MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Schaamteloos gejat / toeval of plagiaat?

zoeken in:
Men At Work - Down Under --- Kookaburra Sits on the Old Gum Tree
YouTube - Men At Work accused of plagiarism over 'Down Under'

TOEVAL
- dazzler

PLAGIAAT
-

Wat een onzin allemaal.
Men At Work heeft hoogstens vanuit een vaag collectief,
Australisch bewustzijn die fluitmelodie geschreven
die trouwens veel rijker is dan het kinderversje.

Laten we deze tot morgenavond staan?
Vanaf overmorgen kunnen we eventueel andere issues posten en beoordelen.

Daar komen ze pas een krappe 30 jaar later achter? Lijkt mij ook een geval van puur toeval...

TOEVAL
- dazzler
- LucM

PLAGIAAT
-

Ik hoor daar zelfs geen gelijkenissen in.

TOEVAL
- dazzler
- Titmeister
- LucM

PLAGIAAT
-

Ik probeer dit even op gang te trekken
als een soort van SDG over toeval of plagiaat.

TOEVAL
- dazzler
- Titmeister
- LucM
- herman (misschien een inspiratie, maar zeker geen plagiaat)

PLAGIAAT
-

TOEVAL
- dazzler
- Titmeister
- LucM
- freddze

PLAGIAAT
-

TOEVAL
- dazzler
- Titmeister
- LucM
- freddze
- gaucho

PLAGIAAT

Ik hoor het er ook niet in terug. Meer dan een vage overeenkomst kan ik er niet van maken. Ik hoor met de regelmaat van de klok dingen die duidelijker op elkaar lijken. Maar wat wij er ook van vinden, de claim is inmiddels wél toegewezen. De mannen moeten dokken. Lees maar. Het zou ze zelfs zestig procent van de opbrengst van de song kunnen kosten, schrijft ABC News.

Het gaat dus om die fluitsolo. Dat vind ik eigenlijk geen wezenlijk onderdeel van het nummer, althans niet zodanig dat je kunt zeggen dat het hele nummer een rip-off is.

Als ik die videoclip zo eens bekijk, vraag ik me af: zouden die claimgasten op het idee gekomen zijn omdat die fluitist toevallig daadwerkelijk in een boom zit?

En inderdaad, dertig jaar na dato. Dat het nog niet verjaard is... Bizar gewoon.

Sheplays

en de kookaburra maar lachen....

Wie heeft er nou eigenlijk het echte copyright hè

TOEVAL
- dazzler
- Titmeister
- LucM
- freddze
- gaucho
- kaztor

PLAGIAAT

Zijn ze helemaal? Het betreft één strofe die bovendien kwa maat niet gelijkend is. Puur een kwestie van mierenneuken.

In Muziek > Algemeen > Schaamteloos gejat:

Nadat ik hoorde over de beschuliging van plagiaat aan het adres van Nick cave (Grinderman) vroeg ik mij het volgende af:
wat zijn nou de meest schaamteloos gejatte nummers in de popgeschiedenis?

Tellen covers die zo goed als compleet hetzelfde zijn ook mee? Dat is jatten met toestemming.

Nee.
Daar ben ik niet naar op zoek. daar zijn natuurlijk een ontelbaar aantal voorbeelden van.
Ik bedoel het echte jatwerk , puur plagiaat , rechtzaken en veel opwaaiend stof.

a la The Flaming Lips - Fight Test?

Nelly Furtado - Do It en Nelly Furtado - Wait For You was veel ophef over. Met name de eerste die wel erg veel weghad van Acidjazzed Evening

Op 18 november 2005 besloot een Belgische rechter in Bergen dat Madonna's nummer "Frozen" plagiaat was.

De rechter besloot dat alle nog beschikbare cd's teruggehaald moesten worden en dat het lied niet langer gedraaid mocht worden op de Belgische TV en radio. Warner Music, EMI en Sony moesten de uitspraak bovendien binnen vijftien dagen verspreiden onder al haar afnemers, anders zou er een boete van €125.000 betaald moeten worden. Warner is in beroep gegaan tegen de uitspraak. Frozen werd weggelaten uit de Belgische uitgave van het compilatiealbum Celebration.

Vind het overdreven... kan gewoon toeval zijn. Lijkt me niet echt aannemelijk dat het daadwerkelijk bewust is gedaan.

Led Zeppelin heeft hier nogal een handje van.

Als het puur om dat ene kleine stukje gaat wat aero ons laat horen zou het inderdaad om stom toeval kunnen gaan.
Ik zou er de hele plaat voor moeten luisteren om tot een oordeel te kunnen komen.
Wie claimed het 'origineel' te hebben aero?

Salvatore Acquaviva (uit Moeskroen, België). Frozen zou plagiaat zijn van Ma vie fout le camp, ik vind van dit nummer geen clip op YouTube.

Stapler schreef:
Led Zeppelin heeft hier nogal een handje van..

Inderdaad , dit zijn voorbeelden van 'Schaamteloos gejat'
Hoewel het bij traditionals (zoals Blackwaterside in het filmpje) natuurlijk moeilijk is om dat plagiaat te noemen . traditionals zijn immers al tal van keren door Jan en alleman opgenomen en wie heeft in dat geval de rechten?

LucM schreef:
Salvatore Acquaviva (uit Moeskroen, België). Frozen zou plagiaat zijn van Ma vie fout le camp, ik vind van dit nummer geen clip op YouTube.

Wat gek... als daar toen zo'n ophef over was .

Traditionals zijn werkstukken waarvan de auteursrechten verlopen zijn of waarvan de oorspronkelijke auteur onbekend is (middeleeuwse muziekstukken bv.). Heel wat popsongs zijn bewerkingen van traditionals.

Jatterij komt vaak voor in de muziekwereld. Oasis bv. heeft ook vaak leentjebuur gespeeld (om te beginnen bij the Beatles) maar deed het op subtiele wijze.

Dridge schreef:

Wat gek... als daar toen zo'n ophef over was .

Zeker ook gezien het feit dat Frozen dus eigenlijk niet meer mag worden gespeeld in België en dat het op de laatste verzamelaar ook daadwerkelijk werd weggelaten.
Ik ken ook het nummer niet en kon alleen het YouTube linkje vinden

Wat een onzin.

En dan mag Craig David's 'cover' van U2's One zeker wel?
Het blijft dubbel, dit soort zaken.

Op welk nummer van Craig David doel je?

Gallow
Tig nummers van Led Zeppelin. Snap niet dat je als Page zijnde met de gedachte ervan kunt rondlopen.

Wauw, ik dacht dat Stereolab alleen maar Hallogallo kopiëerde.

Er schijnt nu een 'rel' gaande te zijn om dit nummer:

De Red Hot Chili peppers zijn boos omdat het jatwerk zou zijn van:

Diana kan de woede van de band begrijpen en zegt dat het per ongeluk is gegaan. "Ik heb dat nummer samen met mijn team in een uur geschreven," vertelt ze aan The Sun. "Toen we het luisterden dachten we 'waarom klinkt het zo bekend?'. Even later realiseerden we ons dat het op Under The Bridge leek, omdat we dat nummer de dag daarvoor geluisterd hadden. We hebben er even over gedacht om het te wijzigen, maar besloten het uiteindelijk niet te doen omdat het zo lekker klonk."

Gallow
Ik geloof echt niet dat ze dat niet doorhadden, het lijkt er wel èrg veel op inderdaad.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:56 uur

geplaatst: vandaag om 18:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.