziek alles draait om de uitvoering van hetzelfde liedje. Originaliteit is essentieel voor popmuziek maar die betreft altijd originaliteit van uitvoering en nooit van compositie (is er bv. uberhaupt wel eens ooit een popliedje gemaakt dat niet de bekende vierkwartsmaat heeft?). En omdat op deze website puur de geregistreerde uitvoeringen (opnames) worden beoordeeld en niet de composities is dit een popwebsite. En daarom maakt het niet uit dat Led Zeppelin heel veel liedjes van andere artiesten heeft gejat: de uitvoering van Led Zeppelin is superieur en dat is het enige wat telt in de popmuziek.
Aldus denk ik dat hier het verschil zit tussen serieuze ('klassieke') muziek en popmuziek: bij de eerste is de compositie primair en de uitvoering een afgeleide terwijl bij popmuziek alles draait om de uitvoering van hetzelfde liedje. Originaliteit is essentieel voor popmuziek maar die betreft altijd originaliteit van uitvoering en nooit van compositie (is er bv. uberhaupt wel eens ooit een popliedje gemaakt dat niet de bekende vierkwartsmaat heeft?). En omdat op deze website puur de geregistreerde uitvoeringen (opnames) worden beoordeeld en niet de composities is dit een popwebsite. En daarom maakt het niet uit dat Led Zeppelin heel veel liedjes van andere artiesten heeft gejat: de uitvoering van Led Zeppelin is superieur en dat is het enige wat telt in de popmuziek.
1
geplaatst: 26 februari 2021, 01:47 uur
De Filosoof schreef:
Even serieus, mensen
Yay!Even serieus, mensen
De Filosoof schreef:
kan popmuziek iets anders zijn dan plagiaat? Immers, muziek (compositie) vergt een opleiding die geen enkele popmuzikant heeft gehad: het enige wat een popmuzikant kan is een deuntje naspelen. Als we naar de basis kijken, de oude blues, dan zien we dat de meeste muzikanten zelfs slechts één deuntje kunnen spelen zodat hun 'oeuvre' een en al zelfplagiaat is: een album bestaat dan uit één liedje dat de artiest tien keer speelt. En in onze tijd zien we dit fundament terug in de hiphop e.d. waar men 'samples' hanteert want dat kan de popmuzikant wel: bestaande muziek mixen waarbij de popmuzikant zelfs helemaal geen instrument hoeft aan te raken.
Je gaat wel snel hoor. Van pop naar blues naar hiphop en het is allemaal plagiaat (en muziek is compositie en vergt een opleiding - en da's alles?), maar ik lees even verder:kan popmuziek iets anders zijn dan plagiaat? Immers, muziek (compositie) vergt een opleiding die geen enkele popmuzikant heeft gehad: het enige wat een popmuzikant kan is een deuntje naspelen. Als we naar de basis kijken, de oude blues, dan zien we dat de meeste muzikanten zelfs slechts één deuntje kunnen spelen zodat hun 'oeuvre' een en al zelfplagiaat is: een album bestaat dan uit één liedje dat de artiest tien keer speelt. En in onze tijd zien we dit fundament terug in de hiphop e.d. waar men 'samples' hanteert want dat kan de popmuzikant wel: bestaande muziek mixen waarbij de popmuzikant zelfs helemaal geen instrument hoeft aan te raken.
De Filosoof schreef:
...hmmm... je haalt wel erg veel aan hier, maar ik hou het hier even bij: Led Zep (of wie dan ook) mag dus jatten wat ze willen, ondanks copyrights? Dan moet je wel consequent zijn en alles aan melodieën en zulks vrijgeven, royalty-wise. Ik ben wel eigenlijk wel voor, denk ik. Duh-duh-duuuuh, duh-duh-du-duuuhh (etc.) ('Smoke on the Water' by Beavis).Aldus denk ik dat hier het verschil zit tussen serieuze ('klassieke') muziek en popmuziek: bij de eerste is de compositie primair en de uitvoering een afgeleide terwijl bij popmuziek alles draait om de uitvoering van hetzelfde liedje. Originaliteit is essentieel voor popmuziek maar die betreft altijd originaliteit van uitvoering en nooit van compositie (is er bv. uberhaupt wel eens ooit een popliedje gemaakt dat niet de bekende vierkwartsmaat heeft?). En omdat op deze website puur de geregistreerde uitvoeringen (opnames) worden beoordeeld en niet de composities is dit een popwebsite. En daarom maakt het niet uit dat Led Zeppelin heel veel liedjes van andere artiesten heeft gejat: de uitvoering van Led Zeppelin is superieur en dat is het enige wat telt in de popmuziek.
Verder vind ik je 'verhaal' over compositie, uitvoering, vierkwartsmaat, pop, blues, klassiek té vaag om echt serieus op in te kunnen gaan.
1
geplaatst: 27 februari 2021, 08:10 uur
De Filosoof schreef:
Even serieus, mensen: kan popmuziek iets anders zijn dan plagiaat? Immers, muziek (compositie) vergt een opleiding die geen enkele popmuzikant heeft gehad: het enige wat een popmuzikant kan is een deuntje naspelen. Als we naar de basis kijken, de oude blues, dan zien we dat de meeste muzikanten zelfs slechts één deuntje kunnen spelen zodat hun 'oeuvre' een en al zelfplagiaat is: een album bestaat dan uit één liedje dat de artiest tien keer speelt. En in onze tijd zien we dit fundament terug in de hiphop e.d. waar men 'samples' hanteert want dat kan de popmuzikant wel: bestaande muziek mixen waarbij de popmuzikant zelfs helemaal geen instrument hoeft aan te raken.
De vierkwartsmaat. Oftewel de moneybeat.
Basic Drum Beats - The 'Money Beat' and 10 More Variations - rhythmnotes.net
1
geplaatst: 10 juni 2021, 18:00 uur
De Filosoof schreef:
Even serieus, mensen: kan popmuziek iets anders zijn dan plagiaat? Immers, muziek (compositie) vergt een opleiding die geen enkele popmuzikant heeft gehad: het enige wat een popmuzikant kan is een deuntje naspelen..
Even serieus, mensen: kan popmuziek iets anders zijn dan plagiaat? Immers, muziek (compositie) vergt een opleiding die geen enkele popmuzikant heeft gehad: het enige wat een popmuzikant kan is een deuntje naspelen..
Fijn om zo nu en dan hier iets van iemand met kennis te lezen.
Popmuziek - Conservatorium van Amsterdam - AHK - conservatoriumvanamsterdam.nl
0
geplaatst: 18 december 2022, 16:13 uur
De opening van The frayef ends of sanity (Metallica) komt van:
.
Na jaaaaaren hopeloos zoeken, eindelijk gevonden.
.
Na jaaaaaren hopeloos zoeken, eindelijk gevonden.
0
geplaatst: 13 oktober 2025, 17:39 uur
Hoort iemand ook de gelijkenis?
Joost Nuissl - Ik Ben Blij Dat Ik Je Niet Vergeten Ben (1975)
Dick Fijn - Gewoon een Trucker (2018)
Joost Nuissl - Ik Ben Blij Dat Ik Je Niet Vergeten Ben (1975)
Dick Fijn - Gewoon een Trucker (2018)
* denotes required fields.